mantågsfötter till feeling 286

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

mantågsfötter till feeling 286

Inlägg av feeling286 » lör 19 jan 2008, 17:08

Hej. Letar mantågsfötter till min feeling. Det ska var sådana som man trär in i relingslisten o med två genomgående skruvar genom däcket. Har för mig att dom är gjorda i alu.gods..

Tror att plastimo kan ha nått liknande... Någon som vet???

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » lör 19 jan 2008, 18:31

Din beskrivning är lite kortfattad - har för mig att det finns några olika sorter. Kanske är det där med 2 skruv i däcket urskiljande? Ett foto kan vara nödvändigt.
- men hursomhelst: kolla alla sedvanliga försäljningsställen. De kan veta.

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: mantågsfötter till feeling 286

Inlägg av feeling286 » sön 28 mar 2021, 07:45

10 år senare....

Jag byter fötterna till rostfria med triangelbas med 3 skruv genom däck. Har ångrat det i 10 år så nu när en är knäckt tänkte jag byta alla igen och få ut dom i relingslisten så man får tillbaka lite däcksyta.

Så frågan är: aluminium eller rostfritt?
Vet att kombon inte gifter sig men relingslisten är ju Alu och stöttan rostfri så kombinationen blir ju oavsett.
Vilken håller bäst tror ni. Helgjuten i aluminium eller svetsad rostfri??
Har hittat en av varje som jag tror funkar, orginalet är nog tyvärr bara att glömma.

Blir då oavsett en skruv i däck och två genom relingslisten.

H//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: mantågsfötter till feeling 286

Inlägg av Anders S » sön 28 mar 2021, 09:16

Jag har alufötter och rostfria stöttor, och litet beroende på "saltbelastningen" har de suttit mer eller mindre fast (alltid) och krävt våld&värme för att lossa (ibland). Mycket saltvatten (västkustsegling) gör problemen större - mer salt, kraftigare korrosion.

Jag har provat med packtape (den är tunn) efter att ha smärglat bort korrosion i fötterna, ett tunt lager fett, att vara noga med att skölja vid varje slangspolning, men det är alltid någon stötta som kräver handpåläggning då täckelset skall på (och stöttorna av). En åtgärd som verkar ha förbättrat skyddseffekten tycks vara att säkringsskruven numera går igenom foten och stöttan, när den i original klämde mot stöttan och pressade den mot foten.

Rostfria fötter finns inte till min relingslist (Jukova), men bör vara mer kompatibel med stöttan. Helt problemfritt lär det dock inte bli, men troligen bättre.

Tänk på att när du skruvar genom listen, in i foten, så får du en korrosionsbelastad punkt till - mycket mindre så om både skruv och gods är RF. Jag har behövt byta en eller två fötter, och att lossa skruvarna i alu-foten är mycket svårt. Det finns produkter som skall isolera alu/rf, en heter Tefgel, en annan lösning är att gänga i en rf gänginsats i alugodset. Det senare är en bra lösning över tid, men pysslig vid installationen. Det är också ett sätt att reparera gängor i aluminium.
Anders S

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: mantågsfötter till feeling 286

Inlägg av feeling286 » sön 28 mar 2021, 12:11

Ett alternativ är från just Jukova, då i helgjuten alu.
Då den inte finns vinklad är jag rädd att stöttorna spretar lite för mycket utåt.

Den andra är från navinordic, RF sju grader.
Den känns som man kan bearbeta lite, dvs borra 2 hål genom fot och list.
Sedan en slät skalle på utsidan och mutter på insidan.

Jukovas är ju förgängad för att skruva från utsidan och det är ju just där en rostfri skruv skiter sig.

Kanske borde gå på rostfritt.. har köpt 3 olika på öppetköp för att testa, dock inte den rostfria :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: mantågsfötter till feeling 286

Inlägg av Anders S » sön 28 mar 2021, 13:45

"Förre ägaren" anskaffade klokt nog ett par extra fötter vid installationen, men skruvarna sitter för evigt i aluminiumfötterna. Skulle jag av någon för mig onödig (inte du) byta fötter skulle jag absolut välja RF. Nu tar jag fram en reservfot, och byter, om det går riktigt illa.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: mantågsfötter till feeling 286

Inlägg av Peter_K » sön 28 mar 2021, 15:24

Motfråga - hur är fötterna knäckta?
Man skall ha i tanken att de inte är gjorda för last utifrån och in så att säga, utan från insidan och ut. Dvs, du kommer förr eller senare att knäcka varenda mantågsfot om du lastat mantåget från utsidan av båten, t ex en hjälpsam person som bär av båten i mantåget. Ett annat vis är om man spänner mantåget för hårt eller löst, och därmed bryter fötterna.

Vad jag säger är - mantågsfötter tål inte speciellt mycket last, om den är från fel håll. Det är inte staketstolpar, mantågsstöttor skall hålla höjden på vajern i princip. Sedan skall det bli draglast i push- och pulpit.
Alla borde ha skägg

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: mantågsfötter till feeling 286

Inlägg av feeling286 » sön 28 mar 2021, 18:14

Den är faktiskt knäckt i sidled, en gubbe som i princip la sig på den.
O tyvärr lär även dom nya ta stryk då allt för många bärav i mantåget men det är en helt annan fråga.

Man kanske ska köpa någon extra om man hittar en modell man är nöjd med.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: mantågsfötter till feeling 286

Inlägg av Peter_K » sön 28 mar 2021, 18:27

Ja, gubbar som lägger sig över mantågsstöttor är det svårt att hitta sådant som håller för, då får man typ bulta en tvåtumfyra i skrovsidan eller så. Jag brukar skälla när någon försöker trycka på mitt mantåg, jag har dessutom den högre varianten så det blir en jäkla hävarm.

Ja, det är inte fel att köpa någon extra - men de du köpte, tillverkas de inte längre?
Alla borde ha skägg

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: mantågsfötter till feeling 286

Inlägg av feeling286 » mån 29 mar 2021, 15:23

Jo dom tillverkas men jag vill få ut dom i relingslisten igen.
Blev av med för mycket yta.
Hittade tillslut originalfoten... i USA 120 dollar styck!

Va o provade Jukova idag och den passar oväntat bra.
Givetvis även den det dyraste alternativet :?

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: mantågsfötter till feeling 286

Inlägg av feeling286 » tis 30 mar 2021, 04:37

4C1242AD-6687-44F3-890B-C135944F9D62.jpeg

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: mantågsfötter till feeling 286

Inlägg av feeling286 » tis 30 mar 2021, 04:39

Sjukt dyra saker, helt plötsligt är genuan billig i jämförelse.😀

Skriv svar