Möbelpolish på inredning?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Möbelpolish på inredning?
Nån som har använt möbelpolish på oljad teak? Ska vara väldigt bra enligt vissa. Den här verkar ju bra, rengöring, skydd och fin yta, allt i ett:
http://www.nilfisk-advance.se/Products/ ... ction.aspx
Och här är fyra olika grejer som alla verkar bra när man läser om dem. Sen hur det är i verkligheten vet man inte förrns efteråt. Tror nåt av de här preparaten eventuellt kan vara smartare än att olja in som förut.
http://www.scjohnson.se/products/produc ... db=6&idr=1
http://www.nilfisk-advance.se/Products/ ... ction.aspx
Och här är fyra olika grejer som alla verkar bra när man läser om dem. Sen hur det är i verkligheten vet man inte förrns efteråt. Tror nåt av de här preparaten eventuellt kan vara smartare än att olja in som förut.
http://www.scjohnson.se/products/produc ... db=6&idr=1
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Man skall förstås inte avfärda allt sådant här som "blir inte bra", men de traditionella sätten att sköta om båtar har ju prövats fram under lång tid. Det finns massor av sådana här "möbelmedel" och de kan säkert fungera, men de är tänkta för enkelt underhåll med jämna mellanrum, vanligen inomhus.
Utomhus och i fuktiga miljöer brukar proffsmedlen påminna väldigt mycket om sånt som vi använt till båtar sedan långa tider...
Utomhus och i fuktiga miljöer brukar proffsmedlen påminna väldigt mycket om sånt som vi använt till båtar sedan långa tider...
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Och vad är det vi alltid använt? Lacka tänker jag inte göra.Anders S skrev: Utomhus och i fuktiga miljöer brukar proffsmedlen påminna väldigt mycket om sånt som vi använt till båtar sedan långa tider...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Feta oljor, Håkan, feta oljor.
De här möbelmojsen är som snabbvax till bilen - blänker tills bilen blir skitig - efter tvätten är qllt sedan borta. Det enda som rekommenderades utomhus var "trä- och teakoljan". Köper du den billigare i "möbelförpackning"?
Jag är cyniker i den frågan. Mitt tips: Blanda själv, hälften kokt linolja, hälften balsamterpentin! Finns på dunk i färgaffärn...
De här möbelmojsen är som snabbvax till bilen - blänker tills bilen blir skitig - efter tvätten är qllt sedan borta. Det enda som rekommenderades utomhus var "trä- och teakoljan". Köper du den billigare i "möbelförpackning"?
Jag är cyniker i den frågan. Mitt tips: Blanda själv, hälften kokt linolja, hälften balsamterpentin! Finns på dunk i färgaffärn...
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jodå, visst härdar den också med tiden, med den höga kvalite som vi ofta har här i sverige på den kallpressade oljan så behöver man egentligen idag inte använda den kokta.
Om man har ont om tid så finns dock annan behandling som ger ett snabbare färdigresultat. Bland oljor t.ex tungolja och benarolja.
Terpentinet kan man egentligen också strunta i att blanda i, största delen av terpentinet avdunstar ändå. Det finns två fördelar med inblöanding som jag ser det. Dels blir blandningen mer lättflytande och dels fungerar det som ett lösbibgsmedel som gör oljans inträngning i träets porer enklare. Istället för terpentin kan man slipa lite lätt på ytan man skall behandla och ev värma linoljan de första varven för snabbare inträngning och framförallt enklare applicering, fast jag tycker att man endast märker någon skillnad med uppvärmd olja om det är minusgrader.
Om man har ont om tid så finns dock annan behandling som ger ett snabbare färdigresultat. Bland oljor t.ex tungolja och benarolja.
Terpentinet kan man egentligen också strunta i att blanda i, största delen av terpentinet avdunstar ändå. Det finns två fördelar med inblöanding som jag ser det. Dels blir blandningen mer lättflytande och dels fungerar det som ett lösbibgsmedel som gör oljans inträngning i träets porer enklare. Istället för terpentin kan man slipa lite lätt på ytan man skall behandla och ev värma linoljan de första varven för snabbare inträngning och framförallt enklare applicering, fast jag tycker att man endast märker någon skillnad med uppvärmd olja om det är minusgrader.
//Daniel
Nej, den torkar "aldrig" - det är rätt. Det tar väl en två tre veckor innan den är någorlunda klibbfri, kokt linolja torkar på något dygn. Sedan behövs inte den råa oljans mindre molekylstorlek på teak. Den oljar vi förmodligen för att få en tät-fet yta (mot fläckar) och för att få den snygg och enhetlig.
Om du inte vill ha jobbet med att lacka, men vill ha "blankputs" - har du testat Benarolja?
Om du inte vill ha jobbet med att lacka, men vill ha "blankputs" - har du testat Benarolja?
Anders S
-
Gunnar Buhre
- Trogen medlem
Herdins "Teakolja inomhus" fungerar bra på båtinredningar, teak, mahogny, ek etc. och dessutom kan man använda den hemma till allt möjligt.
http://www.herdins.se/Produktguide/pdf/ov251_sv.pdf
Nilfisk advance skulle jag aldrig använda. Titta på innehållet: Alifatiska kolväten < 5%, Silikonpolymer, Vax, Parfym, Konserveringsmedel, Vatten.
Benar olja använder jag utomhus i båten. Helt outstanding men måste underhållas ganska ofta och appliceras efter lätt slipning.
Gunnar Buhre
http://www.herdins.se/Produktguide/pdf/ov251_sv.pdf
Nilfisk advance skulle jag aldrig använda. Titta på innehållet: Alifatiska kolväten < 5%, Silikonpolymer, Vax, Parfym, Konserveringsmedel, Vatten.
Benar olja använder jag utomhus i båten. Helt outstanding men måste underhållas ganska ofta och appliceras efter lätt slipning.
Gunnar Buhre
Kanske skall nyansera litet: Kallpresad linolja är ett utmärkt, traditionellt medel som visat sitt värde i generationer vad gäller båtar och rötkänsliga träslag. Däremot brukar det inte användas till den sista ytbehandlingen (just för att dröjer så länge innan det torkar (härdar, oxiderar). På en teakinredning bortfaller konserveringseffekten, som ju alla förstår.
"Köpeoljorna" innehåller i stort sett alltid kokt linolja och lösningsmedel och så några obetydliga inslag av "specialare" för att motivera ett literpris på 150-200 kronor. .
"Köpeoljorna" innehåller i stort sett alltid kokt linolja och lösningsmedel och så några obetydliga inslag av "specialare" för att motivera ett literpris på 150-200 kronor. .
Anders S
Om man använder preparat som innehåller vax eller silikonpå öppet trä, så blir det i framtiden svårt att fernissa, om man får för sig att man vill det. Ytan blir "frånstötande".
Däremot är turtlewax (exempelvis) utmärkt för att putsa upp franskpolerade möbler, säkert också en fernissad inredning.
Rudi
Däremot är turtlewax (exempelvis) utmärkt för att putsa upp franskpolerade möbler, säkert också en fernissad inredning.
Rudi
Anders har fullkomligt rätt i det där med "köpeoljor". Det är mest bluff, och de är alltid spädda med lacknafta och liknande. Totalt bortkastat. Kokt linolja av premiumkvalitet kostar en bråkdel av vad "köpeoljan" kostar per liter, och då får man också äkta vara. Jag rekommenderar däremot inte inblandning av terpentin. Det gör ingen nytta när det kommer till inträngning och har ingen vårdande effekt på träet. Linolja har i sig mindre molekyler (alltså inträngningsförmåga som överstiger terpentinets), så den enda effekten man får är en mer lättflytande olja. En ytterligare nackdel är att terpentinet -trots att det luktar gott- är giftigt och cancerframkallande. Linolja däremot är helt miljövänligt och ogiftigt och kan t o m ätas (säljs som linfröolja i mattaffären). Tycker man att torktider är ett problem, så rekommenderar jag att man blandar i 3% xerotin eller Sikkativ de Haarlem i oljan. Då härdar den rejält mycket snabbare (överdoserar man blir resultatet det omvända, en olja som aldrig härdar...). Viktigast vid valet av olja är emellertid att den är ren och fri från proteiner. Ju ljusare den är desto bättre kvalitet. Föroreningarna är nämligen rena smörgåsbordet för diverse mögelsvampar.
Mvh Niklas
Mvh Niklas
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
På en del ställen ser det ut som att man kletat på lite för mycket olja så att det sen jäst ut som lite "knoppar" eller hur jag ska säga. Kan man med terpentin lösa upp de här överskottblåsorna?
Om jag oljar så vill jag ha väldigt tunt.
Om jag oljar så vill jag ha väldigt tunt.
När man oljar så brukar man göra så att man mättar träet med rå linolja (alltså oljar tills det inte suger mer) och sedan torkar man av överskottet med trasa och t-sprit och avslutar sedan med ett lager kokt linolja (torkar även här överflödet). Om man missar att ta bort ev olja som ligger kvar på ytan så stelnar den och bildar ett ytskikt. Tyvärr går den inte att lösa upp utan vidare, utan kräver skrapning.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
En tanke jag har är att olja med Tonkans Bio Impression. Då skulle jag kunna lacka om nåt år om jag skulle få det för mig, och utan risk att lacken släpper.
Halloj och anfäkta, barbaresker och barbiturater!
Det handlar om att snygga till en teakinredning i teak, väl? Inte att deponera årets samlade linoljereserver i en träbåt... Eller?
BioImpression kan kanske fungera, annars är det ganska riskfritt att tvätta rent med (typ) T-sprit och sedan olja in. Poängen är att inte smaska på för mycket, utan bara lägga litet på ytan. Oljar man på för tjockt så får man en varierande matt/halvglansig litet fläckig yta som inte ser så rolig ut på teak. Herdins Teakolja (jag har gått på den, jag också) är just en sådan tunn olja, för möbler. Det kan säkert vara litet pigement i den också. Däremot har ingen, inte ens jag, märkt någon skillnad då jag toppat burken med hemkört oljeblandat (med 50/50 linolja/balsamterpentin). Men när balsamterpentinen är ohälsosam kanske lampolja kan vara ett alternativ för att tunna ut?
Plats för litet experiment, kanske?
Det handlar om att snygga till en teakinredning i teak, väl? Inte att deponera årets samlade linoljereserver i en träbåt... Eller?
BioImpression kan kanske fungera, annars är det ganska riskfritt att tvätta rent med (typ) T-sprit och sedan olja in. Poängen är att inte smaska på för mycket, utan bara lägga litet på ytan. Oljar man på för tjockt så får man en varierande matt/halvglansig litet fläckig yta som inte ser så rolig ut på teak. Herdins Teakolja (jag har gått på den, jag också) är just en sådan tunn olja, för möbler. Det kan säkert vara litet pigement i den också. Däremot har ingen, inte ens jag, märkt någon skillnad då jag toppat burken med hemkört oljeblandat (med 50/50 linolja/balsamterpentin). Men när balsamterpentinen är ohälsosam kanske lampolja kan vara ett alternativ för att tunna ut?
Plats för litet experiment, kanske?
Anders S