2 eller 4 st fullattor till storsegel
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
2 eller 4 st fullattor till storsegel
Hej!
Jag har fått offerter på storsegel till Banner 28 LR.
För att få 4 st genomgående lattor kostar det lite extra.
Hur påverkar det seglets egenskaper om jag beställer det med 2 eller 4 fullattor?
Vad skulle ni välja?
Johan
Hur påverkar det seglets egenskaper om jag beställer det med 2 eller 4 fullattor?
Vad skulle ni välja?
Johan
Jag hade en rätt lång diskussion med en segelmakare i norra tyskland. många segelmakare erbjuder 2+2 men pga trimbarhet och man ser bättre hur seglet står. Han gick dock så långt att föreslår 1+3 men extra långa lattor. segelduken är plåtdacron (HTP+) i crosscut.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Re: 2 eller 4 st fullattor till storsegel
4 utan att blinka...johan@banner28.se skrev:Hej!
Vad skulle ni välja?
Johan
Jag har 5 st full lattor i min stor.
Men jag har iof en HR, P=10600
Hissningen har jag aldrig haft några problem med. Man får per automatik beslag med rullar när man monterar fullängds lattor.Misil no87 skrev:Har 2+2 och är nöjd. Fullattestor är bökigare att hissa och ta ner om man inte har kullagrade travare vid lattorna, men ska man t ex ha Lazy Jacks är fullattestor kanon!
Tvärtom tycker jag det blev något enklare....
En rodkick är ju såklart en stor hjälp med.
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
Egenskaper hos 2 eller 4 fullattor
Jag har sett att en del har från 2 och ändå upp till 5 fullattor. Hur påverkar det seglets egenskaper och trimbarhet?
-
bassace
En fullattestor främsta fördel är väl enklare hantering, speciellt i kombination med lazyjacks och sailpack-kapell.
Nackdelen är att det brukar sys lite plattare och att det inte blir lika trimbart.
En annan fördel är att det fladdar mindre i vindögat och därför kanske kan förväntas ha längre livslängd.
2+2 sys ofta med större buk (som går att trimma bort). I de fall jag jämfört har 2+2 haft en något större yta än fullatte (ca 1-2%) något som segelmakaren tillskrivit att man kan ha större buk i ett 2+2.
2+2 funkar också med lazyjacks men kräver ofta att man jobbar lite mer aktivt med att seglet hamnar rätt på bommen vid nertagning.
Prioriterar du seglingsegenskaper och aktiv segling ska du välja 2+2.
Prioriterar du enklare hantering och längre livslängd ska du välja fullatte.
Nackdelen är att det brukar sys lite plattare och att det inte blir lika trimbart.
En annan fördel är att det fladdar mindre i vindögat och därför kanske kan förväntas ha längre livslängd.
2+2 sys ofta med större buk (som går att trimma bort). I de fall jag jämfört har 2+2 haft en något större yta än fullatte (ca 1-2%) något som segelmakaren tillskrivit att man kan ha större buk i ett 2+2.
2+2 funkar också med lazyjacks men kräver ofta att man jobbar lite mer aktivt med att seglet hamnar rätt på bommen vid nertagning.
Prioriterar du seglingsegenskaper och aktiv segling ska du välja 2+2.
Prioriterar du enklare hantering och längre livslängd ska du välja fullatte.
Senast redigerad av 1 bassace, redigerad totalt 0 gånger.
Det går IOFS att trimma fullattesegel också, men då krävs vanligen att man förspänner lattorna för olika förhållanden. Jag ser (som Bassace) den stora vinsten i livslängd och segelhantering. Är det en prestandabåt eller aktuellt med tävling kan ett mer formbart segel vara roligare att ha.
Rent anekdotiskt: Till sommaren 1990 satte jag i genomgående lattor i ett standardsegel som inte hade det från början och redan då var "gammalt" (sytt 1985). Detta segel drog sin absolut sista suck efter flitigt nyttjande ungefär 2004 (nästa ägare körde ändå glatt vidare, mest för motor).
Genomgående lattor är sannolikt den allra största enskilda faktorn (vid sidan av bra UV-skydd) för att ett segel skall hålla länge. Fladderfaktorn är en del av detta, men den rent mekaniska uppstagningen betyder sannolikt en del för att inte formen skall förloras.
(Till den prestandaorienterade publiken: Detta var en långfärdsbåt, en ketch och sällan seglad på ren kryss utan mer gentlemannamässigt...)
Rent anekdotiskt: Till sommaren 1990 satte jag i genomgående lattor i ett standardsegel som inte hade det från början och redan då var "gammalt" (sytt 1985). Detta segel drog sin absolut sista suck efter flitigt nyttjande ungefär 2004 (nästa ägare körde ändå glatt vidare, mest för motor).
Genomgående lattor är sannolikt den allra största enskilda faktorn (vid sidan av bra UV-skydd) för att ett segel skall hålla länge. Fladderfaktorn är en del av detta, men den rent mekaniska uppstagningen betyder sannolikt en del för att inte formen skall förloras.
(Till den prestandaorienterade publiken: Detta var en långfärdsbåt, en ketch och sällan seglad på ren kryss utan mer gentlemannamässigt...)
Anders S
Att akterliket skulle vika framåt har inte jag märkt något av.
Däremot så ligger seglet lite styggt mot det övre spridarparet på länsar, men det gör det väl oavsett lattvalet iof.
Å andra sidan kan man ju köpa 2+2, 2+3 eller vad man nu vill ha och eventuellt komplettera senare om man märker att det behövs.
Däremot så ligger seglet lite styggt mot det övre spridarparet på länsar, men det gör det väl oavsett lattvalet iof.
Å andra sidan kan man ju köpa 2+2, 2+3 eller vad man nu vill ha och eventuellt komplettera senare om man märker att det behövs.
-
bassace
Sant. Det är nog både lättare och blir bättre resultat att konvertera ett 2+2 till fullatte än tvärtom om man ångrar sig eller omvärderar sina prioriteringar efter några år.SWE54 skrev:Å andra sidan kan man ju köpa 2+2, 2+3 eller vad man nu vill ha och eventuellt komplettera senare om man märker att det behövs.