När gäller väjningsreglarna?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gunnar Buhre
Trogen medlem

Inlägg av Gunnar Buhre » tis 12 feb 2008, 17:36

Anders S skrev:I kommentaren till denna regel: "Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera."
Citatet ovan är en del av problemet.
Halvkakssundet i Stockholms infart har en farledslinje mitt i men hur bred är farleden? I praktiken finns det tre farleder. Den stora mitt i som Finlandsfärjorna använder och där man inte gärna ligger i vägen.
Sedan finns det en söder om stora farleden och en norr om med dubbelriktad trafik i båda där fritidsbåtar och Waxholmsbåtar samsas och verkar ha koll på varandra. Det fungerar jättebra och ingen störs av det tills regelfascisten kommer och hävdar rätt till väg.

Gunnar

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 feb 2008, 17:49

Gunnar Buhre skrev:
Anders S skrev:I kommentaren till denna regel: "Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera."
Citatet ovan avses vara ett förtydligande av sjövägsreglerna, så som de gäller. Hur kan man se det som ett problem?

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar?
Anders S

Gunnar Buhre
Trogen medlem

Inlägg av Gunnar Buhre » tis 12 feb 2008, 18:03

Anders S skrev:
Gunnar Buhre skrev:
Citatet ovan avses vara ett förtydligande av sjövägsreglerna, så som de gäller. Hur kan man se det som ett problem?

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar?
I mitt inlägg försökte jag beskriva problemet med att fastställa en farleds bredd och därmed vad som inte är farled i regelverkets mening men det kanske finns en kommentar om det också?

Gunnar

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 12 feb 2008, 18:40

Anders... mitt inlägg kanske var olyckligt formulerat.. du uttryckte det mer elegant med att reglerna i sig innehåller en hierarki ... som vad mankan förstå i princip innebär att man inte brutit mot reglerna om man gjort det som är nödvändigt för att undvika kollision.

Jag menar fortfarande att bokstavstolkning av regelverket (uppfatta: "delar av regelverket" och "bokstavstolkning") och att "stå på sin rätt" (läs: den självuppfattade rätten med stöd av viss bestämmelse men inte hela regelverket eller rimlig tolkning därav) är farligare än kombinationen erfarenhet och det goda omdöme det i regel bär med sig. T ex genom attityden "jag väjer aldrig för det är NN som skall väja".

Sedan tycker jag det är beklagligt med allt som verkar i riktning mot obligatorisk undervisning, körkort m m och det är väl den attityden jag ger uttryck för på olika sätt. Tvång hjälper inte... kan man ha som attityd... eller inte.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 feb 2008, 19:15

friseglarn skrev:Anders... mitt inlägg kanske var olyckligt formulerat.. du uttryckte det mer elegant med att reglerna i sig innehåller en hierarki ...
Nejdå, vi skall inte hänga upp oss på sånt, egentligen. Det jag reagerade på var var uttrycket "bryta mot reglerna" för att lösa problem. Det vore ju trist om någon tror att det är OK att göra fel, bara man egentligen menar väl.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 feb 2008, 19:42

Gunnar Buhre skrev: I mitt inlägg försökte jag beskriva problemet med att fastställa en farleds bredd och därmed vad som inte är farled i regelverkets mening men det kanske finns en kommentar om det också?

Gunnar
Här kanske?

http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... _1916.aspx
Anders S

Gunnar Buhre
Trogen medlem

Inlägg av Gunnar Buhre » ons 13 feb 2008, 00:03

Anders S skrev:
Gunnar Buhre skrev: I mitt inlägg försökte jag beskriva problemet med att fastställa en farleds bredd och därmed vad som inte är farled i regelverkets mening men det kanske finns en kommentar om det också?

Gunnar
Här kanske?

http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... _1916.aspx
Då är det fritt fram för egna tolkningar, eller?

Gunnar

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 13 feb 2008, 07:03

Nej, fritt fram kan jag inte förstå det som. Men jag kan förstå det som att det är begripligt att missuppfattningar kan förekomma.

Begreppet farled kan ha flera specifika betydelser, men den generella betydelsen är rätt enkel - en led där fartyg färdas, från minsta båtsportled i Stockholms skärgård till norrgående ränna i trafiksepareringen i Öresund, vidare till den tydligt kantmarkerade rännan in och ut från Göteborg.

Din regelfascist tänker sig nog att dra fördel av
Regel 9 – Trånga farleder
a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger.
b. Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled.
Vi kan ju försöka reda ut det här:

En sak som man direkt kan förstå av regeln är att om man vill ha lättnad enligt regel 9b kan man knappast vara mindre än 20 meter själv. Fartyg under 20 meter jämställs med segelfartyg. Kivar de inbördes enligt denna regel kan den inte ge någon ledning, och då gäller de vanliga reglerna. Bara därför är din regelfascist fel ute, om han inte har en större motorbåt än 20 meter.

Det fartyg som skall ges en förmån enligt denna regel får ju inte heller fritt fram, det skall bara inte hindras i sin genomfart. När det är uppenbart för alla viker naturligtvis vettiga mindre fartyg och lämnar väg. En liten (förhållandevis) motorbåt som kan köra i cirklar runt segelbåten inom farledens gränser kan ju naturligtvis inte bli hindrad, även om segelbåten seglar.

Sannolikt beror regelns ogina skrivning (mot segelfartyg) att segelbåtar som kryssar i leden (och tar en förfärlig plats) i praktiken kan blockera en farled rätt länge om de får "fritt fram". 1972 fanns det inte många seglande nyttofartyg utan "segelfartyg" var (och är) nöjesbåtar. Men det är en privat gissning.
Anders S

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 13 feb 2008, 15:05

Kanske lite av sidan, men i alla fall. Har roat mig med att läsa de senaste dagarnas "heta debatter". Många intressanta saker som kommer fram!

Men till en liten reflexion: det torde vara svårt att ta reda på exakt hur många kollisioner mellan fartyg som årligen inträffar i Sverige, eftersom alla rimligtvis inte rapporteras. Men då man läser statistiken över sjöräddningsinsatser så kan man i alla fall konstatera att allvarliga kollisioner som förorsakar utryckning är få. Bara några stycken om året.

Vad som slår mig är att den mörka bild av läget man får när man följer denna debatt, eller bl a körkortsdebatten, verkar vara en smula överdriven. Man får ofta intrycket att havet är fullt av gigantiska fartvidunder med outbildade fyllon vid ratten som inte gör något annat än ränner på oskyldiga seglare och kajakister och orsakar fruktansvärda olyckor. Enligt sjöräddningen är det ju tydligen rätt ovanligt.

Bästa hälsningar
Niklas

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 13 feb 2008, 15:13

Visst ligger det en hel del i vad du säger men det är ju också väldigt geografiskt och säsongs beroende.
Jag har själv slutat "semester" segla i Juli (industrisemestern) just för att det är allmänt väldigt stökigt i skärgården ( västkusten ). Mycket båtar och många med kunskaper som lämnar mycket att önska. Det blir dagsegling och kanske någon helg hemmavid. Övriga månader är ju betydligt bättre.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 13 feb 2008, 16:24

Jo. det finns onekligen ställen och tidpunkter som skulle må bra av lite fler sjöpoliser.

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 13 feb 2008, 19:21

Man kan ju också tänka så här: Om allla följer sjövägsreglerna blir ju stöket rätt mycket mindre. Stöket i hamnarna, på land, slipper man inte, men på vattnet skulle det kunna bli betydligt bättre.
Anders S

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 13 feb 2008, 22:35

Ja, då säger vi till folk att de skall göra det. På skarpen! På en dekal i bakrutan på volvon! Bredvid dekalen: "Absolut förbjudet att stjäla andras cyklar!" (Obs! Satir!)

Skämt å sido så brukar jag banka sjövett i en trettio-femtio förarbevis/kustskepparelever om året, så jag drar mitt strå till folkbildnings-stacken.

Allt gott
Niklas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 feb 2008, 09:20

Grisslan skrev:Ja, då säger vi till folk att de skall göra det. På skarpen! På en dekal i bakrutan på volvon! Bredvid dekalen: "Absolut förbjudet att stjäla andras cyklar!" (Obs! Satir!)

Skämt å sido så brukar jag banka sjövett i en trettio-femtio förarbevis/kustskepparelever om året, så jag drar mitt strå till folkbildnings-stacken.

Allt gott
Niklas
Nej, man kan inte tvinga stollarna att bry sig, och de som ser varje hänsynstagande som en svaghet kan vi heller inte hantera med att skärpa till oss. Men hel del av stressen i trånga leder, en hel del extra möjligheter att verkligen segla och en litet mer förutsägbar omvärld skulle man ju kunna få bort.
Anders S

Skriv svar