Motorseglare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Motorseglare

Inlägg av Eilean » lör 24 nov 2007, 10:02

Anders S skriver på annat ställe
...Studerar man äldre Rasmus35, Malö med flera "motorseglare" (det tycker jag att de är) så...
Om man då betänker att exempelvis Nauticat 33 och Trålaren också är motorseglare undrar jag litet kring hans motivering till citatet. Hans eget citationstecken tyder på viss osäkerhet, eller...
Eller vad gör en segelbåt (eller motorbåt) till en motorseglare?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 24 nov 2007, 10:19

För mig börjar en segelbåt övergå i motorseglare så snart man:

A. Prioriterar bekvämlighet och motorstyrka före seglingsegenskaper
B. Rent designmässigt rör sig bort från den renodlade segelbåten, exempelvis fast vindruta, eller hardtop

Om A och B är uppfyllda så blir det i mina ögon en motorseglare. Nyare Najad och HR ligger precis på gränsen men får nog fortfarande betraktas som segelbåtar. En del äldre HR (som Rasmus), Malö mm ligger på motorseglarsidan av linjen.

Typiska motorseglare är Vinga, äldre Nauticat (de med akterdäck) osv.

I andra änden av skalan finns det även en gräns mot rena motorbåtar. Här hittar man riggade Saga 27, Albin 25 osv, i princip motorbåtar som man har placerat en mast på och som hjälpligt kan ta sig fram på läns/slör, eventuellt upp mot halv vind.

Hälsningar
Tommy

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » lör 24 nov 2007, 12:08

Jag tror att Anders "fnuttar" härör sig till mitt tidigare inlägg som i alla fall han läste... :D

Och ja... du får gärna "kapa" min frågeställning :roll: Vad gör en "motorseglare" till just en motorseglare.

I vårt fall så är det vår kravspec som står till grund för nästa båtval och inte vad båten kallas. Vi kommer aldrig att köpa en pilothusbåt men det får gärna finnas ett estetiskt tilltalande doghouse typ på Atlanitic-båtarna (kan man kalla Atlantic 42 för en motorseglare tex.?)

http://www.atlanticyachts.nl/nieuwjacht ... tic%2042zk

eller ett kraftigt tilltaget sprayhood som tål tuffa tag. Allt för att kunna kura någonstans när man behöver det, eventuellt men en liten ratt "nödstyrplats".

Är Maxi 95 med "hardtop och kapell" en motorseglare?

Är en gammal fiskebåt med stagsegel en motorseglare?

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 24 nov 2007, 12:58

Rent filosofiskt kan nog begreppet "motorseglare" ligga i betraktarens öga - man kan ju se litet olika beteckningar på samma båt i olika delar av världen, också. Hur som helst såldes både Rasmus35 och Malö som segelyachter då de var nya - motorseglare var på den tiden mer som riggade motorbåtar. Det är rätt att jag är osäker; jag skulle inte direkt kalla Eilean för motorseglare, även om hon (liksom min egen båt) uppfyller en del av kraven för en sådan.

Då jag skulle försäkra min båt var det (för samma båtvärde) rätt stor skillnad på en segelbåt och en motorseglare, och definitionen på en motorseglare var därvid att motorstyrkan i hk skulle vara större än krysställets storlek i kvm. Trots rejäl motor var min båt i det fallet en klar segelbåt. Hur båten såg ut var en andrahandsfråga. Sedan vad gäller bekvämlighet och motorstyrka så finns det ju en storleksfaktor i detta också. Vissa större segelbåtar ("långfärdsbåtar") har ju höga värden på detta jämfört med de flesta mindre motorbåtar. Att man har vindruta tycker jag heller inte är tillräckligt, men har man "hårt tak" ovanpå, så...

Jag tror helt enkelt att det är ganska lätt att känna igen en motorseglare då man ser den, men inte lika lätt att definiera den efter sina attribut. Maxi 95 finns ju ien modell som heter 100PS, som just har den beramade vindrutan och taket. Wannabe-motorseglare, kanske? En del nyare Nauticat har ett större seglarstuk än de äldre - var går gränsen? Är en Regina 35 en motorseglare med teak-fnatt?

Edit: Korrigering (Tommy)
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 24 nov 2007, 13:34

Svante skrev: Är Maxi 95 med "hardtop och kapell" en motorseglare?
Nej, det tycker iallafall inte jag. Den uppfyller inte punkt A i resonemaget ovan.
Svante skrev: Är en gammal fiskebåt med stagsegel en motorseglare?
Om den kan segla, så är jag böjd att kalla den motorseglare.

Så en segelbåt (som är segelbåt från början) blir inte motorseglare för att man försett den med motorsegel-liknande attiraljer som fast vindruta/hardtop. Däremot känns det som det omvända gäller, en motorbåt som förses med mast och faktiskt seglar hjälpligt kan nog kallas för en motorseglare.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 24 nov 2007, 14:12

Anders S skrev:Maxi 95 finns ju ien modell som heter 100MS, som just har den beramade vindrutan och taket.
(tror den heter Maxi 100PS). Den är nog att klassa som en motorseglare. Fast styrhus och peke gör att den ser ut som en sådan. Och mycket riktigt, LYS är 0.02 enheter lägre än Maxi 95 trots att PS har större förtriangel.

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » lör 24 nov 2007, 14:52

Ett lystal är inget absolut mått på hur en båt seglar, utan bygger på statistik från kappseglingsresultat. En ny båttyp brukar få ett preliminärt lystal baserat på div. mått vikt segelyta mm. När jag köpte min Nord 80 nr 79 var lys 1,00 och jag lyckades vinna många klubbseglingar i början, men när lys efter några år hade klättrat till 1,02 blev det betydligt svårare att hänga med. Att att Maxi 100PS har lägre lystal än Maxi 95 beror nog snarare på att statistik saknas än på sämre fart. Förresten har någon tänkt på vad Maxi´s segelmärke, signalflaggan M betyder ensamt hissad?
/Karl-Magnus.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 24 nov 2007, 15:23

winga750 skrev: Förresten har någon tänkt på vad Maxi´s segelmärke, signalflaggan M betyder ensamt hissad?
/Karl-Magnus.
Lys 0.0 ?
Anders S

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » lör 24 nov 2007, 15:27

Ja så kan man ju också uttrycka det.
/Karl-Magnus.

lappen
Trogen medlem

Inlägg av lappen » lör 24 nov 2007, 16:29

Jag har för mig att det kallas motorseglare när motorhk är större än segelytan
mvh lappen

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 24 nov 2007, 19:23

Det var en ganska bra approximation. Testade på lite olika båtar, och
motorHK > segel-m2 blev oftast motorseglare, och de därunder oftast segelbåtar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 25 nov 2007, 09:19

Tommy skrev:Det var en ganska bra approximation. Testade på lite olika båtar, och
motorHK > segel-m2 blev oftast motorseglare, och de därunder oftast segelbåtar.
Sådana "mätregler" måste hållas hemliga! Annars skulle man lätt kunna förvandla Balladen (...valfri segelbåt...) till motorseglare genom att sätta i en överstark motor. Men det finns fler ledtrådar. Tittar man på hur segelbåtsskrov optimeras jämfört med motorbåtar, så ser man nästan alltid en stor skillnad på bärighet i akterskeppet. Så man kan leta efter fylliga akterskepp, om man letar efter motorseglare. (Fundera gärna på hur moderna båtar ser ut.) Sedan kan man kolla upp sådant som tankstorlek (aktionsradie för motor) för att få en ytterligare vink.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 25 nov 2007, 09:53

Det vore en häftig Ballad, med 42 hk motor!! Jag har nu 21 hk (orginal är ju 10) och det känns som jag har kraft så det både räcker och blir över..

Om någon sätter in 42 så är jag beredd att bjuda på att det blir en "motorseglare" :lol:

Fylliga akterskepp och stor tankvolym utmärker ju moderna Rassy och Najader, men de är nog ändå mer segelbåtar än motorseglare.
Det stämmer bra med segelyta/motorstyrka på dem också. De flesta nya HR och Najader blir segelbåtar, men t.ex. Rasmus blir motorseglare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 25 nov 2007, 14:24

Att moderna segelbåtar har bäriga akterskepp beror ju inte på att de skall gå bra för motor, utan det blir en följd av att man vill skapa bättre seglande linjer på undanvind. Baksidan blir att de sticker näbben i vattnet vid krängning och så får man reva litet tidigare på kryss - men drar nytta av att det kan gå litet fortare på läns och slör. Sedan har moderna båtar i allmänhet mer segelyta än motsvarande båtar från 30 år tillbaka. En av anledningarna till att det är så är att den våta ytan ökats genom stora, breda skrov, och i lätt väder kan man ha glädje av rejäl segelyta. Jämfört med en modern 35-fotare är ju en Rasmus en ganska liten båt, men med stor motor (70 hk).

HR 35 (Rasmus, NAB35) är i mina ögon en motorseglare, rätt nära gränsen till en ren segelbåt. Det är ju inte bara motorn som gör detta, utan också skrovformen och dispositionen. Jag menar förstås att den varit motorseglare även med en motor på 35 Hk.
Anders S

Ingemar
Guldmedlem

Inlägg av Ingemar » sön 25 nov 2007, 17:33

En Båt som går för motor = Motorbåt :D
En båt som går med Segel = Segelbåt :D
En som rors = rodbåt :wink:
Senast redigerad av 1 Ingemar, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar