Nej, om du mätter divinycellen med matris och fiber så suger den inte vatten, inte mer än vad laminatet gör iaf. Och det gör ju inte balsa heller.
Men om du sågar i sandwichen, eller för den delen, skadar det, då suger det ju vatten i den ytan som blir exponerad. Det är ju inte så att man suger matrisen rakt igenom skummet, då blir det jäkligt tungt! Och det var ju lite det som var grejen med Finn Flyern, obehandlad skumyta. Nu vet ja inte säkert hur långt in vatten skulle suga sig om det får "ligga" på den ytan ett tag, men mer än några cm tror jag.
Testa att laminera med epoxi på divinycell, man kan nästan hälla på hur mycket som helst! det bara försvinner in! Man måste "prima" ytan, med ca 300g/kvm, annars suger divinycellen i sig för mycket plast från resten av laminatet, om man bara laminerar direkt på en bar skumyta. Men det rutskurna skummet är ju primat på ena sidan, men en lätt glas väv, den är ju klar, andra sidan däremot. Sen skall man inte heller lägga riktade fibrer mot en skumyta, det blir inte så bra vidhäfting, utom med epoxi.
Jaså, du är sugen på en High techbåt Gustav? Ja, lite planer har man ju på att försöka bygga och sälja nåt halv one-off bygge:) Håller på och skissar lite lätt på min egen drömbåt, kan lägga upp lite bilder ikväll, det kanske kan falla i smaken?:) Den ja ritar på nu blir rätt extrem, ca 14.3*3-3.5m 140kvm i krysstället typ, 190 i gennackern:) Djup swingköl för att klara det på ett smalt skrov. Lite Luca Brenta/Wally stil är tanken, men klart att det går att se på:)
Gunnar, nu kunde ja inte låta bli att kolla upp det, teak har en denistet på va 0.61 till 0.7 vid 12% fuktighet, din TBS matta borde ligga på 0.5 om dina uppgifter stämmer. Det betyder att tbsmatta flyter, gör den verkligen det? Jag räknade då med en tjocklek på 2mm. Har nämligen för mig att jag sett densiteter på runt 1.4, men det är nog hårdare plaster.
Ja, då blir teakdäcket dubbelt så tungt rätt exakt.
På min båt som är 13.5*2.55m , med tanke på dess former kan man nog räkna runt halva den kvadratiska ytan, blir det då ca 18kvm teak, men säg 20 för sakens skull. Då pratar vi rätt exakt 60-70kilo teak, eller då 40-50kilo Tbs. Visst, sen tillkommer ju även lim och nåt på teaken, säkert 20kilo till. Så visst, 40 kilo lättare kanske det blir med mattan. Det kan jag utan tvekan leva med:)
Klart att jag inte bara minskar kölvikten, men det förstod du väl Gunnar? sänker tyngdpunkten nästan en meter, vilket ger ett djupgående på ca 2.4-2-5 meter. Det ger även en mycket smalare, effektivare kölfena, och den våta ytan minskar med en och annan kvm:) Bly är bra dyrt, så kan man minska på det så är det bra:)
//Robin
Källa fär teakens densitet:
http://vot.teknologisk.dk/10343,11