cu rullen
-
paddelnisse
- Trogen medlem
- Kontakt:
cu rullen
Är det någon som har provat den?är den något att ha?
-
paddelnisse
- Trogen medlem
- Kontakt:
Nu fungerar sökfunktionen inget vidare, men frågan har varit uppe tidigare.
Den här rullmodellen bygger på att man har kvar hakarna på focken och att fallet vänder i svirveln. Hela förstagets kraft tas upp av lagren i rullen, och detta gör den trögrullad om staget är spänt. Man kan inte reva (försöker man skadas seglet av hakarna).
Jämfört med en "riktig" förstagsrulle är det en mycket enkel lösning, på alla sätt. Om rullfunktionen är det enda viktiga fungerar den naturligtvis på en mindre båt.
Den här rullmodellen bygger på att man har kvar hakarna på focken och att fallet vänder i svirveln. Hela förstagets kraft tas upp av lagren i rullen, och detta gör den trögrullad om staget är spänt. Man kan inte reva (försöker man skadas seglet av hakarna).
Jämfört med en "riktig" förstagsrulle är det en mycket enkel lösning, på alla sätt. Om rullfunktionen är det enda viktiga fungerar den naturligtvis på en mindre båt.
Anders S
På en liten båt kan du nog använda detta, som jag tror fungerar på samma sätt.
Länk: http://www.plastimo.com/catalogue/7/5000014.html
Länk: http://www.plastimo.com/catalogue/7/5000014.html
Hur fungerar detta? Sätter man trumman mellan däck och förstag och en svirvel i toppen på staget och så ska seglet snurras upp runt staget? Behöver man då speciella hakar eller räcker det med det schackel som fästs i underkant av seglet för att hålla det på plats? Antar att det då fästs i trumman även om jag inte kan se något sådant på bilden.
Behövs det några andra ingrepp än att korta förstaget och fästa trumma plus svirvel? Vitsen torde väl vara att man inte behöver sy om sin fock, eller?
Behövs det några andra ingrepp än att korta förstaget och fästa trumma plus svirvel? Vitsen torde väl vara att man inte behöver sy om sin fock, eller?
I senaste numret av Segling såg jag en annons för en ny rulle från Furlex som såg intressant ut för lite mindre båtar. Vad jag förstår är det ett vanligt rullsystem med förstagsprofil, men profilen har bara en ränna och alltihop verkade vara lite mer lättare än storebror-modellen.
Nackdelen är förstås att man inte kan använda sina segel med hakar längre...
Nackdelen är förstås att man inte kan använda sina segel med hakar längre...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Focken behöver inte sys om, däremot är jag osäker på på hur halshornets fäste ska arrangeras.Joflopp skrev:Hur fungerar detta? Sätter man trumman mellan däck och förstag och en svirvel i toppen på staget och så ska seglet snurras upp runt staget? Behöver man då speciella hakar eller räcker det med det schackel som fästs i underkant av seglet för att hålla det på plats? Antar att det då fästs i trumman även om jag inte kan se något sådant på bilden.
Sådär såg "alla" rullanordningar ut förr om åren. Originalet hette Wykeham-Martin. Gissningsvis schacklar man fast halshornet även på denna modell. Jag har haft en snarlik (större) tysk variant som beslag ute på en snorlång klyvarbom.
Nackdelarna är att
a) staget måste kortas med nytt ändstycke, och skulle befintligt försegel ha maxlängd kanske det inte får plats. Lätt att kolla.
b) Förstaget blir sedan inte starkare än rullen. I de flesta fall blir det en försvagning. (Detta är en allvarlig anmärkning)
c) Vid rejält uppsträckt förstag går rullen trögt (av naturliga skäl - det är mer drag i lagren än om rullen bara skall hantera förliksspänningen. En akterstagssträckare i någon form kan bli nödvändig.
d) på vanliga fockrullar är förliket på seglet och förstaget helt separerade. Skulle förstaget lossna kommer sannolikt förliket på förseglet att hålla masten uppe. Likaså - skulle svirvel eller trumma lossna sitter staget ändå kvar. Går något sönder här, så kan det snabbt gå illa. Därför - köp inte "minsta lilla".
Detta sagt, så fungerar det naturligtvis för att rulla ett försegel, men det kan knappast revas annat än som en desperat åtgärd. Speciellt de första varven runt viren kommer att ge skador mot hakarna. Sedan lär man köpa den här för att spara pengar och slippa att modifiera sina gamla segel, och då skall man bara veta att litet äldre försegel med hakar sällan eller aldrig har något UV-skydd - de mår inte bra av att sitta uppe "alltid". (Naturligtvis ingen skillnad mot samma segel omsytt för rullprofil, men bara så man tänker på det)
Nackdelarna är att
a) staget måste kortas med nytt ändstycke, och skulle befintligt försegel ha maxlängd kanske det inte får plats. Lätt att kolla.
b) Förstaget blir sedan inte starkare än rullen. I de flesta fall blir det en försvagning. (Detta är en allvarlig anmärkning)
c) Vid rejält uppsträckt förstag går rullen trögt (av naturliga skäl - det är mer drag i lagren än om rullen bara skall hantera förliksspänningen. En akterstagssträckare i någon form kan bli nödvändig.
d) på vanliga fockrullar är förliket på seglet och förstaget helt separerade. Skulle förstaget lossna kommer sannolikt förliket på förseglet att hålla masten uppe. Likaså - skulle svirvel eller trumma lossna sitter staget ändå kvar. Går något sönder här, så kan det snabbt gå illa. Därför - köp inte "minsta lilla".
Detta sagt, så fungerar det naturligtvis för att rulla ett försegel, men det kan knappast revas annat än som en desperat åtgärd. Speciellt de första varven runt viren kommer att ge skador mot hakarna. Sedan lär man köpa den här för att spara pengar och slippa att modifiera sina gamla segel, och då skall man bara veta att litet äldre försegel med hakar sällan eller aldrig har något UV-skydd - de mår inte bra av att sitta uppe "alltid". (Naturligtvis ingen skillnad mot samma segel omsytt för rullprofil, men bara så man tänker på det)
Anders S
Intressant Anders. Det där med att lasten i förstaget tas upp av rullen har oroat mig lite, men hur vet man ungefär vilka krafter som förstaget utsätts för? Vi har en liten Varianty i familjen som jag leker med att uppdatera, det kommer bli en liten fock på ca 8,5m2 med utbyggt akterlik och vertikala lattor, rullen ska enbart användas för "förvaring" av seglet, men hur ta reda på lasten i förstaget?
Det är bara att mäta förstaget, så vet man om CU-rullen duger
.
Ett enkelt sätt att bedöma vad som behövs är att titta på förstagswiren. Är riggen rätt gjord skall wiren vara "svagaste länken" - alla andra delar skall vara litet starkare. Säljaren uppger att rullen "tål" 2600 kg - (man skall IOFS alltid dubbelkolla sådana uppgifter) innebärande att den passar bra upp till 5 mm förstag (typiskt 2000 kg), men blir för svagt till ett 6 mm förstag (typiskt 3000 kg).
Tanken med att att resten av delarna ändstycken, (toggles, vantskruv, riggbultar, röstjärn, bultar/skruvar/inlaminering) är litet överdimensionerade är att garantera att när något brister, så skall det vara wiren (eller, mest sannolikt, ingenting).
Ett enkelt sätt att bedöma vad som behövs är att titta på förstagswiren. Är riggen rätt gjord skall wiren vara "svagaste länken" - alla andra delar skall vara litet starkare. Säljaren uppger att rullen "tål" 2600 kg - (man skall IOFS alltid dubbelkolla sådana uppgifter) innebärande att den passar bra upp till 5 mm förstag (typiskt 2000 kg), men blir för svagt till ett 6 mm förstag (typiskt 3000 kg).
Tanken med att att resten av delarna ändstycken, (toggles, vantskruv, riggbultar, röstjärn, bultar/skruvar/inlaminering) är litet överdimensionerade är att garantera att när något brister, så skall det vara wiren (eller, mest sannolikt, ingenting).
Anders S
Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Det var rullarna från Navimo (länken tidigare i tråden) som jag funderade på. Jag tror båten har 4mm wire i förstaget, men många båtar har ju samma wiredimension även om segelyta och deplacement skiljer. Så min fråga var inte hur mycket wiren tål, utan om det finns något sätt att räkna ut lasten i förstaget utifrån båtens data. Som du ser i länken så hänvisar man ju till maximal segelyta samt anger en maxlast. Men lasten måste väl vara helt olika om vi talar om en 10m2 stormfock på relativt tung båt, resp 10m2 genua på en väldigt liten och lätt båt??
Vad gäller de här litet enklare rullbeslagen från Navimo tror jag de passar bäst på båtar med litet flexibel rigg och som rena inrullare. Med min "tumregel" skulle de passa på en båt med 3 mm diameter på förstaget. Sätter du den på en båt med 4 mm wire bygger du in en svag punkt. Ramlar masten ner därför att rullen brister lär du få en liten diskussion med försäkringsbolaget. Navimo kommer att hänvisa till att "allt står i tabellen".
Jag tror annars man man tänker så här:
Brottslasten är då grejorna brister (självklart). Någonstans mellan SWL och brottslast kan något gå sönder , lager får "kulmärken" eller riggbultar böjer sig, typ. SWL (Safe Working Load") är vad man lovar att grejorna skall tåla utan att fara illa. 10 kvm är antagligen bara vad man kan rulla in på rullen - det har att göra med hur stor trissan är, och att man inte gärna kan dra i en alltför tunn lina. Egentligen är det antalet varv som ryms på rullen som räknas.
Jämför med de smidiga och lätta gennakerrullarna och de stora genuarullarna så är det ju ett tecken på att det inte handlar om kvm - de har ju ändlös lina just för att slippa en gigant-trumma (och för att kunna lossas smidigt).
Jag tror annars man man tänker så här:
Brottslasten är då grejorna brister (självklart). Någonstans mellan SWL och brottslast kan något gå sönder , lager får "kulmärken" eller riggbultar böjer sig, typ. SWL (Safe Working Load") är vad man lovar att grejorna skall tåla utan att fara illa. 10 kvm är antagligen bara vad man kan rulla in på rullen - det har att göra med hur stor trissan är, och att man inte gärna kan dra i en alltför tunn lina. Egentligen är det antalet varv som ryms på rullen som räknas.
Jämför med de smidiga och lätta gennakerrullarna och de stora genuarullarna så är det ju ett tecken på att det inte handlar om kvm - de har ju ändlös lina just för att slippa en gigant-trumma (och för att kunna lossas smidigt).
Anders S
Inte vet jag på Banner 28 eller Varianty, men man kan skatta: ett 6:1 storskot, och ett drag på 30 kilo (redigt skotdrag) svarar mot 180 kg i blocket. Vi säger 200 för gott och struntar i att en hel del av detta är friktion...
Vi utgår också från att skotet sitter på bomnocken. Så går man efter storskotets kraft skulle det dra med 200 kilo i masttoppen, givet att vi får draget rakt akteröver (som vi inte får).
Men det är naturligtvis inte det belastningsfallet man dimensionerar för, utan för en kombination av segeldraget och akterstagets dragkraft, dynamiska rörelsekrafter, mastens tröghet vid acceleration i sjögång samt någon form av säkerhetsmarginal. I min gamla "Skenes" hittar jag inget att gå på, mer än tumreglen att förstaget skall vara lika som det grövsta vantet. "If there is only one head stay, it should be the strongest wire in the rig" (Skenes Elements of Yacht design).
Men det är naturligtvis inte det belastningsfallet man dimensionerar för, utan för en kombination av segeldraget och akterstagets dragkraft, dynamiska rörelsekrafter, mastens tröghet vid acceleration i sjögång samt någon form av säkerhetsmarginal. I min gamla "Skenes" hittar jag inget att gå på, mer än tumreglen att förstaget skall vara lika som det grövsta vantet. "If there is only one head stay, it should be the strongest wire in the rig" (Skenes Elements of Yacht design).
Anders S