Gäller hastighetsbegränsning segelbåtar?
Källhänvisning asdsj?
Kan du berätta var man kan läsa sig till det du påstår asdsj, att orsaken till hastighetsbegränsning är att minska vågbildningen?
Jag tror det bara är vad du tror, eller hur?
Jag tror att den huvudsakliga orsaken är att minska risken för kollisioner, ett fartygs bromssträcka är ju rätt lång, och girradien för en undanmanöver också - och dessa är helt fartberoende.
Jag tror det bara är vad du tror, eller hur?
Jag tror att den huvudsakliga orsaken är att minska risken för kollisioner, ett fartygs bromssträcka är ju rätt lång, och girradien för en undanmanöver också - och dessa är helt fartberoende.
Re: Källhänvisning asdsj?
Det är bara att söka på google: "stranderosion + fartbegränsning" så får du massor att läsa.Maxi33 skrev:Kan du berätta var man kan läsa sig till det du påstår asdsj, att orsaken till hastighetsbegränsning är att minska vågbildningen
Skall inte du visa belägg för din åsikt?
Anders S
Nix Anders S, jag skall inte visa belägg för min åsikt, eftersom jag tydligt skrev att det är min åsikt och inget annat.
Skall vi inte båda två bara avvakta nu och se om asdsj också bara berättade sin åsikt, eller om han/hon känner till någon skrift där de fartbegränsande myndigheterna motiverar begränsningen med vågbildningen och inget annat.
Google är såvitt jag vet ingen ansvarig myndighet som bestämmer om sådant här.
Tommy, jag ser inget orimligt alls i att minskning av vågbildningen är den viktigaste orsaken i Fyrisån, men det var ju inte Fyrisån vi begränsade oss till.
Och bara för att jag är som jag är, så skulle jag vara intresserad av att få veta hur du vet detta. Finns detta skrivet som motivering av de som bestämt begränsningen?
Observera igen, jag ser det som fullt möjligt och i vissa områden troligt att en sådan skrift finns, och se det som ett försök från mig att få de som debatterar och diskuterar här att inse värdet av källhänvisningar, inte enbart för att bli trodd utan för att ge sina påståenden substans.
Maxi33
maxfart 7 knop
Skall vi inte båda två bara avvakta nu och se om asdsj också bara berättade sin åsikt, eller om han/hon känner till någon skrift där de fartbegränsande myndigheterna motiverar begränsningen med vågbildningen och inget annat.
Google är såvitt jag vet ingen ansvarig myndighet som bestämmer om sådant här.
Tommy, jag ser inget orimligt alls i att minskning av vågbildningen är den viktigaste orsaken i Fyrisån, men det var ju inte Fyrisån vi begränsade oss till.
Och bara för att jag är som jag är, så skulle jag vara intresserad av att få veta hur du vet detta. Finns detta skrivet som motivering av de som bestämt begränsningen?
Observera igen, jag ser det som fullt möjligt och i vissa områden troligt att en sådan skrift finns, och se det som ett försök från mig att få de som debatterar och diskuterar här att inse värdet av källhänvisningar, inte enbart för att bli trodd utan för att ge sina påståenden substans.
Maxi33
maxfart 7 knop
Google är ju (som de flesta vet) inte någon källa, utan en sökmotor. Prövar du sökningen får du 15-20 referenser till motivet till fartbegränsade farleder. Ursprungsfrågan gällde ju farleder, eller? Sedan är din omsorg om asdsj:s trovärdig föredömlig. Men varför inte grilla även dessa påståenden som framkommit i tråden:Maxi33 skrev:Google är såvitt jag vet ingen ansvarig myndighet som bestämmer om sådant här.
"Tycker det verkar självklart att en fartbegränsing i en farled gäller alla, oavsett hur farten uppnås"
"Hastighetsbegränsingar gäller alla fartyg oavsett framdrivning."
"Självklart gäller fartbergränsningarna segelbåtar oxå, som sagt, det står inget annat i reglerna. "
Personligen tycker jag att man kan ta litet enklare på källor och referenser på ett sådant här forum. En hel del av lättsamheten försvinner om varje uttalande skall nagelfaras in i minsta detalj och i det här fallet tycker jag dessutom att du dels angriper ett sakligt helt korrekt påstående - dels låter det betyda mer än det gör:
asdsj skrev:Många av hastighetsbegränsningarna är satta för att undvika vågsvall,
Anders S
Okej Anders S och andra, jag erkänner.
Jag vet att Google är en sökmotor osv, och jag vet att generellt sett är vågsvall ett problem och det minskar med minskad fart osv, även om det finns åtskilliga motordrivna farkoster som drar upp maximalt svall just när de håller fartbegränsningarna.
Jag läste en del som jag hittade genom att googla just som du föreslog Anders S, och visst refereras det mycket till stranderosion och vågsvall. Men en del felaktigheter hittade jag, mycket var partsinlagor, mycket var betänkanden och utredningar osv.
Hur är själva besluten om fartbegränsningar formulerade, och vad anges som motiv för besluten?
Detta hoppades jag att få de som läser vad jag och andra skriver att intressera sig för, och jag undrade stillsamt och försynt om någon kan citera själva beslutstexterna för fartbegränsningar på några representativa ställen i skärgårdarna.
Det du citerar från asdsj i ditt senaste inlägg kände jag först inte igen Anders S, men genom att bli lite mindre lättsam och nagelfara varje uttalande i detalj hittade jag det till slut. Ett av de första inläggen i tråden, sorry men jag hakade på rätt sent och var bara uppriktigt intresserad av vilka källor folk stödde sina uttalanden på.
En orsak att jag i första hand tänker på säkerhet för sjöfarten i sig med fartbegränsningar är att jag har mitt hemmarevir i Göteborg, med nordens största hamn och troligen världens mest intensiva båtliv under säsongen och ständig samverkan mellan stora och små fartyg i farleder som ofta är mariga att navigera i - och i stort sett bara erosionståliga klippor överallt.
Jag blev faktiskt förvånad att inte hitta en enda hänvisning till säkerhet för sjöfararna som orsak att begränsa hastigheterna, i det jag hittade på Google - f´låt, genom att googla Anders S.
Vad tror du om det?
Jag vet att Google är en sökmotor osv, och jag vet att generellt sett är vågsvall ett problem och det minskar med minskad fart osv, även om det finns åtskilliga motordrivna farkoster som drar upp maximalt svall just när de håller fartbegränsningarna.
Jag läste en del som jag hittade genom att googla just som du föreslog Anders S, och visst refereras det mycket till stranderosion och vågsvall. Men en del felaktigheter hittade jag, mycket var partsinlagor, mycket var betänkanden och utredningar osv.
Hur är själva besluten om fartbegränsningar formulerade, och vad anges som motiv för besluten?
Detta hoppades jag att få de som läser vad jag och andra skriver att intressera sig för, och jag undrade stillsamt och försynt om någon kan citera själva beslutstexterna för fartbegränsningar på några representativa ställen i skärgårdarna.
Det du citerar från asdsj i ditt senaste inlägg kände jag först inte igen Anders S, men genom att bli lite mindre lättsam och nagelfara varje uttalande i detalj hittade jag det till slut. Ett av de första inläggen i tråden, sorry men jag hakade på rätt sent och var bara uppriktigt intresserad av vilka källor folk stödde sina uttalanden på.
En orsak att jag i första hand tänker på säkerhet för sjöfarten i sig med fartbegränsningar är att jag har mitt hemmarevir i Göteborg, med nordens största hamn och troligen världens mest intensiva båtliv under säsongen och ständig samverkan mellan stora och små fartyg i farleder som ofta är mariga att navigera i - och i stort sett bara erosionståliga klippor överallt.
Jag blev faktiskt förvånad att inte hitta en enda hänvisning till säkerhet för sjöfararna som orsak att begränsa hastigheterna, i det jag hittade på Google - f´låt, genom att googla Anders S.
Vad tror du om det?
Det är en intressant reflektion. En ren spekulation från min sida är i så fall att man (lagstiftaren, motsv.) kanske menar att sjövägsreglerna i sig skall ta hand om säkerhetsproblematiken. Fartbegränsningarna skulle då kunna vara avsedda att lösa framkomlighet och skydda "tredje man" (om än i form av stränder här och där), men kan också vara en ren ordnings- och framkomlighetsfråga.Maxi33 skrev: Jag blev faktiskt förvånad att inte hitta en enda hänvisning till säkerhet för sjöfararna som orsak att begränsa hastigheterna, i det jag hittade på Google - f´låt, genom att googla Anders S.
Vad tror du om det?
Det verkar ju vara rimligt att badstrands-fartgränser är av omsorg om de badande, inte sjöfararna. Furusundsleden är tydligen fartbegränsad av erosionsskäl. Sotenkanalens segelförbud och fartgräns är sannolikt både en framkomlighetsfråga och en strandskyddsfråga.
Sträcker man resonemanget långt kan man också tänka på de starka reglerna för trafikseparationszoner, där man inte bara samlar jämnsnabba fartyg utan dessutom tvingar dem att köra åt samma håll, i avgränsade stråk. Samtidigt föser man bort sådana virrpannor som vi (kryssande segelbåtar) och ber oss passera så regelmässigt som möjligt. Där bör det vara kollisionsfaran som man söker minimera.
Helt utan källor, förstås
PS: Som bördig från Inland och född på andra sidan Älven söker jag mig till Göteborg och Bohuskusten tämligen ofta. Ett av de tillfällen då jag skamlöst följer feghetens första lag är passagen över Rivöfjorden. Sedan kan man bi kaxig igen.
Anders S
Jag tror (TROR!) att det man hittar på Google i allmänhet är relativt nytt. Och miljöpåverkan är tämligen nytt. Och stranderosion är en rätt ny och numera tämligen giltig anledning att kräva fartbegränsning, men för inte alltför länge sen var det något man fick ta, till förmån för nyttotrafiken.Maxi33 skrev:... Jag blev faktiskt förvånad att inte hitta en enda hänvisning till säkerhet för sjöfararna som orsak att begränsa hastigheterna, i det jag hittade på Google ...
Dom 'gamla' anledningarna till fartbegränsning som jag tror (är övertygad om) nästan enbart handlade om sjösäkerhet har man inte haft tid, pengar, resurser... osv att lägga ut på nätet.
Tror jag
/T
Men nu undrar jag ju en sak.....Maxi33 skrev: ...
...
Vart börjar hastighetsbegränsingen?
Är inte den vid Gbg hamngräns? dvs Älvsborgs fästning och Västerberget?
Det finns väl ingen begränsning ute på Rivöfjorden?
Möjligen har man numera fler fartbegränsningar än förr. Min ovetenskapliga uppfattning är att det var färre ställen med fartbegränsning, vanligen sund, hamnar och slikt.T skrev: Dom 'gamla' anledningarna till fartbegränsning som jag tror (är övertygad om) nästan enbart handlade om sjösäkerhet har man inte haft tid, pengar, resurser... osv att lägga ut på nätet.
Anders S
Trafikseparationszoner Anders S, samlar inga fartyg som går med samma fart, bara i samma riktning.
Jag känner inte till några sådana runt svenska kuster förutom Öresund - och Stora Bält men det är i Danmark och de får fixa det på egen hand utan vår hjälp.
Och SWE 54, man frågar inte "vart" hastighetsbegränsningen börjar. Det är bara bonnläppar som använder sådana dialektala uttryck och de finner man bara i båtar på ostkusten i bräckvatten och inte i Göteborg.
Redan vid Böttö begränsas fartygens fart och jag tror (Tror) att det är 12 knop.
Innanför Älvsborgs fästning 8 knop.
Seglingsförbud innanför Älvsborgsbron.
Vattenjetdrivna höghastighetskatamaranen Carisma har speciella begränsningar på grund av detta fartygs speciella vågbildningskarakteristik (Se där, självmål...men jag bjuder på det)
Och Anders S, någon fegare än jag på Rivöfjorden finns inte. Vore kul att stöta ihop med varandra när vi väjer för någon av de stora där...
Maxi33
liten i båt
Jag känner inte till några sådana runt svenska kuster förutom Öresund - och Stora Bält men det är i Danmark och de får fixa det på egen hand utan vår hjälp.
Och SWE 54, man frågar inte "vart" hastighetsbegränsningen börjar. Det är bara bonnläppar som använder sådana dialektala uttryck och de finner man bara i båtar på ostkusten i bräckvatten och inte i Göteborg.
Redan vid Böttö begränsas fartygens fart och jag tror (Tror) att det är 12 knop.
Innanför Älvsborgs fästning 8 knop.
Seglingsförbud innanför Älvsborgsbron.
Vattenjetdrivna höghastighetskatamaranen Carisma har speciella begränsningar på grund av detta fartygs speciella vågbildningskarakteristik (Se där, självmål...men jag bjuder på det)
Och Anders S, någon fegare än jag på Rivöfjorden finns inte. Vore kul att stöta ihop med varandra när vi väjer för någon av de stora där...
Maxi33
liten i båt
Tror..?Maxi33 skrev: ...
...
Maxi33
liten i båt
Du vet alltså inte.
Visa mig vart jag finner den uppgiften.
Min reflektion kommer sig av att di store är ungefär jämbördiga i fart. I praktiken blir det en fartnivellering (om än inte en begränsning). Att de avser att öka säkerheten verkar självklart.Maxi33 skrev:Trafikseparationszoner
En ytterligare god (säkerhets)effekt av en ren fartbegränsning är ju att fartygsrörelserna blir mer förutsägbara - de flesta lär ju ligga på tillåten fart när denna är låg.
Måhända är Carismas mer våglig för småbåtar än för stränder?
Anders S