TBT-färgerna lever... Seglare är miljösvin?
Sorry Anders, det är bara till att bli bedrövad. Precis som ett tidigare inlägg rapporterar känner jag många som är stolta över att måla med fartygsfärg. Extra bra säger de, gammalt lager .... Inte vet jag vad det är, verkar ingen annan heller veta.
En helt annan sak med kopparbaserade färger, som anges vara förbjudna - men det är de inte. Förväxling som ofta återkommer.
En helt annan sak med kopparbaserade färger, som anges vara förbjudna - men det är de inte. Förväxling som ofta återkommer.
Det finns då minst två förklaringar till TBT-rapporten:
1) att ett signifikant antal seglare målar med med minst fem år gammal skeppsfärg (eller 18 år gammal fritidsbåtsfärg) som de köpt olagligt, från ställen som väl vet att man inte får sälja till fritidsbåtar. De gör också detta i medvetande om att de använder färg som är förbjuden, och sannolikt vet också de flesta varför.
2) Det finns svagheter eller felaktigheter i mätmetoden eller resultatet är feltolkat.
Occams rakkniv?
1) att ett signifikant antal seglare målar med med minst fem år gammal skeppsfärg (eller 18 år gammal fritidsbåtsfärg) som de köpt olagligt, från ställen som väl vet att man inte får sälja till fritidsbåtar. De gör också detta i medvetande om att de använder färg som är förbjuden, och sannolikt vet också de flesta varför.
2) Det finns svagheter eller felaktigheter i mätmetoden eller resultatet är feltolkat.
Occams rakkniv?
Anders S
Jag har samma erfarenhet som Jaramaz. Det som är dock förvånande att de jag känner använde sig förut av godkänt ostkustkvaliten. När de sedan provade giftfritt med stor besvikelse gick de över till fartygsfärg. Jag tror dock ej att de vet vad de använder och har hamstarat på sig en del för att man vet väl aldrig när tillfället kommer igen att få tag i.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Jag undrar jag....
Om nu några trots allt lyckas (och vill) måla sina båtar med färg innehållande TBT kan jag för allt i världen inte begripa hur det skall kunna påverka koncentrationen i den milda grad att man långt överstiger nivåerna i exempelvis Rotterdams hamn.
Det faller liksom på sin orimlighet, även om snart sagt alla båtägare målade med TBT i smyg, att en av världens största kommersiella hamnar skulle ha lägre värden. Rotterdam med tusentals anlöp årligen av fartyg från Asien och andra regioner med få eller inga restriktioner när det gäller TBT.
Det är något som inte stämmer!
Nu vet inte jag var och hur proverna har tagits men jag är övertygad om att om proverna skulle ha tagits i min hemmahamn, i anslutning till slipspåret, skulle man säkert uppnå lika alarmerande värden.
Hos oss har båtar tagits upp i 50 års tid, varvsplanen rymmer ca 200 båtar och allt spillvatten, slipdamm och skräp från båtarna flyter ihop och rinner ner längs sliprälsen och hamnar i vattnet på samma ställer sedan 50 år.
50 år och 200 båtar årligen - det är rester från 10.000 bottentvättar, och bottenfärgsslipningar som ligger där! Och däribland spillet från decenniers hejdlöst användande av TBT innan förbudet kom.
Visst används olaglig bottenfärg i viss utsträckning. Och som året-runtliggare erkänner jag att jag gör det också. Men då handlar det om färger med förhöjd kopparhalt.
Nej, jag skulle vilja veta mer om hur proverna togs innan jag sällar mig till anklagelserna om att fritidbåtsägare är miljöbovar.
Om nu några trots allt lyckas (och vill) måla sina båtar med färg innehållande TBT kan jag för allt i världen inte begripa hur det skall kunna påverka koncentrationen i den milda grad att man långt överstiger nivåerna i exempelvis Rotterdams hamn.
Det faller liksom på sin orimlighet, även om snart sagt alla båtägare målade med TBT i smyg, att en av världens största kommersiella hamnar skulle ha lägre värden. Rotterdam med tusentals anlöp årligen av fartyg från Asien och andra regioner med få eller inga restriktioner när det gäller TBT.
Det är något som inte stämmer!
Nu vet inte jag var och hur proverna har tagits men jag är övertygad om att om proverna skulle ha tagits i min hemmahamn, i anslutning till slipspåret, skulle man säkert uppnå lika alarmerande värden.
Hos oss har båtar tagits upp i 50 års tid, varvsplanen rymmer ca 200 båtar och allt spillvatten, slipdamm och skräp från båtarna flyter ihop och rinner ner längs sliprälsen och hamnar i vattnet på samma ställer sedan 50 år.
50 år och 200 båtar årligen - det är rester från 10.000 bottentvättar, och bottenfärgsslipningar som ligger där! Och däribland spillet från decenniers hejdlöst användande av TBT innan förbudet kom.
Visst används olaglig bottenfärg i viss utsträckning. Och som året-runtliggare erkänner jag att jag gör det också. Men då handlar det om färger med förhöjd kopparhalt.
Nej, jag skulle vilja veta mer om hur proverna togs innan jag sällar mig till anklagelserna om att fritidbåtsägare är miljöbovar.
På jobbet har jag hittat det här:
Fetstilen är min.Titel
Concentration of butyltin species in sediments associated with shipyard activity
Författare
Page, D.S.; Ozbal, C.C.; Lanphear, M.E.
Abstract
Tributyltin (TBT) and dibutyltin (DBT) were analyzed in sediment samples collected from intertidal locations in Portland and Boothbay Harbor, Maine (USA) in 1990 and 1992. Surface sediment TBT concentrations ranged from 24 to 12400 ng gm-1 (dry wt basis). Sediments with the highest TBT concentrations were associated with shipyard hull washing/refinishing activities. Analysis of different layers in core samples found that butyltin concentrations decreased with depth at the Boothbay site and remained relatively constant with depth at the Portland site. Elutriate analysis showed that soluble TBT was released from a heavily contaminated sediment. The resulting TBT seawater concentration 1400 ng liter-1 was <0.03% of reported seawater solubilities of TBT and was only 0.14% of the total TBT in the sediment sample. This suggests that the TBT in the sediments analyzed is in a bound matrix form, such as paint particles, that releases the biocide slowly. The results indicate that there is a potential for future release of TBT from the resuspension of fine sediments at certain locations in Maine.
Anders S
Och den här, kanske en bättre godbit:
Fetstilen, ånyo, min.Titel
The stability of butyltin compounds in a dredged heavily-contaminated sediment
Författare
Saeki, K.; Nabeshima, A.; Kunito, T.; Oshima, Y.
Abstract
A treatment process for marine sediment heavily contaminated with tributyltin (TBT) was designed that included dehydrating, sunlight drying and dumping processes. The time course in butyltin (BTs) compounds, TBT, dibutyltin (DBT) and monobutyltin concentrations were investigated in the sediment treated under various conditions (light (UV, sunlight and light exclusion), moisture (air-drying and water saturation) and wetting and drying cycles). Significant changes in all the BT compound concentrations with time were not found regardless of the sediment conditions for light and moisture. The results indicated the high stabilities of TBT and DBT in the sediments versus light and moisture condition changes, probably taking place in the treatment process. It is also estimated that the BTs in the sediment are resistant to photo-degradation and biochemical degradation and their half lives are relatively long. In contrast, the decreases in the TBT and DBT were observed during the wetting and drying cycle treatment for the water saturated sediment both during exposure to sunlight and under a dark condition. This result suggested the hypothesis that the TBT degradation could be accelerated by the high microbial activity induced by the moisture changing treatments.
Anders S
Läste en notis om utbyggnad av handelshamnarna i Stenungsund för industrin, diskussion vart mudermassorna skulle läggas, dock fanns det inte ett spår av TBT i proverna, så man kan ju undra vart och hur dom omtalade "TBT" proverna kommar ifrån.
"Fartygsfärg" finns i dom flesta fabrikat,Användningsområdet är dock bergänsat, precis som färgerna för insjöar, ostkusten och västkusten. Säljs troligen bara till näringsidkare.
"Fartygsfärg" finns i dom flesta fabrikat,Användningsområdet är dock bergänsat, precis som färgerna för insjöar, ostkusten och västkusten. Säljs troligen bara till näringsidkare.
Det går ganska lätt att få tag på sk "fartygsfärg". De brukar vara spetsade med litet mer gifter (irgarol, diuron), men de (gift)färgerna som rimligtvis går att få tag på i handeln är inte stort annorlunda än de "värsta" båtfärgerna. De är dock annorlunda formulerade, med bindemedel och de har litet högre kopparhalt (koppar(I)oxid eller koppartiocyanat). Skillnaden är dock bara några procent.TA skrev: "Fartygsfärg" finns i dom flesta fabrikat, användningsområdet är dock begränsat, precis som färgerna för insjöar, ostkusten och västkusten. Säljs troligen bara till näringsidkare.
Anders S