Förtöjning vid boj

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Pistenbully
Erfaren medlem

Förtöjning vid boj

Inlägg av Pistenbully » mån 31 dec 2007, 12:18

Vad är viktigt att tänka på vid förtöjning vid boj?
Gick inte att få plats vid brygga utan blev vid boj kommande säsong.

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » mån 31 dec 2007, 13:10

Märkte själv i somras att båten roterar runt bojen flera varv / dygn (överraskande strömmigt vatten) med den påföljd att förtöjningrepet(n) snodde sig sälv runt varandra många varv. Bojens förtöjningsring var av icke roterande modell. Var fast i bojens länk med karbinhake

Anser detta som ett faromoment då repen snor sej tillräckligt många varv så "öppnar repet" (icke flätat) me den påföljd att hållbarhet minskar avsevärt och om man lägger till en slitagekant (Bojens galvaniserade öggla) så kan det vara hänt en stormig natt :(

Löste detta med en sk "spinner" som gav repet möjliget att rotera med och inte sno sej runt sig säljv.....

Mmmm... blev lite råddig text, hoppas du får ens nån rätsida? :)

Gott nytt år 2008!!!
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

ofan
Silvermedlem

Inlägg av ofan » lör 05 jan 2008, 00:35

Hej
Trodde inte att man fick förtöja vid boj längre ???
Finns det fria zoner eller hur funkar det ???
Bor i GBG
MVH

Användarvisningsbild
plarsa
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av plarsa » lör 05 jan 2008, 14:00

Det är bra om man har vaderat boj ögglan. När båten ligger vid boj är det inte ovaligt att den kör på bojen. Risken för fula märken i friborden är uppenbara.

Slitagen på kettingen under vattnet måste även kontrolleras. Kettingen kan slita på sig själv kolla bilder på länken: http://rival22.com/verkstaden/index.html

Man kan även använda en plast slang som man drar förtöjnings tampen igenom. Då trycks bojen ut ifrån båten en aning.

mvh / Plarsa

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 05 jan 2008, 15:22

Båten kan som tidigare nämnts gå mot bojen och "kela" väldigt mycket, vilket kan orsaka trassel. Jag rekommenderar inte att man använder karbinhake för att förtöja, utan att splitsa fast tampen vid bojöglan med ett kås för att förhindra slitage, alternativt fästa tampen med ett skruvschackel. Det är också bra om man kan fästa tampen direkt i kättingen, och bara använda bojens ögla vid tillfällig förtöjning.

Min erfarenhet är att det är bättre att använda en kraftig tamp än att ha två linor, det blir bara mer trassel. Jag har haft en tamp som jag dragit inuti en armerad pvc-slang. Slangens styvhet gör att båten trycks bort från bojen när det är stiltje, vilket också det minskar risken för att det trasslar sig.

Beroende på vad det är för botten kan man använda en sk "P-ring", är det stora vågor där båten ligger kan båten riskera att lyfta P-ringen, då kan man lägga två st. P-Ringar i rad på samma kätting, så blir det helt säkert så länge kättingen håller.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Joflopp
Platinamedlem

Inlägg av Joflopp » mån 07 jan 2008, 14:40

Vad gäller för nyutläggning av boj och bojsänke i egen regi? Antar att det finns regler man måste följa för att skaffa sig en egen bojplats. Någon som vet vilka?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 jan 2008, 15:07

Jag tror att det är markägaren som bestämmer intill en viss gräns från land - kan det vara 300 meter (=strandskyddets begränsning ut i vattnet)?

Vissa kommuner i Bohuslän (Stenungsund?) har förbjudit bojförtöjning med miljöskäl som argument men om det kan gälla allmänt eller bara där kommunen "äger" botten vet jag inte. Västra Götalands länsstyrelse bromsade detta 1999 - det vet jag.

Man diskuterar ibland bojar i sk "släpkättingar" (som är "onda") och förtöjningslina till en kraftig tyngd (som skulle vara "bättre") och det är också något att tänka på. Kan/får man inte använda annat än den senare gäller större krav på vikt - en P-ring eller två i en kättinglängd kommer inte att fungera i så fall.

Se upp för kommunens inspektionsdykare! :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 jan 2008, 15:32

Jag tror att det är markägaren som bestämmer intill en viss gräns från land - kan det vara 300 meter (=strandskyddets begränsning ut i vattnet)?

Vissa kommuner i Bohuslän (Stenungsund?) har förbjudit bojförtöjning med miljöskäl som argument men om det kan gälla allmänt eller bara där kommunen "äger" botten vet jag inte. Västra Götalands länsstyrelse bromsade detta 1999 - det vet jag.

Man diskuterar ibland bojar i sk "släpkättingar" (som är "onda") och förtöjningslina till en kraftig tyngd (som skulle vara "bättre") och det är också något att tänka på. Kan/får man inte använda annat än den senare gäller större krav på vikt - en P-ring kommer inte att fungera lika bra som med en lång kätting i så fall.

Se upp för kommunens inspektionsdykare! :-)
Anders S

Skriv svar