Täta genomgående mast

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Täta genomgående mast

Inlägg av Kapten C » mån 03 mar 2008, 11:52

Hej forumet,

Då jag har genomgående mast rinner det in vatten via masten när det regnar. Detta skulle jag vilja få stopp på.

På mastens utsida vid däcket tätar en krage och där är det inga problem. Däremot rinner det regnvatten inuti masten ner i kölsvinet.

Jag har funderat på att fylla masten en bit med byggskum e.dyl.

Har någon lyckats fått tätt och i sådana fall hur löstes problemet?

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 03 mar 2008, 11:53

När vi seglade Smaragd fyllde vi med skum, fungerade utmärkt.

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » mån 03 mar 2008, 11:56

Spider skrev:När vi seglade Smaragd fyllde vi med skum, fungerade utmärkt.
Vilken typ av skum använde ni?

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 03 mar 2008, 13:26

Vanligt polyretanskum (stavas det så) som sväller när man sprutar det, sådant som används runt fönster bla.

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » mån 03 mar 2008, 17:22

Ursäkta mig, men jag är nog inte med i matchen. Byggskum i masten? Några frågor på det då;
Var skulle skummet vara? Var tar vattnet vägen som kommer till skummet. Hur gör ni med ev. nya kablar, tampar osv.

///Bengt

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 03 mar 2008, 19:04

Benke01 skrev:Ursäkta mig, men jag är nog inte med i matchen. Byggskum i masten? Några frågor på det då;
Var skulle skummet vara? Var tar vattnet vägen som kommer till skummet. Hur gör ni med ev. nya kablar, tampar osv.
Vår mast är just så, fylld med några decimeter skum ungefär i höjd med där den går igenom däcket. Funkar utmärkt. Var vattnet tar vägen är en berättigad fråga, har inte funderat närmare på det. Men antar att skummet klarar fukt och att vattnet rinner ut genom hål i masten strax över skummet. Men det är tätt inne i båten även om det spöregnar!

Skummets nackdel är just dragning av nya kablar. Vi fick ge upp med dragning av vindgivarkabel och gick istället ut ur masten strax över däcksytan. Tampar däremot drar man väl sällan ner i ruffen (även om det vore coolt att kunna hissa segel innifrån ruffen :wink: )

Hälsningar
Tommy

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 03 mar 2008, 19:19

Om jag mins rätt så borrade vi ett litet dräneringshål i överkant av skummet. Elkablarna gick in i ett hål ovanför skummet (eller om det var samma hål som dräneringen) med kabelanslutning i deck.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 04 mar 2008, 13:41

Är det inte smartare att tätta där vattnet läcker in istället för där det rinner ut?!!
Alla borde ha skägg

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 04 mar 2008, 13:45

Det är nästan omöjligt..:)
Det rinner in en massa vatten i alla öppningar för fall och annat.
Man kan montera beslag som tar bort lite av det men när det väl regnar så blåser det ju med..:)
Jag får också en del vatten ner genom masten och ska trycka upp en tätning i lämpligt mjukt material och även borra drän hål i bakkant masten.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 04 mar 2008, 13:47

Jag tror det är rätt knepigt att få en alu-mast helt vattentät uppifrån. På alla båtar vi haft med genomgående mast har det kommit in lite vatten genom masten när det regnar ute.

Skriv svar