Hur kan en köl gå av så här?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Hur kan en köl gå av så här?

Inlägg av jofred » ons 27 feb 2008, 07:41

http://www.skota.se/insp/files/38a92a67 ... a-288.html

Den måste ju varit helt felgjuten??

LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Re: Hur kan en köl gå av så här?

Inlägg av LinusA » ons 27 feb 2008, 07:53

jofred skrev:http://www.skota.se/insp/files/38a92a67 ... a-288.html

Den måste ju varit helt felgjuten??
Är det en Bavaria? :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 27 feb 2008, 08:02

Nej det är en dåligt kontrollerad gjutjärnsköl, sannolikt slarvigt gjuten. Det skulle inte förvåna mig om man gjort en paus i gjutningen, kanske det dröjt innan man fört fram nästa skopa.

Det skulle kunna hända vilken båt som helst, om gjuteriet inte vet vad de håller på med. Trist, men tur att det gick bra. Att byta köl är säkert en smal sak.
Anders S

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Inlägg av Mahogny » ons 27 feb 2008, 08:06

Hade det varit en grundstötning som orsakat detta hade nog båten haft större skador runt kölinfästningen också.
Jag tror att det rört sig om någon sorts spricka eller felgjutning av kölen som jag misstänker är av järn!

Bavaria? Vet ej -men sådant här kan också hända de bästa.

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Inlägg av Puff » ons 27 feb 2008, 08:54

Och även om kölen var dåligt gjuten - visst verkar väl det vara en båt från Bavaria-varvet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 27 feb 2008, 09:17

Det är klart att det är en Bavaria.

I det här fallet är det kanske inte så intressant?
Anders S

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Inlägg av Puff » ons 27 feb 2008, 09:46

Lite intressant är det väl med tanke på deras massproduktion och låga priser. De har ju dessutom tidigare haft problem med dåliga kölbultar och därmed tappade kölar. Kanske de brister i sin kvalitetskontroll?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » ons 27 feb 2008, 10:17

Skall till Stockholm nästa vecka. Får väl åka ut till Svinnge :?: och titta på båten/kölen.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 27 feb 2008, 10:19

Även om inte ägaren har gått på grund så kanske den varit uthyrd..?
Kanske gått på grund då?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 27 feb 2008, 18:32

Låter som en otrolig historia att inte märka att halva kölen saknas. Förmodligen använder man båten som motorbåt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 27 feb 2008, 21:18

Puff skrev:Lite intressant är det väl med tanke på deras massproduktion och låga priser
Snarare brister deras leverantör i sin kvalitetskontroll! Just den här typen av skada går inte att lasta Bavaria för, om man inte begär att de skall röntga alla kölar. Det tror (obs! obs! TROR!) jag inte att någon tillverkare gör - men kanske borde de göra det?

Vad gäller "att inte märka": Historien om Bavarian som gick hem till Oslo från Grebbestadstrakten utan kölen förklarades med att bottenramen var tung nog att hålla båten upprätt (lär ha bekräftats av konstruktörerna). Givetvis seglade man inte vid det tillfället.

Det kan nog tänkas att ägaren vet precis vad som hänt och när, men inte berättar det i hamnen. Det hade jag inte gjort, speciellt inte om jag hade tänkt mig att diskutera saken med tilverkaren. Tänk er själva:
B: "Jaha du, här har det smällt på så kölen gått av. Det ger vi ingen garanti på. Var glad att skrovet höll så bra!"
Ä: "Men... men... jag dunsade bara på litet lätt.
B: "Litet lätt!!! Ha, då går minsann inte kölen av..."

Och så vidare.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » ons 27 feb 2008, 21:37

En dum fråga, men brukar inte kölbultarna vara längre?
Dvs gå ner en bit i godset och hindra att detta kan ske?
Hur ser det ut på de kamla massproducerade 70-talsbyggena med järnköl, Maxi och Albin var väl inte sådär jättebra byggda alla gånger, ändå verkar kölarna i gjutjärn på dessa massproducerade båtar hålla.
Vad är skillnaden?
Alla borde ha skägg

scampimicke
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 11:57

Skandal

Inlägg av scampimicke » ons 27 feb 2008, 21:41

Hej

Segelbåt där kölen går av sånt borde inte kunna ske.

Hade det varit en bil som exempel bromsarna hade slutat att fungera så hade biltillverken tvingas att åter kallat alla bilar

Man måste kunna ställa krav på tillverken att återkalla båten för åtgärder + hela båt serien för kontroll.

Jag tycker det är syniskt att tillverka båtar med sådan dålig kvalitet eller brist på kvalitets tänkade, man leker med mäniskorsliv.

Ps Hade det varit en bil hade den fått körförbud.

Micke M

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 27 feb 2008, 21:51

Misil no87 skrev:En dum fråga, men brukar inte kölbultarna vara längre?
Dvs gå ner en bit i godset och hindra att detta kan ske?
Hur ser det ut på de kamla massproducerade 70-talsbyggena med järnköl, Maxi och Albin var väl inte sådär jättebra byggda alla gånger, ändå verkar kölarna i gjutjärn på dessa massproducerade båtar hålla.
Vad är skillnaden?
Nej, kölbultar går ner någon dm eller två. Här är det med stor sannolikhet ett ordentligt gjutfel. Jag misstänker en paus i gjutningen, med slagg som samlas på toppen av göten, och sedan en påfyllning efter att göten svalnat alldeles för mycket. Det är tjänstefel av gjuteriet i så fall.

Scampimicke har rätt i att producentansvaret åvilar varvet, men det här problemet hade kunnat hända alla tillverkare.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Skandal

Inlägg av Jaramaz » ons 27 feb 2008, 22:15

scampimicke skrev:Hej

Segelbåt där kölen går av sånt borde inte kunna ske.

Hade det varit en bil som exempel bromsarna hade slutat att fungera så hade biltillverken tvingas att åter kallat alla bilar

Man måste kunna ställa krav på tillverken att återkalla båten för åtgärder + hela båt serien för kontroll.

Jag tycker det är syniskt att tillverka båtar med sådan dålig kvalitet eller brist på kvalitets tänkade, man leker med mäniskorsliv.

Ps Hade det varit en bil hade den fått körförbud.

Micke M

Det har tydligen råkat bli lite dubbelpostningar i två separata trådar i detta. Därför skriver jag mitt svar här med:

Mja, det skorrar lite illa det där.

Båtar är inte bilar. Bla har seglebåtar lägre fart än bilar. Jämförelserna haltar.

Det kan vara på sin plats att tänka till innan man ropar på vargen ("kalla in alla båtar"). Skulle dylika åtgärder bli påbjudna kan vi räkna med att motsvarande kostnader direkt regnar ner på köpare av båtar - alla båtar.

Tro inte att det bara är ett företag som slarvar - alla tillverkare minimerar sina kostnader, och alla kan råka ut för materialfel.

Det går att skriva en mycket lång lista på de tillverkare som minimerat tillverkningskostnaderna lite väl djärvt, för att nu ta några välkända exempel:
Maxi
Albin (Ballad, Scampi, ...)
Familjebåtar (Omega xx)

Även sk kvalitetsvarv på Orust har haft sina problem. Kanske inte så känt, men ... shit happends. Så är det bara, ingen kan vara felfri.

Detta hindrar inte alls att åtgärder skall och bör vidtagas, gärna då med lite systematik. Kvalitetssäkring kallas det ibland (utan att vilja öppna sidospåret: Vad är kvalitet?)

/J


PS: Vet Scampiägare m fl om vilka farkoster de seglar med? Nu, efter många år är det ogörligt att gå tillbaka till tillverkaren, så då ligger ansvaret på ägaren. Hur är det, kollar ägarna?

Skriv svar