val av vinschavlastare
val av vinschavlastare
Finns det någon modell av vinschavlastare som man bör undvika?
Jag ska ska ha ny för ett storfall där jag kommer använda 8mm dynemalina.
Det kan vara bra med något råd från verkligheten innan man pratar med någon försäljare
Jag ska ska ha ny för ett storfall där jag kommer använda 8mm dynemalina.
Det kan vara bra med något råd från verkligheten innan man pratar med någon försäljare
Spinlock XAS eller XTS(dyrare och bättre). Torde finnas en variant för 6-8mm av båda varianterna som har bättre grepp på 8mm än den "större" varianten. För vår del har dock XAS räckt till för storsegel och genua, båda på ca 30m2. Dom har ju rabatt nu till den nionde på Hjertmans som du kanske märkt?
Jeg har anvendt Spinlock's aflastere i nu snart 25år, først med en mindre model, siden med XT og nu med de nyere XAS. Jeg synes at de er meget fine og de fungerer bedre end de danske Easy-aflastere og også andre fabrikater jeg har prøvet på venners både.
Så uden at det skal blive til for meget reklame, go for Spinlock!
Så uden at det skal blive til for meget reklame, go for Spinlock!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Jag har haft Rutgersons avlastare för fallen på vår OE36:a sedan 1995 och de har funkat perfekt. Enkla att öppna även med handskar och minimalt slitage. Såg på en bild i någon tidning att även Rolf Bjelke och Debora Shapiro använder Rutgerson på Northern Light. Rolf är väl inte känd för att nöja sig med second best
Niklas S
Faurby424 Alinde
Niklas S
Faurby424 Alinde
Bare en mening om at "Racingcrew XXX anvender Brand YYY"
Det siger ikke nogetsomhelst om kvaliteten. Kommerciel sport idag er helt afhængig af sponsorbidrag, og de er ofte noget med, "at nu giver vi dig de her dimser til din båd, og så bliver du citeret for at du anvender dem"
Ren markedsføring og uden nogen værdi for almindelige brugere!
Det siger ikke nogetsomhelst om kvaliteten. Kommerciel sport idag er helt afhængig af sponsorbidrag, og de er ofte noget med, "at nu giver vi dig de her dimser til din båd, og så bliver du citeret for at du anvender dem"
Ren markedsføring og uden nogen værdi for almindelige brugere!
Hans-Henrik
Jag var på Hjertmans idag och tittade på en vinschavlastare enligt rekommendationer ovan. Det blev dock inget köp idag eftersom jag nu istället fick lust att även byta ut 3 gamla (28 år) avlastare som inte är alltför bra. Men eftersom jag inte hade några lindimensioner med mig så får det vänta ett tag.
Spinlock tyckte jag dock skulle vare det som passar mig bäst.
Istället för avlastare så blev det en VHF-radio, för man måste ju alltid köpa något...
Spinlock tyckte jag dock skulle vare det som passar mig bäst.
Istället för avlastare så blev det en VHF-radio, för man måste ju alltid köpa något...
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Avlastare
Hej,
var i kontakt med Hjertmans för någon månad sedan om avlastare, och de hade på mässan i Amsterdam (?) kollat dragfastheten mellan olika leverantörer, och där var defintivt inte Spinlock bäst utan Lewmar och EasyLock.
Sen är det väl en väl så intresant fråga om dessa avlastare äter tamp! Och hur ofta man behöver maxbelstningen. Beror väl lite på hur man seglar (race vs crusing)
Hälsningar
var i kontakt med Hjertmans för någon månad sedan om avlastare, och de hade på mässan i Amsterdam (?) kollat dragfastheten mellan olika leverantörer, och där var defintivt inte Spinlock bäst utan Lewmar och EasyLock.
Sen är det väl en väl så intresant fråga om dessa avlastare äter tamp! Och hur ofta man behöver maxbelstningen. Beror väl lite på hur man seglar (race vs crusing)
Hälsningar
Scanner 391 nr 142
-
litelägrelitelångsamare;)
- Guldmedlem
Att säga att lewmar har dom starkaste avlastarna är ju helt galet. Lewmars största har en arbetslast på 1200 Kg detta kan vi då jämföra med spinnlock där dom har arbetslaster på 12000 Kg.
Det finns anledningar att det sitter spinlock på Volvo ocean båtarna, open 60 m.m. dom tar inte ombord saker om dom inte själva tycker det är bra.
/M
Det finns anledningar att det sitter spinlock på Volvo ocean båtarna, open 60 m.m. dom tar inte ombord saker om dom inte själva tycker det är bra.
/M
Man man kan ju inte jämföra äpplen o päron!litelägrelitelångsamare;) skrev:Att säga att lewmar har dom starkaste avlastarna är ju helt galet. Lewmars största har en arbetslast på 1200 Kg detta kan vi då jämföra med spinnlock där dom har arbetslaster på 12000 Kg.
/M
Man kan ju bara jämföra likvärdiga produkter.
Att sedan VO70 och Open 60 använder Spinlock kanske tom är för att det saknas alternativ, det kan ju vara en anledning...
-
- Guldmedlem
Håller jag helt med om, Men då är frågan om vad hjärtmans testade, Eftersom spinlock och lewmar inte är helt översättningsbara. Det som kan vara intresant är att kolla om SWL stämmer med vad som angetts men troligtvis är det nog inte så långt borta från sanningen. Och då får man ju välja den med den swl som passar där man ska andvända den. Det jag ville visa med förra inlägget var att spinlock har det största spannet. Nåt som passar alla 
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Vinschavlastare
Jag kanske formulerade mig lite oklart - jag frågade efter avlastare till min 34-fotare, och då förutsatte jag att det var åtminstone så att man jämförde olika äppelsorter med varandra, dvs produkter som passar den efterfrågade båte - det torde ju vara helt ointressant att jämföra V60 med småbåtar, och det var ju inte det som första delen i tråden gällde, utan val av avlastare till en specifik båt.
Jag har ännu inte beställt mina nya avlastare och allt annat jag behöver till båten, så även jag lyssnar nyfiket både på vad detaljister och ni med erfarenhet säger och tycker om de olika fabrikaten.
Hälsn
Jag har ännu inte beställt mina nya avlastare och allt annat jag behöver till båten, så även jag lyssnar nyfiket både på vad detaljister och ni med erfarenhet säger och tycker om de olika fabrikaten.
Hälsn
Scanner 391 nr 142
-
- Guldmedlem
Jag skulle rekomendera spinnlock, det är dom jag har haft bäst erfarenhet med och det finns gott om reservdelar.
Nåt som är viktigt att tänka på när det gäller avlastare är att lindimensionen har en stor betydelse för hurmycket avlastaren kan hålla. På storfall brukar jag sätta ett extrahäölje av vectran precis där avlastaren sitter när seglet är upp. Det gör att det inte glider men man kan ha en 8 mm i resten av repet.
/M
Nåt som är viktigt att tänka på när det gäller avlastare är att lindimensionen har en stor betydelse för hurmycket avlastaren kan hålla. På storfall brukar jag sätta ett extrahäölje av vectran precis där avlastaren sitter när seglet är upp. Det gör att det inte glider men man kan ha en 8 mm i resten av repet.
/M