Flytväst -grenband eller ej?
Flytväst -grenband eller ej?
Jag har funderingar på att skaffa en uppblåsbar flytväst, men funderar på hur den ska vara utformad. Att hitta en uppblåsbar flytväst med inbyggd sele är inga konstigheter, men varför finns det så få som har grenband? Räknas det som så obekvämt, eller? Pratar man med proffs, så anses det ju betydligt säkrare med en konstruktion som innehåller grenband, både för västar och för selar. (Jag har för övrigt aldrig sett en ren sele med grenband.)
Jag har jämfört vanliga flytvästar med och utan granband och det är ju helt olika upplevelser när man ligger i vattnet. Jag skulle vilja sträcka mig så långt att säga att en flytväst utan grenband endast är ett flytjälpmedel som fordrar ganska aktivt arbete av den nödställde, medan flytväst med grenband ger en mångfalt bättre säkerhet, sannolikt även vid medvetslöshet.
Mattias
Jag har jämfört vanliga flytvästar med och utan granband och det är ju helt olika upplevelser när man ligger i vattnet. Jag skulle vilja sträcka mig så långt att säga att en flytväst utan grenband endast är ett flytjälpmedel som fordrar ganska aktivt arbete av den nödställde, medan flytväst med grenband ger en mångfalt bättre säkerhet, sannolikt även vid medvetslöshet.
Mattias
En skillnad mellan "proffs" och oss är att vi (fritidsseglare) har flytväst i de flesta lägen, medan "proffs" använder flytväst då det påbjuds och då det handlar om arbete. Sitter man mesta tiden blir ett korrekt spänt grenband lätt en plåga (bokstavligen), medan ett sittjusterat grenband blir en snubbeltråd som väntar på att fastna i något då man står upp och rör sig.
Här finns det utrymme för en förbättring, den saken är klar.
Här finns det utrymme för en förbättring, den saken är klar.
Anders S
Använder uppblåsbar väst med grenband sedan flera år och hos oss sitter västarna alltid på.
Jag har aldrig upplevt det besvärande med grenband.
Och med tanke på hur en väst utan grenband beter sig i vattnet är svaret frågan rätt självklar - västen måste ha ett grenband!
Har man dessutom en väst med integrerad livsele, som min, finns absolut ingen plats för diskussion.
Jag har aldrig upplevt det besvärande med grenband.
Och med tanke på hur en väst utan grenband beter sig i vattnet är svaret frågan rätt självklar - västen måste ha ett grenband!
Har man dessutom en väst med integrerad livsele, som min, finns absolut ingen plats för diskussion.
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Grenband skall det vara...och dessutom...
..vi har vanliga Baltic uppblåsbara västar, dock utan grenband.
En egenhet med dessa är dock att efter en stund så upplever jag det som riktigt jobbigt med att västen i princip hänger på Din nacke...
Man får "gamnacke" och har man, som i mitt fall, jobbigt med ryggen alldeles normalt så känns det INTE BRA, det gör ONT!
Jag kommer att köpa en ny uppblåsbar väst nu denna vår, med grenband.
Alternativen jag hittat är två, den dyra Spinlock, suverän komfort men dyr ca 3500SEK...halva priset men dock en knapp tusenlapp dyrare än Baltic mfl är den väst som Sjöräddningssällskapet säljer bl.a via sin hemsida. Den kostar 1700SEK. Med grenband och en annan konstruktion i ryggen/nacken som känns betydligt bättre än de billigare!
En flytväst skall vara bekväm! annars blir den liggande oanvänd!
Nu är det vår, nästan....
Mvh
//OLA//
En egenhet med dessa är dock att efter en stund så upplever jag det som riktigt jobbigt med att västen i princip hänger på Din nacke...
Man får "gamnacke" och har man, som i mitt fall, jobbigt med ryggen alldeles normalt så känns det INTE BRA, det gör ONT!
Jag kommer att köpa en ny uppblåsbar väst nu denna vår, med grenband.
Alternativen jag hittat är två, den dyra Spinlock, suverän komfort men dyr ca 3500SEK...halva priset men dock en knapp tusenlapp dyrare än Baltic mfl är den väst som Sjöräddningssällskapet säljer bl.a via sin hemsida. Den kostar 1700SEK. Med grenband och en annan konstruktion i ryggen/nacken som känns betydligt bättre än de billigare!
En flytväst skall vara bekväm! annars blir den liggande oanvänd!
Nu är det vår, nästan....
Mvh
//OLA//
-
Gunnar Buhre
- Trogen medlem
Jag skulle aldrig köpa en uppblåsbar väst. Man vet ju inte om den blåser upp sig och dessutom kan den gå sönder vid ett fall mot något innan man ramlar i sjön. Att det sen går att blåsa upp för mun hjälper ju inte om man är medvetslös.
Svenska havskappseglingar seglas normalt i "Category 3 with liferaft" som för 2008 har kompletterats med bl.a. krav på "grenband och blixtlampa på flytväst" och det finns naturligtvis ett skäl till det.
Gunnar
Svenska havskappseglingar seglas normalt i "Category 3 with liferaft" som för 2008 har kompletterats med bl.a. krav på "grenband och blixtlampa på flytväst" och det finns naturligtvis ett skäl till det.
Gunnar
Fördelen med uppblåsbar väst är att den ger bra flytkraft, 150 N, (uppblåst då) samtidigt som den är tilläckligt bekväm för att använda. En vanlig "seglarväst" ger bara 50N flytkraft vilket är helt OK inomskärs i bra väder men, enligt min erfarenhet, alldeles för lite ute på havet med lite vågor....
Hej Gunnar (och andra).Gunnar Buhre skrev:Jag skulle aldrig köpa en uppblåsbar väst. Man vet ju inte om den blåser upp sig och dessutom kan den gå sönder vid ett fall mot något innan man ramlar i sjön. Att det sen går att blåsa upp för mun hjälper ju inte om man är medvetslös.
Gunnar
Jag gick i helgen den utmärkta kusen "ISAF offshore personal survival course" (se mer på http://www.sstc.nu/newsItem.asp?chapter ... &newsId=74.) Kursen rekommenderas varmt för alla båtfarare!
Jag har precis som du Gunnar varit skeptisk till uppblåsbara flytvästar, och visst de har en nackdel att det är teknik som skall fungera för att de skall fungera. Rätt underhållna (och det är egentligen inte så knepigt) anser jag dem tillräckligt säkra för vuxna, barn anser jag skall ha räddningsväst. Jag kommer efter kursen definitivt att köpa en uppblåsbar flytväst MED grenband eller benband och inbyggd lampa. Försök simma utan! Västen kommer (oavsett uppblåsbar modell eller ej) att glida upp över ansiktet på dig.
Gunnar, haltar inte ditt resonemang lite grann? Jag förutsätter att du har en seglarväst och inte en räddningsväst. Om du trillar i medvetslös kommer en seglarväst (dvs utan krage) inte att rädda dig eftersom du blir liggande med ansiktet ner i vattnet. Om en uppblåsbar fungerar (sannolikhet >95%) kommer den att vända dig rätt! Ett enkelt val
Ett tips från kursen.
* Om du köper en EPIRB, kolla vilken frekvens den sänder på. Det såldes på mässan i GBG för några veckor sedan exemplar som slutar att fungera om ett år!
Ha en bra dag!
Niklas S.
Faurby424 Alinde
PSSST!cruisaren skrev:Hej Gunnar (och andra).Gunnar Buhre skrev:Jag skulle aldrig köpa en uppblåsbar väst. Man vet ju inte om den blåser upp sig och dessutom kan den gå sönder vid ett fall mot något innan man ramlar i sjön. Att det sen går att blåsa upp för mun hjälper ju inte om man är medvetslös.
Gunnar
Jag gick i helgen den utmärkta kusen "ISAF offshore personal survival course" (se mer på http://www.sstc.nu/newsItem.asp?chapter ... &newsId=74.) Kursen rekommenderas varmt för alla båtfarare!
Jag har precis som du Gunnar varit skeptisk till uppblåsbara flytvästar, och visst de har en nackdel att det är teknik som skall fungera för att de skall fungera. Rätt underhållna (och det är egentligen inte så knepigt) anser jag dem tillräckligt säkra för vuxna, barn anser jag skall ha räddningsväst. Jag kommer efter kursen definitivt att köpa en uppblåsbar flytväst MED grenband eller benband och inbyggd lampa. Försök simma utan! Västen kommer (oavsett uppblåsbar modell eller ej) att glida upp över ansiktet på dig.
Gunnar, haltar inte ditt resonemang lite grann? Jag förutsätter att du har en seglarväst och inte en räddningsväst. Om du trillar i medvetslös kommer en seglarväst (dvs utan krage) inte att rädda dig eftersom du blir liggande med ansiktet ner i vattnet. Om en uppblåsbar fungerar (sannolikhet >95%) kommer den att vända dig rätt! Ett enkelt val![]()
Ett tips från kursen.
* Om du köper en EPIRB, kolla vilken frekvens den sänder på. Det såldes på mässan i GBG för några veckor sedan exemplar som slutar att fungera om ett år!
Ha en bra dag!
Niklas S.
Faurby424 Alinde
Har startat en ny tråd i just DENNA fråga!
Gunnar (S)