Nåtning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Fresso
Platinamedlem

Nåtning

Inlägg av Fresso » tor 10 jan 2008, 19:50

Tidigare ägare var mycket ambisiösa. De började klä bänkarna i sittbrunnen med teak. Alla delar är tillkapade och (kanske tyvärr) lackade. Locket till akterstuven är nåtad men det blev inte så bra. Man har försökt limma fast teaken med nåtmassa. Teaken lossnade och det ser ut som om nåtmassan inte fäst på teaken, som är obehandlad på undersidan.

Kan jag limma fast teaken på bänkarna, kanske med något annat medium, eller bör jag skruva?

Den yta som redan är nåtad har delvis fallit i sär. Bör jag ränsa bort all gammal nåt och börja om eller kan man foga i hop delarna?[/b]
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 10 jan 2008, 21:42

Det finns två strategier (tre, om man räknar med "rensa bort & glöm"):

Den ena är att limma fast teaken med ett bra lim, polyuretanlim t ex (sk "jäslim") eller epoxy och sedan nåta och slipa fint. För att limmet skall ta kan man acetontvätta och (faktiskt) vattenfukta litet försiktigt (polyuretanlim! - epoxylim skall vara torrt...). Problemet blir att få presstryck och att taeakbitarna inte skall glida. Det finns en metod beskriven i "plastbåtsvård" (Peter Behrenz) som innebär att skruva i skarvarna och sedan fylla igen hålen efteråt.

Det andra är att skruva teakribben med skruv i massa, plugga skruvhålen och sedan nåta i fogarna, ungefär som som man lägger skruvat teakdäck. Även här gäller rengöring med aceton tillsammans med primer som passar till teak och glasfiber för bästa vidhäftning av massan.

Du bör rensa ur nåten ordentligt - inget löst snafs skall vara kvar. Ta det lugnt och gör det noga och ordentligt så blir det säkert bra. Båten kan ju inte gärna sjunka om du skulle missa litet.

(Edit: felsyftning avs lim)
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » tor 10 jan 2008, 23:28

Det går utmärkt att limma fast teakribborna med nåtmassa men man måste prima teaken för att det skall fästa, förmodligen har man slarvat med detta vilket är förståligt med tanke på primerpriset. :o

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 jan 2008, 08:28

Tobbe skrev:Det går utmärkt att limma fast teakribborna med nåtmassa men man måste prima teaken för att det skall fästa, förmodligen har man slarvat med detta vilket är förståligt med tanke på primerpriset. :o
Min erfarenhet är att det inte går att lita på, trots primer, rätteligen av två sorter (polyesterplast- och teak-).

Jag tror att det beror på att nåtmassan (vanligast numera, Sikaflex) inte är ett lim (sättlim) utan just en nåtmassa. I nåten är det busviktigt att man bottnar med "släpptejp", annars lossnar det i sidan. Nåtmassan är mer en figursydd packning med inbyggd vidhäftning, men kan den inte flexa fritt släpper den taget (därav "släpptejpen" i nåtbotten)..

I så fall tror jag man skall gå på en annan typ av massa mot däcket som fungerar bättre som lim över störrre ytor. (Sikaflex har ett helt program med haj-teck-smet, och det finns andra leverantörer också).

Det här problemet är en anledning till att teakdäck ger mer problem nu än förr, när man oftast använde Thiokolmassor som "botten" för ribborna.
Anders S

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » fre 11 jan 2008, 16:34

Enligt Fogsäljarna på Orust som levererar nåtmassa till varven så går det alldeles utmärkt att sätta ribb i deras nåtmassa. Dom har även en separat produkt för sättning som är något billigare och brun istället för svart men som sagt tekniskt så är nåtmassan lika bra.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 jan 2008, 17:06

Tobbe skrev:Enligt Fogsäljarna på Orust som levererar nåtmassa till varven så går det alldeles utmärkt att sätta ribb i deras nåtmassa. Dom har även en separat produkt för sättning som är något billigare och brun istället för svart men som sagt tekniskt så är nåtmassan lika bra.
Och, precis samma sak säger Sikaflex... De är ju "marknadsledare i katalogerna", så man får passa sig.

Den produkt som fogsäljarna marknadsför heter Rhodorsil Sea Line 100, och den går tyvärr inte att hitta (annat än i deras reklam). Men det är några referenser här och där som antyder att den sorten är (var?) bra. Historiskt har jag haft goda erfarenheter av Thioflex - det finns fortfarande men bara för yrkesbruk.
Anders S

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » fre 11 jan 2008, 20:14

Har inte provat sealine 100 pga att den är silikonbaserad men jag antar att den är bra då bla HR använder den och dom har väl lagt några däck.. På deras större modeller har dom slutat att skruva ribben och limmar enbart med nämnda fabrikat. Fast det kräver ju vakum för att få tillräckligt presstryck på så stora ytor.

Foro
Trogen medlem

Epoxy och teak + bön

Inlägg av Foro » fre 11 jan 2008, 22:54

Torka av teaken med aceton - rikligt så att teaken "vitnar" lite. Torka ut teaken dvs avlägsna fettet på ytan. OBS limma direkt efter avtorkning.
Grunda med ren epoxy som inte innehåller microballonger eller fibrer.
Låt det dra in i 5min. (Man kan värma till 30- 40 C för att få epoxyn att tränga in lite bättre). Använd inte limepoxy.
Limma sedan med förtjockad epoxy.
Tyngder med packtejp på undersidan kan läggas på ribben och använd ex träpinnar som distanser. Ställ dom upprätt. OBS använd inte för tunga vikter. Epoxy skall inte "limpressas".
Kladdigt blir det men det fungerar.
FUKTA INTE om du limmar med epoxy. Det gör man med polyuretanlim som härdar med hjälp av fukt.
Möjligen är polyuretanlim bättre än epoxy på teak - åtminstone mindre kladdigt.
P.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 12 jan 2008, 01:26

Betr. epoxilim f. teak: det finns specialtyper f. feta och svårlimmade träslag. Jag köpte en "All Wood Epoxy" fr. USA. Lignu.nu marknadsför ngt. liknande: Jag har inte kollat men det skulle inte förv. mig om det är samma produkt.

Rudi

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » mån 14 jan 2008, 22:47

Tack för alla svar. De kan nog vara så att nåtmassan inte fäster på obehandlad teak. Den fäster dock tydligen utmärkt på gelcot och ovansidan på ribborna som är klarlackade. De borde ju fungera om jag även lackar undersidan eller?
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 15 jan 2008, 01:08

visst, men efter ett tag släpper fernissan från teaken .... mycket vanligt förekommande.

Förslaget med epoxilimmning är sannolikt det som håller bäst. Beskrivningen ovan är utmärkt. Som god tvåa är att skaffa sig Thiodikt på något fantastiskt sätt och både limma och nåta med det. (Men det är ett smutisgt h-e).

Sikka har dålig vidhäftning bla mot teak, men det blir bättre med primer. Det är nog en rimlig tredje variant.

Silikongegga är enkel att jobba med, men är inget jag tror på.

Att varv använder den ena eller andra metoden betyder inte att den är bäst ur hållfasthet, eller livslängd. Snarare att varvet funnit att metoden innebär den livslängd de vill stå för kombinerat med de kostnader de vill ha (arbete, material).

Själv hade jag (har jag) undvikit att skruva, det ger hål i gelcoaten som förr eller senare tar in vatten i laminat / sandwich / båt. Dessutom blir det ofta problem med pluggen så småningom.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 15 jan 2008, 06:51

Fresso skrev:Tack för alla svar. De kan nog vara så att nåtmassan inte fäster på obehandlad teak. Den fäster dock tydligen utmärkt på gelcot och ovansidan på ribborna som är klarlackade. De borde ju fungera om jag även lackar undersidan eller?
Hur tjocka är dina teakribbor..?
Skulle kunna tänka mig att lägga teak på mina bänkar men vill inte ha tjockare än absolut nödvändigt.
Vad är min. tjocklek...?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 15 jan 2008, 08:14

Det finns beskrivet här: http://www.concentric.net/~westsys/teakdeck.shtml hur man limmar tunnare teakribbor i eoxy. Man skruvar visserligen fast ribborna som ett mellansteg, men skruvhålen fylls igen.

Men det är ju betydligt tyngre än ingenting.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 15 jan 2008, 11:13

Anders S skrev:Det finns beskrivet här: http://www.concentric.net/~westsys/teakdeck.shtml hur man limmar tunnare teakribbor i eoxy. Man skruvar visserligen fast ribborna som ett mellansteg, men skruvhålen fylls igen.

Men det är ju betydligt tyngre än ingenting.
Ja det ska ju helst inte väga något...
Det dom pratar om på din länk är ju ganska tunna ämnen. Skulle det inte räcka att bara limma och slippa skruva..?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 15 jan 2008, 12:53

Jo, om man inte behöver/vill böja ribborna alls. Vill man följa en (stor) radie eller en ruffsida/sittbrunskant så kan det behövas.

Man tar ju bort skruvarna senare, så de behövs ju inte som fästelement.
Anders S

Skriv svar