En batterists undran

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 20 nov 2007, 19:17

Åtskillig information kommer fram i denna tråd. Tack för den!

En fundering rörande 45-gradersproblemet: i en båt som ligger nedkrängd och skumpar fram över vågorna, måste ju blyplattorna ständigt överspolas av syra, förutsatt att syranivån är korrekt. Räcker inte det?

Det här har aldrig oroat mig, men av nyfikenhet: vad tror ni?

Rudi

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Längs eller tvärs...

Inlägg av Seawolf » tis 20 nov 2007, 19:49

Ett batteri i en segelbåt skall normalt helst monteras så att plattorna sitter i båtens längsriktning. För vanliga 12V-batterier innebär detta att batterilådan skall stå på tvären mot båtens längsriktning.
Då kommer inte plattorna lika lätt att friläggas från syra av båtens krängning.
Skulle man fråga tillverkaren skulle denne troligen kunna medge en större lutningsvinkel i den riktningen. Men man bör reservera sig för hur det inre är utformat, med SMF och knallgasåtervinning kan inkråmet ha finesser som inte tål lutningen i alla fall.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 20 nov 2007, 19:53

Två problem: Vid förvaring, torra plattor, inte bra. Vid strömgenerering (eller regenerering), inte bra (då utnyttjas/återbildas inte blysvampen. Men inte skulle jag bekymra mig nämnvärt, mer än att se till att de står rakt upp i normalläge...

Segelbåtars vanligen lugna och sävliga, men ändå aktiva rörelser är utmärkt för att ruska om batterisyran och blanda denna. Jämfört med det skakhelvete som batteriet utstår även i en pensionist-Volvo är det rena hälsohemmet.
Anders S

Saskia
Trogen medlem

Inlägg av Saskia » lör 01 mar 2008, 23:09

Skulle just inhandla Biltemas, av er omtalat prisvärda, sk. SMF-batterier. Med årets katalog i knät kan jag konstatera att exempelvis ett 85Ah-batteri på ett halvår har höjts från 748kr till 1199kr. Det är en tokhöjning på 38% :x
Man skulle kunna misstänka att någon sitter och lusläser våra fora, för att avväga nästa års prissättning!

Mvh
Torben

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » sön 02 mar 2008, 10:29

Saskia skrev:Skulle just inhandla Biltemas, av er omtalat prisvärda, sk. SMF-batterier. Med årets katalog i knät kan jag konstatera att exempelvis ett 85Ah-batteri på ett halvår har höjts från 748kr till 1199kr. Det är en tokhöjning på 38% :x
Man skulle kunna misstänka att någon sitter och lusläser våra fora, för att avväga nästa års prissättning!

Mvh
Torben

Ja-a skulle det vara så enkelt...men tyvärr är det blyets världsmarknadspris på långt över 3000Eur / ton som har shockhöjt priset på batterier denna gång.
Köpte just 2st Hankook Exrider (100Ah) fritidsbatterier och priset här var 185,00Eur / st ...fy fan...
Man får vara noggrann och se noga efter batterierna, med sådana priser...
Får man ut 3-4 säsonger så är det väl ok....
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » mån 03 mar 2008, 08:38

Har en annan fråga när det gäller batteri. Hur fort ska det självurladda när det står inomhus i lägenhet, det är rent och fint och inga förbrukare är inkopplade? Laddar upp det till 12.92Volt men efter två veckor är det nere på 12.47 och fortsätter ner i samma takt ju längre tiden går. Batteriet är ett 8 månader gammalt Exide gelbatteri som ska ha låg självurladning.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 03 mar 2008, 09:02

Anders S skrev: ...
Spännbandet sitter fast med fyra korta plåtskruv i en plywoodskiva, som bara i bästa fall är fastskruvad i sin tur. En sådan lösning kanske ger ett (homeopatiskt) skydd mot syraläckage, men inte mot den verkliga risken - en 30-kilosklump på besök i huvudändan av stickkojen eller som far runt i motorrummet och slår sönder allt i sin väg, inklusive genomföringarna.
...
Det där är något jag själv har upplevt när jag "sovande" satte båten på en stenklack. Batteriet fortsatte glatt sin färd framåt i ett par knop.
Skruvar och band lossnade, kabeskorna slets av kablarna, ett par törnar i inredningen och en teaklist slogs loss, batteriet stannade framme vid masten. Det är en större levande kraft än man kan tro faktiskt.
Inga större skador och batteriet klarade sig med. Hade man seglat i 4-5 knop hade det kanske sett helt annorlunda ut.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 03 mar 2008, 09:07

Rudi skrev:Åtskillig information kommer fram i denna tråd. Tack för den!

En fundering rörande 45-gradersproblemet: i en båt som ligger nedkrängd och skumpar fram över vågorna, måste ju blyplattorna ständigt överspolas av syra, förutsatt att syranivån är korrekt. Räcker inte det?

Det här har aldrig oroat mig, men av nyfikenhet: vad tror ni?

Rudi
Man seglar inte i närheten av 45 grader, då har man andra akuta problem...:)
Tom 20 grader är mycket i en segelbåt.
20 grader på batteriet är inga större bekymmer om bara nivån är ok i batteriet.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 07 mar 2008, 19:33

Det var nu inte gradtalet som var det viktiga egenligen, för mig då jag ställde frågan, utan huruvida batteriet tar skada av att blyet under korta tidsrymder, befinner sig ovanför syran.

F.ö. håller jag med dig om att man oftast har mer påträngande angelägenheter att brottas med då båten kränger över 45 grader, som t. ex. hur man ska få rodret att greppa :wink: .

Rudi

Skriv svar