Dyvikaplugg med ovanliga mått...?!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
lokatta
Trogen medlem

Dyvikaplugg med ovanliga mått...?!

Inlägg av lokatta » mån 02 maj 2005, 21:16

Har en... Hadde en plugg med måtten: diameter 29-30mm och gängstigning på 1,5mm. Hittar ej något sådant som passar i båten (shipman 28 -75), snart sjösättning så börjar bli lite desperat. Någon som vet vart man tillhandahåller sådant. Watski, Båtaccenten, Seasea har ej. Bor i STHLM.

MVH Lokatta

Anders S

Inlägg av Anders S » tis 03 maj 2005, 09:52

Två tips:

Det ena är att byta till en komplett, ny dyvika.

Det andra är att gå till en VVS-affär (eller en välförsedd båtaffär) och köpa en sk rensplugg i den gänga som verkar \"närmast\". Gängstigningen och diametern du angivit \"finns inte\" så jag utgår från att du har mätt så gott du kunnat.

Anders S.

lokatta
Trogen medlem

Inlägg av lokatta » tis 03 maj 2005, 21:31

Var hos Ahlsell imorse och gick igenom deras sortiment. Då dessa inte heller hade det eftersökta så var jag tvungen att låta tillverka en. Måtten för gängstigning 1,5mm/varv och hålet är 28,5mm i diamater mätt vid inre gängspetsarna med vanligt skjutmått. Jag har mätt ganska så noggrant.

Joonas (lokatta)

carlnilsjonas
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av carlnilsjonas » ons 04 maj 2005, 12:33

Ohoj!
Det där med att nytillverka låter dyrt i mina öron. Du kan väl berätta vem du gav uppdraget och vad du fick betala.
Jag hade nog helt sonika bytt hela dyvikan, både insats och plugg. Det är inte så knepigt.
Men somsagt, jag är nyfiken på ditt sätt att lösa det på. Det kanske bara är mina fördomar att det är en dyr metod att låta tillverka nytt.
Lev gott!
/Jonas

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 04 maj 2005, 12:55

Gav uppdraget till en vän som går på kth. Kostade mig en kaffelängd. Vet inte vad det kostat hos en mekanisk verkstad men det är inte så avancerat. Svarva till en mässingtapp och gänga den. Tog en kvart o göra.

Nu blir det sjösättning i allafall.

Joonas

Anders S

Inlägg av Anders S » ons 04 maj 2005, 14:06

Men vad blev dimensionen (för den passade väl) ?

M28,5x1.5 låter rätt fräckt, men...

PS. Köp två kaffelängder till en din kompis - det hade jag gjort.

Anders S.

lokatta
Trogen medlem

Inlägg av lokatta » ons 04 maj 2005, 19:06

hålet 28,5*1,5mm. Gängmåtten för det hålet är M30*1,5mm. Två kaffelängder blir det. He he....

MVH Joonas

Skriv svar