Snart dags att montera rutorna
Snart dags att montera rutorna
Nu är däck och rufftaket målat. Det känns som att projektet kommit till vändpunkten. Nu är det dags att montera tillbaks olika detaljer. Båten blir allt mer färdig för varje arbetspass.
Här näst ska jag montera fönsteren. Den tidigare ägaren skaffade ett nytt par i cm tjock pleksiglas med förborrade och försänkta hål. Jag fick till och med med skruvar och en tub silikon (av känt märke).
Jag är dock fundersam över arbetsgången. Låter det här vettigt?
Jag monterar rutan med ett par skruv och märker ut rutans yttermått.
Sedan tar jag bort rutan och smetar på silikon på den del av skottet som täcks av rutan.
Sedan moteras rutan igen met ett par skruv. Övriga skruvhål fylls med silikon. Jag petar i skruv i hålen och drar fast rutan. Därefter petar jag ur "moteringsskruvarna" och fyller även de hålen och drar fast skruvarna.
Jag maskerar av skottet ovan runt rutan ungefär lika mycket utanför som rutan är tjock och gör en silikonskarv ál a Martin Timell och jämnar till den med ett fuktat finger.
Låter de sunt?
Jag antar att man behöver vara två personer. En som jobbar på utsidan och en i ruffen. Troligen blir det i alla fall en del kladd som behöver torkas.
Här näst ska jag montera fönsteren. Den tidigare ägaren skaffade ett nytt par i cm tjock pleksiglas med förborrade och försänkta hål. Jag fick till och med med skruvar och en tub silikon (av känt märke).
Jag är dock fundersam över arbetsgången. Låter det här vettigt?
Jag monterar rutan med ett par skruv och märker ut rutans yttermått.
Sedan tar jag bort rutan och smetar på silikon på den del av skottet som täcks av rutan.
Sedan moteras rutan igen met ett par skruv. Övriga skruvhål fylls med silikon. Jag petar i skruv i hålen och drar fast rutan. Därefter petar jag ur "moteringsskruvarna" och fyller även de hålen och drar fast skruvarna.
Jag maskerar av skottet ovan runt rutan ungefär lika mycket utanför som rutan är tjock och gör en silikonskarv ál a Martin Timell och jämnar till den med ett fuktat finger.
Låter de sunt?
Jag antar att man behöver vara två personer. En som jobbar på utsidan och en i ruffen. Troligen blir det i alla fall en del kladd som behöver torkas.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Hej
Du får inte montera Plexirutor stumt, det måste ha spel pga längdutvidgning av temperatur och fuktighet.
Hålen i Plexi bör vara så stora att du får plats med en gummibussning i hålet för rörelsen enl. ovan.
Använd helst något annat än silikon, används silikon skall den inte vara ättikbaserad.
Den tätningsmassa som du kommer fram till bör vara ljus för att inte skapa värmespänningssprickor i materialet och ej innehålla några lösningsmedel.
Du får inte montera Plexirutor stumt, det måste ha spel pga längdutvidgning av temperatur och fuktighet.
Hålen i Plexi bör vara så stora att du får plats med en gummibussning i hålet för rörelsen enl. ovan.
Använd helst något annat än silikon, används silikon skall den inte vara ättikbaserad.
Den tätningsmassa som du kommer fram till bör vara ljus för att inte skapa värmespänningssprickor i materialet och ej innehålla några lösningsmedel.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Akryl=plexiglas, det är det troligen. Lexan är ett annat men mycket dyrare.Fresso skrev:Jag har inte koll på vad "glaset" är gjort av. Något av plast. Kanske alkryl. Är de skillnad?
Det blir ett visst spel genom tätningsmedlet. Räcker de tror du?
Genom att geggan får stelna lite bir det som en packning som tätar perfekt när du drar åt, det klämmer om skruvarna också. Butyl används (tror jag) för att limma bilglas, men också mycket till båtrutor.
Som Anders säger maska av! Butylgummi är nog bland det kladdigaste som finns
Ja, du skal helt bestemt have et mellemrum mellem ruder og skrog, 2 - 3 mm kan være passende. Det er helt nødvendigt for at ruderne er og forbliver tætte, at fugen kan arbejde, ellers vil den slippe ved temperatur- og stresspåvirkninger når der sejles. En fuge på 0,2mm kan ikke optage nogen bevægelser, den skal have en reel tykkelse!
Da jeg havde sådanne vinduer på min Beason blev de monteret med små afstandsklodser af glasfiber-sejlpinde. En lille klods på 5mm bredde mellem skruerne. Jeg brugte silikone den gang, men andre mere moderne fugemasser er måske bedre.
Da jeg havde sådanne vinduer på min Beason blev de monteret med små afstandsklodser af glasfiber-sejlpinde. En lille klods på 5mm bredde mellem skruerne. Jeg brugte silikone den gang, men andre mere moderne fugemasser er måske bedre.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Det mesta är väl redan sagt. Själv använde jag butylgummi som jag köpte av glasmästarn, tror det var runt Ø8mm. Gäggade fast bandet på fönstret, utanför de förborrade hålen. Använde sedan distanser på 3 - 4mm för att få ett lagom avstånd mellan ruta och skrov. När allt var monterat och efterdraget fylldes fogen med sika. Skruvarna tätar mot rutan via gummipackning a´la Maxi. Ett tips; måla den delen av skrovet som fönstret kommer att täcka i samma färg som fog/tätmassan. På så vis kan man, i alla fall på lite avstånd, dölja den insmetade gäggan.
Lasse
Lasse
-
feeling286
- Diamantmedlem
-
feeling286
- Diamantmedlem
Hej
Som någon sade, använd maskeringstejp, passa in rutorna först och maskera på både båt och rutor, lämna en bit ca 5mm för limsträngen. Sikaflex eller liknande (helst ljus) är bra, ta rent diskmedel och doppa fingret i det och dra sedan över hela limfogen när rutan är på plast, då får du en snygg avfasad fyllnadsfog och du kladdar ej ner. Ha ett lämpligt lösningsmedel för att tvätta bort ev söl. Betyltejp/gummi har en förmåga att smälta när det blir varmt, samt att det åldras ganska fort och torkar varvid läckage uppstår. Fordonsindustrin har helt gått över till sikaflexliknande produkter då man eftersträvar hållfasthet samt viss flexibillitet för att inte spräcka rutorna, dock inte så känsligt när du använder akryl.
Som någon sade, använd maskeringstejp, passa in rutorna först och maskera på både båt och rutor, lämna en bit ca 5mm för limsträngen. Sikaflex eller liknande (helst ljus) är bra, ta rent diskmedel och doppa fingret i det och dra sedan över hela limfogen när rutan är på plast, då får du en snygg avfasad fyllnadsfog och du kladdar ej ner. Ha ett lämpligt lösningsmedel för att tvätta bort ev söl. Betyltejp/gummi har en förmåga att smälta när det blir varmt, samt att det åldras ganska fort och torkar varvid läckage uppstår. Fordonsindustrin har helt gått över till sikaflexliknande produkter då man eftersträvar hållfasthet samt viss flexibillitet för att inte spräcka rutorna, dock inte så känsligt när du använder akryl.
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Ibland går man över ån efter vatten. Morsan påminde mig om att jag har flera glasmästare i släkten:D
Jag ringde om råd och fick tips om elastisk tätningsmassa på byggmarknaden. Det fanns för marint bruk i svart, vitt och ofärgad. Jag ska prova i helgen.
Man använder sk. volvoband till rutor med gummilist. Klibbar fortfarande efter 30 år.
Jag ringde om råd och fick tips om elastisk tätningsmassa på byggmarknaden. Det fanns för marint bruk i svart, vitt och ofärgad. Jag ska prova i helgen.
Man använder sk. volvoband till rutor med gummilist. Klibbar fortfarande efter 30 år.
Rock 20
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2009 Sjösatt 30/4