Septiktank i Cumulus

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Babsan
Rookie

Septiktank i Cumulus

Inlägg av Babsan » tor 15 nov 2007, 08:58

Hej!

Vi har köpt oss en Albin Cumulus och vill installera en septiktank i den. Finns det någon som kan tipsa om bästa storlek och placering av denna?
Mvh "Babsan"

PelleH
Silvermedlem

Inlägg av PelleH » tor 15 nov 2007, 21:56

Den enda "köpetanken" som jag hittat med tillräckligt små mått är en liten 12-liters från watski. Den har jag monterat under huvudkudden på styrbords-slafen i förpiken. Tanken sitter monterad på skottet med några genomgående vagnsbultar. Tömningspump sitter innanför främre delen av samma skott med genomföring för pumphandtaget.

Att det inte blev en större tank beror på att de andra jag hittat är svetsade för att monteras på höjden (inlopp och avluftning vill man nog ha upptill, och utlopp nertill). Vill man ha en större tank kanske man nog vända sig till någon som kan svetsa i hop en efter mått.

//Pelle

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 16 nov 2007, 07:37

Malin
Trogen medlem

Inlägg av Malin » fre 16 nov 2007, 13:07

Hej

Tanken i vår Cumulus sitter på samma ställe som PelleH har den, fast den är betydligt större. Den verkar vara specialbyggd för att passa mot alla lutande sidor i stuven. Till denna har vi kopplat en trevägsventil så att vi använder toapumpen till att tömma. Genomföringen är sedan längst fram under syrbordskojen i salongen. Vi har kanske totalt 1,5 m slang. Fungerar jättebra!

Hälsningar Malin W

Skriv svar