Vad ska detta föreställa?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Vad ska detta föreställa?

Inlägg av Seglaren » mån 12 nov 2007, 22:51

Inte så proffsigt utfört. Tog bilden på mässan förra veckan. Gissa båt?

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 12 nov 2007, 23:01

Jag fattar inte vad du menar! Det är ju en synnerligen genomtänkt konstruktion!
För att kondensen från fönstret och eventuell fukt från annat håll inte omedelbart skall fördärva sandwichen har man lämnat "ändträt" öppet så att fukten kan vädras ut omedelbart!

Det är nog samma tanke som bakom tekniken med små klena brickor under kölbultsmuttrarna - det blir ju så mycket lättare att se hur laminatet spricker och brickorna med sin mutter sjunker in. Och man kan åtgärda saken bums!

Men att gissa vilken båt det är törs jag inte - även om jag har några goda kandidater. Jag är nog för feg!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 13 nov 2007, 07:50

Obegripligt.

Men vad kan det vara för båt? Skall vi gissa på en nyare modell, någon där man fäster stor (eller snarare "liten" vikt vid vikt - det handlar ju uppenbarligen om ett skott i sandwichlaminat. Vi kan ju också tänka oss att det handlar om någon sorts modifikation eller tillbyggnad som inte är indesignad i båten från början - dimensionerna antyder att det är en avgränsare, inget "bärande"?. Rutan förefaller också vara limmad mot insidan - jag kan inte se någon rutram (det kan ju vara en synvilla - svårt att se). I så fall kan man tänka sig ett hi-tech-inspirerat nybygge, där någon klantnisse glömt ändkåpan på skottet då det sattes dit, och så kan man varken ta loss rutan eller ta ut skottet för att rätta till... Kolla dessutom kabeln och den trelagrade plywood/fanerskivan.

Hade detta satts mot skrov/ruffsidan hade ingen brytt sig. Det är bara fult i det här läget och saknar egentligen betydelse. Skottet är ju inne i båten... Så, vilka nya båtar tillåter viss modifiering, bygger "lätt" och (kan man tänka) ställer ut "icke-seriebåtar" på mässor?
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 13 nov 2007, 10:12

Det är Finn Flyer 32. Jag hann inte gå ned i båten och kika. Men kunde inte låta bli att ta ett kort då det lyste "klantigt" lång väg. Det ser ju riktigt illa ut, vore intressant att höra vad tillverkaren har att säga. För nånstans på vägen har det ju uppenbarligen gått snett.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 13 nov 2007, 11:59

Fy då. Det är ju en ordentlig, riktig båt?

Nu tittade jag på deras hemsida, och man ser faktiskt hur de har byggt två skott rakt mot rutorna - ett för toan och ett för akterruffen. Se här: http://www.finnyachts.fi/cms/?p=p_3&sNa ... lyer-32-cr#

Inte kan en riktig konstruktör som Eyvind Still rita en båt där ett skott seriemässigt ställs mot ett fönster? Det måste vara ett feltänk, eller så har man missat något fundamentalt på varvet? Lösningen är ju (som alla förstår) att dela fönstret i två och laminera fast skottet mot ruffsidan (eller åtminstone montera det rätt). Även en trälist på skottkanten är ju inget annat än en nödlösning.

PS: Om man nu trodde att det kanske var Bavaria eller Hanse eller någon annan "lågprisbyggare" som gjort det här; betänk hur viktigt och värdefullt det kan vara att designa hela båten från början och följa ritningen. På ett sådant volym-varv hade man sannolikt "gjort om och gjort rätt" i stället och kunnat slå ut kostnaden för form-modifieringen på många byggen.
Anders S

bassace

Inlägg av bassace » tis 13 nov 2007, 12:30

Känns som design (tufft utseende) gått före funktionen i det här fallet.

Med det finns även andra tillverkare av ordentliga riktiga båtar som har liknande lösningar. Se t ex Hallberg-Rassys HR31 hur främre rutan delas av det bärande huvudskottet mellan salong och förpik. Antar dock att det är snyggare utfört än exemplet ovan.
http://www.hallbergrassy.se/hr31/HR31Mk ... long02.jpg
http://www.hallbergrassy.se/hr31/HR31Mk ... rpik02.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 13 nov 2007, 12:58

bassace skrev:
Med det finns även andra tillverkare av ordentliga riktiga båtar som har liknande lösningar. Se t ex Hallberg-Rassys HR31 hur främre rutan delas av det bärande huvudskottet mellan salong och förpik.
Usch&fy. Nu sjönk de i min aktning.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 13 nov 2007, 13:22

Varför gör man så???
Spara pengar, enkel produktion men ändå...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

bassace

Inlägg av bassace » tis 13 nov 2007, 13:39

Det är väl inte så ovanligt ändå.
Ännu ett exempel: Comfort 32 http://www.sailguide.com/Bilder/Comfort_32i1.jpg

bassace

Inlägg av bassace » tis 13 nov 2007, 13:54

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 13 nov 2007, 13:55

jag tycker iofs att designen är riktigt häftig (som den grafiker man är)
och att det i stället för att dela rutan skulle räcka men en svärtning av rutan på det stället. Typ bakrutan på vissa personbilar. Då behöver dom inte mycket mer än lite coolt stylade rutor i stället.

Sen verkar ju båten vara som klippt och skuren för mig...

Bara hoppas att man vinner på tipset då... :D :D

fast då måste jag ju förståss tippa med, vilket jag aldrig gör. :?

Svante

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 13 nov 2007, 13:58

Ja, det verkar inte vara helt ovanligt. Men ska man göra så så kan manju göra det bästa av situationen i alla fall. Det kan man ju inte påstå att man gjort på Finn Flyern. I-landsproblem, visst men tusan så störande. Tänk själv att behöva glo på det där varje gång man är på båten :roll: Det skulle i alla fall störa mig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 13 nov 2007, 16:15

Måste vara någon sorts stolleprov. Efter ett antal år måste rutan ut, till exempel för att tätas. Vad händer då?

Rimlighetstest: Vem har det så hemma i huset? Vem sätter med vett och vilja en vägg mitt i fönsterrutan? Eller, ett fönster där det finns en vägg?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 13 nov 2007, 17:29

Anders S skrev:Måste vara någon sorts stolleprov. Efter ett antal år måste rutan ut, till exempel för att tätas. Vad händer då?

Rimlighetstest: Vem har det så hemma i huset? Vem sätter med vett och vilja en vägg mitt i fönsterrutan? Eller, ett fönster där det finns en vägg?
Min båt har faktiskt samma konstruktion - ena fönstret till aktre sovhytten fortsätter bakom ett skott och delas med den lilla aktertoan. Men där har man i alla fall tänkt till och gjort ett uttag i skottet som motsvarar fönsterramens skruvlängd så att den går att demontera.

Men liknande lösningar som den på bilden där saker inte går att demontera är nog rätt vanligt på många båtar. Hur många båtar har inte tankar i exempelvis polyeten som troligen börjar läcka någon gång och som lagts in innan däcket kom på plats? De flesta av dagens massproducerade båtar tror jag.

En båtgranne visade mig (rätt stolt) hans nya 42-fotare av ett känt tyskt märke. Motorn låg delvis under sittbrunnen och nedgångstrappan och kunde servas genom diverse öppningar och borttagande av trappan. Men ingen av dessa öppningar var stora nog att släppa igenom hela motorn! Så jag blev intresserad hur man får ut motorn och började studera konstruktionen närmare. Jag fick även hjälp av ägaren (inte fullt lika stolt nu) och kunde så småningom konstatera att motorn endast gick att lyfta ut genom att antingen såga sönder sittbrunnsdurken eller genom att riva två skott mot sovhytterna och diverse fundament för trappan och sedan ta den den vägen.

Jag misstänker att sådana problem är vanligast bland massproducerade båtar som BenJenBavHan. Men hur är det med prestigebåtarna från t.ex Orust - går allt att skruva loss och ta bort?

Skriv svar