Svårstartad motor, vinterunderhåll

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Båtsman
Diamantmedlem

Svårstartad motor, vinterunderhåll

Inlägg av Båtsman » sön 11 nov 2007, 21:19

Har en Yanmar 2GM som är svårstartad.
Vill starta den för att köra runt lite glykol i kylarvattnet.
Problemet är att den inte vill starta, ibland kan den vara lite svårstartad även på sommaren. Någon som har tips på hur man får igång den?
Batterierna verkar ok.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » sön 11 nov 2007, 21:41

Du kanske kan rikta en kupévärmare mot motorn under en dag eller så?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 11 nov 2007, 21:55

Har du provat att köra lite med ventillyftarna uppfällda först, så det hinner mata fram soppa? Sen ner med lyftarna och nytt försök, full gas bägge gångerna.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 11 nov 2007, 22:04

Har du färskvattenkylning så tänk på att du inte får in glykolen i kylkanalerna förrns termostaten öppnar. Jag antar att båten står på land.
Jag hängde en hink vatten vid avgasröret och en hävertslang därifrån till kylintaget, sen igång med motorn på ganska högt varv till det yttre kylvattnet som gick runt runt i hinken blev rejält hett, då vet man att den inre termostaten öppnat. Har man ingen slang beredd kan man ha en dunk att fylla på i hinken om en del av avgasvattnet blåser ur.
Jag brukar köra i glykolblandning även i sjövattendelen, en del varvar bara upp motorn så vattnet i avgassystemet blåser ur.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » mån 12 nov 2007, 07:09

Jag har riktat en värmefläkt mot motorn, hoppas att det gör den mer lättstartad.
Den är sjövattenkyld.
Har inte provat med ventillyftarna, ska testa när jag åker ner nästa gång (i morgon).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 12 nov 2007, 08:17

Svårstartad (direktinsprutad) diesel brukar betyda dålig kompression eller läckande spridare - på förkammardieslar (med glöd) skall man kolla glödspiralerna. Om starttrögheten är värst efter långa stillestånd, kolla spridarna, är starttrögheten temperaturberoende (värre om det är kallt), kolla kompressionen. Komp-prov på dieslar kräver speciell kompressionsmätare - en "vanlig funkar icke.

Då skulle jag ta med en hetluftpistol och blåsa hetluft rakt in i insuget medan man (någon annan) startar motorn. Det brukar göra susen. Undvik i det längsta startgas (eter), även om det kan göra nytta i stark kyla. Men så illa vill du inte din motor - en eterstart motsvarar minst 100 timmars drift till vardags. Varmluft gör ingenting.
Anders S

Skriv svar