Hål i botten!?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Hål i botten!?

Inlägg av Tommy » fre 22 feb 2008, 07:20

Hej,

I en av haverirapporterna hittade jag en intressant formel för hur man kan beräkna vattenflödet om man får hål i skrovet. T.ex. en genomföring som brister, slang som hoppar av osv. Omgjord till för oss rimliga enheter blir den så här:

Vatteninströmning i liter/sekund = 0.1 * k * F * roten(2 * g * h)

F = hålets yta, i kvadratcentimeter
g = 9.81 (konstant)
h = hålets placering under vattenytan, i meter
k = en konstant som är 0.95 för runda hål, ca 0.6 för glipor

Exempel om man nu råkar få ett runt hål med 20 mm diameter 0.3 meter under vattenytan (typisk skrovgenomföring). F är då 3.14 kvadratcentimeter.
Vatteninströmningen blir 0.72 liter per sekund.. Om man antar att man ledigt kan ta in 1 kubikmeter vatten innan läget blir alltför bekymmersamt (3-4 tons båt) så tar det iallafall 23 minuter innan detta skett. Dessutom minskar faktiskt flödet något från hålet så snart vattnet inne i båten stigit över hålets höjd (mottryck). 1 kubikmeter vatten borde t.ex. innebära att exempelvis min Ballad sjunker drygt 5 cm ner.

Vad vill jag säga med detta lilla inlägg... :? Att det var intressant, för det tar nog längre tid att sjunka med ett sådant hål än vad jag alltid föreställt mig! Men man ska absolut ha sina träpluggar på ett lätthittat ställe! Och man ska se till att man kan komma åt platsen för alla bordgenomföringar.

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 22 feb 2008, 15:39

Bra!
Jag använde formeln för att räkna ur snabbt en vattenfylld sittbrunn töms.
Så det blir till att komplettera mina avlopp med ett par nya, större.

Intressant också att en elektrisk länspump som tex öser 60 lit/min faktiskt ger en rejäl respittid.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 22 feb 2008, 15:52

Något man även kan konstatera när man rycker ur loggen då och då..:)
Det kommer inte in så mycket vatten som man kanske kan tro från det att man tar ur loggen till man fått satt i pluggen och vice versa.
Det blir kanske någon liter...

Maxi33
Diamantmedlem

Ett par funderingar

Inlägg av Maxi33 » fre 22 feb 2008, 20:19

Intressanta siffror Tommy, när jag jämför med de lyckligtvis få tillfällen jag sett vatten komma in i båten verkar de rimliga.

Jag har ryckt loss loggivaren en gång för att få väck lite sjögräs som stoppat den, och med den väl förberedda handrörelse med vilken pluggen kom på plats blev det knappt blött ens, långt ifrån en liter.

Men det här med träpluggar...
Jag har en sats liksom jag förmodar de flesta har, men jag räknar egentligen inte med att de är till någon som helst nytta vid ett läckage.

För att en träplugg skall täta ett läckage behövs ett cirkelrunt hål med någorlunda jämna kanter.
Vilka sorters läckage ger upphov till något sådant?

Och om läckan inte är sådan, vad gör man då? Hur förvandlar man en spricka i skrovet eller i själva avstängningsventilen till ett runt hål? Och hur kommer man åt stället - ett par av mina bordgenomföringar är nog så svåra att komma åt för att hantera ventilen...

Nix, träpluggar är samma slags meningslösa tradition som det där med dubbla slangklämmor.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 22 feb 2008, 20:22

Ja, vad gäller byte av loggplugg så kan man nog ta sig en lättare tupplur under bytet :D

Där handlar det nog mer om hur vattnet just vid pluggen kan tänkas skada inredningen. Gamla båten, där satt pluggen i ett litet plastat kölsvin i "förpiken". Inga problem att byta där. Max några liter sprutade in och kunde sedan lätt torkas bort.

Men nu sitter loggen i ett träskåp. Inte kul om det sprutar omkring vatten där. Alltså får det bli byte på land, och märkpunkter så att slingan hamnar rätt vid upplyftet.

Angående träpluggar, så tror jag att de kan göra viss nytta just vid brott i skrovgenomföringar. Om genomföringen går tvärt av (såsom har hänt) så kan det bli ett ganska runt hål där någon kan avdelas att pressa pluggen mot, så att vatteninträngning nästan kan stoppas helt. Men man måste nog sitta och pressa pluggen emot hålet konstant.
Om man är 3 ombord så kan nog en hålla pluggen, en köra båten mot varv, och en länspumpa. Men istället för plugg kan man givetvis ta vad som helst, eller handflatan...

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ett par funderingar

Inlägg av Anders S » fre 22 feb 2008, 22:15

Maxi33 skrev: Nix, träpluggar är samma slags meningslösa tradition som det där med dubbla slangklämmor.

Tänker man i Maxi33:s banor (sprickor, inte hål) kan man mycket väl ha med några träkilar (platta), ett par bitar infettad filt och några meter drevgarn - det är alls inte fel att kunna täta. Men en plugg vid varje genomföring och dubbla slangklämmor på alla undervattensgenomföringar är enkelt och billigt, och är antagligen oslagbart prisvärt som nödutrustning.

Vad gäller länspump, så kan man enkelt göra en rimlighetskontroll: En aldrig så bra pump med en 19 mm slang kan aldrig hålla jämna steg med ett lika stort hål... Det säger liksom naturlagarna.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 22 feb 2008, 22:30

Tror inte att formeln kan användas omvänt som Bosse H gjort, tror däremot att han har dragit rätt slutsats beträffande behov av snabbare utsläpp från självlänsar :wink: .

Då formeln tar hänsyn till hålets avstånd från vattenytan, blir förhållandet omvänt då vattnet ska ut, inte samma tryck, däremot påverkan av båtens hastighet genom vattnet (förmodar jag), som självlänsen på en jolle, åt ena eller andra hållet beroende på placering i förhållande till skrovkurvatur.

Rudi

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 22 feb 2008, 22:39

Men om man har 30 cm vattenpelare på utsidan som ska in genom ett hål och strömma ut i fria luften måste väl bli samma som om jag har 30 com i sittbrunnen som ska ut i ett hål ovan vatttenytan. Visserligen var jag inte alltid helt vaken i skolan men det verkar logiskt. Jag räknade alltså med sjävlänsar som mynnar ovan vattenytan. I verkligheten sitter mina en bit under vilket väl inte lär snabba på tömningen?

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 22 feb 2008, 22:42

Har erfarenhet av att förlora dyvikan i ekan, bara. Det var skrämmande hur snabbt hon började sjunka innan vi fick hejd på flödet.

Rudi

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 22 feb 2008, 22:51

bosseh skrev:Men om man har 30 cm vattenpelare på utsidan som ska in genom ett hål och strömma ut i fria luften måste väl bli samma som om jag har 30 com i sittbrunnen som ska ut i ett hål ovan vatttenytan. Visserligen var jag inte alltid helt vaken i skolan men det verkar logiskt. Jag räknade alltså med sjävlänsar som mynnar ovan vattenytan. I verkligheten sitter mina en bit under vilket väl inte lär snabba på tömningen?
Jag tror vi får invänta besked från vederbörlig expertis :) . jag var inte heller vaken varje dag, men bara för diskussionens skull: betänk det nästintill obefintliga motstånd som luften inombords gör och jämför med det tryck som havet utanför ger.

Rudi

bosseh
Diamantmedlem

Re: Ett par funderingar

Inlägg av bosseh » fre 22 feb 2008, 22:52

Anders S skrev:
Tänker man i Maxi33:s banor (sprickor, inte hål) kan man mycket väl ha med några träkilar (platta), ett par bitar infettad filt och några meter drevgarn - det är alls inte fel att kunna täta. Men en plugg vid varje genomföring och dubbla slangklämmor på alla undervattensgenomföringar är enkelt och billigt, och är antagligen oslagbart prisvärt som nödutrustning.
Visst ska man ha träpluggar. Nog fungerar de i en avbruten bordgenomföring. Trät sväller och sätter sig fast ganska bra. Träpluggar funkar ju bra i stora vinfat! Är man riktig pessimist får man ha tätskum och plastpåsar.
Visst är dubbla slangklämmor en självklarhet
Anders S skrev: Vad gäller länspump, så kan man enkelt göra en rimlighetskontroll: En aldrig så bra pump med en 19 mm slang kan aldrig hålla jämna steg med ett lika stort hål... Det säger liksom naturlagarna.
Nu hänger inte jag med, pumpen ger ju vattnet en större hasighet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 22 feb 2008, 22:53

bosseh skrev:Men om man har 30 cm vattenpelare på utsidan som ska in genom ett hål och strömma ut i fria luften måste väl bli samma som om jag har 30 com i sittbrunnen som ska ut i ett hål ovan vatttenytan. Visserligen var jag inte alltid helt vaken i skolan men det verkar logiskt. Jag räknade alltså med sjävlänsar som mynnar ovan vattenytan. I verkligheten sitter mina en bit under vilket väl inte lär snabba på tömningen?
I princip är detta rätt, men en slang bromsar flödet en del. Annars kan du räkna på vattennivån över avloppshålet. Däremot bör du approximera höjden till hälften, eftersom du bara har 30 cm "vattenpelare" då det hela börjar, och nästan ingen alls på slutet.

Var utloppet är placerat under ytan spelar egentligen ingen roll (bortsett från förträngningar och friktion) - höjdskillnaden gentemot havsytan är vad som räknas.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 22 feb 2008, 22:56

Rudi skrev: betänk det nästintill obefintliga motstånd som luften inombords gör och jämför med det tryck som havet utanför ger.
Rudi
nej, nej jag räknade med att självlänsarna eller rättare sagt, avloppen från sittbrunnen slutade ovan vattenytan. Jag sov inte hela tiden :D

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 22 feb 2008, 23:00

Aj som fan! Nu var det jag som var ovaken. Får till mitt försvar säga att länsar som städse mynnar ovanför vattenytan är undantag...

Rudi

Maxi33
Diamantmedlem

Jag tror verkligen du är en skämtare bosseh

Inlägg av Maxi33 » fre 22 feb 2008, 23:08

Du skriver så många roliga saker.

Platta träkilar till exempel, och när såg du eller hörde ens talas om en sådan spricka att en platt träkil hade tätat? Jag är säker på att du inte har ett enda verkligt exempel bosseh.

Och hur många avbrutna bordsgenomföringar där en av dessa traditionella träpluggar skulle ha passat har du någon erfarenhet av? Inte en enda är min gissning.
Trät sväller och sätter sig fast ganska bra säger du. Hur lång tid behöver de träpluggar som vi köper i båtaffären för att svälla något märkbart?
Min gissning är några veckor bosseh - vad är din?

Och ändå konstaterar du bara att det är ett faktum att en plugg vid varje genomföring och dubbla slangklämmor är enkelt och prisvärt och antagligen oslagbart prisvärt som nödutrustning.

Du bemöter alltså ingenting - för dig är det bara självklart att du inte behöver bemöta någonting eftersom du ju vet och har rätt.

"Visst är dubbla slangklämmor en självklarhet."

De som använder begreppet självklart berättar helt enkelt att de inte vill tänka själva.
Tänkandet är ju redan gjort och det är nu självklart.

Nu vart jag nog faktiskt väldigt tyken bosseh, självklart.

Skriv svar