Jag håller med om att en del varor är "för" dyra i alla fall ur ett konsumentperspektiv. Men sen är det ju skillnad på marknader också. Vem vet men på 1 GPS i Sverige går det kanske 500 i USA? Sådant påverkar ju också hur höga marginaler säljarna behöver ha för att tjäna pengar.Tomas G skrev:Ja riskbedömningen är ju aningen subjektiv. Medans endel som sagt vill handla över disk, tycker andra att det är bättre via nätet. Båda har sina för- och nackdelar.
Gemensamt är förstås att kan man handla på plats i USA är det allra bäst oavsett om över disk eller nätet.
Men vad jag fortfarande vill säga är, med risk för att vara tjatig, att priserna är oskäligt höga.
Övrig elektronik är idag ganska billigt i Sverige, det lönar sig knappast att beställa en dator eller platt TV från USA eller Asien. Däremot GPS...
Så startandet av hela den här tråden skall nog mer ses som en känga mot systemet (=läs generalagenten) som håller priserna uppe och med en vidhäftad uppmaning till var och en att hellre titta på andra alternativ, exempelvis eBay eller annan e-handel, istället för det traditionella.
Hutlösa priser på GPS i Sverige
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Priset i USA sjunker tydligen hela tiden? Nyss var det 7000 kronor, nu 4700? Skillnaden är 1200 kronor, skattat och tullat, varken mer eller mindre. Hur skall man annars räkna?Tomas G skrev:
Nja, i det här fallet så är skillnaden 4700 kr mot 8200 kr = 43 %....
[...]
Jag skulle vilja säga att det därför är mycket säkrare att handla på eBay än någon annanstans.
Det kan ligga något i att man blir mindre lurad på Ebay, men det beror i så fall på att postorderhandel i USA är en djungel utan dess like. Men har man gjort en E-bayaffär bör man veta att man är helt utlämnad till säljarens godtycke för en reklamation eller ett garantiärende. Till rätt pris kan man leva med det, men man måste vara litet realist. Exempelvis köpte jag i veckan ett nytt regnställ från England just på Ebay. Helt rätt pris och duglig kvalisort, men det är ju liksom inte att titta in till den lokala representanten för en diskussion om någon sned söm eller något annat skönhetsfel. Men det fattar väl alla.
I allmänhet brukar man kunna hitta ungefär lika bra erbjudanden som från USA i Tyskland eller England om man letar litet grann. Garmin är ett undantag!
Anders S
7000 kr har jag aldrig nämnt, det får stå för dig. Skattat, tullat och klart så hamnar 525:an i värsta fall på 6000 kr om man har otur att åka på avgifterna, och då har jag inte letat efter billigaste utan tagit första bästa jag hittade på eBay. I Sverige får du betala drygt 8200 kr + portokostnad=minst 2300 kr i prisskillnad.Anders S skrev:Priset i USA sjunker tydligen hela tiden? Nyss var det 7000 kronor, nu 4700? Skillnaden är 1200 kronor, skattat och tullat, varken mer eller mindre. Hur skall man annars räkna?Tomas G skrev:
Nja, i det här fallet så är skillnaden 4700 kr mot 8200 kr = 43 %....
[...]
Jag skulle vilja säga att det därför är mycket säkrare att handla på eBay än någon annanstans.
Men återigen, det var egentligen inte det som var hela huvudpoängen med min tråd. Många vet att Garmins GPS:er kostar ungefär lika på de flesta ställen (även om det finns en och annan källarfirma som säljer sidoimporterade grejor, exempelvis Tecopt) och jag ville peka på skillnaden för en vanlig kund som bor eller befinner sig i USA respektive Sverige och bestämmer sig för att köpa en GPS.
Som en parantes kan jag nämna att jag för några år sedan köpte min Garmin eTrex från GPS Warehouse i England. Den var betydligt billigare där, kommer inte ihåg exakt men det rörde sig om minst 30%. Förra året köpte jag kartor från samma ställe till min andra GPS, skillnaden var c:a 1000 kr, 2000 kr jämfört med 3000 kr hemma.
Idag har jag inte kollat men jag har för mig att det är något mindre lönsamt än tidigare, tyvärr.
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
Gör så här så blir det billigt utan jobbig resa:
1) Beställ själv över nätet med leverans till bekants adress i USA.
2) Be bekanten ta ut prylen och bruksanvisningen ur originalförpackningen och stoppa prylen i en annan låda, som han skriver "gift" på.
3) Postas till dig och går genom svenska tullen utan tull och moms, eftersom det helt plötsligt är frågan om en begagnad pryl.
4) Be bekantingen att skicka bruksanvisningen separat i ett vanligt kuvert.
1) Beställ själv över nätet med leverans till bekants adress i USA.
2) Be bekanten ta ut prylen och bruksanvisningen ur originalförpackningen och stoppa prylen i en annan låda, som han skriver "gift" på.
3) Postas till dig och går genom svenska tullen utan tull och moms, eftersom det helt plötsligt är frågan om en begagnad pryl.
4) Be bekantingen att skicka bruksanvisningen separat i ett vanligt kuvert.
Tomas G skrev: 7000 kr har jag aldrig nämnt, det får stå för dig.
Jodå. Det har du sagt, men låt oss inte kivas om det, för jag håller helt med om skillnaden är märkvärdigt stor mellan USA och EU på just Garmin. Jag har nyss letat autopilot, och jämfört priser med USA och EU, i synnerhet England, och där är skillnaderna alls icke stora. Raymarine var t ex helt likvärdigt i pris (med momsen inräknad). Nu var priset på det märke jag valde allra bäst i Tyskland, denna gång, men det krävdes en del letande innan man hittar de billigaste. Sökagenterna är inte mycket att ha i de här fallen.Min snabba kalkyl lyder:
En av de första träffarna på ebay.com ger vid handen att en Garmin 525s kostar US$860, går sannolikt att hitta ännu billigare än så med lite letande. Frakt tillkommer, säg US$30 extra.
3,7% tull och 25% moms som betalas till svenska systemet blir på denna vara c:a 1600 kr.
Det gör att varans pris hamnar på 7000 kr, alltså ganska precis halva "svenska" priset.
Olika sätt att finta skattemyndigheten kan man diskutera i det oändliga. Det har försports mig att det är enklare att slinka igenom tullens garn om man använder posten i stället för speditionsfirmorna, men det är bara något jag hört.
Anders S
Aha, det håller på att bli ett litet gäng här som inte tycker om marknadsekonomi?
Vem kunde ana sådana subversibla tendenser på detta forum?
Dax att återinföra blandekonomi? Eller planhushållning? Reglerade priser?
Kom igen, om det nu skiljer så förskräckligt mycket, då är det väl en bra möjlighet att starta egen verksamhet? I stället för att förskjunka i hur man kan handla på diverse grå marknader eller besvära sina kompisar i USA med diverse paketinslagning - hur kul är det egentligen.
Jag väntar med spänning på en massa nya importörer .... det finns fler tillverkare än G, om nu någon skulle mena att de infört prisstyrning (som är olagligt i de flesta marknadsekonomier!).
/J
Vem kunde ana sådana subversibla tendenser på detta forum?
Kom igen, om det nu skiljer så förskräckligt mycket, då är det väl en bra möjlighet att starta egen verksamhet? I stället för att förskjunka i hur man kan handla på diverse grå marknader eller besvära sina kompisar i USA med diverse paketinslagning - hur kul är det egentligen.
Jag väntar med spänning på en massa nya importörer .... det finns fler tillverkare än G, om nu någon skulle mena att de infört prisstyrning (som är olagligt i de flesta marknadsekonomier!).
/J
lanthandel
håller med Jaramaz, tycker ni att påslagen är så stora så starta eget!
Visst håller jag med om att priserna på båtprylar är hisnande många gånger, men slås av minnet på en konsumbutik på en mälarö jag åkte förbi. Det satt ett handskrivet anslag att butiken skulle stängas eftersom det inte går att leva på att sälja den mjölk man glömt handla då man åkte från jobbet inne i stan (Stockholm).
Om man konsekvent köper de dyra och lättimporterade sakerna på nätet och rep och ankare på biltema så har vi snart inga båtbutiker med kompetent personal och komplett sortiment. Klart man ska se över sina omkostnader, men man måste liksom mälaröborna i exemplet också se konsekvenserna.
Visst håller jag med om att priserna på båtprylar är hisnande många gånger, men slås av minnet på en konsumbutik på en mälarö jag åkte förbi. Det satt ett handskrivet anslag att butiken skulle stängas eftersom det inte går att leva på att sälja den mjölk man glömt handla då man åkte från jobbet inne i stan (Stockholm).
Om man konsekvent köper de dyra och lättimporterade sakerna på nätet och rep och ankare på biltema så har vi snart inga båtbutiker med kompetent personal och komplett sortiment. Klart man ska se över sina omkostnader, men man måste liksom mälaröborna i exemplet också se konsekvenserna.
Jag har personligen inga problem med att man köper på den globala marknaden, och en av de stora poängerna med den "nya ekonomin" är just att den lokala marknaden inte kan ta ut konstlade överpriser - sådana rättas snabbare till på en marknad med viss valfrihet. Men när man jämför skattat, säljargaranterat, miljö-avgiftat, återvinningsbelastat och tullat pris mot skattefritt, otullat och med "tillbaka-till-fabriken-garanti" jämför man inte på ett rättvist sätt.
Anders S
Detta är svåra frågor. På en höft vill jag nog påstå att Sumprunkarns tips är det mest altruistiska: man betalar amerikansk moms: de behöver alla skatteinkomster de kan få: snart är hela deras nation intecknad hos kineserna: det är det "heroiska" Irakkriget: mycket stärkande för Kina: ingenting ont i kineserna, bara att deras alfabet är så komplicerat att lära och att de behandlar sina slavar så grymt.
Blandekonomi är det väl mest industriidkare som förordar i dagens Sverige: elströmmen är dyr: konkurrenterna låter bli att konkurrera.
Rudi
Blandekonomi är det väl mest industriidkare som förordar i dagens Sverige: elströmmen är dyr: konkurrenterna låter bli att konkurrera.
Rudi
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
Menar du verkligen att den svenska ekonomin inte är en blandekonomi?Jaramaz skrev:
Reglerade priser finns redan i Sverige och det är inte länge sen prisstoppen stod som spön i backen. Det är inte en alltför järv gissning att prisregleringarna kommer att öka i omfattning de närmaste åren. En oundviklig fråga som de flesta inte verkar ställa ännu är: hur mycket prisregleringar kan en ekonomi utan att smygvägen övergå i planekonomi.
Var så säker: ingenting förblir som det varit och de senaste 15-20 åren kommer snart framstå som en lycklig parentes, om man man kan sätta likhetstecken mellan naivism och lycka.
Tänkvärt. När man handlar billigt gäller det att tänka lite mer även på sikt. Hur vill man ha sin framtid. Köper man allt på nätet har man ingen trevlig båtaffär att gå in och känna på grejorna, få råd etc. Och man måste alltid åka långt eller beställa.Om man konsekvent köper de dyra och lättimporterade sakerna på nätet och rep och ankare på biltema så har vi snart inga båtbutiker med kompetent personal och komplett sortiment. Klart man ska se över sina omkostnader, men man måste liksom mälaröborna i exemplet också se konsekvenserna.
En bra mix är det bästa.
Tänkvärt. När man handlar billigt gäller det att tänka lite mer även på sikt. Hur vill man ha sin framtid. Köper man allt på nätet har man ingen trevlig båtaffär att gå in och känna på grejorna, få råd etc. Och man måste alltid åka långt eller beställa.Om man konsekvent köper de dyra och lättimporterade sakerna på nätet och rep och ankare på biltema så har vi snart inga båtbutiker med kompetent personal och komplett sortiment. Klart man ska se över sina omkostnader, men man måste liksom mälaröborna i exemplet också se konsekvenserna.
En bra mix är det bästa.
Nix, Sumprunkarn, den lätte går vi inte på.
Diskussionen här rör sig inte om vi har blandekonomi eller ej, utan om det verkligen är så att priserna på GPS-plottrar för marint bruk är överhöga i Europa.
Anders och Serglarn (och också jag, i all blygsamhet) har framfört tänkvärda aspekter som pekar mot att det inte är så skrikande stora vinster (kommentarerna går att läsa längre upp).
Om det verkligen är överhöga priser, då är det en fin möjlighet att göra sig en förmögenhet genom att importera någon produkt, antingen G eller alternativ till denna, det finns flera.
Och berika tillvaron för både sig själv och andra seglare!
Men jag misstänker att jag kommer att vänta förgäves, det blir nog inga nya spännande importörer på den svenska marknaden.
Jag är säker på att du förstår, Sumprunkarn, att detta är ett sätt att testa de framförda åsikternas egentliga validitet.
Vilket inte skall tolkas som någon kritik av aktiviteten att köpa från annat land, var och en må göra som den anser lönsamt så länge som lagar mm hyfast följs (och nej tack, ingen legalfilosofisk sidotråd bottnande i att allt är samhällets fel).
/J
Diskussionen här rör sig inte om vi har blandekonomi eller ej, utan om det verkligen är så att priserna på GPS-plottrar för marint bruk är överhöga i Europa.
Anders och Serglarn (och också jag, i all blygsamhet) har framfört tänkvärda aspekter som pekar mot att det inte är så skrikande stora vinster (kommentarerna går att läsa längre upp).
Om det verkligen är överhöga priser, då är det en fin möjlighet att göra sig en förmögenhet genom att importera någon produkt, antingen G eller alternativ till denna, det finns flera.
Och berika tillvaron för både sig själv och andra seglare!
Men jag misstänker att jag kommer att vänta förgäves, det blir nog inga nya spännande importörer på den svenska marknaden.
Jag är säker på att du förstår, Sumprunkarn, att detta är ett sätt att testa de framförda åsikternas egentliga validitet.
Vilket inte skall tolkas som någon kritik av aktiviteten att köpa från annat land, var och en må göra som den anser lönsamt så länge som lagar mm hyfast följs (och nej tack, ingen legalfilosofisk sidotråd bottnande i att allt är samhällets fel).
/J
Skall man vara litet spetsig är det nog så att de kunniga handlarna klarar sig genom "added value" till produkterna - men alla gör naturligtvis inte det. Exempelvis köpte jag en stemball till förstagsinfästningen till en ISOMAT-mast från -90 från Benns. När man inser att säljaren inte släpper frågan förrän det står klart för båda parter att det här blir "helt rätt" kan en besparing om 30% kännas rätt kortsiktig.
Anders S
Ett exempel på en kunnig fackman i föregåendende inlägg. Varje båtillbehörsaffär brukar ha någon, men har man otur så får man inte grepp om just honom. Om man först tvingas förklara terminologin för biträdet, är man sedan inte särskilt hågad att be vederbörande om råd.
Rudi
Rudi
Senast redigerad av 1 Rudi, redigerad totalt 0 gånger.