Nexus /Silva trådlösa instrument

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem

Nexus /Silva trådlösa instrument

Inlägg av Mats Brage » tor 28 feb 2008, 13:31

Hej,

Har lagt en beställning på en trådlös vindgivare från Nexus (NX2-serien), men får inge besked från vare sig affären eller Nexus om varför det är leveransproblem/kvalitetsproblem.

Är det någon i detta forum som har/haft en trådlös Nexus - problem?!
Ska jag byta tillverkare och satsa på andra fabrikat (ska dessutom ha en log/lod, samt senare utbyggbart till gps koordianter och ev plotter), eller kan man med förtröstan vänta på att problemen lölser sig - någon som vet?

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 28 feb 2008, 13:52

jag har Nexus i båten, och fick höra att det finns ett buggproblem i den trådlösa sändar/mottagaren som behöver lösas. Jag gissar att man hålle på med det, och då får man ta hem alla enheter i lager och fixa dem också, innan man säljer igen. Du skall nog ha förtröstan, eller så får du använda kabel :-)

Något jämförbart system tyckte jag inte fanns då jag köpte för ett par år sedan. Tack-Tick är trådlöst, oxh Raymarine har lika mycket möjligheter, men Nexus är "färdigt" för PC och navanslutning direkt ur lådan. Bara en sån sak som en extra, virtuell instrumentuppsättning på bildskärmen nere i båten föll jag för. Men det gör ksnake inte du?
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Nexus /Silva trådlösa instrument

Inlägg av Nubben » tor 28 feb 2008, 14:00

Mats Brage skrev:Hej,

Har lagt en beställning på en trådlös vindgivare från Nexus (NX2-serien), men får inge besked från vare sig affären eller Nexus om varför det är leveransproblem/kvalitetsproblem.

Är det någon i detta forum som har/haft en trådlös Nexus - problem?!
Ska jag byta tillverkare och satsa på andra fabrikat (ska dessutom ha en log/lod, samt senare utbyggbart till gps koordianter och ev plotter), eller kan man med förtröstan vänta på att problemen lölser sig - någon som vet?

Hälsningar
Beställ den med kabel! Nexus har haft stora problem med de trådlösa givarna och jag har inte hört att de skulle ha löst dem helt ännu i alla fall. Ifall du vill ha den trådlösa får du nog vänta tills att det dimper ner rapporter om att dom faktiskt fungerar.
Själv tar jag den med kabel.

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » mån 03 mar 2008, 10:48

Jag beställde ett NX start pack 4 förra vintern. Leveranstiden var satt till ca 6 veckor, men försenades hela tiden. Mycket irriterande, speciellt som Bryggan krävt förskottsbetalning. Till slut fick jag mina instrument strax före sjösättning. Det trådlösa fungerade inget vidare utan tappade kontakten hela tiden. Jag fick åka till en mastkran flera distans bort (har tyvärr ingen vid båtklubben) vid flera tillfällen och byta givaren i masten. Provade också att byta placering på WSI-boxen. Nexus var tillmötesgående och hade en man ner till båten ett par gånger för att kontrollera. Tyvärr hjälpte inte det utan problemet kvarstod hela säsongen.

Dom påstår att dom löst problemet nu och att jag ska få en uppgraderad sk. WSI-box nu i vår. Vi får väl se om det löser problemet.

Jag vet inte så mycket om Tacktick, men om jag förstått saken rätt så skiljer sig är accumulatorn i vindgivaren. På Nexus givare är den utbytbar, medan på Tacktick måste hela givaren bytas.

Jag har också haft problem med Nexus lod. När botten blir mjuk ger djupmätaren inget utslag. Detta har Nexus lovat fixa genom att kalibrera mjukvaran.

Det har varit tröttsamt med många telefonsamtal och e-postmeddelanden för att först få leverans och sedan försöka få rätsida på de tekniska felen, även om Nexus hela tiden varit tillmötesgående.

När det väl fungerar är jag nöjd med Nexus system. Många finesser, bra funktioner och ett utbyggbart system. Trådlösa givare tycker jag är perfekt, speciellt för vindgivaren. Ingen kabeldragning och ingen risk för glappkontakt. MEN det trådlösa måste ju fungera annars är det ju ingen vits :?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 mar 2008, 11:00

Kapten C skrev:Ingen kabeldragning och ingen risk för glappkontakt. MEN det trådlösa måste ju fungera annars är det ju ingen vits :?

Det är ju inte direkt så att kabeln till vindmätaren behöver vara ett så stort problem, den heller. I den mån det krånglat är det "alltid" däckskontankten...
Numera har jag en svanhals och kontaktplint "inomhus" - det fungerar utmärkt. Silva (Nexus) har bra service, det säger många. Mina små förtretligheter har de tagit hand om proffsigt och snabbt.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 mar 2008, 11:01

Zap - Bort fula dubbelpost
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » mån 03 mar 2008, 11:12

Min erfarenhet är också att det är i däckskontakten det krånglar, men även kontakten i masttoppen och då är det lite värre att åtgärda när man mastat på. Hur många testar att det inte glappar innan man mastar på för säsongen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 mar 2008, 11:21

Kapten C skrev:Min erfarenhet är också att det är i däckskontakten det krånglar, men även kontakten i masttoppen och då är det lite värre att åtgärda när man mastat på. Hur många testar att det inte glappar innan man mastar på för säsongen?
Det måste jag erkänna att erfarenheten lärt mig göra... :-) Numera fyller också jag givarkontakten med fett, och så sätter jag fast den på givarstången med två (svarta!!) buntband.

(jag tycker också att det verkar bra med trådlöst. Men det måste fungera!)
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem

Båtmässan i Stcokholm

Inlägg av Mats Brage » mån 03 mar 2008, 21:07

Besöker båtmässan i Stockholm under veckan, och tänkte då fråga vad Nexus har för svar på mina frågor (och era synpunkter)

Hälsn
Scanner 391 nr 142

Mats Brage
Diamantmedlem

Nexus svar

Inlägg av Mats Brage » ons 05 mar 2008, 23:18

Hej igen,

Efter att ha varit på Nexusmontern igår kan jag berätta att de utan omsvep erkände att deras trådlösa givare var dåliga och haft flera buggar, men att både den integrerade lösningen med Sea Data och den mer avancerade lösningen med NX 2- instrument nu fungerar som det ska, och detta oberoende av om man avänder WSI-box eller server.

Representanten från Nexus sa också att samtliga som hittills hade haft problem nu har fått dessa avhjälpta

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » tor 06 mar 2008, 14:26

Representanten från Nexus sa också att samtliga som hittills hade haft problem nu har fått dessa avhjälpta
En sanning med modifikation. Jag väntar ännu...

Ophelia
Erfaren medlem

Inlägg av Ophelia » tor 06 mar 2008, 17:11

Jag väntar också............

Mats Brage
Diamantmedlem

Trist att höra....

Inlägg av Mats Brage » tor 06 mar 2008, 18:29

men då kanske ni fick ett argument att Nexus i alla fall i sitt försäljningssnack hävdar att alla har blivit hjälpta!!!

Lycka till - och för egen del väntar jag nog en stund till innan det blir nya Nexus instrument.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » tor 06 mar 2008, 20:00

Nu har även jag varit på mässan och träffat Nexus. Dom säger sig ha åtgärdat problemen och har kört med utrustningar hela vintern i Australien utan att råka ut för missöden. Vad gäller min utrustning ska jag lämna in den till Nexus så uppgraderar dom systemet. Hoppas sedan allt fungerar som det ska.

Ophelia
Erfaren medlem

Inlägg av Ophelia » tor 06 mar 2008, 21:25

Jag köpte mitt Nexus startpack 4 för en månad sen efter en månads väntan efter beställningen. Allt skulle vara upptaterad och helt ok. Men vad jag än gör får jag ingen kontakt mellan vindmätaren och WSI boxen. Nu väntar jag på ett nytt batteri från Nexus. Batteriet som levererades med windinstrumentet var helt urladdad och gick inte att ladda med solpanelen, fast den har legat några dagar i solen efter Nexu:s anvisningar.
Hoppas det ordnar sig. Om två månader ska jag masta på.

Skriv svar