Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
wikpop
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 21 okt 2007, 19:07
Inlägg
av wikpop » fre 30 nov 2007, 21:43
Här skulle jag över vintern slacka på generatorremmen och fann detta. En inklämd generator som verkar behöva helt plockas loss för att kunna byta rem. Se bild. Den ligger tajt mot en ögla på motorn (MD11C ) ( ögla för lyft ? )
Kan man byta rem till en tum längre, eller finns bara några standardlängder.
Eller har jag missat något grundläggande.

[/img]
-
Calle C
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2525
- Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
- Ort: Gbg
Inlägg
av Calle C » fre 30 nov 2007, 21:48
Kan inte se din bild.
Men visst kan du byta till en större rem så länge du har spel för att sträcka densamme
Calle
Se gla ut
-
wikpop
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 21 okt 2007, 19:07
Inlägg
av wikpop » fre 30 nov 2007, 21:57
-
Anders S
- Diamantmedlem
- Inlägg: 11722
- Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
- Ort: Sandö hamn (Onsala)
Inlägg
av Anders S » fre 30 nov 2007, 22:18
Innan du köper en längre rem, ta en titt på lyftöglan på motorn (ringen på generatorfästet - det som klämmer generatorn). Det kan tänkas att den är lös, och har fallit eller vikits ner, och det ser inte ut som den skall sitta riktigt så som den gör. Är den lös, vik upp den, dra bulten och spänn generatorn i vanlig ordning.
Anders S
-
Anders S
- Diamantmedlem
- Inlägg: 11722
- Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
- Ort: Sandö hamn (Onsala)
Inlägg
av Anders S » fre 30 nov 2007, 22:47
Dåså, fin och tydlig bild.
Längre rem, +20 mm eller så blir bra (du får halva förlängningen). Se bara till att du har justermån kvar på spännarmen - remmar blir längre, men sällan kortare...

Anders S
-
Schvidja
- Diamantmedlem
- Inlägg: 423
- Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54
Inlägg
av Schvidja » fre 30 nov 2007, 23:13
Vänd öglan åt andra hållet, verkar konstigt om tyngdpunkten ligger så långt till babord. Eller montera bort den och lägg den i lådan för motordemontering

.
-
Calle C
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2525
- Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
- Ort: Gbg
Inlägg
av Calle C » lör 01 dec 2007, 10:23
Lyftöglan på MD11 sitter uppe på toppen av motorn vid ventilhusen.
Din generator är inte standard.
Öglan kan du säkert ta bort, tror det är en styrning till startveven.
Calle
Se gla ut
-
hhmcsv
- Diamantmedlem
- Inlägg: 266
- Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
- Ort: Danmark
Inlägg
av hhmcsv » lör 01 dec 2007, 15:29
Om du vil have billeder direkte her i forum, så marker din billedadresse, "copy link location", indsæt den her i svaret sådan:
http://hem.passagen.se/klyvare/utdela/generator.jpg
Så markerer du hele indsætningen og klikker på "Img" - knappen ovenfor ved svarmenuen (den næstsidste knap) så kommer billedet sådan:

Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark