Limma Treadmaster/TBS-matta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Limma Treadmaster/TBS-matta

Inlägg av Eilean » ons 24 okt 2007, 10:37

Har någon gjort det nyligen och har tips eller råd att komma med?
Har nu börjat att skrapa loss den gamla - och "snart" är det dags att limma nytt!
Bild

Användarvisningsbild
Trosell
Silvermedlem

Inlägg av Trosell » ons 24 okt 2007, 15:39

Kolla in tillverkarens hemsida. Det finns bra instruktioner där.

http://www.tiflex.co.uk/marine/original ... tting.html

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 24 okt 2007, 16:25

Trosell skrev:Kolla in tillverkarens hemsida. Det finns bra instruktioner där.

http://www.tiflex.co.uk/marine/original ... tting.html
Tack jag vet. Tänkte bara kolla om någon har något att tllägga!

Användarvisningsbild
Trosell
Silvermedlem

Inlägg av Trosell » tor 25 okt 2007, 07:49

OK!

Jag har också ett treadmasterdäck som vi diskuterat att byta ut till ett nytt och fräsht om några år. Var det mycket jobb med att få bort det gamla? Såg på bilden att du kört med varmluft. Har du använt något lösningsmedel också eller slipat direkt?

Vi snyggade till nuvarande matta genom att stryka på ett lager Treadcote och det blev riktigt bra. Bytet blev mindre akut då. Tyvärr fanns inte färgen i Sverige utan jag ficka beställa den från England...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 25 okt 2007, 07:57

Trosell skrev:OK!

Jag har också ett treadmasterdäck som vi diskuterat att byta ut till ett nytt och fräsht om några år. Var det mycket jobb med att få bort det gamla? Såg på bilden att du kört med varmluft. Har du använt något lösningsmedel också eller slipat direkt?

Vi snyggade till nuvarande matta genom att stryka på ett lager Treadcote och det blev riktigt bra. Bytet blev mindre akut då. Tyvärr fanns inte färgen i Sverige utan jag ficka beställa den från England...
Så här rent blir ytan med enbart varmluft och jag skrapar direkt med själva munstycket. Jag tror inte ytan behöver någon ytterligare behandling förutom en avtvätt med aceton innan limning. Obs, då talar jag om själva däcket, på bridgedäcket till höger i bliden använde jag en annan metod (värma först och därefter en spackelspade) som var betydligt långsammare och lämnade mer rester.
Jag tycker det går ganska bra, en ruta tar ungefär 30 min att få bort.
Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 25 okt 2007, 08:12

Det är väl alldeles utmärkt att det tar tid att få bort mattan. Det visar ju att den verkligen sitter fast! De som har det motsatta bekymret brukar vara de som verkligen klagar, hela tiden!

Personligen hade jag nog acetontvättat, slipat litet lagom med mellangrovt papper och sedan acetontvättat igen vid limningen. En jungfrulig, o-oxiderad yta limmar vanligen litet bättre. Har du inget halkskyddsmönster under mattan är det ju lättslipat. Man kan ju göra det för hand - mer behövs inte.

PS: Jag har sett någon sorts vibrerande skrapmoj som liksom jobbar sig in i springan och bryter upp den. Men den jobbar med ihärdighet, inte med värme. Är det något dunderlim som använts kan det vara så att bara hetluft duger för att lösa upp limningen - det verkar nästan så på din beskrivning. På den bara!
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 25 okt 2007, 09:52

Anders S skrev:Det är väl alldeles utmärkt att det tar tid att få bort mattan. Det visar ju att den verkligen sitter fast! De som har det motsatta bekymret brukar vara de som verkligen klagar, hela tiden!

Personligen hade jag nog acetontvättat, slipat litet lagom med mellangrovt papper och sedan acetontvättat igen vid limningen. En jungfrulig, o-oxiderad yta limmar vanligen litet bättre. Har du inget halkskyddsmönster under mattan är det ju lättslipat. Man kan ju göra det för hand - mer behövs inte.

PS: Jag har sett någon sorts vibrerande skrapmoj som liksom jobbar sig in i springan och bryter upp den. Men den jobbar med ihärdighet, inte med värme. Är det något dunderlim som använts kan det vara så att bara hetluft duger för att lösa upp limningen - det verkar nästan så på din beskrivning. På den bara!
Den "vibrerande skrapmojen" har jag blivit tipsad om här:

http://klotterplanket.marinan.com/custo ... ght=0,fein

Och jag håller på att undersöka om den går att hyra någonstans så att jag kan testa. Men jag är litet tvivlande. Limmet som använts verkar vara något slags epoxy och genom att värma det blir det litet segt och släpper så att säga i ett stycke från gelcoaten utan att lämna rester i halkmönstrets dalar. Om man istället bryter fogen med en skrapa lär limresterna bli kvar inne i mönstret. Något jag helst undviker.

Snedseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Snedseglaren » fre 01 feb 2008, 21:34

Jag har själv limmat TBS längs hela skarndäcken. Inga problem om man följer intruktionerna. Har bilder.

Ha massor av småtyngder redo om det är spetsiga vinklar så att hörnen inte står upp.

Har grå matta kvar om det krisar på slutet. Man kunde bara köpa en hel rulle.

Skriv svar