Importera segelbåt och slippa skatta...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Snedseglaren
Guldmedlem

Importera segelbåt och slippa skatta...

Inlägg av Snedseglaren » fre 01 feb 2008, 09:58

Jag har hittat en kanonfin segelbåt i Kroatien. Den har används i charter och är extremt prisvärd.

Problemet är att Kroatien ligger utanför EU och man måste momsa på begagnade båtar. (om jag fattat rätt)

Skulle man kunna tänka sig följande upplägg.

1. Låna en likadan båt (grannens) i Sverige som heter säg "Stina". Ta bilder från vårrustning mm då du använder Stina.

2. Teckna försäkring hemma på charterbåten med rätt skrovnr mm.

3. Åk till Kroatien och ta med ditt försäkringsbrev, flagga och namnskyltar.

4. Köp båten och segla den till italien eller grekland för att på vägen försvenska den med det svenska namnet "Stina" och svensk flagga.

Vips så har du en svensk båt i Grekland med svenskt namn och svensk flagg. Du har dessutom försäkringsbrev och bilder då du håller på med "Stina" hemma.

Kan det tänkas att man kan frakta hem Stina på lastbil utan att skatta?

Inlägg om att detta är omoraliskt kommer att rinna av mig som en gås....

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Importera segelbåt och slippa skatta...

Inlägg av Eilean » fre 01 feb 2008, 10:40

Snedseglaren skrev:Jag har hittat en kanonfin segelbåt i Kroatien. Den har används i charter och är extremt prisvärd.

Problemet är att Kroatien ligger utanför EU och man måste momsa på begagnade båtar. (om jag fattat rätt)

Skulle man kunna tänka sig följande upplägg.

1. Låna en likadan båt (grannens) i Sverige som heter säg "Stina". Ta bilder från vårrustning mm då du använder Stina.

2. Teckna försäkring hemma på charterbåten med rätt skrovnr mm.

3. Åk till Kroatien och ta med ditt försäkringsbrev, flagga och namnskyltar.

4. Köp båten och segla den till italien eller grekland för att på vägen försvenska den med det svenska namnet "Stina" och svensk flagga.

Vips så har du en svensk båt i Grekland med svenskt namn och svensk flagg. Du har dessutom försäkringsbrev och bilder då du håller på med "Stina" hemma.

Kan det tänkas att man kan frakta hem Stina på lastbil utan att skatta?

Inlägg om att detta är omoraliskt kommer att rinna av mig som en gås....
För det första - om man skippar moralen för ett ögonblick - så tycker jag nog detta dessutom är kriminellt.

För det andra, för att ändå svara på din fråga, och därmed riskera att åka dit för medhjälp, så är det inte i första hand bilder från vårrustningen samt ett försäkringsbrev tullen i Italien eller något annat EU-land kommer vilja se om de beslutar sig för att kolla din båts momsstatus.

Antingen kan de vilja se ett nationalitetsbevis utfärdat av sjöfartsverket, eller så kanske de nöjer sig med SXK´s eller SBU´s internationella certifikat. Finns ingetdera komer du nog bli tvungen att visa upp köpehandlingar som bevisar att båten en gång i tiden momsats inom EU.

Hur stor risken för en sådan koll är vet jag inte. Men bara för att du passerat tullen i Italien betyder det inte att du fått grönt kort. Skall du segla hem båten finns det många länders tullar som kan komma och kräva dokumentation, Frankrike, Spanien, England, Tyskland osv.

Och kontroller görs!
I St. Vaast i Frankrike kom tullen ombord när jag låg i hamn och krävde bevis på att båten verkligen var svensk. Jag gav dem nationalitetsbeviset som Sjöfartsverket utfärdat och de tog fotostatkopior på det tillsammans med mitt pass samt båtens försäkringsbrev.
Ändå blev det strul. Nationalitetsbeviset var utfärdat 1999 och motsvarande franska dokument gäller bara i tre år. Så tullaren trodde först att mitt var ogiltigt. Han läste naturligtvis inte svenska och hans engelska var synnerligen rudimentär. Så det tog ett bra tag att övertyga honom att Sjöfartsverkets dokument gäller tills vidare.
Den killen hade INTE svalt ett försäkringsbrev, svensk flagga och en burk Bregott samt bilder från en vårrustning!

Slutligen - eftersom det är ett bolag som säljer båten, måste de visa för kroatiska myndigheter att båten går på export, annars får de betala kroatisk moms. Och det finns ju risken att kroatiska och italienska myndigheter har ett samarbete. Kroatien är ju på väg in i EU och vill nog gärna framstå som en fungerande rättsstat.

Men eftersom jag tycker att det du vill göra faktiskt ÄR omoraliskt föreslår jag att du gott kan försöka med dina bilder och flagga.
Åker du dit kan jag säga "rätt åt dig"!

Och allra sist - finns det verkligen "kanonfina" f.d. charterbåtar? De jag sett, och det är några stycken vid det här laget, brukar vara rätt bedrövliga när de säljs och mogna för rätt genomgripande renoveringar. Charterbolaget har ju gjort bedömningen att i deras fall lönar det sig inte att reparera längre utan dumpar båten. Har du sett båten i verkligheten?

Så på det hela tycker jag nog inte att det är en så god idé.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 01 feb 2008, 12:22

Billigt och inte kriminelt

Tulla in båten till EU via Malta som har lägst moms.

Resten hajar du nog.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 feb 2008, 15:32

Jag kan överhuvud taget inte se detta som något annat än en etisk/moralisk fråga. Är man beredd att begå brott för att tjäna några kronor är väl den saken klar?

På vilka sätt skattmasen och tullen kan fånga dig och sätta dit dig kan väl kvitta? Båtar är individer numera, från vaggan till graven. Även om du är beredd att radera serienummer, tillverkarID mm, så går båten att spåra - tillverkaren lär kunna hjälpa till med det eftersom spårbarhet av båtindivider är en dela av modern produktion. Tekniken att kamouflera båtar och förse dem med falska papper är väl känd från otaliga filmer, romaner och andra mer eller mindre väl genomresearchade källor. Kom bara ihåg att det är film, inte på riktigt.

Sedan ett problem som man bör ha i åtanke om man gör affärer som inte tål dagsljus: Hur gör du om den du köper av i sin tur är en värre skurk och du blir stoppad med beskedet att båten är pantsatt, efterlyst och anmäld stulen och skall tillbaka till Kroatien (på din bekostnad)? Kan du i så fall ta följderna av att du då kan ha en del att förklara med en falskregad, falskflaggad båt?

Vad gäller att skatta på Malta: Skall man över huvud taget betala skatt (moms) bör man väl se till att det görs på ett ställe där man har nytta av skattepengarna?
Anders S

Snedseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Snedseglaren » fre 01 feb 2008, 18:21

Tackar för svaren. Att utföra ovanstående är vad ni än tror inte aktuellt.

Detta beror självklart delvis på det faktum att det är olagligt samt på två andra orsaker. Den ena är att båtarna i Grekland bara är aningen dyrare. (om man nu vill ha en charterbåt) Den andra är att det är en jäkla skillnad på leka med en kittlande tanke framför en dator jämfört med att i verkligheten träffa poliser och tullare i en fjärran hamn.

De som fuskar mest med båtar tror jag återfinns bland USA-importörer där det finns betydligt fler skumma upplägg.

Sedan kan jag hålla med om att charterbåtar är slitna och skamfilade skorvar som i de flesta fall marknadsförs som pärlor. Men detta är en annan historia.

Klart slut!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 02 feb 2008, 00:38

Klart slut?
Lite synd, det här var kul läsning.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » lör 02 feb 2008, 00:50

Tur att det inte var allvar: Att planera skattebrott på ett publikt forum är ju ingen höjdare och med våra straffsatser för skattebrott i miljonklasssen är det väl i klass med våldtäkt i straffvärde...

En jättedåig idé... ;)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 02 feb 2008, 08:13

Eller så jobbar Sneseglaren i verkligheten hos Fogden, och så ville han tråla litet efter samvetslösa... :-)

Frågan är alltså om det i teorin är genomförbart att smuggla en båt i miljonklassen från ett icke EU-land till ett EU-land och sedan köra den på bil genom Europa till Sverige för att sedan påstå att "vadå smuggel, den har jag alltid haft"...

Först gäller det att genomföra köpet, och där menar jag att man redan från början får se upp. Inte just för att det är Kroatien, utan för att man inte är lika informerad köpare där som hemma. Har man sedan skumma planer redan från början så får det inte bli fel - vart skall man vända sig för att klaga?

Sedan skall man smuggla in båten i Grekland. Det kan förefalla ett bra val, men återigen - i ett land där man vet rätt väl hur fiffel-slipstenen skall dras så gäller det att man får kontakt med de rätta personerna - tänk om man i stället träffar den nitiske och helt omutade tulltjänstemannen, som kanske dessutom bryr sig? Då räcker inte (som redan sagts) det magiska namnet "Greta", en svensk flagga och ett försäkringsbrev. Sedan skall det inte underskattas hur bra utredningar som en myndighet är kapabel till om de vill. Presenterar man en osann historia så måste den vara mycket noggrann och fullständig, om den granskas noga. När köpte man båten, var har man haft den, varför syns ingenting om reparationen som försäkringsbolaget har gjort på riktiga "Greta", hur kommer det sig att utrustning och tillbehör är av en sort som inte säljs i Sverige etc etc. Blir en myndighet nyfiken på riktigt, så blir det jobbigt. Hittar man två likadana "Greta", varav en är föremål för undersökning i Grekland, och den andra är i Sverige blir det utpräglat obra.

I mina ögon är det enklaste sättet att fiffla att köpa båten och segla hem den utan att besöka andra EU-länder. Sedan får man smyga in den i Sverige (det är inte så svårt). Däremot kan det vara svårt att sopa igen spåren efter sig om man vill ha den försäkrad och den inte helt otänkbara dag ett register blir verklighet, så får man ett bekymmer. Det blir än svårare om man har en varvsbyggd båt, där det går att spåra båten och det inte finns alltför många att hålla reda på. MAO, det kan vara fullt genomförbart att smussla in ett självbygge från 70-talet, som man seglar hem från utriket (Norge?) i systemet, men sannolikt inte en 37-40-fots nyare charterbåt av känt märke.
Anders S

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » lör 02 feb 2008, 08:45

Är det inte bättre att om man nu vill löpa hela linan ut:

1) Spionerar på alla klareringstjänstemän i grekland. Jag menar någon måste ju ha lite humtidamti på gång vid sidan om mannen/frun.
2) Ta på svart kostym och solbrillor och prata med något italienskt i rösten.
3) Begär alla stämplar och grejjer på godkänd inregistrering. Med tillägget 'annars' i slutet på varje mening. Fungerar det inte kan man lägga till solnedgångar och familjen i ens bild av hotbilden...

DISCLAIMER: Skrivet med ironiskt syfte och inte för att uppmuntra eller på annat sätt uppvigla till brott ;)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 02 feb 2008, 09:28

Det här är väl tankar alla haft. Och det går säkert bra att skoja upp myndigherna tror jag. Lite planering bara. Man kan ta med en packe flera år gamla svenska båttidningar tex och sprida ut. Sätta en dekal på generatorn från ett svenskt bilelföretag som renoverat den...
Fast jag skulle nog aldrig våga.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

friseglarn
Diamantmedlem

jag vill inte moralisera...

Inlägg av friseglarn » mån 04 feb 2008, 18:45

Men moralisera gör jag ändå.

Oavsett vad vi tycker om att vi borde vara fria att göra vad vi vill lever vi i ett samhälle och är så illa tvungna att följa spelreglerna. När vi diskuterar denna typ av hypotetiska och lite kittlande frågor bidrar vi till att ge oss själva dåligt rykte... så snälla... håll teorierna och tankelekarna för er själva... om seglare uppfattas som fritänkande frifräsare som gör som dom vill är vi snart överlupna av alla sorters regleringar och paragrafryttare.

Låt oss värna om den lilla frihet vi har och inte för snöd vinnings skull äventyra den friheten för alla seglare.

Rykte är viktigt. Låt både prat och beteendet vara att vi aldrig fuskar så att vi får vara lite anarkistiska vad gäller annat än det gravallvarliga ämnet beskattning.

Även jag är lekfull och kan diskutera dumheter, men låt oss inte med vårt beteende tillåta någon associera sådant med seglare...

Ok?

Jag vill nämligen segla ifred, vart jag vill, utan register och utan papper på min lilla hederligt förvärvade och egenhändigt ompysslade segelbåt utan att myndigheterna får lust att hålla ögonen på mig och försrar livet för mig med allehanda byråkrati. Det är inte mycket begärt, att få vara ifred, men vi måste tyvärr passa oss noga för att inte den friheten skall tas ifrån oss.

swedma
Erfaren medlem

Inlägg av swedma » lör 11 aug 2012, 15:07

Vad är det för moralnissar hät igentligen, en bra affär är en bra affär. Jag har seglat runt en hel del i världen och har aldrig någonsin behövt att visa om min båt är momsad. Hur skulle man bevisa det igentligen- en faktura på båten där momsen är specificerad? Det 'ända jag använt för att "checka in" är regbevis och en ända gång kvitto på båten, det var i brasilien. Inte fan hade vi det med oss men det gick ju att göra ett på 30 minuter så var den frågan löst.

Jag är säkert fel ute nu men man kontaktar väl bara kryssarklubben och flaggar om båten, får ett svensk regbevis och så var väl saken klar? Eller?

Någon som inte vill leka moral polis kanske kan ta sig tid att komma med ett vettigt svar på hur man bäst skallö gå tillväga (alla kan väl inte jobba på skattemyndigheten)

//Daniel

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 11 aug 2012, 16:49

Skriv svar