KONKURS

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
saltlånga
Guldmedlem

KONKURS

Inlägg av saltlånga » tor 14 feb 2008, 19:57

Min båt står på ett varv som nu har gått i konkurs.
Är det något man bör/kan göra för att själv inte drabbas på något sett?

Kvitto finns på betald vinterhyra och masten som ligger i mastskjulet är märkt med namn & telnr.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 feb 2008, 20:12

Det händer inte så mycket. Konkursförvaltaren kan inte ta din båt för att ge till varvet.

Däremot är det tveksamt om du kan ha kvar båten på varvets mark så länge till. Du får ta ett snack med konkursförvaltaren om detta, men det kan tänkas att din förskottsbetalning är "förbrukad" i och med konkursen - det beror litet på om man kör med "business as usual" för att försöka sälja verksamheten eller om man vill avveckla så snabbt det går. Då kan du antingen få betala ny båtplatshyra eller snabbt behöva flytta båten.

Ingår lyft, tjänster eller tillsyn i dealen, så blir det inget sådant om konkursförvaltaren väljer att avveckla så fort som möjligt. Att du i så fall får tillbaka på "hyran" är inte sannolikt.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » fre 15 feb 2008, 00:02

Har du "tur" så är det fråga om en företagsrekonstruktion och då drivs verksamheten vidare, medan man söker nytt kapital, alternativt ackordsförfarande för de befintliga fordringsägarna.

En rekosntruktion tar normalt sett mer än 6 månader att genomföra, vilket då innebär att båten din ligger i spat.

Jag skulle kolla vilken typ av betalningsinställelse det är frågan om - det bör påverka ditt beslut om hur och var du ska ha båten i framtiden
Scanner 391 nr 142

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » fre 15 feb 2008, 00:57

Lite offtopic, men hur tusan kan en marina/båtvarv gå i konkurs mitt i brinnande högkonjuktur? :)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 15 feb 2008, 02:40

För att rekonstruera och kunna ta ut mer avgifter...?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 15 feb 2008, 05:19

Det är inte brinnande högkonjuktur längre; toppen passerades för ca 0.5 år sedan.
Dessutom: typiskt för verksamheter som varv att de spricker i högkonjukturens topp, de tar på sig för mycket, och resurserna tryter => ökade kostnader och så tappar man kostnadstäckningen på de avtal som slutits.

Själv menar jag att de flesta näringsidkare inte har någon illvilja i sin verksamhet, och att det för de flesta är synnerligen obehagligt att gå i kk.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 15 feb 2008, 07:24

Min uppfattning är som Jaramaz; det är få näringsidkare som nyttjar konkurser i vinstsyfte. Drömmare, utpräglat slarviga eller rena ekonomiska "idioter" kan vara svåra att skilja från de få som har planerat konkursen från början.

Varvsrörelser med båtuppställning som huvudsyssla, drivs ofta vid sidan av, och konkurrerar med båtklubbar och kommuner. Det kan inte vara lätt.
Har man då ingenting vid sidan av (båtaffär, tillbehörsaffär, motorverkstad, reparationsverkstad etc) blir det inga pengar. Ofta är havsnära mark eftertraktad, och markägaren kan vara en stor "bov" i sammanhanget.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: KONKURS

Inlägg av Eilean » fre 15 feb 2008, 09:24

saltlånga skrev:Min båt står på ett varv som nu har gått i konkurs.
Är det något man bör/kan göra för att själv inte drabbas på något sett?

Kvitto finns på betald vinterhyra och masten som ligger i mastskjulet är märkt med namn & telnr.
Det finns ett aber:
Om du nyligen KÖPT båten av varvet, eller genom varvet i rollen som mäklare utan att därefter ha flyttat den därifrån kan det bli problem då du inte anses ha tagit båten i besittning.
Om det är så skall du agera snabbt!

saltlånga
Guldmedlem

Inlägg av saltlånga » fre 15 feb 2008, 20:32

Fick idag ett brev ifrån konkursförvaltaren där han skriver att:
"har som ambition att låta den överenskommelse som gäller mellan er och varvet xxxx bestå".
Detta kan i stor sett innebära vad som helst.
Jag funderar dock på om jag ska försöka med en extra tidig sjösättning i mars om det finns tekniska möjlighter med en kranbil som kan lyfta båten över en annan båt (som tyvärr ligger i en båtvagga).

Skriv svar