Sugtömning av tanken

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Putte
Trogen medlem

Använd spade!!

Inlägg av Putte » sön 17 feb 2008, 21:33

Hej !

Skapliiiggt, mycket skitprat det är här :D !! Allvarligt talat, använd ert sunda förnuft! Om alla bara tänker till och försöker göra vad man kan för att på mesta möjliga sätt, släppa ut så lite skit som möjligt i naturen, och det gäller allt. Toaavfall, sopor, dessa eviga jollar med motorer som far omkring bara för att barnen skall fördriva tiden medans föräldrar skall ha semester!! Trodde det ingick åror till de flesta jollar de säljer idag! Hur många engångsgrillar har man inte hittat !! Varför?? Jo för att allt skall vara så himla bekvämt som möjligt! Däriligger dagens problem! Bekvämligheten!!

Nää ta tag och leta upp och hitta öar med sopmajor och skithus så ofta du kan, finns inte det så brukar det finnas skog på öarna (tycker dock synd om västkusten) där man kan smyga upp och använda en mycket enkel och gammal uppfinning, nämligen en spade!!. Man gräver en grop. Precis som i båten så arkiveras pappret i en liten medhavd plastpåse. Sedan gör man det till en liten sport att det omöjligt skall kunna upptäckas att det har suttit just någon där.

I båten då: Jo, vi gör så att det är nästan bara barnen som använder toan, då under nattetid och under segling. Självklart använder vi vuxna toan också under segling. Detta sparas sedan i septin som man sedan släpper där man vet att det gör minst påverkan på miljön. Alltså på ställen där det finns så mycket "fritt vatten som möjligt". När man ligger still så går man iland och gör sina behov där. Använd alltså naturens egen filtreringsstation. Tycker det är oerhört oroande när man ser människor tar sig av båten för att sedan ställa sig och pinka i vattnet, när skogen ligger oftast ligger ytterst nära inpå!!

Jag har båten på ostkusten där det finns mycket öar med dass och sopmajor. Det finns många öar utan dass och sopmajor, fast det är öar med skog! En klar fördel, det förstår jag med! Men kontentan av allt är att alla måste ta sitt egna sunda förnuft ( det är dock oroande att det kan skilja sig en hel del från människa till människa) och göra vad man kan för att just skita ner så lite som möjligt!! Detta är ett helhetstänkande som måste ingå när vi "lånar" naturen på det sätt som vi gör!

Hälsningar Patrik

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 17 feb 2008, 21:47

Hej Rookie,

Jag håller med dig i det du skriver. Tror att alla här på Sailguide tänker på allt det där, lämnade engångsgrillar är ett otyg (fattar inte vad det är för några som lämnar dessa??)

Och otyget med jollar som far omkring med utombordare "på lek", jag har läxat upp ett antal av dessa, och deras föräldrar, genom åren.

Och att man givetvis tömmer sin septitank ute på fritt vatten. Annars brukar vi prioritera att lägga oss vid öar med maja. Dessa är många i Stockholms skärgård, finns överallt. Jag tycker personligen att det är ack så mycket "somrigare" (och bekvämare) att gå på en bajamaja än den förkrymta båttoan.

Vad diskussionen egentligen handlade om är det kloka i att lagstifta om sugtömning. Och om miljöeffekten av en sådan lagstiftning överhuvudtaget blir positiv. Lägg pengarna på utbyggnad av bajamajor, och på bidrag till Kaliningrads reningsverk, så ska ni se att det blir bra!

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Använd spade!!

Inlägg av Anders S » sön 17 feb 2008, 22:09

Putte skrev: Trodde det ingick åror till de flesta jollar de säljer idag!
... Hur många engångsgrillar har man inte hittat
... brukar det finnas skog på öarna (tycker dock synd om västkusten)
Bra rutet, Patrick! Sådär tänker väl också de flesta - jag känner inte många som skräpar ner och flinar.

Kommentarer:

Lustigt nog ingår inte åror till alla jollar. Varför kan man fråga sig. Motion och miljövård, i ett.
Engångsgrillar kommer sig av att skärgårdsstiftelsen och naturvårdsverket har lyckats med sin kampanj att inte grilla/elda på berget (...lagas först till nästa istid...). Jag kan förstå (fast det är fel) varför sådana kan "glömmas" - de kan inte kastas medan man kommer ihåg dem (heta, brandfarliga) och nästa morgon är de borta, eventuellt med vinden (men jag misstänker måsarna)... Tips: lägg en lagom stor sten i engångsgrillen, så är den kvar på morgonen.
Den som besökt sk allmänningar i Norge (öar öppna för alla) ser den potentiella vådan av att (för) många följer ditt skogsråd. Det räcker också att man går ett par meter från en parkeringsplats på en Europaväg. Så städa efter er - planteringsspade (eller en pinne) och några steg extra är att rekommendera
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 18 feb 2008, 20:37

Nu ska jag ge ett litet tips vad det gäller ungar i utombordarjollar, festande båtgrannar eller vadhelst annat som går en på nerverna:

Diskutera hövligt med dina kontrahenter, även om du helst skulle köra upp utombordsmotorn i tjocktarmen på honom. "Se till att att din jävla unge lär sej ro!!" leder ofelbart till att ungens pappa fräsande fyller på en liter till i tanken och skiter i dina åsikter, trots att han egentligen fattar att du har rätt.

En erbjuden pilsner och lite funderingar om barnet kanske kunde stänga av motorn en stund mellan varven så att din migränpinade fru får sova osv. osv. funkar garanterat bättre och med längre verkan. Om inte, är det kanske dags att trycka upp dendär utombordaren... :twisted:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 18 feb 2008, 21:01

Nautihamstern skrev:Nu ska jag ge ett litet tips vad det gäller ungar i utombordarjollar
Göran Lords målsökande dartpilar ?
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 19 feb 2008, 11:17

Nautihamstern skrev:Nu ska jag ge ett litet tips vad det gäller ungar i utombordarjollar
Luftgevär.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 19 feb 2008, 12:02

Målsökande torpeder som kan linda 1500 varv ståltråd runt propellern så blir det tyst och far och son får en meningsfull sysselsättning.
Bra när den erbjudna pilsner möts med ett hånskratt och kommentaren "Det ska du skita i".
Eller ska man ta honom på orden och lösa toalett problemen på en gång med en medeltida kastmaskin?

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tis 19 feb 2008, 17:47

Tommy skrev: Och otyget med jollar som far omkring med utombordare "på lek", jag har läxat upp ett antal av dessa, och deras föräldrar, genom åren.
Visst är det störande - men är det otillåtet?

Helt seriös fråga, vilka bestämmelser kan användas som argument?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 19 feb 2008, 18:10

Sneseglarn skrev:
Tommy skrev: Och otyget med jollar som far omkring med utombordare "på lek", jag har läxat upp ett antal av dessa, och deras föräldrar, genom åren.
Visst är det störande - men är det otillåtet?

Helt seriös fråga, vilka bestämmelser kan användas som argument?
Det beror ju helt på hur dom kör med, att sakta transportera sig ut och in kan man ju inte stoppa såklart men annars gäller ju gott sjömanskap, hänsyn och omdöme tex.

Kanske är att hårddra det men 20. kap. §3 handlar ju om störande eller hänsynslöst framförande av fartyg. Det är alltså straffbart. Om man kan applicera det på gummibåtar som omotiverat far omkring.. kanske..

3 §
Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 19 feb 2008, 19:35

I ett aktuellt fall var det en liten gummibåt med några pojkar, som åkte fram och tillbaka, fram och tillbaka, i den lilla fladen på Kallskär i Stockholms skärgård...

Myggig, stilla fin sommarkväll, skymning, klockan närmade sig 22. Åkandet pågick väl gott och väl en halvtimme eller mer.

Resultat: Det uppstod närmast lynchstämning från de flesta båtar i fladen, gentemot deras vinpimplande oförstående föräldrar i motorbåt.. Det behövdes ingen lag där :wink: Ungarna slutade åka.

(obs: Inget blod spilldes)

Hälsningar
Tommy

p.s. Nu kanske jag lät som en gammal knarrig gubbe ?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 19 feb 2008, 20:02

Tommy skrev: p.s. Nu kanske jag lät som en gammal knarrig gubbe ?
Även gamla knarriga gubbar har rätt till ett liv utan onödiga gummibåtar.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 19 feb 2008, 20:16

Som tur är så hör det väl till undantagen att det körs så sent som 22 på kvällen. Det körs väl som mest eftermiddag/kväll innan middagen.
Körandet stör inte mig så mycket, tycker mest dom är i vägen när dom inte används. Dom blockerar lediga platser och ligger även och dunkar och skaver mot båten för man inte förtöjt dom riktigt. Det stör mig däremot en del.

Ingen ovanlig syn nuförtiden...

http://picasaweb.google.se/Banner28SWE5 ... 6933293762

Putte
Trogen medlem

Inlägg av Putte » tis 19 feb 2008, 21:47

Hej igen!

Det gör mig inte det minsta att människor har jollar med sig, utan tvärtom, det är en utomordentlig, underbar sak att ha med sig under en semester eller långhelg. Jag har en själv!! Att barnen får RO ut och prova sina "vingar" och bygga upp intresse för sjölivet är riktigt bra.
Jag har även motor till min. Använder jag den så är det för att fara på lite längre upptäcktfärder eller fisketurer. Det är sådant som jag ser som sjävklart.
Men det som jag stör mig på, är det uppenbara när de bara är motorleksaker, motortidsfördriv till barn och ungdomar. Typ, det gör väl inget om vi "spyr" ut avgaser, bensin m m för barnen har ju något att göra! Det är det som jag blir så upprörd på! Där kommer åter denna bekvämlighet in.

Hälsningar Putte

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 19 feb 2008, 22:21

Har ni tänkt på att öar som förr var tysta och skönt bilfria hör man nu ofta grovt fyrtaktsmuller som aldrig tystnar. Det är pojkar som åker fyrhjuling fram och åter. Och alla de jag studerat har en glasartade stirrande blick. De ser inte ut att ha ett dugg roligt. De kanske inte fattar hur störande de är. Om de begrep det kanske de skulle ha roligare.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 19 feb 2008, 22:39

Putte skrev:Hej igen!

Det gör mig inte det minsta att människor har jollar med sig, utan tvärtom, det är en utomordentlig, underbar sak att ha med sig under en semester eller långhelg. Jag har en själv!! Att barnen får RO ut och prova sina "vingar" och bygga upp intresse för sjölivet är riktigt bra.
Jag hade under längre tid en (gul) Pioner 8 som släpjolle. Denna är idag ersatt (moderskeppet också) med en gummijolle. Trots V-botten är det stor skillnad på roddegenskaperna, sannolikt en stor anledning till att flertalet gummijollar har motor. Men man kan ju dessutom köra mer eller mindre tyst, och om man puttrar fram i deplacementsfart med en liten 2-hästare får man helt andra (medlidande?) blickar än om man kör max med en större motor.
Anders S

Skriv svar