Söker bra förstabåt till rimligt pris.
-
Emil Axelsson
Söker bra förstabåt till rimligt pris.
Hejsan!
Jag letar efter en bra förstabåt. jag har seglat innan så jag har vana. men letar nu efter några bra modeller. Har kollat lite på Stortriss. Finns det några liknande båtar i samma prisklass som är värda att kolla efter?
Jag letar efter en bra förstabåt. jag har seglat innan så jag har vana. men letar nu efter några bra modeller. Har kollat lite på Stortriss. Finns det några liknande båtar i samma prisklass som är värda att kolla efter?
-
Gert
Första båten
Det viktigaste är att du verkligen skaffar en båt, och kommer ut på sjön och seglar. Vilken båt det är spelar mindre roll, du kan alltid byta upp dig senare. Stortriss är en utmärkt förstabåt för en billig penning, som man kan ha mycket seglingsglädje med.
-
Seglar Urban
Jag håller med föregående talare. Om Du vill prova segling och se om det är någonting för dig så är StorTriss ett mycket bra val och kanske det bästa. Den kostar kanske 15´000kr +-´5´000 beroende på skicket.
Om Du söker så hittar du en hel del info på nätet. Den dagen Du vill byta är det relativt lätt att sälja en StorTriss, andra \"billiga\" segelbåtar kan det vara knepigare att bli av med. Stortrissen har tillverkats i närmare 2500 exemplar och det finns en fungerande marknad för reservdelar. Det finns andra båtar med de är inte lika lättsålda den dagen Du vill sälja din StorTriss.
Se bara till att Du får med en bra motor med växel (fram back), så många segel som möjligt, bra dynor, inga större skador i gelocat och undervattenskroppen. Undersök rodret så att det inte är några skador längst ner och att infästningarna inte glappar allt för mycket.
Min första segelbåt var en StorTriss som jag ägde tre sommrar och sen var jag fast.....
Om Du söker så hittar du en hel del info på nätet. Den dagen Du vill byta är det relativt lätt att sälja en StorTriss, andra \"billiga\" segelbåtar kan det vara knepigare att bli av med. Stortrissen har tillverkats i närmare 2500 exemplar och det finns en fungerande marknad för reservdelar. Det finns andra båtar med de är inte lika lättsålda den dagen Du vill sälja din StorTriss.
Se bara till att Du får med en bra motor med växel (fram back), så många segel som möjligt, bra dynor, inga större skador i gelocat och undervattenskroppen. Undersök rodret så att det inte är några skador längst ner och att infästningarna inte glappar allt för mycket.
Min första segelbåt var en StorTriss som jag ägde tre sommrar och sen var jag fast.....
-
Thomas
Förstabåt.
Hej Jag har precis köpt mig en Furioso då jag tycker att båten verkar klart intressant & känndes som väldigt mycket båt för pengarna. Jag betalade 28.000:- För en båt med gamla segel & matt gelcoat. Invändigt & på däck är den dock väldigt fräsch & snygg. Kort sagt en väl fungerande båt med plats för 4 för under 30.000:-
MVH
Thomas
MVH
Thomas
-
Tactiq
Tips!
Kolla in Hurley 18 som är en underbar båt och mer som en \"riktig\" båt än en stortrtiss som är mer lik en jolle. Hurleyn kan du bo i ombonat utan problem och får otroligt mycket båt för pengarna. Dessutom klarar båten hårt väder.
Vi har ev. en mkt välutrustad sådan till salu under sommaren. Vi finns på segla@tactiq.com
Karin och Suzanne
Vi har ev. en mkt välutrustad sådan till salu under sommaren. Vi finns på segla@tactiq.com
Karin och Suzanne
-
midget-man
stortrissen är toppen..men trång.. Kolla efter fisksätra debutant som är något större och i högre tak samt mycket snyggare. Priset ligger inte mycket över stortrissen.
---> http://www.sailguide.com/Bilder/Debutant_b2.jpg
---> http://www.sailguide.com/Bilder/Debutant_b2.jpg
-
Gäst
-
SL
Förstabåt
Som vanligt gäller:
Vilka egenskaper värdesätter du? Seglingsegenskaper, utrymme, stabil etc.
Vad vill/kan du betala?
Är du händig och vill mecka själv och sätta din egen prägel på båten?
Eller vill du slippa sånt jobb för att komma ut direkt och segla?
Om du inte vet svaren kan du köpa nästen vad som helst och sedan lära dig av misstagen.
Dom flesta svar då får här handlar om vilka båtar andra uppskattar. Men du vet inget, eller väldigt lite, om vilka egenskaper dom själva uppskattar. Och därför är svaren till liten ledning i ditt eget val.
Vilka egenskaper värdesätter du? Seglingsegenskaper, utrymme, stabil etc.
Vad vill/kan du betala?
Är du händig och vill mecka själv och sätta din egen prägel på båten?
Eller vill du slippa sånt jobb för att komma ut direkt och segla?
Om du inte vet svaren kan du köpa nästen vad som helst och sedan lära dig av misstagen.
Dom flesta svar då får här handlar om vilka båtar andra uppskattar. Men du vet inget, eller väldigt lite, om vilka egenskaper dom själva uppskattar. Och därför är svaren till liten ledning i ditt eget val.
-
lennart.egnell
- Rookie
-
Gäst
Re: Söker bra förstabåt till rimligt pris.
Furioso, titta på den en mkt prisvärd båt!!Emil Axelsson skrev:Hejsan!
Läs mer på jttp://furioso.sidan.nu
-
beckbyxan
Första båt!
De flesta som svarat på din fråga har rätt på ett eller annat sätt men utifrån egna preferenser. Jag har seglat Stortriss och tycker den är kass som segelbåt men ändå rätt trevlig med tanke på vad man får för pengarna. Tyvärr går den nästan lika fort i sidled som framåt!
Både Debutant och hydra är bättre seglare och inte så mycket dyrare. Ett annat alternativ är Magnifik Midget, ännu bättre seglare, lite trång men trevlig och relativt billig fr ca 15 000 :- och uppåt. Olsson 22 är också fin seglar och rymligare. Alla båttyper jag och övriga nämnt tillhör av olika orsaker de lite udda, Stortriss är visserligen välkänd men äbdå inte helt lätt att sälja, köpare vill oftast inte betala det man begär.
Det finns säkert ytterligare båttyper som kan vara av intresse men räkna med att små och lite udda segelbåtar nästan alltid betingar lågt pris och relativt svalt intresse. Välkända, läs dyrare, båtar är oftast lättare att sälja när du vill byta upp dig. Har du råd satsa på t ex IF-båt som är en suverän seglare, trygg och mycket lättsåld i andra hand. Lycka till!
Både Debutant och hydra är bättre seglare och inte så mycket dyrare. Ett annat alternativ är Magnifik Midget, ännu bättre seglare, lite trång men trevlig och relativt billig fr ca 15 000 :- och uppåt. Olsson 22 är också fin seglar och rymligare. Alla båttyper jag och övriga nämnt tillhör av olika orsaker de lite udda, Stortriss är visserligen välkänd men äbdå inte helt lätt att sälja, köpare vill oftast inte betala det man begär.
Det finns säkert ytterligare båttyper som kan vara av intresse men räkna med att små och lite udda segelbåtar nästan alltid betingar lågt pris och relativt svalt intresse. Välkända, läs dyrare, båtar är oftast lättare att sälja när du vill byta upp dig. Har du råd satsa på t ex IF-båt som är en suverän seglare, trygg och mycket lättsåld i andra hand. Lycka till!
-
Gäst
Mitt tips är hurley och rj85, i båda fallen så får man mycket båt för pengarna men man bör ocskå gå igenom båtarna noga och undersöka om de är i gott skick. Själv så började mina seglingsäventyr på kompisens Hurley 22:a och fortsatte sedan med en egen Rj85:a, båda båtarna är utmärkta seglare för en rimlig peng men finishen varierar mycket.
-
dvraptor
Viggen såklart!
En Albin Viggen kan man få för 25000:-
Jag betalade 30000:- med 2 år gammal fyrtaktare, nytt Gransegel på rulle, ny autopilot, VHF å GPS. Ett fynd kanske, men överhuvudtaget ger Viggen väldigt mycket båt för pengarna.
Storbåtsinredning med sjö & färskvatten, värmare, garderob, fast pentry, plats för toa, fyra personer sover bra osv.
Det är bara ståhöjden som saknas... Dessutom har den väldigt rymmlig sittbrunn.
/Johan
Jag betalade 30000:- med 2 år gammal fyrtaktare, nytt Gransegel på rulle, ny autopilot, VHF å GPS. Ett fynd kanske, men överhuvudtaget ger Viggen väldigt mycket båt för pengarna.
Storbåtsinredning med sjö & färskvatten, värmare, garderob, fast pentry, plats för toa, fyra personer sover bra osv.
Det är bara ståhöjden som saknas... Dessutom har den väldigt rymmlig sittbrunn.
/Johan