Splitsa Dynema och karbinhakar till gajar
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Splitsa Dynema och karbinhakar till gajar
Hej,
Har sökt på nätet men inte hittat några bra länkar eller tips om hur man splitsar Dynema.
Köpte igår nya fall i RobLine Globe 5000 10 mm, och behöver givetvis splitsa dessa med lämpliga schakel.
Är det svår att splitsa Dynema, om ej har någon ett bra tips var jag hittar beskrivning, eller rent av en beskrivning tillhanda.
Vad gäller skot hade jag nog tänkt att knyta, men för gajarna har jag tittat på en smart karbinhake som inte är belastad av kraften i spinnen genom att leden sitter "i toppen av" av karbinhaken. Hiskiligt dytra 750.- per styck om man ska ha med tråd, alt har man en märlspik el dyl och väler den billigare, c:a 150 per styck.
Några erfarenheter här på Sailguide?
Hälsningar från ett Stockholm som man skulle kunnat segla i idag om båten inte legat på landbacken
Har sökt på nätet men inte hittat några bra länkar eller tips om hur man splitsar Dynema.
Köpte igår nya fall i RobLine Globe 5000 10 mm, och behöver givetvis splitsa dessa med lämpliga schakel.
Är det svår att splitsa Dynema, om ej har någon ett bra tips var jag hittar beskrivning, eller rent av en beskrivning tillhanda.
Vad gäller skot hade jag nog tänkt att knyta, men för gajarna har jag tittat på en smart karbinhake som inte är belastad av kraften i spinnen genom att leden sitter "i toppen av" av karbinhaken. Hiskiligt dytra 750.- per styck om man ska ha med tråd, alt har man en märlspik el dyl och väler den billigare, c:a 150 per styck.
Några erfarenheter här på Sailguide?
Hälsningar från ett Stockholm som man skulle kunnat segla i idag om båten inte legat på landbacken
Scanner 391 nr 142
Splitsning av dyneema har jag gjort pss som med annan flätad tamp. Beroende på inner- och ytterdelar (kärna / strumpa) kan det vara mer eller mindre svårt. Tex är Admiral en ganska hård tamp, men det gick bra att splitsa 10 mm fall. Har hållit bra.
Man kan ju sy i den färdiga splitsen för att försäkra sig om att den inte glider.
Ibland är det mycket tungt att splitsa en ögla på en flätad lina. Kan vara bra att göra detta där man har tillgång till bra fästen och stora utrymmen.
Man kan ju sy i den färdiga splitsen för att försäkra sig om att den inte glider.
Ibland är det mycket tungt att splitsa en ögla på en flätad lina. Kan vara bra att göra detta där man har tillgång till bra fästen och stora utrymmen.
Det finns intruktioner här bla:
http://www.machovec.com/rope/splicing/splicing.htm
Du behöver rörnålar i lämplig storlek.
Är det fallet du ska splitsa så kanske du ska kolla så det inte blir för tjockt på falltrissan. Det blir ju en längd "dubbel" tamp.
Jag har fallknopar i stället till mina schacklar.
Jag hade små fina kastblock på min gajar förut men ett av dom ramlade isär, skruven som håller axel och trissa gängade ur sig...
Har kört ett tag med vanliga karbinhakar och det går utmärkt.
Har även ett par sådan du beskriver men dom ligger i källaren, toktunga saker..
Ska troligen köpa nytt kastblock i år, lättare att koppla på spinnskotet med dom.
Är det fallet du ska splitsa så kanske du ska kolla så det inte blir för tjockt på falltrissan. Det blir ju en längd "dubbel" tamp.
Jag hade små fina kastblock på min gajar förut men ett av dom ramlade isär, skruven som håller axel och trissa gängade ur sig...
Ska troligen köpa nytt kastblock i år, lättare att koppla på spinnskotet med dom.
Just på fall är det dubbelt lämpligt att knopa. Dels bildar knopen ett "stopp" för fallet - drar man in en hake/schackel med full kraft i skivgattet går något sönder, sannolikt skivgattet (Murphys lag, om inte annat).SWE54 skrev: Är det fallet du ska splitsa så kanske du ska kolla så det inte blir för tjockt på falltrissan. Det blir ju en längd "dubbel" tamp.
Sedan är en knop "justerbar". Man får nästan alltid ställen där där man får punktbelastningar och skav på tågvirket, och det är mycket ekonomiskt att kunna variera de här punkterna. Ett knopat fall, som är en á två meter längre än nödvändigt kan "ännevändas" mellan säsongerna och kortas två dm ett par gånger - man slipper i praktiken alla problem med lokaliserat slitage under fallets livslängd.
Anders S
Jag gjorde några splitsar enligt den där beskrivningen. Rörnålar gjorde jag själv då en sats kostar kring 500:- och de nålar jag behövde (mindre) inte fanns med. Det gick så där. Svårast är att få tillbaka höljen. Knyt kan vara enklare. Bynema utan hölje går däremot att splitsa mycket enkelt och då ville segelmakaren ha nästa 200 kr/st. Efter en liten träningstid så tog det inte mer än 5-10 min (med höje betydligt längre)SWE54 skrev:Det finns intruktioner här bla:
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
visst är det frestande med en liten knuta, enkelt och billigt. En enkel stoppknop är vanligt.
Men det gäller att komma ihåg att en knop försvagar hållfastheten mer än en splits - i ett överdimensionerat (map brott) fall kan detta vara hanterbart, men varför överdimensionera med dyneema? dyneema som inte töjer sig kan dimensioneras huvudsakligen efter brott.
Men det gäller att komma ihåg att en knop försvagar hållfastheten mer än en splits - i ett överdimensionerat (map brott) fall kan detta vara hanterbart, men varför överdimensionera med dyneema? dyneema som inte töjer sig kan dimensioneras huvudsakligen efter brott.
Om brottgränsen dimensionerar kan det räcka med 4 eller 5 mm Dyneema. Renässans för de gammaldags wire-fallwincharna kanske?
Snarare är hanteringsdiametern dimensionerande (och har varit sedan syntetfibern infördes). 10 eller 12 mm skot eller fall behövs i winchar och avlastare, möjligen kan man gå ner till 8 mm om man har tur (eller små beslag
)
På gajar, skot och andra linor som löper regelbundet och aldrig stannar på samma ställe är naturligtvis splitsar utmärkt - knopar fastnar i riggwirar och annat. Det finns tillochmed en "jollesplits" visad i Marlows splitsinstruktion, där man kapar bort delar av kärna och hölje för att få en slankare (men svagare) splits. Argumentet är då att hand-hanterbar lina är så makabert överstark att det inte spelar minsta roll.
Snarare är hanteringsdiametern dimensionerande (och har varit sedan syntetfibern infördes). 10 eller 12 mm skot eller fall behövs i winchar och avlastare, möjligen kan man gå ner till 8 mm om man har tur (eller små beslag
På gajar, skot och andra linor som löper regelbundet och aldrig stannar på samma ställe är naturligtvis splitsar utmärkt - knopar fastnar i riggwirar och annat. Det finns tillochmed en "jollesplits" visad i Marlows splitsinstruktion, där man kapar bort delar av kärna och hölje för att få en slankare (men svagare) splits. Argumentet är då att hand-hanterbar lina är så makabert överstark att det inte spelar minsta roll.
Anders S
-
litelägrelitelångsamare;)
- Guldmedlem
att tänka på är att en dynema lina ska splitsas kärna till kärna och inte kärna till hölje som en double braided polyster. Så splits me dynema med hölje är istort sett samma som skalad dynema bara att man poillar in höljet som skydd, vill man göra det enkelt skippar man höljet i själja öglan den gör ändå ingen nytta där.
/M
/M
dessutom finns det skalbar Dynema...
Anders, visst behövs det något tjockare diameter i avlastare och kanske även på vinscherna. för hantering duger 8mm gått och väl. Det finns för sådana ändåmål hölje att köpa som man dra på där det behövs (kommer bara behövas någon meter).
Anders, visst behövs det något tjockare diameter i avlastare och kanske även på vinscherna. för hantering duger 8mm gått och väl. Det finns för sådana ändåmål hölje att köpa som man dra på där det behövs (kommer bara behövas någon meter).
Peter
Javisst. Vi är ju tillbaka i samma tänk som när man hade wire med halända. Problemet är ju bara att kunna använda råttor, avlastare och winchar med de små diametrar som kan användas - styrkan för Dyneema och 133-trådig wire är jämförbar runt 4-5 mm. Problemet är att hålla fast linan, fästbeslagen måste vara starka nog och då kommer diametern att bli större än nödvändigt för styrkan. Men så har det varit länge. Men nu talar vi förstås inte om splitsar.
Men det kan nog diskuteras under rubriken "splitsning" hur man på bästa sätt "förtjockar" tunn tamp så den passar i avlastare mm. På fallen kan man ju behöva rätt långa sådana. Förmodligen bör man då gradvis splitsa (eller sy) in kardelerna på extraskalet i höljet på själva fallet om det skall bli bra. Höljets knipning runt kärnan är viktig.
Man får dock inte glömma att den tjockare tampen ger en säkerhetsmarginal mot skav. Det är wirens poäng även idag. Om man inte räknar varje gram rekommenderar jag fortfarande wirefall till rullgenua och rullstor av skälet att det knappast kommer att skavas av - styrka och töjning är inte bättre.
Fantastiskt material, Dyneema.
Men det kan nog diskuteras under rubriken "splitsning" hur man på bästa sätt "förtjockar" tunn tamp så den passar i avlastare mm. På fallen kan man ju behöva rätt långa sådana. Förmodligen bör man då gradvis splitsa (eller sy) in kardelerna på extraskalet i höljet på själva fallet om det skall bli bra. Höljets knipning runt kärnan är viktig.
Man får dock inte glömma att den tjockare tampen ger en säkerhetsmarginal mot skav. Det är wirens poäng även idag. Om man inte räknar varje gram rekommenderar jag fortfarande wirefall till rullgenua och rullstor av skälet att det knappast kommer att skavas av - styrka och töjning är inte bättre.
Fantastiskt material, Dyneema.
Anders S
var?SWE54 skrev:En sats med rörnålar 6-12mm kostar ca 200:-MiniMe skrev:
...
Rörnålar gjorde jag själv då en sats kostar kring 500:- och de nålar jag behövde (mindre) inte fanns med.
....
Peter
-
litelägrelitelångsamare;)
- Guldmedlem
Jag använder 3mm dyneema utan skal till mitt genuafall. På ställen där det slits, t.ex vid falltrissorna och avlastaren har jag dragit på ett hölje från en billig 6mm tamp som är bra att hålla.
Det blev ett kanonbra fall som jag använt flera år nu. Otroligt stumt och ändå billigt. Det gamla fallet var en vajer, det nya fungerar lika bra över vajertrissorna.
Den enda nackdelen är att dyneeman har en benägenhet att trassla sig. Efter ett par år har den mjuknat lite och blir lite som garn...
Det blev ett kanonbra fall som jag använt flera år nu. Otroligt stumt och ändå billigt. Det gamla fallet var en vajer, det nya fungerar lika bra över vajertrissorna.
Den enda nackdelen är att dyneeman har en benägenhet att trassla sig. Efter ett par år har den mjuknat lite och blir lite som garn...
X-342 SWE 18 "Kexet"