Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Anders S
- Diamantmedlem
Schvidja skrev:Schvidja skrev:Vad har ni för erfarenheter av att använda radaranläggning på segelbåt?
Det verkar finnas uppenbara fördelar men kanske också problem, ni som testat, vad har ni för erfarenheter. Användbarhet, strömförsörjning, placering, våglängd, antenntyp, strålbredd, typer, integrering nav system pc mm.
Man kanske inte ska citera sig själv men eftersom tråden har drivit iväg i en liten annan vinkling så vore det trevligt med erfarenheter av användning i en segelbåt, kollar ni om nåt verkar vara ivägen, kör ni manuell plotting eller har ni mer avancerade system (arpa), har ni kopplat den till en pc, vågar man ha ett helintegrerat system. Jag tror som någon annan skrev att det kommer att bli allt vanligare, för vem vill inte se vad som döljer sig i dimman.
Måste man, så måste man. Jag beklagar också att tråden drev iväg, men det kan bli så ibland. Det finns rätt bestämda åsikter i de flesta läger.
För egen del har jag använt Hedenhösradar en del och är mycket sugen på att skaffa en modern (det är som trolleri, om du frågar mig). Då kommer jag att titta på en lösning som kan använda en plattskärm i brunnen och plottingen (målföljning) skall vara automatisk.
Raymarine har en lösning för runt 20 á 25 med en plotter/display och en stand-alone radarantenn. Här får man sådant som radar-overlay, M-ARPA och integrering med GPS mm. Sätta samman något med "HPD" är bara för proffsen.
Anders S
-
litelägrelitelångsamare;)
- Guldmedlem
av litelägrelitelångsamare;) » mån 11 feb 2008, 20:51
Ska man ha en radar så ska den ha analoga vred för gain mm utan det blir det väldigt jobbigt att få fram en bra bild. Då går raymarine och garmin bort ganska snabbt, ska man ha radar är furuno den som är bäst, Med enla reglage.
-
Robin
- Diamantmedlem
Anders, det här man automatisk målföljning, ARPA, är så jäkla(ursäkta språket) bra och praktiskt att de nästan är löjligt:)
Har inte full koll på hur avancerade system det finns för fritidsbåtar för vettiga pengar. Det där med M-ARPA vet ja inte riktigt vad det är faktiskt.
På Chalmers ARPA kurs fick vi ju "bara" lära oss riktig ARPA.
På en ARPA kan man ju välja att ha automatisk eller manuell måluppsökning, båda har för och nackdelar. I de scenariona vi kört på kursen, korsa Engelska kanalen i full trafik mm, då är det att föredra att manuellt välja vilka mål radarn skall spåra. Men på mer öppet hav tror ja att auto är rätt bra:) Dock är den inte lika känslig för att hitta mål i autoläge.
Man kan tycka att det borde vara enkelt att få full arpa spec i en fritidsbåt, iaf om man inte kräver samma hastighet och så. En arpa måste kunne ge vettiga värden efter en minut tex. Kan man tumma lite på sådana krav, ja då bör det vara enkel mjukvara för att ge arpa funktionalitet.
Antar att de flesta vet vad arpa är? Man får alltså radarmålens kurs och fart som vektorer på skärmen, och så får man lite ytterligare data i listform. tex CPA och TCPA. Fruktansvärt bra grej! Så mycket enklare så det nästan inte är sant:)
Anders, vad är det för tillverkares grejer du siktat in dig på? Själv skulle ja gärna ha nåt liknande det du nämner! Men det ligger långt bort till min båt:)
//Robin
-
Anders S
- Diamantmedlem
Robin skrev:Det där med M-ARPA vet ja inte riktigt vad det är faktiskt.
På Chalmers ARPA kurs fick vi ju "bara" lära oss riktig ARPA.
M-ARPA (Mini-ARPA) är en litet enklare variant av samma sak.
Jag har tittat på Raymarine, men det finns uppenbarligen en del att välja på. Mina krav är vattentätt, avläsbar från sittbrunnen och "lätthanterlig".
Anders S
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » tis 12 feb 2008, 19:05
Här har vi några av en yrkesfiskares åsikter om Raymarine. Ovanlig sida jag inte sett förut:
http://blogg.hamnplan.com/
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
bosseh
- Diamantmedlem
Lite varning på MARPA. Det kräver en lugn plattform. Oftast ganska ok i en mindre båt i lugnt väder men börjar sjön bli gropig är det lätt att MARPAn missar. Det vill till att komma ihåg detta när det gungar.
Raymarine: Jag håller med fiskarna. Många grejer är bra men priserna är högre än konkurrenterna. Ett modernt vinstoptimerat företag.
NÄr det gäller riktigt små radar är JRC 1000 och Furuno 1623 nog bäst. Lite större: titta på Furunos sortiment, pris/prestanda brukar vara bra och det är nog inte bara skickliga försäljare och feta reklamkampanjer som göra att många yrkesfartyg väljer Furuno.När jag vinner på lotto ska det bli Furunos NavNet.
-
Schvidja
- Diamantmedlem
Äntligen börjar det komma lite praktiska tips o erf. Fiskarn hade mycket synpunkter och för dem är väl radarn helt livsnödvändig. Intressant analys från besöket på båtmässan. För mig som seglare så ligger intresset för en liten anläggning som tar lite plats och ström och räckvidden är inte det viktigaste, det känns dock svårt att köpa en radaranläggning utan att få provköra den, och helst i den egna båten.
-
Anders S
- Diamantmedlem
bosseh skrev:Lite varning på MARPA. Det kräver en lugn plattform. Oftast ganska ok i en mindre båt i lugnt väder men börjar sjön bli gropig är det lätt att MARPAn missar. Det vill till att komma ihåg detta när det gungar.
Läser man på i det finstilta om det här, så talar företagen om att det krävs en god uppdatering av positionen. Tillsammans med GPS används en egenrörelsesensor (kallas ofta oegentligt "gyro").
Om man har en autopilot med både kompass och egenrörelsesensor kan man ofta få
kursuppdatering 10 ggr i sekunden eller så - det är vad som krävs för att få stabil beräkningsbas för målföljningen. Sedan kan båten inte heller vara alltför liten, naturligtvis.
Edit: det skall vara kurs- inte positionsuppdatering!
Senast redigerad av 1
Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S
-
bosseh
- Diamantmedlem
Det finns ju flera felkällor förutom kursgivaren. Loggivaren ska vara kalibrerad. Den ofta bredare looben gör det svårare för automatiken att hålla rätt på målen. Osv. Men programvaran utvecklas och blir bättre och bättre men det blir fel ibland så man inte lita helt på automatiken Vilket egentligen är självklart eller borde vara självklart.
-
Anders S
- Diamantmedlem
bosseh skrev:Det finns ju flera felkällor förutom kursgivaren. Loggivaren ska vara kalibrerad.
Det vanliga är ju IOFS att man får fartvektorn komplett från GPS:en. Jag håller annars med om dina synpunkter - man kan vanligen heller inte få M-ARPA i de enklaste apparaterna. JRC 1000/1500
(sannolikt marknadens billigaste burkar, från Boatnav i Lund) Helt fel, se post nedan) ger till exempel en relativ bäringsvektor från stabila ekon i form av en "svans" - ungefär som man kunde se på på gammaldags fosforskärmar som inte slocknade helt mellan svepen.
Edit: rättade till feluppfattning om priset
Senast redigerad av 1
Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S
-
bosseh
- Diamantmedlem
Man bör ha fart-genom-vattnet för att få rätt uppfattning i strömt vatten! Jag tror de flesta små radar har svans. 1623 har det tex, ställbart 30 sek - 6 min. Jag har sett en del radarapparater och det är bara att erkänna att moderna småradar är äckligt bra.
-
Anders S
- Diamantmedlem
bosseh skrev:Man bör ha fart-genom-vattnet för att få rätt uppfattning i strömt vatten! Jag tror de flesta små radar har svans. 1623 har det tex, ställbart 30 sek - 6 min. Jag har sett en del radarapparater och det är bara att erkänna att moderna småradar är äckligt bra.
Och med 1623 menas... vadå? Kanske en sån här:
http://www.boatersland.com/fur1623.html ?
och här finns den i Sverige, med moms&allt:
http://centrummarin.jetshop.se/http://c ... etshop.se/
Anders S
-
bosseh
- Diamantmedlem
Yes, Furuno 1623 menade jag.
Centrummarins pris var bra.
USA-pris brukar vara runt $1100 (suck)