Äntligen Pboriggar i sverige
-
litelägrelitelångsamare;)
- Guldmedlem
Äntligen Pboriggar i sverige
Nu verkar det som att man äntligen kan köpa PBO rigg i sverige. ca 70 % ska man tydligen kunna lätta den stånde riggen med och det blir ju ingen utmattningsskador som robin tidigare påpekat.
När kommer första HRen att säljas med PBO rigg tror ni?
Doghouse Marine(www.doghousemarine.se) blev först in i sverige med pbo.
Finns tydligen vant ända ner till 2.4mR.
/M
När kommer första HRen att säljas med PBO rigg tror ni?
Doghouse Marine(www.doghousemarine.se) blev först in i sverige med pbo.
Finns tydligen vant ända ner till 2.4mR.
/M
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
-
litelägrelitelångsamare;)
- Guldmedlem
Nä måste man nog inte. Pbo är en väldigt stark fiber vilket gör att den är ytterst lämplig i stag. Man kan kalla det för lättviktsrigg såg jag att dom hade översatt det till
Volvo ocean race mm andvänder det i sina riggar, men nu finns det teknik för även oss vanliga dödliga.
Länkar är väl doghouse i sverige www.doghousemarine.se
eller www.smartrigging.com
Volvo ocean race mm andvänder det i sina riggar, men nu finns det teknik för även oss vanliga dödliga.
Länkar är väl doghouse i sverige www.doghousemarine.se
eller www.smartrigging.com
Re: PBO...
T, är du inte nöjd med 8 års, longevity? Smartrigging skriver ju så här om sin superduperfiber polybenzoxazole:T skrev:Poor Bloody Owner..
mvh Sven-BarrySmartrigging skrev:Over the past eight years PBO has become renowned as a fibre rigging core material
and proven its remarkable longevity.
Tja, Swe 54, PBO är starkare stummare och kryper inte. Krypet har ju knappast nån betydelse på backstag. Men en PBO kabel blir tunnare, alltså en bra bit mindre luftmotstånd.
Hur stor den praktiska skillnaden blir vet ja inte, men jag har hört om folk som tycker att det är inte konstigt att en del gnäller på att de inte får bra spänn i förstaget när de har dyneema backstag.
Men även en flätat dyneematamp har ju runt samma töjning som en wire, så frågan är om det verkligen kan vara sant.
Finns en firma som heter www.colligomarine.com som gör stående rigg med flätad dyneema tamp, de anser att det fungerar. Alltså hela stående riggen.
Själv hade jag mycket gärna haft PBO rigg!:) Men dyneema skulle ha många fördelar, tex mycket mer okänsligt för UV-ljus, går att splitsa själv och mycket billigare. Krypet och töjningen skall dessutom vara en bra bit mindre med nya SK 78 kvaliteten.
Till en given vikt är dyneema starkare än PBO. Men PBO är styvare. Mjukt nog att ha som backstag är det.
Hur länge det håller är ju frågan, men ser man till de tester som de olika tillverkarna gjort, så håller det rent belastningsmässigt mycket längre än vajer och rod. Visst är det tillverkarna som gjort dessa tester, men det är allmänt så att fiber har mycket bättre utmattningstålighet än stål. Men troligen så dödar skav och UV PBOn innan den slits ut av ren utmattning.
Men om den håller säg 8-10år, vilket de verkar göra, är man noga med skavskydd så bör den hålla längre, eftersom den inte blir särskilt UVpåverkad när höljet är helt. Men säg 10 år, hur ofta borde man byta vajer? Vart 10år har jag hört från många håll, även om vi i Sverige inte gör det...
Nej, tveklöst så kommer fiber ta över mer och mer, kommer man ifrån UVkänsligheten hos PBO så är det överlägset stål på alla sätt. Utom skav, vilket nog kommer vara en svaghet hos fiber länge till. Men fiberriggar rostar inte, och anses vara betydligt säkrare av flera auktoriteter, tex Ian Farrier.
//Robin, som överväger fiberrigg till Wasan lite längre fram;) eller på nästa båt...
Hur stor den praktiska skillnaden blir vet ja inte, men jag har hört om folk som tycker att det är inte konstigt att en del gnäller på att de inte får bra spänn i förstaget när de har dyneema backstag.
Men även en flätat dyneematamp har ju runt samma töjning som en wire, så frågan är om det verkligen kan vara sant.
Finns en firma som heter www.colligomarine.com som gör stående rigg med flätad dyneema tamp, de anser att det fungerar. Alltså hela stående riggen.
Själv hade jag mycket gärna haft PBO rigg!:) Men dyneema skulle ha många fördelar, tex mycket mer okänsligt för UV-ljus, går att splitsa själv och mycket billigare. Krypet och töjningen skall dessutom vara en bra bit mindre med nya SK 78 kvaliteten.
Till en given vikt är dyneema starkare än PBO. Men PBO är styvare. Mjukt nog att ha som backstag är det.
Hur länge det håller är ju frågan, men ser man till de tester som de olika tillverkarna gjort, så håller det rent belastningsmässigt mycket längre än vajer och rod. Visst är det tillverkarna som gjort dessa tester, men det är allmänt så att fiber har mycket bättre utmattningstålighet än stål. Men troligen så dödar skav och UV PBOn innan den slits ut av ren utmattning.
Men om den håller säg 8-10år, vilket de verkar göra, är man noga med skavskydd så bör den hålla längre, eftersom den inte blir särskilt UVpåverkad när höljet är helt. Men säg 10 år, hur ofta borde man byta vajer? Vart 10år har jag hört från många håll, även om vi i Sverige inte gör det...
Nej, tveklöst så kommer fiber ta över mer och mer, kommer man ifrån UVkänsligheten hos PBO så är det överlägset stål på alla sätt. Utom skav, vilket nog kommer vara en svaghet hos fiber länge till. Men fiberriggar rostar inte, och anses vara betydligt säkrare av flera auktoriteter, tex Ian Farrier.
//Robin, som överväger fiberrigg till Wasan lite längre fram;) eller på nästa båt...
På min båt (Heffaklump, tidigt 90-tal) har jag backstag och fall i wire. Backstagen skulle jag byta i en blink till Dyneema (när de behöver bytas), men wirefallen skulle jag fundera litet på. Anledningen är att jag har rullstor och rullfock, och skavtåligheten på fallet är en viktig fråga (det sitter ju uppe "för gott" under säsonegen, och rörs i princip "aldrig" eller bara helt litet.
Men löser man det problemet är väl saken klar? Löpande rigg i stål är det väl ingen som sätter på en ny båt (eller ersätter med på en gammal)?
Men löser man det problemet är väl saken klar? Löpande rigg i stål är det väl ingen som sätter på en ny båt (eller ersätter med på en gammal)?
Anders S
Ok, tänkte om det var någon särskild anledning bara..Håkan skrev:Nja...SWE54 skrev:Varför vill du ha PBO i backstagen?
Det var inte en så noga övervägd fråga, jag blev mest nyfiken.
Dynema kanske är bättre där?
Har du Dynema i dina backstag?
Mvh /
Jag har Polyropes Dynex 75, 4mm.
Det var mest för att vajrarna började bli slitna och Dynex var relativt billigt. Att jag sparade in över 3 kg gjorde heller inget..
Även om PBO är stummare så lär ju inte jag märka det på min båt i alla fall..Robin skrev:Tja, Swe 54, PBO är starkare stummare och kryper inte. Krypet har ju knappast nån betydelse på backstag. Men en PBO kabel blir tunnare, alltså en bra bit mindre luftmotstånd.
Jag är nöjd hittills med Dynex, har ju bara seglat 1 säsong (ca 700 Nm) än så länge.
Men något kryp har jag inte märkt av ännu. Om det finns så försvinner det nog i "bruset" av allt annat..
Swe 54, får man fråga hur mycket dina backstag i Dynex 75 väger? Kan inte vara mer än några hundra gram va? Ja menar att viktbesparningen måste ha blivit rätt stor procentuellt sett.
Hade du "bara" 4mm vajer i de stagen innan? 4mm Dynex 75, runt 1500-1800kilo brottgräns va? Borde ju räcka fint.
Har du märkt någon skillnad i stumhet eller så sen bytet? Eller nån annan skillnad för den delen;) Märker man en viktbesparing på 3kilo i riggen?
Jag bytte waterstaget på min lilla Skipper från en 6mm korlänkad kedja till 3mm ren dyneema. Längd ca 90cm, väger, med rostfria kausar i båda ändar, 12gram vill jag minnas Kedjan vägde 1500gram, så det var rätt stor skillnad. Dyneeman ska hålla ca 900kilo, tror det räcker bra:) Har suttit där i typ 6år nu, helt utan service
Men ser ändå rätt bra ut. Vanten på den båten är spända ner till de nya röstjärnen i skrovsidan med dyneema linor, delvis för att vajrarna blev en 50cm för korta efter flytten från rufftaket. Det har funkat hur bra som helst:)
Inte några stora rigglaster på den båten, men det blir ändå mycket bättre än vad det var. Sitter även två 3mm dyneema häckstag på den, för att hålla masttoppsspinnaren på modiga 26kvm:)
Funderar på att även byta ut vanten och förstaget till dyneema, och sätta dit ett par spridare. Mest för att det är kul:)
//Robin
Hade du "bara" 4mm vajer i de stagen innan? 4mm Dynex 75, runt 1500-1800kilo brottgräns va? Borde ju räcka fint.
Har du märkt någon skillnad i stumhet eller så sen bytet? Eller nån annan skillnad för den delen;) Märker man en viktbesparing på 3kilo i riggen?
Jag bytte waterstaget på min lilla Skipper från en 6mm korlänkad kedja till 3mm ren dyneema. Längd ca 90cm, väger, med rostfria kausar i båda ändar, 12gram vill jag minnas Kedjan vägde 1500gram, så det var rätt stor skillnad. Dyneeman ska hålla ca 900kilo, tror det räcker bra:) Har suttit där i typ 6år nu, helt utan service
Inte några stora rigglaster på den båten, men det blir ändå mycket bättre än vad det var. Sitter även två 3mm dyneema häckstag på den, för att hålla masttoppsspinnaren på modiga 26kvm:)
Funderar på att även byta ut vanten och förstaget till dyneema, och sätta dit ett par spridare. Mest för att det är kul:)
//Robin