En som ror är väl en roddare.Ingemar skrev:En Båt som går för motor = Motorbåt
En båt som går med Segel = Segelbåt![]()
En som ror = rodbåt
Ingemar
Här där jag bor fanns det en man som allmänt kallades "skôddarn" - vad gjorde han?
tommy
Håkan, du skriver: "När den däremot kan kryssa och ta sig framåt UTAN att använda motorn skulle jag kalla det för segelbåt"Håkan skrev:Vad är en motorseglare?
Det är väl som allt annat, en svår gränsdragning...
Vem är lång?
Hur stort är ett stort hus?
Allt beror vem du frågar...
En Asiat eller Nordbo...
En Afrikan eller Amerikan...
Jag skulle nog kalla Eilean för motorseglare jag med men det är nog ingen nyhet![]()
Sen skulle jag nog inte vara så snäll att kalla en båt för segelbåt bara för att den lyckas vända mot vinden en gång!
När den däremot kan kryssa och ta sig framåt UTAN att använda motorn skulle jag kalla det för segelbåt.
En välseglande Najad med vindruta kan jag gå med på att kalla för segelbåt men inte en Nauticat.
Sen tycker JAG att utseendet har betydelse, en sportbil kan INTE se ut som en SUV eller minibuss eller kallas sportbil bara för att den har bra prestanda.
Så Gunnar, här har vi olika uppfattningar igen.
Men du får gärna kalla din båt för segelbåt om du vill...
Du kallar din båt för ”fritidsmotorsegelskepp” hur definierar du en sån![]()
![]()
Inte för att retas utan för att jag är nyfiken, vad har du för kryssvinklar i ideala 6 m/s på platt vatten? Eller kanske 8 m/s för att göra båten mer rättvisa.
Nyfiken /
Jag misstolkade nog delvis digEilean skrev:
Håkan, du skriver: "När den däremot kan kryssa och ta sig framåt UTAN att använda motorn skulle jag kalla det för segelbåt"
Var det inte precis det jag också skrev? Var är diskrepansen? En båt som kryssar och slår utan hjälp av motor eller fockbräck är en segelbåt.
Kryssvinklar, ja mätaren brukar stå på 32 grader när det går som bäst. Det är väl det värdet du efterfrågar antar jag.
Man skall vara rädd om sina fördomar...Tommy skrev:Hej!
Jag kände mig nästan lite utpekad i ett inlägg ovan, som om jag skulle vara "säker" på vad som var motorseglare eller ej. Så är det givetvis inte, det ligger som så klokt påpekats, i betraktarens öga i mångt och mycket.
Men jag blev bara så imponerad av lappens definition
"Jag har för mig att det kallas motorseglare när motorhk är större än segelytan"
Känns som det stämmer klockrent, iallafall tills någon kommer upp med ett bra exempel på en båt som inte kan klassificieras enligt ovanstående regelBlev så nyfiken så att jag testade runt på ett antal båtmodeller, och alla föll pårätt sida av linjen...
Hälsningar
Tommy