Möbelpolish på inredning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » mån 18 feb 2008, 21:55

Det är knappast nödvändigt att tunna ut linolja. Bättre är att satsa på olja av riktigt bra kvalitet. Den flyter lätt även vid låga temperaturer. Rå linolja har en härdtid på en månad eller mer, så man behöver inte vara rädd för att få lackliknande ytor om man blaskar på för mycket. Överskottet tar man bort med sprit när man märker att det inte sugs in efter något dygn.

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 19 feb 2008, 20:35

I dag på em skred jag till handling på två mindre partier. Gnodde först med T-röd sen slipmus, avdamning med trasa o T-doja igen, sen kokt linolja som jag penslade på. Det blir fanemej snyggt jag gillar det verkligen.
På ett ställe där jag putsat för lite och det var ett ljust skrapmärke som lyste igenom när jar redan oljat testade jag ett råd jag fått av nån, jag tog våtslippaper med mer linolja på och slipade försiktigt, och märket försvann!
Linoljan luktar gott och det är ju skönt att man slipper dra i sig gifter. I morrn ska jag dit och torka bort ev överskott och besikta. Det blir nog samma behandling på fler ställen. Det gamla och beprövade är nog som sagt av andra här, det bästa. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 20 feb 2008, 02:15

Kul att det blev bra! Dessutom så är en linoljad yta idealisk att fernissa om du vill göra det någon gång. Allra bäst blir det om du isåfall använder någon av de finare fernissorna som t ex Schooner, Epifanes eller Le Tonq. De är tillverkade av linolja och tungnötsolja. Le Tonq är dessutom lösningsmedelfri och helt ogiftig. (såvida man inte är väldigt allergisk mot nötter... somliga blir illa däran om de kommer i kontakt med tungolja)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 20 feb 2008, 15:09

Grisslan skrev:Kul att det blev bra! Dessutom så är en linoljad yta idealisk att fernissa om du vill göra det någon gång. Allra bäst blir det om du isåfall använder någon av de finare fernissorna som t ex Schooner, Epifanes eller Le Tonq. De är tillverkade av linolja och tungnötsolja. Le Tonq är dessutom lösningsmedelfri och helt ogiftig. (såvida man inte är väldigt allergisk mot nötter... somliga blir illa däran om de kommer i kontakt med tungolja)
Just det!
Varför fernissar ni inte era inrdningar?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 20 feb 2008, 16:36

Jag är så kass på att lacka, det skulle bli rinningar och fult som i helvetet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 20 feb 2008, 17:40

Tänkte bara tipsa om den gamla hederliga sickeln som brukar vara bra till både på oljade och lackade ytor.

Vem fasen är bra på att lacka men med bra pensel och lack samt att man tar det lite lugnt så brukar det bli ganska bra.
Sen har jag fått lära mig att har man gjort ett ordentligt underarbete så ska man underhålla med en rejält utspädd lack.
Det finns massor med idéer om hur lackar/underhåller och säkert många metoder som fungerar utmärkt.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 20 feb 2008, 18:06

Sickel finns till hands sen många år.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 20 feb 2008, 18:15

Eilean skrev:Just det!
Varför fernissar ni inte era inrdningar?
Ja, men då måste man ju bestämma sig, högblank eller matt? I min gamla båt fanns både oljade och fernissade ytor, alla matta. Alltså förespråkade jag matta ytor. Men i vår nuvarande är alla ytor blanka. Alltså ...

Visst finns fördelar med fernissade ytor, de blir i stort sett underhållsfria. - Bara att torka av ... men så var det det där med att lacka utan rinningar. Tunt med lack på kvalitets-penseln och många lager så blir det bra.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 20 feb 2008, 21:20

Tjöta.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tor 21 feb 2008, 02:13

När det ändå tjötas om lack så måste jag passa på att tjöta lite till. Om någon står i begrepp att lacka -pröva Epifanes. Inte fullt så förlåtande och lättarbetad som Schooner eller Le Tonq men oslagbar när det kommer till djup, glans och beständighet. (jag borde tammefan gett mig in i reklambranschen...) Åtta-nio lager enligt konstens alla regler och man har en yta som en spegelblank fjärd i valfri taube-låt. Varv som inte snålar på't använder Epifanes. När det kommer till själva lackandet så är rinningar lätt att undvika med tunna lager och ett j-a viftande med penseln. Vad som gör-det-självare däremot har svårt att undvika är damm i pensel, kläder och i luften. Noppriga ytor hör till vanligheterna.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 21 feb 2008, 07:04

Grisslan skrev: Åtta-nio lager enligt konstens alla regler
Ja, saken talar väl för sig själv, egentligen.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 21 feb 2008, 07:55

8, 9 lager lack, med föregående slipning och dammtorkning, det skulle nog ta ett år för mig om jag höll på varje dag.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 21 feb 2008, 08:41

Guitar Nilsson skrev:8, 9 lager lack, med föregående slipning och dammtorkning, det skulle nog ta ett år för mig om jag höll på varje dag.
En massa överdrifter. Med nedanstående metod får man bra resultat och fixar fernissningen under en veckas tid om man sliter sig loss några timmar under några dagar.

Fru S som är en fena på att lacka inredning gör så här (Schooner blank och en dyr, fin moddlare)
Två strykningar vått i vått med fernissa utspädd med ca 30% lacknafta.
När det torkat till minst dagen efter, en lätt avslipning (200-papper) av trä som rest sig och avtorkning med många T-spritfuktiga trasor.
Därefter tre lager outspädd fernissa så snabbt det går efter varandra utan mellanslipning. Ev rinn snyggas till efter varje strykning med en moddlare doppad i lacknafta.
När dessa skikt torkat helt, tar uppåt en vecka beroende på temperatur och ventilation mattslipas allt med 2-400-papper. Avtorkning med T-prit och många trasor. Eller klibbduk om man känner sig lyxig.
Sedan en slutstrykning med outspädd fernissa efter att utrymmmet damsugits ordentligt och utan spring av onödiga personer (mig).
Ev rinn tas med lacknafta på slutet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 21 feb 2008, 10:38

Grisslan skrev: ...
När det kommer till själva lackandet så är rinningar lätt att undvika med tunna lager och ett j-a viftande med penseln. Vad som gör-det-självare däremot har svårt att undvika är damm i pensel, kläder och i luften. Noppriga ytor hör till vanligheterna.
Jag "renoverade" mina luckor i sittbrunnen förra våren. Limmade på ny mahognyfanér och började lacka. Första lagret tunnade jag ut rejält men sedan var det bara att slipa, lacka, slipa, lacka... 6-7 lager blev det nog till slut.
Men vifta inte med penseln!..:)
Det är då man kan få nopprig yta, man arbetar in små små luftbubblor.
Man tjänar på att vara försiktig, doppa endast toppen och skrapa inte av mot kanten. Lacka lungt och metodiskt så går det bra. Har man inte för varmt heller så flyter det ut rätt ok med.
Det tog mig en dryg vecka...

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tor 21 feb 2008, 12:42

Viftandet var ju bara ett skojigt uttryck. Vad man bör göra är snarare "arbeta in ordentligt". Särskilt de första lagren som skall så djupt in i träet som möjligt.

Nio lager tar ungefär en och en halv vecka om man har tid. De första tre-fyra (kraftigt spädda) lagren behöver i allmänhet inte några mellanslipningar. Det är egentligen bara nödvändigt mot slutet för att få ett jämnt och fint resultat (fernissor är oftast övermålningsbara med sig själva utan slipning i ungefär en månad. Sedan måste man slipa, annars kommer det nya lagret ofelbart att flaga).

Det tar förvisso en del tid att bygga ytor med fernissa. Men resultatet blir faktiskt -om man inte fuskar- väldigt varaktigt. Inombords på en inte allt för fuktig båt så kan det i stort sett sitta tills båten skrotas om man förnyar (mattslipar och lägger nytt ytskikt) någon gång då och då. Fernissa som är utsatt för sol slits fortare, men förnyar man ytskiktet årligen (d v s normal vårrustning för oss träbåtsägare) så kan det hålla trettio år utan renskrapning. Det är väl valuta för slitet!

Men eftersom jag har träbåtsrenovering som "året-runt-hobby" så känns inte lack på några luckor och garderober som ett så överväldigande jobb. Men var och en blir salig på sitt sätt! De flesta på detta forum lägger väl oerhört mycket tid på att pyssla med sina plastbåtar; det finns ju alltid något att förbättra eller installera. (och somliga lägger rätt mycket tid på att skriva tusentals båt-foruminlägg också... obs -välment).

Skriv svar