Någon som har erfarenhet av motorbyte i en Markant

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Markant
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 jan 2008, 10:47
Ort: Svaneholm (Borås)

Någon som har erfarenhet av motorbyte i en Markant

Inlägg av Markant » tor 10 jan 2008, 10:15

Jag har som sagt en Markant som jag funderar på att byta motor i. Idag sitter en Göta 10 hk. Det är ont om plats då motorn ligger i kölsvinet. Är det någon som vet någon dieselmotor som är liten nog att få plats där? Nanni har en liten 10 hk motor som verkar någorlunda storleksmässigt, men bredden är fortfarande för stor på motorn.
Navigare vivere est

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Någon som har erfarenhet av motorbyte i en Markant

Inlägg av Eilean » tor 10 jan 2008, 10:39

Markant skrev:Jag har som sagt en Markant som jag funderar på att byta motor i. Idag sitter en Göta 10 hk. Det är ont om plats då motorn ligger i kölsvinet. Är det någon som vet någon dieselmotor som är liten nog att få plats där? Nanni har en liten 10 hk motor som verkar någorlunda storleksmässigt, men bredden är fortfarande för stor på motorn.
Dieslarna från Bukh brukar vara rätt "högsmala". Och dessutom förbannat bra motorer.
www.bukh.dk

Gamla anrika Lister-Petter kanske också har något smått/smalt, dom har ju en massa konstiga grejor.
www.lister-petter.co.uk

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Inlägg av SteX » fre 11 jan 2008, 14:40

Varför inte skaffa en helt ny Göta? En sådan kostar ju drygt 25000 kr och du vet ju att den passar på direkten.

Vad är din erfarenhet av Götan, är du missnöjd med den?
Stefan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Bensinmotor - tänk först...

Inlägg av Anders S » fre 11 jan 2008, 16:14

Har man en väl fungerande bensinmotor kanske man inte skall kasta ut den, men det finns två bra anledningar att inte sätta i en ny (fast gammal) bensinare i en tät, ruffad segelbåt. Det ena är den anledningen som alla känner till, dvs brandfaran. Den andra anledningen är riskerna med avgaserna från en bensinmotor av "Götatyp", dvs en enkel förgasarmotore, utan sofistikerat insprutningssystem. Avgaserna innehåller kolmonoxid och minsta läckage på avgassystemet kan bli farligt för den som befinner sig i ruffen. Den här risken med besninmotorer är närapå bortglömd eftersom moderna katalysator-bensinmotorer inte har det här problemet om de inte är trasiga. Dieslar har inte det här problemet - de går med luftöverskott!

Jag tycker därför det kan vara läge att ta en rejäl titt på de "små" dieselalternativen och mäta noggrant. Man kan kanske tänka sig att förlänga propelleraxeln en aning eller kanske kan en modernare motor sitta litet högre - en aning extra vinkel på propelleraxeln kanske går att ordna?

Beror bytesönskan på att Götan är trasig (ofrisk) och delar behövs finns ju http://www.gotamotor.se/. Men lägg inga stora pengar på den!
Anders S

Markant
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 jan 2008, 10:47
Ort: Svaneholm (Borås)

Inlägg av Markant » lör 12 jan 2008, 17:48

Ja, det är ju så att motorn är kass, jag har den nu hos Götamotorer i Osby men det är mycket att göra vid på den=dyrt. Att sätta in en flong ny likadan götamotor vore ju det lättaste då motorfästen, propeller och axel redan är klart. Det är ju det med brandrisken och så det som skrevs om avgaserna. Jag står i kvalet mellan att renovera motorn för kanske 15 000, köpa en diesel för typ 50-60 000 eller en ny Göta. Jag har även kollat på elmotor men det verkar rätt kass om man måste gå i motvind för motor. En diesel är ju det klart bästa motoralternativet idag, men det är trångt i kölsvinet där motorn ligger.
Navigare vivere est

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 12 jan 2008, 18:12

Nu gäller det kanske att ordna till båten så den blir användbar och en renovering för några tusen (är det sagt att det måste bli så mycket som 15K ?) ger dig ju en precis lika användbar båt som innan, men med en bättre motor. Du får fundera på om och hur du kan hantera med brand- och avgasrisken (det har ju en del med hur man använder båten).

Det är klart att en ny fin diesel hade varit bättre. Tyvärr kommer inte en diesel att återspegla sig i värdet på båten i proportion till kostnaden, så ekonomiskt är det nog rätt att renovera om man inte kan hitta en liten beg diesel som är i skick. Det finns ju de som graderar upp pga "klen motor", och då behöver ju inte gamm-motorn vara kass.
Anders S

Markant
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 jan 2008, 10:47
Ort: Svaneholm (Borås)

Inlägg av Markant » lör 12 jan 2008, 19:18

Javisst är det kanske så att det är mer ekonomiskt att renovera motorn men den dagen som jag kanske skall sälja båten så är det förmodligen lättare att sälja med en diesel i båten. Många är ju rädda för bensinare. Å andra sidan så har det ju suttit en "moppemotor" i båten sen den var ny (1968), så så dåligt kan det ju inte vara.
Navigare vivere est

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » ons 16 jan 2008, 21:12

Håller med Anders här. Ibland ser man personer som stoppat i nya fina dieslar i sina inte alltför dyra båtar och tror att de ska få igen pengarna och ligger då 70-80% över det normala värdet på båten. Jag undrar om man får en sådan båt såld? Tror att en renoverad motor är bättre investerade pengar eller en begagnad diesel kanske. Eller en bättre begagnad Göta?
Alla borde ha skägg

Skriv svar