Splitsa Dynema och karbinhakar till gajar
-
litelägrelitelångsamare;)
- Guldmedlem
-
litelägrelitelångsamare;)
- Guldmedlem
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Tack!
Tack alla ni som svarat på min fråga - nu i helgen är det dags att börja splitsa och gå från S och Z slagen tamp till dynema med kärna. Ska nog gå bra med de goda råd jag fått
Hälsn
Mats
Hälsn
Mats
Scanner 391 nr 142
Mest som info och kanske en undran med...SWE54 skrev:SeaSea har 6-12 mm för ca 200:-MiniMe skrev:var?SWE54 skrev: En sats med rörnålar 6-12mm kostar ca 200:-
Hjertmans har 8-14 för ca 140:-
Dom nålar som Hjertmans har, 8-14 för 140:-, är Robline nålar.
Den som är mäkt med 8 är egentligen 6 mm i ytterdiameter.
10 är då 8 mm
12 är 10
14 är 12
Jag har ingen aning om varför men det kanske någon annan kan svara på...
Därför att rörnålen skall få plats inne i ytter/innerflätan. Märkningen avser diametern på linan, inte diametern på nålen.
Jag skulle tro att man med den informationen kan göra sina egna rörnålar (rörfid). Saken kompliceras av att varje lina har sina egna egenskaper vad gäller slagning, flätning och flexibilitet så bara för att lina A skall ha en 6mm fid kanske en annan behöver en 5 mm om proportionerna kärna/hökje ser annorlunda ut.
Jag kan tänka mig att man kan göra en udda storlek på rörnål rätt så enkelt genom att gjuta och slipa en noskon av glasfiberarmerad plastic Padding på en rörstump av lämplig diameter. Ju tunnväggigare rör, ju enklare att använda (rymmer kärnan enklare).
Jag har splitsat linor i "jollestorlek" med en trubbig ryanål, och Marlow säljer en krok av samma stuk i megastorlek för samma ändamål på tjockare linor
Varje tillverkare rekommenderar sina knep.
Jag skulle tro att man med den informationen kan göra sina egna rörnålar (rörfid). Saken kompliceras av att varje lina har sina egna egenskaper vad gäller slagning, flätning och flexibilitet så bara för att lina A skall ha en 6mm fid kanske en annan behöver en 5 mm om proportionerna kärna/hökje ser annorlunda ut.
Jag kan tänka mig att man kan göra en udda storlek på rörnål rätt så enkelt genom att gjuta och slipa en noskon av glasfiberarmerad plastic Padding på en rörstump av lämplig diameter. Ju tunnväggigare rör, ju enklare att använda (rymmer kärnan enklare).
Jag har splitsat linor i "jollestorlek" med en trubbig ryanål, och Marlow säljer en krok av samma stuk i megastorlek för samma ändamål på tjockare linor
Anders S
Så borde ju vara tycker man..Anders S skrev:Därför att rörnålen skall få plats inne i ytter/innerflätan. Märkningen avser diametern på linan, inte diametern på nålen.
...
Jag har en splitshandbok där man anger nåldiameter samma eller strax under lindiametern. Det verkar logiskt, för då passar kärnan bra inne i nålen. Så 6mm lina har en kärna på ca 4 mm och den passar perfekt i Robline nålen märkt 8..!
Det skulle inte gå att få in kärnan på en 8 mm i den nålen... Innerdiametern på nålen som är märkt 8 är ca 4mm.
Jag tycker det är något som inte stämmer.
Det kanske bara är Roblines sätt att märka nålar...?
Dörför skrev jag heller inte ut storheten mm i ett tidigare inlägg, för jag tror inte det är diametern som avses...
Splitsdjungel?
Ja mm-måttet kan vara en ren gissning - nålens märkning refererar till vilken lina den skall passa till och mm-mått på diametern är det vanliga idag. Jag har precis som du sett märkningar som helt uppenbart inte har med diameter att göra. Bland annat hade Watski (Herman Gotthard på sin tid) splitsnålar som passade till två diametrar... Sedan har vi generella anvisningar (där bör det ju handla om absoluta mått) och sådana som lintillverkaren ger ut och då refererar man till sina egna linor och egna nålar som kanske, kanske inte, speglar måtten.
Det verkar vettigt att vara generell, så slipper man köpa likadana rörnålar av flera märken
Min erfarenhet är att den rörnål som går att lirka genom höljet bara med nöd och näppe kan ta emot kärnan i bakändan. Man kan behöva tunna ut, och det skall ju vara plats till "föspinnen" också (eller så skall man sticka den ludna tofsen genom ett (för) litet öga). Hu! Billiga plastnålar har onödigt tjockt gods, så smäckra rörnålar i stål är nog en bra ide för att få plats med kärnan så enkelt som möjligt.
Det verkar vettigt att vara generell, så slipper man köpa likadana rörnålar av flera märken
Min erfarenhet är att den rörnål som går att lirka genom höljet bara med nöd och näppe kan ta emot kärnan i bakändan. Man kan behöva tunna ut, och det skall ju vara plats till "föspinnen" också (eller så skall man sticka den ludna tofsen genom ett (för) litet öga). Hu! Billiga plastnålar har onödigt tjockt gods, så smäckra rörnålar i stål är nog en bra ide för att få plats med kärnan så enkelt som möjligt.
Anders S
Re: Splitsdjungel?
Det värsta var nog att dom har ju riktigt fula gjutskarvar som hakar fast oavbrutet, så innan man använder en plastnål ska man helst putsa till den så den är jämn och slät.Anders S skrev: ...
Hu! Billiga plastnålar har onödigt tjockt gods, så smäckra rörnålar i stål är nog en bra ide för att få plats med kärnan så enkelt som möjligt.
Re: Splitsdjungel?
...eller köpa för 500:-/satsenSWE54 skrev:Det värsta var nog att dom har ju riktigt fula gjutskarvar som hakar fast oavbrutet, så innan man använder en plastnål ska man helst putsa till den så den är jämn och slät.Anders S skrev: ...
Hu! Billiga plastnålar har onödigt tjockt gods, så smäckra rörnålar i stål är nog en bra ide för att få plats med kärnan så enkelt som möjligt.
med närmare eftertanke så letade jag efter nålar för 4mm och mindre. det jag hittade som passade för åtminstone 6mm var de dyra nålar i rostfri med tunn godstjoklek. Jag tyckte själv att de var för dyra och gjorde nåla själv. Jag letade efter rör (koppar, alu eller rostfritt spelar ingen roll), spetsade till en sidan och kapade halva röret på andra sidan. Det lönar sig att göra nålarna enligt standardlängder (finns tabeller). Viktigt var endast att putsar till så att det inte finns några grader.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org