Ngn som seglat en Flyer?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Sandra

Ngn som seglat en Flyer?

Inlägg av Sandra » mån 02 maj 2005, 09:24

Undrar om det är nån som har erfarenheter av Flyer? Positiva/negativa egenskaper? (ole kanske vet eftersom det var han som tipsade om denna båt :P )

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 02 maj 2005, 09:51

hej

http://www.yflyer.org/Discover%20the%20Y/why_a_y.htm

Du fortsätter att överaska
Calle

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 02 maj 2005, 10:14

Sandra

länken är inte rätt båt

Calle

Sandra

Inlägg av Sandra » mån 02 maj 2005, 12:26

Överraska?? Javisst! :P Det finns ju otroligt många bra båtar, men jag vill ju gärna jämföra lite innan jag bestämmer mig.

Tack för länken...fast den var fel, det är ju tanken som räknas!

jonny

Flyer

Inlägg av jonny » tis 03 maj 2005, 10:00

Jag har en Flyer.
Båten är riktigt kul at segla, dock ska man helst vara tre stycken för att kunna segla riktigt fort. Enligt konstuktören (Hans Backman) läste varvet av ritningarna fel, på botten. Den är 5cm för grund, mao den är helt plan under. Detta innebär att innan man får upp den i planing så suger den fast sig lite. För att motverka detta lättade man vikten på centerbordet från 150kg till ca 50kg. Detta gör att båten ej blev självupprätande. Initialt är båten väldigt styv men när det börjar luta mer än 25-30 grader blir båten väldigt vek och det är lätt att gå runt. dock så har jag aldrig gått runt själv.
Oftast så är det bara jag och tjejen som brukar segla och redan vid 4m/s så var man tvungen att köra med back i storen. För att slippa detta har jag gjort en egen bulb av bly på 90kg som jag har monterat längst ner på centerbordet. Med bulben blev det en helt annan båt, jag kan pressa den mycket mer och jag har seglat i 15 m/s endast jag och brorsan. Då gick det 13knop med ett rev och fock.
Till i år har jag skaffat nya segel i pentex och med en modernare segelform. Storen ser ut som ett flerskrov storsegel.
Med de gamla seglen så tog jag lite dålig höjd på kryssen, speciellt i lättvind. Men en halvvind på 5m/s och en i trapets så går det 7-8 konstant.

Nu måste jag käka lunch, vill du veta mer så fråga.

/jonny

jonny

Inlägg av jonny » tis 03 maj 2005, 10:55

Här är en gammal tråd från Marinan. Om du vill veta hur den är att segla ensam så maila till Björn. Hans address finns i ett av hans inlägg.

http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument

/jonny

Sandra

Inlägg av Sandra » tis 03 maj 2005, 12:22

Hej Jonny!

Tack för dina inlägg!
Enligt maringuiden så påstår dem att Flyern är avancerad och svår att segla. Detta gör mig lite osäker, tycker du att det stämmer?
Efersom jag känner mig lite ringrostig så vill man ju inte ha en alledeles för svår båt att hantera. Kul att höra vad du tycker. Förresten hur länge har du haft den.
Sedan så undrar jag också om du vet vad prisintrevallet ligger för Flyern.

jonny

Inlägg av jonny » tis 03 maj 2005, 12:51

Jag har haft båten i två år, detta blir tredje sommaren.
Det är ju inte den lättaste båten att segla. Jag brukar sitta med ena handen på rodret och andra på storskotet. Minsta lilla förändring i vinden kräver en korrigering på rodret eller storskotet. Vinden får vara mycket jämn innan jag lägger ifrån mig skotet. Har man dessutom en eller två i trapets så vill man ju inte doppa dem så fort vinden avtar lite. Kan tillägga att min tjej inte gärna sitter vid rodret om det blåser tillräckligt för att två ska kunna stå ute i trapets (från ca 6m/s). Då orkar hon inte ta hem på skotet utan att gå upp i vind. Ett storsegel på 20kvm och 4ggr utväxling tar lite på krafterna efter ett tag. Segling testade båten -86 och varav en tjej var med i besättningen, hon klagade också på att storskotet var lite för tungt för henne.

Angående priset så har jag sett två annonser tidigare och de har legat på ca 45 000:-
De 35 000:- som de begär för den på blocket tycker jag är billigt. Jämför med en Skippi 650, CB66 Racer, Open 570 eller B&R 23 så kostar de alla mellan 170 000 till 200 000. Fast de är nya utom B&R 23.

måste man ha nya segel så kostar det ju en hel del eftersom det är 30 kvm i krysstället. Mina nya gick på 29 papp.

Såg din andra tråd om båtköp och jag skulle rekomendera 707:an som ett klart bättre alternativ om man ska solosegla. En kompis hade en i 3 år och den var riktigt rolig att segla, dock inte lika snabb men ändå mycke jollekänsla. Själv skulle jag aldrig solosegla med Flyern det blir för bökigt, plus att man inte kan utnyttja båtens hela potenial. Men Björn seglar den ju själv och han verkar tycka att det går bra men då har han ju bytt ut centerbordet till ett på 226kg.

/jonny

Sandra

Inlägg av Sandra » tis 03 maj 2005, 13:30

Nja...nu tror jag faktiskt inte att det kommer bli så mycket solosegling. Men jag förstår precis vad du menar med konstant korrigering av roder och storskotet. x79:an som jag seglat en del var precis likadan. Mmm...det är ju en avvägning det hela. Antingen så köper man en mindre avancerad båt till en början för att träna upp sina seglingsegenskaper för att sedan byta till sig till en mer avancerad. Eller så köper man en avancerad båt från start och tar det försiktigt fram tills man helt och hållet kan hantera den. Det handlar ju mycket om att \"lära känna\" sin båt. Fy, vad svårt det blev nudå.... :lol:

jonny

Inlägg av jonny » tis 03 maj 2005, 13:40

Flyern är min första båt. Jag hade seglat några veckor per år i 5-6 år per sommar i min kompis 707:a och svärfars Omega 28.
I Flyern så lär man sig oerhört fort eftersom man vid minsta fel yttrar sig i väldig krängning eller flera knops fartminskning. Det tar bara några få gånger sen seglar man den utan problem. Men den kräver en ganska hög koncentrationsgrad jämfört med en traditionell kölbåt. Men jag tycker att glädjen att segla den uppväger det som vissa skulle kalla jobbigt och bökigt.

/jonny

ole

ingen Flyer erfarenhet

Inlägg av ole » tis 03 maj 2005, 19:44

Bra du fikk input om Flyern.
Själv seglar jag nog inte så snabbt,
men familjesegling i båt med
lys 1.10 är ju ochså trevligt.
Och - när båten är nyrustat
och utan havstulipaner och annan
skit, blir farten faktiskt ganska bra.
Nu väntar vi med tålamod och i
spänning på output.

Lycka till.

jonny

Inlägg av jonny » mån 09 maj 2005, 12:19

Här har du lite bilder från broschyren till Flyer och på min när den står på land.

http://www.batsidan.com/member/photoalbum.php?id=88

/jonny

matsa

Inlägg av matsa » tis 10 maj 2005, 08:36

läcker båt!! men shit vilket djupgående!!!! / mats

jonny

Inlägg av jonny » tis 10 maj 2005, 08:55

Med bulben så är djupgåendet ca 1.70m och jag kan minska till drygt 1m om jag drar upp centerbordet. Utan bulb så är djupgåendet 1.55-0.2m.

/jonny

matsa

Inlägg av matsa » tis 10 maj 2005, 09:33

men den ser väldigt väldigt läcker ut. måste vara lika underbar att segla vid RÄTTA vindar, som den är vidrig vid FEL vindar. I love it, I hate it.... lite beroende på väder o vind, eller ???????????????

Skriv svar