Rostfritt & aluminum...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Rostfritt & aluminum...

Inlägg av Kalle Kula » lör 01 dec 2007, 07:12

I en annan tråd nämner Anders S att han har förstått att ättika är bra att använda på den eländiga kombinationen rostfritt och aluminium som givetvis korroderat..

Jag har använt mer våldsamma/halvt förstörande metoder genom åren men har framför mig ett jobb där jag hemskt ogärna vill förstöra men ändå få isär delarna ifråga....

Någon som provat, jag får intrycket av det Anders skriver att han inte har en egen empirisk erfarenhet detta...eller?

Anders eller Ni andra...tips på vad göra...bordsbenen sitter fast i durkfästena...dubbelkojen i salongen blir ruskigt obekväm om inte bordet går att sänka...
:-)

Tips?

Mvh

//OLA//

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 01 dec 2007, 09:07

Tipset är ju då att hälla i litet isättika i fästet och prova om röret lossnar efter ett tag... Verkar det lovande, men inte "tillräckligt" kan man prova med ättiksyra.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

....?

Inlägg av Kalle Kula » lör 01 dec 2007, 12:19

Mina kunskaper om ättika är rent begränsade, förutom ihop med gurka....och faktiskt som luktneutraliserare i båten en vinter, funkade bra...

Dock hoppade inte bordsbenen loss, vilket jag väl intehade räknat med heller..
:-)

Ättiksprit, det är outspädd sådan man köper på flaska i affären, eller hur?

Isättika, som Du nämner Anders, vad är det?

Oerhört glad för all hjälp och idéer kring detta!!

Mvh

//OLA//

winga750
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: fre 27 okt 2006, 16:53
Ort: Tyresö

Inlägg av winga750 » lör 01 dec 2007, 12:47

Isättika (Acidum aceticum) är outspädd ättiksprit, hanteras med försiktighet.
/Karl-Magnus

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Inlägg av hedgehog » lör 01 dec 2007, 18:35

Var försiktig med isättika. Får du det i ögat blir du blind! Glaskroppen "koagulerar".
Enda sättet jag fått isär ihopkorroderade delar av rostfritt/aluminium är mha värme. En kraftig varmluftspistol räcker om det inte satt sig alltför hårt.
Lycka till!

/p

Tage
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 10:28

Inlägg av Tage » sön 02 dec 2007, 00:04

Kombinera gärna värmen med 5:56. Gasol går också att använda om man kan skärma av med någonting.
Hade själv samma problematik i våras då jag skulle byta ut fästet till en mantågsstötta i aluminium som var fastskruvad med rostfria spårskruvar i relingslisten. Använde då gasol och 5:56 med ett lyckat resultat efter några timmars arbete.

/Tage
Najad 360
Nr. 129

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 02 dec 2007, 09:15

Problemet med aluminum och stål är att det bildas aluminiumoxid som fyller ut spel och mellanrum och kilar fast de sammanfogade delarna. Att värma t ex en mantågsfot hjälper, för då ökar spelet (det beror IOFS på formen på foten). Likadant torde 5-56 eller liknande hjälpa till att minska friktionen - men oxiden löses inte upp. Man kan se samma sak på fastskruvade beslag - de kan vara fullständigt omöjliga att lossa om skruven sitter tight i alu-beslaget. Skulle ättikan fungera (det är som sagts innan ett sk "tips") borde det vara genom att angripa aluminiumhydroxid (det vita pulvret) - själva aluminiumfoten skall (bör) inte påverkas.

Isättika kallas isättika därför att den smälter vid först vid 16 grader och är ren ättiksyra (>90%). Ättiksprit håller ca 12%, koncentrerad ättika runt 25% eller så. Isättika använde man förr för att ta bort vårtor - givetvis skall man vara ytterst försiktig!

Förebygga: Innan man sätter dit/tillbaka mantågsstöttan kan man måla fotdelen med klarlack (vilken färg som helst, men klarlack syns minst), man kan linda ett lager packtejp (tunna sorten) eller man kan använda fötter med en plastinsats.
Anders S

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Inlägg av Gäst #2 » mån 10 dec 2007, 21:29

Ingen som har provat fälgtvätt?? Det biter i alla fall på aluminiumoxid vilket ättika inte gör.

Ättika löser däremot kalk väldigt bra. :)

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Inlägg av Segelbo » fre 14 dec 2007, 10:04

I helgen skall jag beväpna mig med ättika och varmluftspistol och försöka få bort den spruckna storskotskenan. Fick bort alla skruvarna utom 3 efter ordentligt med 5-56 när jag fösökte förra helgen. De tre sista sitter som fastsvetsade. Men man vill ju inte ta i så man kissar ned sig heller, för då ryker väl spåren i skruvskallarna åt fanders...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Bra till mycket

Inlägg av stangen » fre 14 dec 2007, 10:14

Ättika gör även underverk på batterikontakter om de börjat läcka.
Alltså småbatterier till ficklampor, bärbar GPS mm. Avråder från laborerande med 12V bilbatterier.
Goda erfarenheter från ett fall när jag hittade en nattkikare på REA som kasserats pga batterier läckt och förstört kontakterna. Säljarna i butiken fick inte igång den... =)
Kostade 250 kr + en bur Mor Annas Ättiksgurka för att kunna se på natten. Några tops doppade i ättika gjorde susen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Alf Johnson
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 12 mar 2006, 18:32
Ort: Ljusterö/Sthlms län

Inlägg av Alf Johnson » fre 14 dec 2007, 16:33

Om metallen "skurit" fast, lättmetall vill gärna dega fast om det är den minsta friktion, så fungerar T-sprit. Det brukar för övrigt användas vid svarvning för att metallen inte ska kleta ner stålet. Men är det aloxid som gör att det sitter fast kanske ättika är bättre.

Skriv svar