Hur kan en köl gå av så här?
Re: Hur kan en köl gå av så här?
Är det en Bavaria?jofred skrev:http://www.skota.se/insp/files/38a92a67 ... a-288.html
Den måste ju varit helt felgjuten??
Nej det är en dåligt kontrollerad gjutjärnsköl, sannolikt slarvigt gjuten. Det skulle inte förvåna mig om man gjort en paus i gjutningen, kanske det dröjt innan man fört fram nästa skopa.
Det skulle kunna hända vilken båt som helst, om gjuteriet inte vet vad de håller på med. Trist, men tur att det gick bra. Att byta köl är säkert en smal sak.
Det skulle kunna hända vilken båt som helst, om gjuteriet inte vet vad de håller på med. Trist, men tur att det gick bra. Att byta köl är säkert en smal sak.
Anders S
Snarare brister deras leverantör i sin kvalitetskontroll! Just den här typen av skada går inte att lasta Bavaria för, om man inte begär att de skall röntga alla kölar. Det tror (obs! obs! TROR!) jag inte att någon tillverkare gör - men kanske borde de göra det?Puff skrev:Lite intressant är det väl med tanke på deras massproduktion och låga priser
Vad gäller "att inte märka": Historien om Bavarian som gick hem till Oslo från Grebbestadstrakten utan kölen förklarades med att bottenramen var tung nog att hålla båten upprätt (lär ha bekräftats av konstruktörerna). Givetvis seglade man inte vid det tillfället.
Det kan nog tänkas att ägaren vet precis vad som hänt och när, men inte berättar det i hamnen. Det hade jag inte gjort, speciellt inte om jag hade tänkt mig att diskutera saken med tilverkaren. Tänk er själva:
B: "Jaha du, här har det smällt på så kölen gått av. Det ger vi ingen garanti på. Var glad att skrovet höll så bra!"
Ä: "Men... men... jag dunsade bara på litet lätt.
B: "Litet lätt!!! Ha, då går minsann inte kölen av..."
Och så vidare.
Anders S
En dum fråga, men brukar inte kölbultarna vara längre?
Dvs gå ner en bit i godset och hindra att detta kan ske?
Hur ser det ut på de kamla massproducerade 70-talsbyggena med järnköl, Maxi och Albin var väl inte sådär jättebra byggda alla gånger, ändå verkar kölarna i gjutjärn på dessa massproducerade båtar hålla.
Vad är skillnaden?
Dvs gå ner en bit i godset och hindra att detta kan ske?
Hur ser det ut på de kamla massproducerade 70-talsbyggena med järnköl, Maxi och Albin var väl inte sådär jättebra byggda alla gånger, ändå verkar kölarna i gjutjärn på dessa massproducerade båtar hålla.
Vad är skillnaden?
Alla borde ha skägg
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tis 07 aug 2007, 11:57
Skandal
Hej
Segelbåt där kölen går av sånt borde inte kunna ske.
Hade det varit en bil som exempel bromsarna hade slutat att fungera så hade biltillverken tvingas att åter kallat alla bilar
Man måste kunna ställa krav på tillverken att återkalla båten för åtgärder + hela båt serien för kontroll.
Jag tycker det är syniskt att tillverka båtar med sådan dålig kvalitet eller brist på kvalitets tänkade, man leker med mäniskorsliv.
Ps Hade det varit en bil hade den fått körförbud.
Micke M
Segelbåt där kölen går av sånt borde inte kunna ske.
Hade det varit en bil som exempel bromsarna hade slutat att fungera så hade biltillverken tvingas att åter kallat alla bilar
Man måste kunna ställa krav på tillverken att återkalla båten för åtgärder + hela båt serien för kontroll.
Jag tycker det är syniskt att tillverka båtar med sådan dålig kvalitet eller brist på kvalitets tänkade, man leker med mäniskorsliv.
Ps Hade det varit en bil hade den fått körförbud.
Micke M
Nej, kölbultar går ner någon dm eller två. Här är det med stor sannolikhet ett ordentligt gjutfel. Jag misstänker en paus i gjutningen, med slagg som samlas på toppen av göten, och sedan en påfyllning efter att göten svalnat alldeles för mycket. Det är tjänstefel av gjuteriet i så fall.Misil no87 skrev:En dum fråga, men brukar inte kölbultarna vara längre?
Dvs gå ner en bit i godset och hindra att detta kan ske?
Hur ser det ut på de kamla massproducerade 70-talsbyggena med järnköl, Maxi och Albin var väl inte sådär jättebra byggda alla gånger, ändå verkar kölarna i gjutjärn på dessa massproducerade båtar hålla.
Vad är skillnaden?
Scampimicke har rätt i att producentansvaret åvilar varvet, men det här problemet hade kunnat hända alla tillverkare.
Anders S
Re: Skandal
scampimicke skrev:Hej
Segelbåt där kölen går av sånt borde inte kunna ske.
Hade det varit en bil som exempel bromsarna hade slutat att fungera så hade biltillverken tvingas att åter kallat alla bilar
Man måste kunna ställa krav på tillverken att återkalla båten för åtgärder + hela båt serien för kontroll.
Jag tycker det är syniskt att tillverka båtar med sådan dålig kvalitet eller brist på kvalitets tänkade, man leker med mäniskorsliv.
Ps Hade det varit en bil hade den fått körförbud.
Micke M
Det har tydligen råkat bli lite dubbelpostningar i två separata trådar i detta. Därför skriver jag mitt svar här med:
Mja, det skorrar lite illa det där.
Båtar är inte bilar. Bla har seglebåtar lägre fart än bilar. Jämförelserna haltar.
Det kan vara på sin plats att tänka till innan man ropar på vargen ("kalla in alla båtar"). Skulle dylika åtgärder bli påbjudna kan vi räkna med att motsvarande kostnader direkt regnar ner på köpare av båtar - alla båtar.
Tro inte att det bara är ett företag som slarvar - alla tillverkare minimerar sina kostnader, och alla kan råka ut för materialfel.
Det går att skriva en mycket lång lista på de tillverkare som minimerat tillverkningskostnaderna lite väl djärvt, för att nu ta några välkända exempel:
Maxi
Albin (Ballad, Scampi, ...)
Familjebåtar (Omega xx)
Även sk kvalitetsvarv på Orust har haft sina problem. Kanske inte så känt, men ... shit happends. Så är det bara, ingen kan vara felfri.
Detta hindrar inte alls att åtgärder skall och bör vidtagas, gärna då med lite systematik. Kvalitetssäkring kallas det ibland (utan att vilja öppna sidospåret: Vad är kvalitet?)
/J
PS: Vet Scampiägare m fl om vilka farkoster de seglar med? Nu, efter många år är det ogörligt att gå tillbaka till tillverkaren, så då ligger ansvaret på ägaren. Hur är det, kollar ägarna?