Hej alla (första inlägg)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Facil26_Fin
Guldmedlem

Hej alla (första inlägg)

Inlägg av Facil26_Fin » sön 11 nov 2007, 09:31

Tack föe en superb sida.
Har följt me nu en längre tid och kan konstatera attt man får svar på frågor och verkligen sakkunniga svar.

Är en "gammal" segel-n00bie som inte seglat eller haft båt på 15 år men nu är i den situationen att en Facil26 -78 damp "ner i famnen" har nu denna gångna sommar seglat och rustat henne i ngl skick, men mycket återstår ännu, hon har stått på land i 5 år och det har satt sina spår.
- Seglen är orginal, slitna men ngl hela så på den sidan behös inte göras för inkommande säsång (joo dennä säsång är förbi, lyfte henne i torsdags i snöslask o regn)
- Stående riggen är i rätt så ok skick men den löpande riggen bör bytas. Har ännu fall med ½-wire och ½-rep, och de är slut.
- Motorn är en gammal VP MB2/50S trotjänare :)
(laddingen kass) Så jag tänkte investera i både solpanel och en Dyna-Start anläggning, så det finns att gör längs vintern :)
- Så jag kommer antagligen att fråga en massa dumt :)
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 11 nov 2007, 13:49

Hej och välkommen!
Om du har en dålig dynastart kan du väl lämna in den till en bilelektriker och få den renoverad över vintern?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 11 nov 2007, 15:33

Hej og velkommen!
Jeg har just efterset en dynastart (BOSCH) til en Albin O21 - jeg ved ikke om det er densamme til din motor, men måske. Det der var fejlen her var, at kullene når de slides kommer til at hænge i kulholderne, og når de så er blevet for korte så starter motoren ikke. Løsningen er at tage kullene ud, og se efter om vibrationerne har lavet hak i siden på kullene så de kommer til at hænge. Løsningen er at slibe dem let på siden (sandpapir) og så montere dem igen. Alternativt selvfølgelig at montere nye kul. En sådan dynastart til en bådmotor skal i princippet kunne holde "evigt"
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » mån 12 nov 2007, 15:14

Guitar Nilsson skrev:Hej och välkommen!
Om du har en dålig dynastart kan du väl lämna in den till en bilelektriker och få den renoverad över vintern?
Tack :)

Oh.. Ursäkta mitt dåliga uttryck.
Motorn har bara sin orginal laddnings-spole. Och den är kass. Så jag ämnar köpa en ny Dyna-Start och montera i den för att ha vettig tillgång till el, ok kan vara överdrivet med både solpanel och dyna, känns tryggare så :) och att kunna använda el utan att behöva bekymra sej dessmer.

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » mån 12 nov 2007, 15:16

hhmcsv skrev:Hej og velkommen!
Jeg har just efterset en dynastart (BOSCH) til en Albin O21 - jeg ved ikke om det er densamme til din motor, men måske. Det der var fejlen her var, at kullene når de slides kommer til at hænge i kulholderne, og når de så er blevet for korte så starter motoren ikke. Løsningen er at tage kullene ud, og se efter om vibrationerne har lavet hak i siden på kullene så de kommer til at hænge. Løsningen er at slibe dem let på siden (sandpapir) og så montere dem igen. Alternativt selvfølgelig at montere nye kul. En sådan dynastart til en bådmotor skal i princippet kunne holde "evigt"
Tack :)

Okej, tack för info! Bra att veta. :)
Har mening att köpa en helt ny dyna.
(inlägg G-N)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 nov 2007, 18:54

Hm, lite svårt att fatta ändå, det här.
En dynastart är väl en startmotor/generator i ett, alltså bägge funktionerna. Tror de brukar även kallas för alternator på gammelbilar.
Om du startar motorn på nåt annat vis än med dynastarten (endast en laddningsspole?) så kanske du borde fundera på att sätta dit en annan generator, Biltema har Volvoliknande växelströmmare billigt. Med enbart dynastarten som laddare får du köra motorn hur länge som helst för att få fullt i batterierna, dynastarten laddeffekt är väldigt liten.
På min MD2B satte jag dit en extra växelströmsgenerator och använde dynastarten enbart till just starten.
Blir det här för krångligt kan jag rekomendera en solcell som komplement. Och strömsnål Isothermkyl om du nu nyttjar kylskåp. Kyl av modell supercool är helt hopplösa på strömförbrukning, det är omvittnat tusenfalt i alla forum.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 12 nov 2007, 19:25

Det här handlar om en Honda bensinfyrtaktare, som Volvo satte i ett inombordarpaket, en sorts variant på "segelbåtsdrev light". Här blir det svårt att sätta på en generator, och kanske till och med en dynastart kan bli knepig, om det inte finns någon specialare. Man startar den (om jag minns rätt) med snöre...
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 nov 2007, 19:40

Aha! Finns inte det paketet till salu nu med? Tror jag läst om såna med 10 hk Honda. Det kanske går att titta på nyare varianter och se om de har bättre laddning, och hur?
Ström går det ju åt i mängder i båtarna numer.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 12 nov 2007, 20:03

Guitar Nilsson skrev:Aha! Finns inte det paketet till salu nu med? Tror jag läst om såna med 10 hk Honda. Det kanske går att titta på nyare varianter och se om de har bättre laddning, och hur?
Ström går det ju åt i mängder i båtarna numer.
Forumvännen "Consensus" (som också heter Anders) har talat väl om sådana - jag tror han har sådana i sin firma. Det kan ju inte skada att PM:a honom. (Det kan ju inte vara reklam om jag säger det?)
Anders S

Ernst
Guldmedlem

Inlägg av Ernst » sön 18 nov 2007, 16:29

Honda 10 hk och Yamaha 15 hk konverterade till inombordsmontering med segeldrev finns här: http://www.saildrive.se/ tillsammans med instruktionsbok med bilder. Motorerna har elstart med 10A laddspole och kan som utombordsvarianten startas med snöre vid batteritorsk.

Jag blev lyrisk när jag hörde (snarare INTE hörde) en sån här Honda. Att rubbet bara väger 50 kg gör inte saken sämre.

Åke

Skriv svar