Gäller hastighetsbegränsning segelbåtar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
scampimicke
Silvermedlem

Inlägg av scampimicke » tor 06 mar 2008, 16:24

Hej

I Örnsköldsvik vid Ulvön så lär ett sjöflygplan åkt fast för fort körning när det skulle taxa ut genom ett sund för att ta sig ut på havet så det kunde starta.

Micke M

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 06 mar 2008, 19:10

Haver tvenne gånger råkat ut för att sjöflygplan landat på min styrbordsida och passerat mej som FARTYG ca 30 meter framför stäven.
Inte lätt att hålla utkik och undvika ifrån luften nerdimpande fartyg.
1sta, inloppet till Stenungsund 2dra, utanför Gullholmen. Inte samma plan.
På bägge platserna är det 5 knop, går det att landa i den farten?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 06 mar 2008, 19:29

Lasse L skrev:Haver tvenne gånger råkat ut för att sjöflygplan landat på min styrbordsida och passerat mej som FARTYG ca 30 meter framför stäven.
Inte lätt att hålla utkik och undvika ifrån luften nerdimpande fartyg.
1sta, inloppet till Stenungsund 2dra, utanför Gullholmen. Inte samma plan.
På bägge platserna är det 5 knop, går det att landa i den farten?
Landa o landa...:)
Det blir ju en rejäl duns och ett stort plask förståss...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 06 mar 2008, 19:36

Jag hade hellre låtit KB ta mig för fortkörning än luftfartsverket ta mig för lågflygning.
Anders S

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » tor 06 mar 2008, 21:45

Jag har alltid lärt mig att hastighetsbegränsningar enbart gäller för motordrivna fartyg. Alltså inte för rodd-, tramp- och segelbåtar.
Men med dagens mycket snabba segelbåtar borde man kanske tänka.

Många av hastighetsbegränsningarna är satta för att undvika vågsvall, och det är ju inget problem med vågor från seglande båtar normalt.
Sedan kan man ju inte komma och segla i 30 knop i trånga farleder med massor av båtar, men då bryter man inte mot fartbegränsnings regler utan snarare mot oaktsamhet, sjövett och dn allmänna regeln att det är allas skyldighet att undvika kollision.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 06 mar 2008, 21:53

Det där som asdsj skriver att han alltid fått lära sig, att hastighetsbegränsningar enbart gäller motordrivna fartyg, låter helt som det där med att den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt bröd.

Med andra ord, helt fel.

Maxi33
försöker förgäves bli fartdåre med segel

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tor 06 mar 2008, 22:35

Visst är det fel, men när jag jobbade som instruktör/lärare (förarintyg och skepparexamen) (på 70-talet) inom två helt olika forum hade vi kompendium som till kursdeltagarna fanns just den instruktionen om att nöjes- väjer för brödseglare. Så visst fanns det en uppfattning att även om reglerna föreskrev en annan sak så övertrumfades dessa av vad som allmänt ansågs vara god ton och hänsyn - OCH det var sunt förnuft som skulle gälla under måttot bättre fly än illa fäkta

Och samma sak gällde även hastighetsbegränsningar vill jag minnas.
:roll: - det är ju ett tag sedan.

Är dock helt övertygad om att man inte betraktade segelbåtar som troliga fartöverskridare, men med tanke på utvecklingen så hoppas jag att kurslitteraturen nuförtiden är betydligt bättre utformad, och betonar regler och inte sedvänja.
Scanner 391 nr 142

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 06 mar 2008, 22:46

Det du beskriver, Mats Brage, är att det finns mycket dumheter som folk tror på och för vidare.
En stor del av dessa dumheter finns i skrift och består av sådant folk skrivit för att de läst vad någon annan skrivit, och sedan hänvisar andra till detta osv.
Detta kallas ofta för erfarenheter, ofta också för gammal beprövad kunskap och värdefulla traditioner.

Jag är oerfaren och frågar efter ursprunget till saker och hur hela kedjan av tankar ser ut.

Maxi33
vänjer inte för sed

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 06 mar 2008, 22:48

Mats Brage skrev:...- OCH det var sunt förnuft som skulle gälla under måttot bättre fly än illa fäkta

Och samma sak gällde även hastighetsbegränsningar vill jag minnas...
Det där lät intressant...
Bättre fly än att illa fäkta, när det gäller hasighetsbegränsning... Hur blir det i praktiken? Flyr man i föreskriven fart eller ger man järnet, som vore det naturliga om man flyr?

:o
/T

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » tor 06 mar 2008, 22:51

Det där som asdsj skriver att han alltid fått lära sig, att hastighetsbegränsningar enbart gäller motordrivna fartyg, låter helt som det där med att den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt bröd.

Med andra ord, helt fel.
Jag är inte så säker på att du har rätt Maxi 33:

T.ex står de i de lokala föreskrifterna för Uddevalla hamn:

Länsstyrelsen beslutar med stöd av 2 kap 2 och 6 §§ sjötrafikförordningen
(1986:300) följande.
Maskindrivet fartyg får inte föras med högre fart än 5 knop genom vattnet i den del
av Uddevalla hamn, som kallas Inre hamnen. Ifrågavarande vattenområde avgränsas
åt väster av en tänkt linje dragen från Svenskholmarnas norra udde till Badökajens
sydvästra hörn.

DVS Det gäller enbart maskindrivna fartyg, dvs INTE segelbåtar. Det samma gäller ,

Detsamma gäller på flera andra platser, t.ex Blekinge.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Jaja....

Inlägg av T » tor 06 mar 2008, 22:59

Läs t.ex här: http://lagen.nu/1986:300
Redan i första paragrafen får man en liten hint:
" Med fartyg avses i denna förordning varje farkost som används eller kan användas till transport på vattnet. "
Det finns inga undantag för t.ex segelbåtar.

/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 06 mar 2008, 22:59

bosseh skrev:Undrar hur de får ihop det juridiskt? Finns det inget undantag för segling i lagen så måste ju fartbegränsningen gälla?
Att polisen kan "se mellan fingrarna" är en annan sak, fast då begår de ett tjänstefel [...]
Polisen har något som heter "rapporteftergift". Det gör det möjligt att "se mellan fingrarna" utan att göra tjänstefel.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 06 mar 2008, 23:07

Om det finns lokala regler i Uddevalla innerhamn eller Blekinge asdsj, så gäller naturligtvis dessa just i de områden de gäller.

Men ditt inlägg som jag kommenterade hänvisade inte bara till Uddevalla innerhamn och Blekinge.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Jaja....

Inlägg av Anders S » tor 06 mar 2008, 23:13

T skrev:Läs t.ex här: http://lagen.nu/1986:300
Redan i första paragrafen får man en liten hint:
" Med fartyg avses i denna förordning varje farkost som används eller kan användas till transport på vattnet. "
Det finns inga undantag för t.ex segelbåtar.

/T
Nej, men det kan finnas ändå, eftersom hastighetsbegränsningar kan utformas mycket specifikt (exempel nämnt)

Länsstyrelsen får efter samråd med Sjöfartsverket meddela föreskrifter om fartbegränsning, förbud mot ankring eller begränsning i rätten att utnyttja vattenområde för båttävling, vattenskidåkning, dykning eller liknande sporter i Sveriges sjöterritorium [...] Förordning (1996:1364).
2a§
Länsstyrelsen får efter samråd med Sjöfartsverket och Kustbevakningen av sådana sjöfartsskyddsskäl som skall beaktas inom en hamnanläggning inom Sveriges sjöterritorium meddela föreskrifter om
1. 1. fartbegränsning,
2. 2. förbud mot ankring, och
3. 3. begränsning i rätten att utnyttja vattenområde.
[...]

Det är ju i dessa lokala regelverk vi får veta om det handlar om enbart maskindrivna eller alla fartyg. 4§ ger dessutom regelstiftaren skyldighet att annonsera i UFS.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 06 mar 2008, 23:19

Rapporteftergiften brukar väl mest användas för snatteri. Som jag förstått är det något polisen kan använda under speciella omständigheter och som ska användas restriktivt. Man kan väl inte bara generellt undanta seglare?
Förutsatt, givetvis att det är en allmän fartbegränsning.

Skriv svar