Elmotor på ett Penta 110 S-Drev?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » fre 04 jan 2008, 08:21

Niklas, ah, då är ja med:) Bogpropp, vad gör det på Lyset?
Ingenting! :lol: http://www.rmcmarine.com/RMC_Swing_Thruster.aspx

Där gick gränsen för hur okonventionell jag vågade vara, du hade väl förmodligen satt in vattenjet!? :wink:

//Niklas S
Faurby424 Alinde

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 04 jan 2008, 09:26

Håkan, tja det jag gillar minst med Oz är nog priset;) Men klart, de ska ju tjäna sitt levebröd de med, men ja vill inte betala det:)

Sen gillar ja inte riktigt deras tänk med att ha två motorer ihopkopplande mekaniskt för att få mer effekt, istället kan man köra på högre spänning och få ut mer effekt ur en sådan motor än vad de får ut ur sina två. Halva priset och halva vikten. Jag gillar inte heller deras mekaniska reglage, men det är mer en personliggrej, ja föredrar kapslad elektronik framför okapslad mekanik som definivt kommer få kontaktproblem längre fram. Ju färre rörliga delar desto nöjdare är jag.

Det motorpaketet jag tänker mig hittade ja på nån amerikansk site, verkar som ja inte har kvar bokmärket, så ja sitter och googlar den nu:) Annars så finns delarna, alltså motorn och reglaget på rätt många ställen, tex www.evparts.com bra priser och en hel del att välja på.

Jo, för seglare som oss Håkan, då måste ju eldrift vara perfekt. Förresten, hur går det med spanandet på HP 1030?

Niklas, ja, skulle ja sätta in bogpropeller så skulle det utan tvekan bli vattenjet varianten:) Måste väl nästan vara billigare än en swingthruster? eller, det kanske det inte är, för dyrt för mig just nu är båda iaf:)

Men tillbaka till drevet, 15grader lutning på en propelleraxel, det känns inte helt ovanligt eller? eller kanske det snarare är runt 10 som är vanligt? Om man tänker sig att ja kan få till 10grader som bäst i min akter, har vi inte ungefär rätt så samma förluster som i ett S-drev då? Borde det verkligen bli någon större skillnad då? Eller blir det ändå för trögt i drevet på låga varv?

Sen har vi ju det där med att propellern kanske går upp ur vattnet om den sitter bak vid rodret, i hög sjö alltså. Jag vet ju inte riktigt hur mycket Wasan lyfter aktern men något måste det ju bli. Propellern skulle även hamna rätt nära vattenytan även i höjdled, inte så bra väl?
Alternativet vore ju att dra ut propelleraxeln någonstans längre fram, eller iaf med mer vinkel så propellern hamnar längre ner. Men det känns inte heller så effektivt...
Båten är ju ritad för S-drev.

Känns även som att propellern på S-drevet skulle jobba i lite mer ostört vatten, det måste ju oxå vara bättre, eller? Kanske tom att drevet skulle göra mindre vattenmotstånd än det stora urtag som skulle krävas bak i skäddan?

Det verkar som den allmänna uppfattningen här är att det skulle funka sämre med drev än med axel för laddningens skull, eller? Även om de teoretiska förlusterna verkar vara i samma storleksordning?

Men det känns som att det viktigaste vore att få till en propeller som inte viker ihop sig av vattentrycket när man vill ladda men när man inte vill det,eller hur? Har en ide även till det, men klart meckigt..

www.re-e-power.com/ är en annan drivline lösning som finns att köpa, enkel att montera, rätt billig. Men känns inte helt rätt ändå.

Ja, det tål att funderas på det här:)

Ja, som du säger Anders, ett kinaelverk eller två för nån tusing styck skulle ju ta mig genom vilken kanal som helst:) Nästan iaf. Det är ju liksom en lösning det med. Om ja nu tvunget skall gå i nån lång kanal.

Helst skulle man ju haft en liten bränslecells powerplant, eller varför inte en sån liten kärnreaktor som sitter i en del sateliter?;) Det hade vart grejer det, fasen, några gram uran motsvarar många många hundra liter diesel i energiinnehåll;) Lite svårare att få tag på kanske...

//Robin

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 04 jan 2008, 09:39

Robin skrev:
Jo, Gunnar, min tanke är ca 400liter vattentankar, borde räcka rätt länge, och någon form av mindre watermaker. Man får väl passa på att göra vatten när båten gör hyfsad fart så man får mycket ladd från motorn. Men en Spectra minsting drar typ 10A i 12V, säg att motorn bara laddar 5A(vädligt lågt räknat) så kan man ju göra 35liter vatten på två timmars propellerladdning, känns rätt hyfsat tycker jag.
//Robin
OK. Jag hade ett minne av betydligt mindre tankvolymer och en watermaker som skulle gå stup i kvarten. Därav min undran. Men 400 l förändrar ju saken.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 04 jan 2008, 09:43

http://www.electricmotorsport.com/PARTS/parts.htm

Där var det jag hittade det motorpaketet jag talade om tidigare, 9.5hk konturnerligt var det, och 19Hk max i 10min. Det tycker jag känns ganska lagom för det jag vill ha en motor till. Kanske att 9.5hk är lite lite egentligen, men kollar på nästan alla tillverkare som säljer färdiga marinkitt med elmotorer, så anger de att man kan ersätta en rätt mycket större dieselmotor med en mindre elmotor, att dragkraften ändå blir ungefär samma. Tex den S-drevs lösningen som Stex hade en länk till på sin sida, de skriver att man driva en 5tons båt med bara några få KW elmotor, om det var 4.5 eller så.

Det kittet jag tänkt mig ligger längst ner av de olika paketen på deras lista.

Och som sagt, jag är inte ute efter att gå långa sträckor mot vind och sjö med båten. Visst kan det ju såklart hända att man behöver göra det nån gång, men den dagen den sorgen känns det lite som. Man kan alltid segla med vinden i värsta fall. Jag vill inte ha en motorseglare, och för mig betyder det att ja inte vill kunna gå för maskin i alla lägen, det är en segelbåt, ja vill hellre kunna segla i så gott som alla lägen. Jag har klarat mig länge den typen av begränsningar, det gör mig liksom inget:) En del av grejen på nåt sätt.

//Robin

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » fre 04 jan 2008, 09:47

Hej igen Robin.

Hoppas du hinner med att bygga lite båt oxå mellan alla inlägg!

En fråga jag börjat fundera på är hur du tänkt placera allt du behöver ha med dig. 400 liter vatten, watermaker, hjälpkärra, batteribankar.....Till detta kommer ju allt övrigt en långfärdsseglare behöver i form av mat, reparationspryttlar, reservdelar, segel mm. (Eilean kan säkert mycket mer om vilka volymer som behövs..)

Wasan är ju redigt lång, men oxå väldigt smal. Min erfarenhet från OE36:an som oxå är långsmal men inte alls lika extrem, är att det är svårt att hitta utrymmen för stora volymkrävande fyrkantiga prylar!

//Niklas S
Faurby424 Alinde

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » fre 04 jan 2008, 09:57

Robin skrev:Kanske att 9.5hk är lite lite egentligen, men kollar på nästan alla tillverkare som säljer färdiga marinkitt med elmotorer, så anger de att man kan ersätta en rätt mycket större dieselmotor med en mindre elmotor, att dragkraften ändå blir ungefär samma. Tex den S-drevs lösningen som Stex hade en länk till på sin sida, de skriver att man driva en 5tons båt med bara några få KW elmotor, om det var 4.5 eller så.
//Robin
Tror jag inte ett ögonblick på!

Den effekt som måste övervinnas i form av friktionsmotstånd och formmotstånd i vattnet och luftmotstånd måste tas någonstans ifrån. I både eldrift- och dieseldriftsfallen från en propeller. Då denna snurras (anta samma propeller oavsett drivkälla) behövs en motorEFFEKT som är rotationsmotståndet x varvtalet. Jag garanterar att propellern är helt ovetande om den drivs av en elmotor eller dieselmotor (om den inte har öron :o ) och för SAMMA propellerprestanda krävs SAMMA motorEFFEKT!!

Tro inte på snacket att ett bättre VRIDMOMENT från en elmotor kan trolla fram bättre propellerprestanda. Det är EFFEKT och enbart EFFEKT som räknas!!

//Niklas Strandberg (Civ.ing Energiteknik)

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 04 jan 2008, 13:21

Gunnar, ja pratade nog om mindre tankar en gång för längesedan ja, men har kommit på bättre tankar, för flera år sedan:) Watermaker får man väl kanske ändå skaffa, men bara nån liten, är bra sugen på en sådan där som man släpar efter båten, drar ingen ström alls, och kostar inte mycket mer än en 10-15 tusen har ja för mig. Borde gå att inombordskonvertera en sådan oxå;) men det är senare grejer.

Tja, vart allt ska få plats finns en del stuvutrymmen trots allt i båten, och väldigt få grejer är fyrkantiga;) typ batterierna är ju det enda som måste vara det. Tankar och så kommer jag ju självklart att skräddarsy i rf, jobbar ju med sånt:) Så de blir utrymmeseffektiva. Tänkte ha vattentankarna under en del av salongsbänkarna för att centrera vikten över kölen. Om det blir ett transfersystem som man kan ha när man inte har fulla tankarn, tja, det får vi se. Sen blir det inga stickkojer i den här båten, så det blir fruktansvärt mycket stuvutrymmen under sittbrunnen.

Ni får tänka på att vi först planerade långseglingen i en Vega;) då är Wasan ruskigt stor i jämförelse, men ska fortfarande seglas på två man största delen av tiden, så att stuva grejer, det tror ja inte blir nåt problem. Speciellt inte när man får bort den stora dieselmotorn och tanken, det frigör massor med plats under sittbrunnen/lejdaren.

Sen har vi tänkt lite såhär, om man inte har plats att ta mig sig massor av onödig skit, då slipper man både köpa den skiten, och man slipper släpa runt på den;) Men klart att en gummijolle och sånt ska med. Men det finns det utan problem plats för.

Här har ni en bra länk om elmotorer i båtar:
http://www.electricboats.co.uk/docs/241.301.pdf

Där skrivs ju om skillnaden i verkningsgrad på drivlinan mellan IC(internal combustion) motorer och elmotorer. Det är det som gör att man klarar sig med lägre effekter på elmotorer.

Men spelar vridmoment verkligen ingen roll? Då skulle man ju kunna sätta i 10st modell-metanolmotorer på 3.5cc/2.5Hk st i båten då, och via en växellåda få ner varvet från 35000rpm till säg 1500rpm på proppen, snacka om liten lätt motor:) Men klart, man får ju enorma förluster i den växellådan.. Så det är väl det som gör det.

Känns som axel med bra lager och tätningar hade vart bra. Men känns inte så lockande att behöva göra som Ozeco, köra på låga spänningar för att slippa en växellåda på 2:1.

Men alla andra nackdelarna som placeringen av propellern med axel har då? Att den blir lite vinklad, och nära vattenytan, och sitter i mer stört vatten bakom kölsvinet, spelar det mindre roll än den något lägre verkningsgraden som S-drevet har?

Kan man fylla drevet med en tunnare olja än den motorolja som Penta specar tro? Hade vart bra för förlusternas skull verkar det som.

Nån som har nåt tips på var man kan få tag på en ställbar propeller i lagom storlek, en 18-20tum kanske?

Förresten, nån som vet, är det mindre motstånd i en hopfälld folding jämfört med en flöjlad självflöjlande propeller? Har sett att en del racebåtar kör på flöjlande, men de flesta verkar ja folding?

Finaste kanske hade vart om man fick till en penta trebladig folding som man kunde låsa i utfällt läge när man vill ladda..

//Robin

//Robin

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 04 jan 2008, 15:02

Robin skrev:... men kollar på nästan alla tillverkare som säljer färdiga marinkitt med elmotorer, så anger de att man kan ersätta en rätt mycket större dieselmotor med en mindre elmotor, att dragkraften ändå blir ungefär samma. Tex den S-drevs lösningen som Stex hade en länk till på sin sida, de skriver att man driva en 5tons båt med bara några få KW elmotor, om det var 4.5 eller så.
Det måste väl ändå vara så att enda tänkbara skillnaden till detta är förluster i växellåda / drev?

Precis som Cruisaren Niklas skriver, så kan ju inte propellern bry sig speciellt mycket om ifall den roterar pga av diesel eller el. Så länge som propelleraxeln ges kraft nog att rotera propellern genom vattnet så spelar det ingen roll eller? Hur kan du förklara det, Robin?

På vilket annat sätt skulle en kW från en elmotor vara "värd" mer än en kW från en diesel?

Obs: Jag frågar inte för att vara näsvis, utan bara för att jag är intresserad av att lära mig, kan det verkligen vara en sådan "magisk" skillnad på något sätt? :?:

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 04 jan 2008, 15:14

Läste länken som Robin angav, där förklaras bla följande:

A typical cabin cruiser with IC engine and 15% overall efficiency would require nearly 7 BHP to drive
it at 5mph. This requirement could be increased, say, by three times if the speed is about 6mph, thus
explaining why a 20 BHP engine might be fitted. If the speed were limited to 5mph, with overall
efficiency of 50% a drive unit of about 2 BHP would be needed. This explains why an electric motor
of 1.6 KW would be adequate for the job.

Mot detta måste man kunna ange två saker:
1. Hur (tusan) får man fram att propellereffekten bara är 15% av motoreffekten? Så min 21 Hk motor i Sophina skulle egentligen bara ge mig 3 Hk? Låter konstigt.

2. Man skriver också att det går att ha en 1.6 kW elmotor därför att man egentligen inte behöver en så stark motor... (..eller vad står det egentligen??). Snacka om att blanda äpplen och kameler. Kraft behövs i de mest oväntade situationer, vid kraftig vind, nödsituationer osv. Betänk att de flesta byter upp sig i styrka just av denna anledning, då de byter sin gamla diesel mot sin nya.

Hela denna elmotordiskussion låter från tillverkarnas sida som rätt mycket reklam och önsketänkande. Det är ju självklart att de har all anledning i världen att få det att framstå som så bra som möjligt, och gärna kryddar blandningen med en lagom dos av miljö-skräck mm.

Jag tror visst att en elmotor kan driva en stor tung segelbåt framåt i lugnt väder, kortare sträckor. Man får finna sig i lägre hastighet, och mycket lägre acceleration. Jag har bogserat vår albin 78 med en jolle med 2 hk uombordare i 5 sjömil, gick finfint. Men det gick trögt..

/Tommy

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » fre 04 jan 2008, 17:12

Det som sägs i texten är väl att motorns verkningsgrad är 15%, inte så mycket tal om transmissionsförluster. MEn jag tycker inte heller att resonemanget håller ihop.
//Daniel

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 04 jan 2008, 17:26

Min Nanni har som exempel en specad vevaxeleffekt på 15.4 kW (21 Hk).

Sen kanske det kan ske en viss förlust i backslag, packbox osv. Det kan jag köpa, men förlusten är säkerligen inte större än att absoluta merparten av effekten finns på propelleraxeln.

Om länken ovan skulle stämma (verkningsgrad 15%) så skulle jag inte ha kvar mer än 2.3 kW att köra på :!:

Men jag kan försäkra alla om att virvlarna och kraften om man t.ex. lägger i kraftig back ifrån gång framåt visar på betydligt mer än en gräddvisp på 2300 W :wink:

Hälsningar
Tommy

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 04 jan 2008, 18:00

Hmm, tja, jag tror som såhär att de räknar på hela omvandlingsprocessen från lagrad energi till kraft från propellern. En bra dieselmotor ligger på en verkningsgrad på ca 35%, alltså 35% av den kemiska energin i dieseln blir till roterande rörelseenergi på vevaxeln. Sen har man ett backslag, som troligen stjäl en hel del, sen lager och tätningar. Sen har man en standard propeller som kanske bara har en verkningsgrad på 55-60%. Totalt blir det antagligen runt 15%, från diesel till rörelse.

På elmotorn har man en verkningsgrad på runt 85-90%, inget backslag, ofta kanske bättre lager och tätningar, och med en effektivare propeller så får man kanske en total verkningsgrad på 50% från batterie till rörelse.

Jag tycker oxå de räknar lite konstigt, en förbrännings motor är ju märkt med effekten den ger på vevaxeln, så de har nog räknat lite fel. Men eldrift har ju ändå ett övertag på ett antal procent eftersom man slipper backslaget, men knappast 50%.

Men såklart så kan man ju lagra fruktansvärt mycket mer energi i en dieseltank än vad man kan i dagens batterier. Men det har ju "bara" med räckvidd att göra.

Tommy, menar du att du inte tror att en lika stark elmotor kan driva en båt precis lika bra dieselmotor, alltså att båda motorerna ger samma effekt till propellern? Hoppas verkligen inte det är det du menar... Självklart kommer elmotorbåten acclerera bättre, med samma motorstyrka alltså, eftersom elmotorn ger mer vrid/kraft direkt, och vid lägre varv. Så är det, helt ofrånkomligt. Ozmarine anger att man når full dragkraft på 2sekunder från att propellern är ihopvikt, det lär ingen normal segelbåts dieselmotor klara.

Jag har oxå ställt mig lite frågande till det här med att man ska klara sig med avsevärt lägre effekter med elmotor jämfört med diesel/bensin, men alla som säljer systemen påstår det, och hade det vart helt åt helvete fel hade de ju haft missnöjda kunder till att börja med... Eller?

Vridmoment måste väl ha betydelse, effekten på en propeller måste väl bestå av vridmoment och varvtal, minskar man det ena måste man öka det andra för att ge samma effekt? Kolla på gamla båtar med tändkulemaskiner, de sägs ha mycket högre vridmoment än dieselmotorer, och klarar att ge massa dragkraft med stora propellrar på låga effekter. Har man mycket vrid orkar man dra runt en större propeller, eller? Visst kan man skaffa vridmoment genom utväxling till lägre varvtal, men då har man ju mer förluster...

Det finns bara en nackdel med eldrift, och det är räckvidden, finns absolut inga som helst andra nackdelar. Om man nu inte säljer olja såklart... Hmm, undrar varför det inte finns bättre batterier....
Och räckvidden är ju helt upp till varje seglare att avgöra hur viktigt det är. Är man nöjd med att kunna gå 20-30Nm i lungt väder så funkar eldrift. Är man som de flesta svenska "seglare" så funkar det inte idag med dagens batterier. Men redan nästa steg i batterieutvecklingen, Li-po batterier, ger mer än dubbla energin till samma vikt, eller ännu mer enligt vissa tillverkare. Idag är de ca 4ggr dyrare än blybatterier. Vad kommer de kosta om 5år? vad kommer dieseln att kosta om 5år?

För mig känns det självklart att göra vad ja kan både för miljön och min plånbok, om ja då inte kan gå till Skagen för motor med min segelbåt, va fan spelar det för roll? Ingen som helst för min del.

Men som sagt, jag frågade inte om eldrift var bra eller inte, det vet ja redan att det är för mig. Jag ville veta om det är så att ett S-drev har avsevärt lägre verkningsgrad än en rak axel, om man tar bort backslaget och den övre vinkelväxeln. Det verkar som det inte är så stor skillnad, eller hur? Borde det inte då funka bra med S-drev till en elmotor installation? Finns ju sådana system att köpa.
Eller är det för mycket initialtröghet på låga varv för att man ska få laddningen att fungera bra? Kan tänka att oljan i drevet runt den nedre vinkelväxeln stjäl en del effekt då..

Jag tycker det verkar hänga mycket på propellern, Ozmarine påstår sig få bra resultat med en "vanlig" tvåbladig folding, även andra anser att det fungerar. Men man borde ju tjäna en del om man kunde låsa bladen i utfällt läge... Vore relativt enkelt att lösa om man kan borra ett hål genom axeln...:) lite svårare att lösa i ett drec, men skulle kunna gå. Då börjar det dock bli en hel del mer jobb, och mer opålitligt.
Folding borde väl ändå funka bättre än en självflöjlande propp, eller hur? Fast hade väl vart bäst, men det bromsar nog för mycket, även om den kan snurra fritt, betydligt friare än en propp med backslag om man kopplar bort laddningen skulle ja tro. Det skulle väl iof gå att lösa elektroniskt så att propellern alltid snurrade med ett sådant varvtal att den precis inte driver båten, men det skulle troligen dra lite ström... och säkerligen inte vara helt populärt på kappseglingar.

En indragbar fast propeller vore ju inte heller fel, men det är ju nästan krångligare att få till än en ställbar propeller..

//Robin

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 04 jan 2008, 18:22

Hej Robin!
Robin skrev:Hmm, tja, jag tror som såhär att de räknar på hela omvandlingsprocessen från lagrad energi till kraft från propellern. En bra dieselmotor ligger på en verkningsgrad på ca 35%, alltså 35% av den kemiska energin i dieseln blir till roterande rörelseenergi på vevaxeln. Sen har man ett backslag, som troligen stjäl en hel del, sen lager och tätningar. Sen har man en standard propeller som kanske bara har en verkningsgrad på 55-60%. Totalt blir det antagligen runt 15%, från diesel till rörelse.
Då förstår jag hur de 15% uppkommer. Det är ju en helt irrelevant siffra hur mycket av någon sorts teoretisk energi i själva dieseln som omvandlas till energi. Huvudsaken är att diesel kan lagra (och ge) så väldigt mycket mer energi än dagens batterier (och tyvärr även morgondagens är jag rädd).
Robin skrev:Tommy, menar du att du inte tror att en lika stark elmotor kan driva en båt precis lika bra dieselmotor, alltså att båda motorerna ger samma effekt till propellern? Hoppas verkligen inte det är det du menar... Självklart kommer elmotorbåten acclerera bättre, med samma motorstyrka alltså, eftersom elmotorn ger mer vrid/kraft direkt, och vid lägre varv.
Nej självklart tror jag inte det. Men det var ungefär det vi trodde att du hävdade, dvs att en elmotor på en viss effekt var starkare än en diesel med samma effekt! De är självklart lika "starka". Och jag kan hålla med om att en elmotor på samma effekt som en diesel t.o.m skulle kunna accelerera snabbare än en diesel eftersom här borde även vridmomentet spela roll när det handlar om att "skjuta fart".
Robin skrev:men alla som säljer systemen påstår det, och hade det vart helt åt helvete fel hade de ju haft missnöjda kunder till att börja med... Eller?

Hmmm.. Visa mig den firma som skryter med sina missnöjda kunder. Dessutom tror jag att de som är intresserade av elmotor-drift gärna brer på lite extra om att det är så bra, det är ju lite av religion i detta :wink:
Robin skrev:Vridmoment måste väl ha betydelse,
Se ovan, jag tror att det har det. Lika effekt, då vinner kanske elmotorn. Men nu är det ju så att elmotorer som man kan ha ombord inte har närmelsevis samma effekt som rimliga dieslar. Det ju det som tråden har utvecklats till att handla om, dvs om hur praktiskt möjligt det är att ha elmotordrift på en långfärdsseglare.

Sorry om din tråd har blivit lite trasslig :roll:

Och lycka till eftersom jag tycker att dina intressanta projekt verkligen är spännande och nydanande!

Hälsningar
Tommy

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 04 jan 2008, 18:59

Okej, bra att vi är överens så långt Tommy:)

Men varför skulle det inte finnas några tillräckligt starka elmotorer? Eller vad menar du? Det handlar som sagt enbart om räckvidd, inget annat. Vill man ha 40hk konturnerligt så kan man få det, men då får man antingen ha en satans massa batterier, eller kort räckvidd. Men Wasa 55an lär nog inte behöva 40Hk. Även med MD 11an så plockar man nog sällan ut mer än marchvarv, alltså en 15hk nånstans. Då känns det som att man kan klara sig gott med 12 om man bara behöver mycket kraft nån timyme eller så. Ska man gå längre sträckor så handlar det i mitt fall om lättvind, och då kan man nog klara sig med en 4-5knop, till det bör det inte behövas många KW. Det är dom sista knopen som verkligen kostar energi, och eftersom jag varken gillar att åka motorbåt, eller är en stressad människa, så kan ja gärna gå långsamt för motor:)

Där har man nog en annan skillnad mellan el och förbänningsmotorer, på en elmotor sänker man effektförbrukningen rätt avsevärt genom att minska på farten, förbränningsmotorer går inte lika effektivt på lågvarv, så där minskar väl inte bränsleförbrukningen lika fort som uteffekten gör.

Nån som vet vart man kan få tag på en ställbar tvåbladig propeller i storlek runt 40cm diameter?

Vad tror ni om problemet med att en propeller på axel skulle hamna lite nära vattenytan på Wasan? Är det ett stort problem? Borde inte propeller slippet bli större närmare vattenytan? Då borde väl verkningsgraden minska? Kanske inte spelar så stor roll.

Förresten, Tommy, vad är det som är så experimentellt med min båt egentligen? För det var väl du som pratade om det i ett tidigare inlägg? Saker som bulbköl byggt på ett stålskelett, flushade luckor och rutor och liknande är ju inte precis ovanligt, kanske på svenska 70-tals båtar, men inte på moderna saker. Eller hur?
Men jag tackar för att du och andra tycker att mina ideér är spännande!:)

Vad gäller att hinna bygga båt mellan inläggen här, inga problem, jag är ung, arbetar med dator hela dagarna, skriver alltså fort;) Nej, men ärligt talat, har inte haft allt för mycket tid att bygga på sistone, tanken är att hinna mer när skolan är slut nu i mars. Men i helgen skall rattpiedestalen slipas/spacklas/målas färdig iaf. Hinner jag så börjar jag nog bygga på resten av styrsystemet. Typ trumman som ska sitta på rattaxeln, till styrlinorna, blir dyneema eller vectran. Kanske att man börjar bygga själva ratten oxå, får se vad som hinns med.
Tror tyvärr det får bli en ratt i rostfritt till att börja med, för dyrt och tidskrävande att bygga en i kolfiber just nu, får bli ett senare projekt.

//Robin

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 04 jan 2008, 22:33

Robin skrev:Nån som vet vart man kan få tag på en ställbar tvåbladig propeller i storlek runt 40cm diameter?
Vad händer om denna propeller blir skadad i Karibien eller Oceanien?
Hur stor är sannolikheten att du får tag i en där, om det är svårt nog att hitta en här i Sverige?

Eventuellt var detta ett dåligt exempel, vet ej. Men det är ungefär detta jag menar med experimentbåt. Om du vill segla jorden runt så måste du räkna med att mycket av det du startar med kommer att gå sönder på vägen. Det är därför jag menar att det är klokt att satsa så mycket det är möjligt på standardprylar. Komponenter som är så allmänt spridda och vanliga som möjligt. Gärna lite äldre system, välprövade sedan decennier. Det ökar möjligheten att de finns som reservdelar lite var som helst runt vår jord, och att verkstadskompetens också finns.

Lycka till!
Tommy

Skriv svar