Egentligen är väl saken ganska utredd efter kontroll med både finska och svenska sjöfartsverket, så jag borde väl inte kasta mer bensin på elden.
Dock anser jag att ungdom är ett stadie av en människas liv, ingen ursäkt för svavelosande idiotförklaringar av andra människor man inte vet ett dyft om. Därför vill jag svara lite på några av Robins utgjutelser, i detta fall något utryckta från sitt samband...
"Som en vis man sade: Folk är idioter! då menar ja ingen specifik, utan folk i allmänhet, gärna i stora grupper:)"
Tro inte på allt du läser, Robin. Folk är inte så dumma som du tror, och även om människor beter sej konstigt ibland, beror det oftare på ignorans än på illvilja eller mentala begränsningar.
"Men, tyvärr är människor inblandade i framfarten av fartyg, och eftersom de folk generellt är idioter, och vi alltid har den mänskliga faktorn, så vi kommer alltid ha olyckor."
Mänskliga faktorn kommer vi inte undan, men det är människor som du själv (som uppenbarligen studerar till fartygsbefäl) som är inblandade i framfarten av fartygen, så se upp med vem du försöker idiotförklara i det här sammanhanget.
"Nej, sjön är verkligen inte fri, och det är en jäkla tur, synd att det finns idioter som tror att den är det!"
Jaha, det är ett användbart uttryck, detdär, eller hur. Nu idiotförklarade du Tommy också. Du skaffar dej inga vänner här, vet du det?
"Läs reglerna, förstå dom, fråga någon som förstår om ni inte förstår, annars har ni f*n inte på sjön att göra anser jag."
Oj, tänk om du hade fel angående radargrejen nu! Det vore väl lite pinsamt, eller hur?
"Att rabbla namn på folk som sagt saker, skulle det vara giltiga bevis? Läraren i SRC kursen, du vet att det är en radiokurs va?"
Jo, jag tror att det i något skede av radiokursen framkom att det var en radiokurs jag satt på...
Att "rabbla namn" är inga bevis. Jag har bara diskuterat med sakkunniga inom de organisationer som handhar bl.a. det regelverk du så flitigt hänvisar till. Deras samlade åsikter smäller för mej *lite* högre än dina åsikter gör.
"Själv har jag ROC, och därmed är jag högre utbildad än dig verkar det som Nautihamstern. "
I det här fallet är du säkert det. Jag bugar mej inför din oändliga visdom! Erbjuder månne Chalmers kurser i folkvett...?
"Hur kan du påstå att jag inte förstår reglerna? Det är ju jag som förstår exakt vad som står där. "
Jamen det där var ju nästan gulligt! Vaknar du upp med ett "Varde Ljus" på läpparna om morgnarna också? Nä, förlåt, det var lite elakt, men jag tänker ändå inte radera det...
"Men att många bryter mot reglerna gör inte att det är rätt!!!!! Är det okej att köra för fort på motorvägen bara för att alla andra gör det? Är det så du resonerar Nautihamstern? Verkar nästan så..."
Att många bryter mot regler försvarar naturligtvis inte brott mot dem, men jag har mej veterligen inte ens nämnt något om motorvägar och än mindre har jag gett dej, Robin, fullmakt att berätta åt mej hur jag resonerar. Diskussionen gällde huruvida man de facto måste ha igång en radaranläggning om man har tillgång till en sådan, inte fortkörning på motorväg.
Du blir säkert en bra befälhavare en dag, men måtte utbildningssystemet se till att före det sker placera dej i kontakt med erfarna människor som kan ge dej en mer nyanserad syn på tillvaron och dina medmänniskor. Din kaxighet och dina idiotförklaringar kanske bara är ett sätt att uttrycka sej som är vanligt bland dina kompisar, men se upp lite, jag tror inte att diskussionen skulle förbli på det verbala stadiet så värst länge om du kallade folk för idioter på bryggan i gästhamnen...
Må så gott, lycka till med studierna och skaffa dej en radar. Bra å ha vid dålig sikt.
Välkommen med båt till Finland också, förresten, här i sydvästra skärgården är vi många som har svenska som modersmål eller åtminstone förstår svenska. Analretentivt paragrafrytteri begriper vi oss däremot lite sämre på...