Hur vårda nya snurran?
-
carlnilsjonas
- Silvermedlem
- Kontakt:
Hur vårda nya snurran?
Köpte härförleden en ny 4hk yamaha-snurra (4-takts) till segelbåten (en långkölad knubbig holländsk plastbåt fr mitten av 60-talet runt 6,7 m löa).
Nu vill jag givetvis ge denna snurra all den vårdande ömhet och omsorg den behöver för att hålla länge, gå bra och allt.
Har någon av er saltstänkta bussar goda råd och tips?
(jag har väl inte precis förläst mig på handboken ännu, det medges, men ofta är verklig erfarenhet att föredra).
Tack på förhand.
Lev gott!
/Jonas
Nu vill jag givetvis ge denna snurra all den vårdande ömhet och omsorg den behöver för att hålla länge, gå bra och allt.
Har någon av er saltstänkta bussar goda råd och tips?
(jag har väl inte precis förläst mig på handboken ännu, det medges, men ofta är verklig erfarenhet att föredra).
Tack på förhand.
Lev gott!
/Jonas
-
Anders S.
Tvätta, skölja, spola rent i kylkanalerna på hösten. Sedan oljar man cylinderloppen och skruvar på de gamla tändstiften över vintern. Jag brukar köpa nya på våren - det kostar så litet. Oljan i växelhuset kan man byta, men det viktigaste är att den är svart eller helt ren, inte grå. Smörj alla rörliga leder på reglagen, lagom mycket. Byt olja i motorn, ungefär som på bilen.
På våren kollar man startsnöret genom att dra ut det hela vägen. Det är säkert helt, men om inte, byt. Sedan sätter man motorn i sjön och startar den. Vill man så kan man sätta i de nya stiften efter att ha varmkört motorn. Jag brukar sedan testa de gamla stiften genom det sk \"flytprovet\" - bara om de flyter bör man spara dem som reserv.
Anders
På våren kollar man startsnöret genom att dra ut det hela vägen. Det är säkert helt, men om inte, byt. Sedan sätter man motorn i sjön och startar den. Vill man så kan man sätta i de nya stiften efter att ha varmkört motorn. Jag brukar sedan testa de gamla stiften genom det sk \"flytprovet\" - bara om de flyter bör man spara dem som reserv.
Anders
Edward skrev:Skojar du eller menar du allvar?Anders S. skrev:Jag brukar sedan testa de gamla stiften genom det sk "flytprovet" - bara om de flyter bör man spara dem som reserv.
Anders![]()
Har aldrig hört talas om detta prov (förutom när det gällde häxprocesserna på medeltiden…).
-
Calle C
-
carlnilsjonas
- Silvermedlem
- Kontakt:
Tack för synpunkterna. Och Calle har alldeles rätt i att det är klokt/rätt att läsa manualen – såklart! (det var en olycklig formulering att \"föredra\" annan erfarenhet)
Min tanke var att folk möjligen har ytterligare tankar om saken utöver tillverkarens egna riktlinjer.
Kom gärna med fler idéer, jag är sannerligen en novis när det gäller motorpill – ser helst att motorn bara fungerar med självklarhet i alla lägen, men inser att detta kräver lite förebyggande omsorg.
Lev gott!
/Jonas
Min tanke var att folk möjligen har ytterligare tankar om saken utöver tillverkarens egna riktlinjer.
Kom gärna med fler idéer, jag är sannerligen en novis när det gäller motorpill – ser helst att motorn bara fungerar med självklarhet i alla lägen, men inser att detta kräver lite förebyggande omsorg.
Lev gott!
/Jonas
-
Gäst
Då har du inte observerat att de flesta tändstift har häxagonala kanter för att man skall kunna skruva ut dem. Därav vattuprovet.Edward skrev:Skojar du eller menar du allvar?Anders S. skrev:Jag brukar sedan testa de gamla stiften genom det sk "flytprovet" - bara om de flyter bör man spara dem som reserv.
Anders![]()
Har aldrig hört talas om detta prov (förutom när det gällde häxprocesserna på medeltiden…).
Seriöst: Såklart skall man inte kasta stiften i sjön, utan på därför avsedd plats. Men fyrtaktar-tändstift brukar ha en packning, och denna blir tillplattad då man skruvar åt stiftet första gången. Därför är det bättre att satsa på ett nytt stift även om det kan förefalla som slöseri att inte "använda färdigt" ett stift som borde ha många timmar kvar. Har man en sliten motor som sotar kanske man tänker annorlunda, men på en frisk, ny motor bör stiften kunna sitta i hela säsongen och sedan tar man ut dem för att komma åt att konservera motorn. Tyvärr är då skadan skedd - packningen blir inte vad den varit. Förr fanns det lösa packningsringar att köpa, numera är alla tändstift "engångs".
Anders
Detta gäller alltså för alla tändstift, dvs även för "tvåtakts-tändstift" (då jag förmodar att dessa är samma som till fyrtaktaren, eller har jag missat något fundamentalt?)Anonymous skrev:Men fyrtaktar-tändstift brukar ha en packning, och denna blir tillplattad då man skruvar åt stiftet första gången.
Förr fanns det lösa packningsringar att köpa, numera är alla tändstift "engångs".
Anders
-
Anders S
Inte alltid.
Tändstift brukar ha en dubbelflänsad kopparpackning som \"förbrukas\" då den komprimeras första gången. Det finns också packningslösa tändstift som har en bred, fasad fläns - dessa kan man naturligtvis återanvända. Det här kan variera, och man använder de \"packningslösa\" stiften i lägen då man vill ha en bred kontaktyta mot topplocket för att kyla av stiften fortare. Kylningen är ett mindre problem på fyrtaktare än på tvåtaktare, och därför ser man oftare sådana stift på tvåtaktsmotorer - men det är ingen regel.
Hur som helst är ett nytt stift en billig åtgärd, och därför skall man inte snåla med dem i en frisk moteor - de håller hela säsongen, särskilt på segelbåtar.
(Pratade vi inte om stövlar på ett liknande, nördaktigt sätt för lite se'n?)
Anders S
Tändstift brukar ha en dubbelflänsad kopparpackning som \"förbrukas\" då den komprimeras första gången. Det finns också packningslösa tändstift som har en bred, fasad fläns - dessa kan man naturligtvis återanvända. Det här kan variera, och man använder de \"packningslösa\" stiften i lägen då man vill ha en bred kontaktyta mot topplocket för att kyla av stiften fortare. Kylningen är ett mindre problem på fyrtaktare än på tvåtaktare, och därför ser man oftare sådana stift på tvåtaktsmotorer - men det är ingen regel.
Hur som helst är ett nytt stift en billig åtgärd, och därför skall man inte snåla med dem i en frisk moteor - de håller hela säsongen, särskilt på segelbåtar.
(Pratade vi inte om stövlar på ett liknande, nördaktigt sätt för lite se'n?)
Anders S
-
Calle C
-
Anders S
Helt rätt, Calle, och ett bra tips för "släta" kopparpackningar, kopparrör till motorn etc. Kan göras på gasköket i båten och sparar tid och pengar. Värm till dess man ser grönaktiga små skiftningar i lågan.Calle C skrev:Hej
Kopparpackningarna går att återanvända men testa först med Anders flytprov.
Glödga packningen med hjälp av en liten låga eller dyl., sen är den OK.
Vid vinterförvaring, se till att bränsletanken är proppfull.
Calle
Men tändstiftspackningar ser litet annorlunda ut, och är "tvådelade". Därför mjuknar visserligen i hettan, men de går inte tillbaka till rätt utgångsform. Detta är viktigt om skall kunna följa anvisningarna för åtdragning, om det står (typ) "skruva till det tar emot, och sedan ett kvarts varv". Man kan dra med momentnyckel eller känsla, men det bör observeras hur just den packningen fungerar.
Men detta är kanske väl skruvad information för oss seglare ?
Anders S.