Ingenting!Niklas, ah, då är ja med:) Bogpropp, vad gör det på Lyset?
Där gick gränsen för hur okonventionell jag vågade vara, du hade väl förmodligen satt in vattenjet!?
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Ingenting!Niklas, ah, då är ja med:) Bogpropp, vad gör det på Lyset?
OK. Jag hade ett minne av betydligt mindre tankvolymer och en watermaker som skulle gå stup i kvarten. Därav min undran. Men 400 l förändrar ju saken.Robin skrev:
Jo, Gunnar, min tanke är ca 400liter vattentankar, borde räcka rätt länge, och någon form av mindre watermaker. Man får väl passa på att göra vatten när båten gör hyfsad fart så man får mycket ladd från motorn. Men en Spectra minsting drar typ 10A i 12V, säg att motorn bara laddar 5A(vädligt lågt räknat) så kan man ju göra 35liter vatten på två timmars propellerladdning, känns rätt hyfsat tycker jag.
//Robin
Tror jag inte ett ögonblick på!Robin skrev:Kanske att 9.5hk är lite lite egentligen, men kollar på nästan alla tillverkare som säljer färdiga marinkitt med elmotorer, så anger de att man kan ersätta en rätt mycket större dieselmotor med en mindre elmotor, att dragkraften ändå blir ungefär samma. Tex den S-drevs lösningen som Stex hade en länk till på sin sida, de skriver att man driva en 5tons båt med bara några få KW elmotor, om det var 4.5 eller så.
//Robin
Det måste väl ändå vara så att enda tänkbara skillnaden till detta är förluster i växellåda / drev?Robin skrev:... men kollar på nästan alla tillverkare som säljer färdiga marinkitt med elmotorer, så anger de att man kan ersätta en rätt mycket större dieselmotor med en mindre elmotor, att dragkraften ändå blir ungefär samma. Tex den S-drevs lösningen som Stex hade en länk till på sin sida, de skriver att man driva en 5tons båt med bara några få KW elmotor, om det var 4.5 eller så.
Då förstår jag hur de 15% uppkommer. Det är ju en helt irrelevant siffra hur mycket av någon sorts teoretisk energi i själva dieseln som omvandlas till energi. Huvudsaken är att diesel kan lagra (och ge) så väldigt mycket mer energi än dagens batterier (och tyvärr även morgondagens är jag rädd).Robin skrev:Hmm, tja, jag tror som såhär att de räknar på hela omvandlingsprocessen från lagrad energi till kraft från propellern. En bra dieselmotor ligger på en verkningsgrad på ca 35%, alltså 35% av den kemiska energin i dieseln blir till roterande rörelseenergi på vevaxeln. Sen har man ett backslag, som troligen stjäl en hel del, sen lager och tätningar. Sen har man en standard propeller som kanske bara har en verkningsgrad på 55-60%. Totalt blir det antagligen runt 15%, från diesel till rörelse.
Nej självklart tror jag inte det. Men det var ungefär det vi trodde att du hävdade, dvs att en elmotor på en viss effekt var starkare än en diesel med samma effekt! De är självklart lika "starka". Och jag kan hålla med om att en elmotor på samma effekt som en diesel t.o.m skulle kunna accelerera snabbare än en diesel eftersom här borde även vridmomentet spela roll när det handlar om att "skjuta fart".Robin skrev:Tommy, menar du att du inte tror att en lika stark elmotor kan driva en båt precis lika bra dieselmotor, alltså att båda motorerna ger samma effekt till propellern? Hoppas verkligen inte det är det du menar... Självklart kommer elmotorbåten acclerera bättre, med samma motorstyrka alltså, eftersom elmotorn ger mer vrid/kraft direkt, och vid lägre varv.
Robin skrev:men alla som säljer systemen påstår det, och hade det vart helt åt helvete fel hade de ju haft missnöjda kunder till att börja med... Eller?
Se ovan, jag tror att det har det. Lika effekt, då vinner kanske elmotorn. Men nu är det ju så att elmotorer som man kan ha ombord inte har närmelsevis samma effekt som rimliga dieslar. Det ju det som tråden har utvecklats till att handla om, dvs om hur praktiskt möjligt det är att ha elmotordrift på en långfärdsseglare.Robin skrev:Vridmoment måste väl ha betydelse,
Vad händer om denna propeller blir skadad i Karibien eller Oceanien?Robin skrev:Nån som vet vart man kan få tag på en ställbar tvåbladig propeller i storlek runt 40cm diameter?