Hur mycket broms?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spider
Diamantmedlem

Hur mycket broms?

Inlägg av Spider » mån 07 jan 2008, 14:10

Jag funderar på att försöka montera utombordaren invändigt i sittbrunnen, men inte genom en motorbrunn av traditionell typ, utan mer genom att montera en utombordare liknande ett s-drev för att slippa läckage och för att kunna ha skrovet slätt . Konstruktionen är inte färdigtänkt, men går i stort sett ut på att endast växelhuset sticker ner under båten och allt tätas av gummibälj som vid s-drev. Min fråga gäller hur mycket farten förmodligen minskar vid segling när man inte kan lyfta motorn ur vattnet? Man kan ju kanske bygga en folding som passar, men då börjar det kosta pengar. Båten är liten och inte så tung så bromsen blir väl märkbar är jag rädd.
Båten är 6m och väger 1000kg.
Anledningen är att få akterspegeln ren och att få fram vikten lite då båten har dålig bärighet i aktern.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 jan 2008, 14:37

Man brukar påstå att genomsnittshastigheten vid segling kan öka med 20 % om man byter till en foldingpropeller från en fast. Du får nog räkna med något liknande fast till det sämre. Det är ju lätt att prova - låt motorn sitta kvar nere då du seglar...

Skall du genomföra din ide är det stor skillnad (till det bättre) om du har drevet och propellern alldeles bakom kölen (i "vattenskugga") och om du sätter den mer fritt. En anna sak att tänka på: Är propellern tvåbladig skall den stå rakt upp och ner, inte på tvären. Det kan man se på svänghjulet i så fall.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 07 jan 2008, 14:50

Jag tror du byter ett problem mot ett annat bara.
Det kommer att märkas mest i lätta vindar och då vill man ju ha ett så slätt skrov som möjligt. Risken är att det kommer att gå väldigt sakta. Det blir ju inte bara motorn utan även strömingen över "hålet" som bromsar.
Finns det inget lättare motoralternativ?
Det var ju ingen tung båt så det behövs ju inte så mycket effekt.
Och då ska man väl helst ha motor med extern tank om det finns.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 07 jan 2008, 14:54

Tack Anders.
Jo visst kan man prova, men isen ligger och båten står på land. Tänkte eventuellt fixa detta under denna vinter. Placeringen blir tyvärr fri och ganska långt akterut, endast 20-30cm framför akterspegeln. Att kontrollera på svänghjulet varje gång man stänger av känns inte frestande. Hm...säg att vår båts maxfart kan tänkas vara 4-5 knop, och oftast betydligt mindre så innebär 20% att båten förmodligen kommer kännas klart bromsad. Men å andra sidan kanske släppet blir bättre då akterspegeln hamnar över vattnet? Skillnaden bör ju vara större ju mindre båt det gäller antar jag. Vet att när vi monterade folding på större båtar i familjen på 70-talet så tyckte vi knappt man märkte skillnaden, då var det på en S30.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 07 jan 2008, 14:58

SWE54 skrev:Jag tror du byter ett problem mot ett annat bara.
Det kommer att märkas mest i lätta vindar och då vill man ju ha ett så slätt skrov som möjligt. Risken är att det kommer att gå väldigt sakta. Det blir ju inte bara motorn utan även strömingen över "hålet" som bromsar.
Finns det inget lättare motoralternativ?
Det var ju ingen tung båt så det behövs ju inte så mycket effekt.
Och då ska man väl helst ha motor med extern tank om det finns.
Jag är rädd för precis det du skriver (ett problem mot ett annat). Huvudskälet är att få upp aktern och jag leker även med alternativet att förlänga båten något genom att bygga om från positiv, till negativ akter, detta skulle öka vattenlinjelängden med ca 20cm och få akterspegeln ur vattnet. Det kanske är ett bättre alternativ?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 jan 2008, 15:12

Spider skrev:Tack Anders.
Jo visst kan man prova, men isen ligger och båten står på land. Tänkte eventuellt fixa detta under denna vinter. Placeringen blir tyvärr fri och ganska långt akterut, endast 20-30cm framför akterspegeln. Att kontrollera på svänghjulet varje gång man stänger av känns inte frestande. Hm...säg att vår båts maxfart kan tänkas vara 4-5 knop, och oftast betydligt mindre så innebär 20% att båten förmodligen kommer kännas klart bromsad. Men å andra sidan kanske släppet blir bättre då akterspegeln hamnar över vattnet? Skillnaden bör ju vara större ju mindre båt det gäller antar jag. Vet att när vi monterade folding på större båtar i familjen på 70-talet så tyckte vi knappt man märkte skillnaden, då var det på en S30.
Tanken var kanske inte att du skulle prova, utan att du skulle känna att "det blir nog inte bra". Jag tycker ju egentligen inte (det är frivilligt att bry sig!) att det låter som en bra ide. Jag tror på allvar att du får räkna med att mellan en kvarts och en halv knop kan försvinna i de stunder man hellre seglar.

Jag hade nog undersökt möjligheten att smidigt ta loss motorn och stuva den, eller satsat på en liten, nätt snurra på akterspegeln. Även en pluttig 2-hästare kan hjälpa.
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » mån 07 jan 2008, 16:08

Tja... din idée verkar komplicerad... jobbig att genomföra och sedan blir det kankse inte riktigt bra när det är klart... mest en läckande broms s a s. Näe... ledsen att vara negativ men jag tror inte du blir glad om du gör som du tänkt dig. Vill du ha motorn i sittbrunnen tror jag mer på att bygga "brunn". Då kan du lyfta ut/byta motorn när du vill och ev överbrytande sjö försvinner snabbt i motorbrunnshålet... du slipper också separataskrovgenomföringar för länsen... men så mycket plastjobb.... är det lönt? nä....

Med en såpass liten båt rekommenderar jag hjärtligt och ärligt ett par åror. 1,5 gånger bredden brukar bli bra. Kanske du kan använda skotwincharna som årtullar (be brukar vara bra placerade) läderförstärkning på åran och ögla runt winchen. Då ror du i 1,5-2 knop och kan gå emot stark vind om det behövs.... i alla fall kortvarigt... träning får du på köpet... du har inte heller långtråkigt när det är stiltje.. Dessutom finns en plats i himlen förbokad för seglare som vägrar ha motor.. tror jag nästan i alla fall för motorer är ett fanstyg.. när man inte behöver dom i alla fall. Om då går på åror kan du lika gärna bli helt renlärig och vägra alla elinstallationer och ta bort allt på däck som gör vindmotstånd och väger i onödan... pulpits och mantåg. Sedan sätter du dit lämplig klyka på akterspegeln så att du kan vricka båten med en åra och får ett nödroder också;-)

Om du vill ha motor kanske en liten 2 hästarns snurra på aktern är det enklaste och billigaste.... du kommer långt och hyfsat snabbt med en tvåhästars yamaha (10-11 kg). Gissar strax över 4,5 men under 5 knop om du har rent skrov och sjön ligger blank.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 07 jan 2008, 16:47

friseglarn skrev:Tja... din idée verkar komplicerad... jobbig att genomföra och sedan blir det kankse inte riktigt bra när det är klart... mest en läckande broms s a s. Näe... ledsen att vara negativ men jag tror inte du blir glad om du gör som du tänkt dig. Vill du ha motorn i sittbrunnen tror jag mer på att bygga "brunn". Då kan du lyfta ut/byta motorn när du vill och ev överbrytande sjö försvinner snabbt i motorbrunnshålet... du slipper också separataskrovgenomföringar för länsen... men så mycket plastjobb.... är det lönt? nä....

Med en såpass liten båt rekommenderar jag hjärtligt och ärligt ett par åror. 1,5 gånger bredden brukar bli bra. Kanske du kan använda skotwincharna som årtullar (be brukar vara bra placerade) läderförstärkning på åran och ögla runt winchen. Då ror du i 1,5-2 knop och kan gå emot stark vind om det behövs.... i alla fall kortvarigt... träning får du på köpet... du har inte heller långtråkigt när det är stiltje.. Dessutom finns en plats i himlen förbokad för seglare som vägrar ha motor.. tror jag nästan i alla fall för motorer är ett fanstyg.. när man inte behöver dom i alla fall. Om då går på åror kan du lika gärna bli helt renlärig och vägra alla elinstallationer och ta bort allt på däck som gör vindmotstånd och väger i onödan... pulpits och mantåg. Sedan sätter du dit lämplig klyka på akterspegeln så att du kan vricka båten med en åra och får ett nödroder också;-)

Om du vill ha motor kanske en liten 2 hästarns snurra på aktern är det enklaste och billigaste.... du kommer långt och hyfsat snabbt med en tvåhästars yamaha (10-11 kg). Gissar strax över 4,5 men under 5 knop om du har rent skrov och sjön ligger blank.
Ha ha, rätt kul skrivet.
Jobbet är jag inte rädd för, jag har renoverat mycket plastbåtar, samt även byggt nya. Motor idag är en 5hk, nästan ny, så det var den som var tänkt att flytta på. Blir nog akterförlängning i stället.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 07 jan 2008, 17:34

Anders S skrev:Man brukar påstå att genomsnittshastigheten vid segling kan öka med 20 % om man byter till en foldingpropeller från en fast.
Det har jag svårt tro, var har du hittat denna siffra?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 07 jan 2008, 18:00

Om problemet är att aktern gräver ner sig tror jag inte det är fel att plasta ut en läpp på aktern. Sånt har gjorts förr med lyckat resultat.
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 07 jan 2008, 18:13

[quote="Guitar Nilsson"]Om problemet är att aktern gräver ner sig tror jag inte det är fel att plasta ut en läpp på aktern. Sånt har gjorts förr med lyckat resultat.
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument[/quote
Det är mina skisser, kan inte lägga dom här så jag slängde in dom på planket.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 07 jan 2008, 18:45

Avanti har ju, som du säkert vet, en motorbrunn i aktern. Borde ju gå att göra på Varianty också. I och för sig är kanske inte placeringen bakom rodret den bästa men motorn går ju att rotera för precisa hamnmanövrar.
Avantins motorbrunn funkar även som självspolande vattentoalett när nöden kallar. Glöm inte att fälla upp luckan först bara.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 07 jan 2008, 19:40

Självspolande?? Tar man slangen från gästbryggan eller?
Tänk om hamnkaptenen kommer på en!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 07 jan 2008, 20:48

Man får naturligtvis se till att sikta så att "avfallet" hamnar i vattnet utan att det nuddar sidorna i brunnen. Vattenströmmen under skrovet ser till att "paketen" snabbt försvinner. Skulle det bli rester en bit ner i brunnen så försvinner det i och för sig efter en stunds segling.
Men som sagt, öppna luckan innan dumpning!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » mån 07 jan 2008, 21:49

Spider! Din Avantiförlängning är helsnygg! Fantastisk badplats också! Hur mycket tid räknar du med att det tar?

Skriv svar