En batterists undran
En batterists undran
Goder Afton!
Det blir snart aktuellt för mig att byta förbrukningsbatterier i båten. Jag
tänker mig två stycken batterier på ca 70-85 Ah. Biltemas batterier av tidigare typ har ju fått relativt goda vitsord - bra i förh. t. pris. Nu marknadsför de ngt som de kallar för SMF-batterier. De hävdar (naturligtvis) att dessa är förträffliga.
Jag undrar:
Vad betyder SMF?
Någon som prövat dessa batterier och har ett hum om vad de går för?
Inlägg uppskattas
Rudi
Det blir snart aktuellt för mig att byta förbrukningsbatterier i båten. Jag
tänker mig två stycken batterier på ca 70-85 Ah. Biltemas batterier av tidigare typ har ju fått relativt goda vitsord - bra i förh. t. pris. Nu marknadsför de ngt som de kallar för SMF-batterier. De hävdar (naturligtvis) att dessa är förträffliga.
Jag undrar:
Vad betyder SMF?
Någon som prövat dessa batterier och har ett hum om vad de går för?
Inlägg uppskattas
Rudi
SMF betyder bara Sealed, Maintenance Free. Detta brukar man uppnå genom sk rekombination, dvs den avgivna syrgasen + vätgasen återförs till vatten . JAg köpte två sådana batterier (runt 110A) i våras, och det är ju alldeles för tidigt att säga något bestämt om dem. Men de verkar fungera som de skall.
De två polska förbrukarbatterier jag köpte förförra året fungerar också bra. Vad det nu kan vara värt i sammanhanget
De två polska förbrukarbatterier jag köpte förförra året fungerar också bra. Vad det nu kan vara värt i sammanhanget
Anders S
Börjar inse att frågan är väl tidigt ställd, de har tydligen bara funnits ett år.
Men: vågar ni så vågar jag (jag är sannerligen inte den som är feg, och det är jag karl nog att erkänna!!!).
Dock: har de fungerat så här pass långt så är det inte fråga om uppenbara stolpskott (dylika avfyras dessvärre understundom på Biltema (allom bekant)).
Gärna fler inlägg
Rudi
Men: vågar ni så vågar jag (jag är sannerligen inte den som är feg, och det är jag karl nog att erkänna!!!).
Dock: har de fungerat så här pass långt så är det inte fråga om uppenbara stolpskott (dylika avfyras dessvärre understundom på Biltema (allom bekant)).
Gärna fler inlägg
Rudi
Det här med förkortningar, som här SMF, har ju börjat nå, och ibland överskrida, det löjligas gräns. Visst var det bra när man var barn och fick lära sig att skriva "et cetera" och "och så vidare" på ett kortare sätt. Numera introduceras ofta förkortningen innan det/de ord som skall förkortas. Ordet, och det begrepp det skall täcka, utelämnas.
Skulle inte väcka min häpnad om de inbillar sig att man blir imponerad av att man inte vet vad de talar om. Skulle vidare inte väcka min häpnad om de själva inte vet vad förkortningen betyder.
Rudi
Skulle inte väcka min häpnad om de inbillar sig att man blir imponerad av att man inte vet vad de talar om. Skulle vidare inte väcka min häpnad om de själva inte vet vad förkortningen betyder.
Rudi
Hur stor batterikapacitet har ni? I Ah..
Jag tror att jag kan klämma in två batterier utan att få problem med viktfördelningen. Ska jag ha flera så blir det i fören eller i akterstuven. alternativet att ha delm utspridde vilket medför en massa komplicerad kalbeldragning verkar mindre lockande.
Jag tror att jag kan klämma in två batterier utan att få problem med viktfördelningen. Ska jag ha flera så blir det i fören eller i akterstuven. alternativet att ha delm utspridde vilket medför en massa komplicerad kalbeldragning verkar mindre lockande.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Fresso, I min båt har jag ca 420AH i förbrukarbanken och ett fristående startbatteri med brytrelä mellan dem. Trots att jag har det så (och är nöjd) tror jag att en "Battery Brain" eller liknande brytare är ett bättre sätt att skaffa sig säkerhet för motorstart om man har inombordare. Poängen är dels att ett sådan underspänningsskydd hindrar djupurladdning - alla bly/syra-batteriers Nemesis. Dessutom får man med alla batterier ombord i omloppet. Nu kan man alltid fundera på om man hellre köper ett ytterligare batteri l än en Battery Brain eller ett skiljerelä från Skyllermark. I ditt fall (du hade inte inombordare, eller?) så kan det vara smartare att köpa en billig voltmätare och en batteriladdare att börja med.Fresso skrev:Hur stor batterikapacitet har ni? I Ah..
Till Rudi: SMF-batterier har funnits längre än så, men kanske inte i Biltemas marknadsföring. Ett av Biltemas dilemmor är att de vill ha sitt namn på produkterna, så man får ingen ledning annat än gissningsvis till var produkten kommer i från. Jag har hört (men tror "sådär" på) att oljorna köps från Statoil och misstänker starkt att deras tvåkomponentfärg görs av International - men det är bara gissningar. Varifrån batterierna kommer vet jag inte, men det är sannolikt att de köps från någon "riktig fabrik".
Anders S
Även den "riktiga fabriken" tillverkar produkter med olika kvalite. Vi konsumenter får hugga oss fram i en djungel. Det vore lite lättare om butikerna alltid uppgav tillverkare.
I en del fall kan lågprisföretagen ha "märkesvaror" (vilken kvalite?). I andra fall har högprisföretagen okända varor i eget namn. Tänker på Volvos småmotorer från Shibaura som fick Volvos färg och dekaler. Var inte Perkins ett mellanled där? Vitvaror och elektronik är ju annars lysande exempel hur man säljer på sitt eget goda namn.
Åke
I en del fall kan lågprisföretagen ha "märkesvaror" (vilken kvalite?). I andra fall har högprisföretagen okända varor i eget namn. Tänker på Volvos småmotorer från Shibaura som fick Volvos färg och dekaler. Var inte Perkins ett mellanled där? Vitvaror och elektronik är ju annars lysande exempel hur man säljer på sitt eget goda namn.
Åke
Till Anders: Att batteritypen funnits länge, vet jag (efter att du översatt förkortningen). Men inte till det priset.
Biltema har börjat inse att deras namnettikett inte medför någon större prestige och har därför numera en hel del varor som säljs antingen omärkta, eller med kvalitetsmärket (sådana har de en del av) där. Batterier är nu inget att skryta med, de syns inte utåt. Man vill bara att de ska fungera.
Rudi
Biltema har börjat inse att deras namnettikett inte medför någon större prestige och har därför numera en hel del varor som säljs antingen omärkta, eller med kvalitetsmärket (sådana har de en del av) där. Batterier är nu inget att skryta med, de syns inte utåt. Man vill bara att de ska fungera.
Rudi
Jag vågar också....Rudi skrev:Börjar inse att frågan är väl tidigt ställd, de har tydligen bara funnits ett år.
Gärna fler inlägg
Rudi
Köpte 8 st 115 Ah SMF från Biltema maj 06 då det var dags att förnya nöjesbanken (24 V 460 Ah). Hittills, efter 18 mån märker jag inga problem.
Jag resonerar att får jag ut minst 3 år ur dem är det en vinst jämfört med dyra "finbatterier". Och hittills har jag klämt mellan 4-5 år Biltema tidigare, dock inte SMF utan vanliga öppna startbatterier.
Jag skulle kunna tänka mig att Biltema antingen får köpa in märkesvarorna till "märkespris" eller så får de en ännu bättre deal om de köper dem "märkeslöst". En tid sålde man Castrololja till bra pris - jag köpte lådvis av denna. När de slutade med den frågade jag varför; varuhuschefen förklarade att Castrol hade höjt priset och antydde att det var därför att "vanliga" tillbehörsaffärer tyckte att Biltema höll ett ojust lågt pris. Nu är ju kvalitet på olja och batterier svårbedömda, i alla fall i neutral förpackning...Rudi skrev:Till Anders: Att batteritypen funnits länge, vet jag (efter att du översatt förkortningen). Men inte till det priset.
Rudi
Vad gäller priset på ventilreglerade batterier tror jag inte Biltema är uppseendeväckande billiga - man kan köpa motsvarande kapacitet för ungefär samma pris som "no-namebatterir hos Th. Petterson i Göteborg, Batterigrossisten, vissa båttillbehörsaffärer (ofta polska batterier) med flera. Idag är den batteritypen mer eller mindre standard i fordon. Jag tror (obs, tror) att Biltema kan vara bra nog. Det verkar så.
Däremot kan det vara ide att titta på användningsområdet, för det är fortfarande litet skillnad på semi-traktion-, traktion- och framförallt startbatterier. De senare är om inte odugliga, så olämpliga om man urladdar batterierna regelbundet. En annan baksida med ventilreglerade batterier (slutna, "SMF"-typ) är att de inte alls mår bra av att laddas för länge. Vanliga batterier kan enkelt toppas upp med vatten, medan de här batterierna inte kan det. Överladdar dem för länge tar de slut fortare. Ett sätt att förstöra är om man har en batteriladdare konstant ansluten, och så kör man någon förbrukare tämligen ofta - typ kylspåpet. Detta lurar laddaren att tro att det är läge att ladda (spänningen gick ju ner!) och så puttrar man bort litet vatten om man laddar över gasningsspänningen - det räcker med ett par A när batteriet är fulladdat. Det finns en ventil, men den är mycket envägs - det kan pysa ut (knallgas) men man kan inte fylla på.
Ett sätt att handskas med detta är att ha en veckotimer till laddaren - då kör man några timmar i veckan som rent underhåll. Har man det så ordnat kan man antagligen använda vilken billig laddare som helst, och så avpassar man tiden efter de egna batteriernas status och effekten. Litet trötta batterier kan behöva mer tid.
Anders S
De klarar mer utan att läcka. Anledningen att man påpekar detta är att vid ca 45 grader kommer plattorna i luften, och det är inte bra. Lutar man mer händer inget farligt annat än (möjligen) batterikapaciten minskar. Även ett "vanligt" batteri (de är inte så vanliga längre) med ventiler på varje cell läcker rätt beskedligt om det välter. Den risken kan man hantera med en batterilåda utan större problem - det handlar inte om stora mängder om batteriet inte går sönder mekaniskt eller man ligger upp-och-ner med båten någon längre tid. Men då menar jag att man har andra bekymmer än batterierna att tänka på..Håkan skrev:Observera att de bara klarar 45 graders lutning och vad händer om du går omkull?
Vad har forumet för erfarenhet av syraläckage?
Är det någon som blivit drabbad eller är det inget man behöver bry sig om?
Själv är jag livrädd...
(Lite överdrivet kanske)
Mvh /
Om man är nervös för att det skall luta mer än 45 grader (det är naturligtvis befogat på Riktiga Havet) är det mycket (MYCKET!) viktigare att batterierna sitter fast så de inte kan lossna. Det betyder att man bultar fast dem, med strävor och stämplar och i något som inte kan lossna. Jag har sett många sk "batterilådor" i poletenplast och med ett 25-30 kg tungt batteri, fastsatt med ett spännband. Spännbandet sitter fast med fyra korta plåtskruv i en plywoodskiva, som bara i bästa fall är fastskruvad i sin tur. En sådan lösning kanske ger ett (homeopatiskt) skydd mot syraläckage, men inte mot den verkliga risken - en 30-kilosklump på besök i huvudändan av stickkojen eller som far runt i motorrummet och slår sönder allt i sin väg, inklusive genomföringarna.
Sedan kan man alltid tänka på att om man slår runt kan batterierna lossna, men också att det finns sannolikt ytterligare saker till ombord som har ungefär samma potential som batterierna att ställa till det i så fall. Dit hör t ex verktygslådor, reservankare och spisar.
Anders S
Så egentligen är det drift vid 45 grader som de menar och inte "förvaring"?Anders S skrev:
De klarar mer utan att läcka. Anledningen att man påpekar detta är att vid ca 45 grader kommer plattorna i luften, och det är inte bra. Lutar man mer händer inget farligt annat än (möjligen) batterikapaciten minskar.
Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Nej, Det finns en övertrycksventil, den skall inte vara under ytan, naturligtvis. Det är väl heller inte säkert att den är fullständigt tät (det är ju en övertrycksventil) och att förvara batterierna så att plattorna luftar är heller inte bra.Håkan skrev:Så egentligen är det drift vid 45 grader som de menar och inte "förvaring"?Anders S skrev:
De klarar mer utan att läcka. Anledningen att man påpekar detta är att vid ca 45 grader kommer plattorna i luften, och det är inte bra. Lutar man mer händer inget farligt annat än (möjligen) batterikapaciten minskar.
Mvh / Håkan
Jag uppfattar det som att man kan montera och förvara dem upp till 45 grader, men att en kortare lutning däröver inte ställer till något i praktiken.
Anders S