Färgrand

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LF
Silvermedlem

Färgrand

Inlägg av LF » tis 06 nov 2007, 07:45

Är det någon som vet färgnumret på den blå randen på en Sweden Yachts? Min rand, som är snart 30 år, har börjat krita och är svår att hålla snygg. Jag funderar på att måla om den med tvåkomponents färg, eftersom skrovet i övrigt är i bra skick. Någon som har erfarenheter av detta?
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 06 nov 2007, 07:52

1. Är det viktigt att det blir "rätt nyans" - annars kan du säkert hitta något "nära". Billackeringsfirmor brukar kunna mixa lack riktigt bra, och till en vattenlinje (som inte ligger i vattnet hela tiden) kan man nog använda billack. Det finns för övrigt tvåkomponents billack som används bl a till betongbilar - den kommer att hålla.

2. Jag vet IOFS inte något om Sweden Yachts, men båtbyggare brukar veta rätt väl vilka gelcoats de använt vilket år och vilken produktionsomgång - det är INTE alltid samma. Sedan skall du väl kunna få fram ett RAL-nummer den vägen.
Anders S

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 06 nov 2007, 10:35

Prova tre gånger extra med rubbing och eventuellt vattenslipa lite.
Har man väl lackat så är det svårt att ångra sig och skulle vattenslipningen bli dålig så har du en bättre grund att lacka på.

LF
Silvermedlem

Inlägg av LF » tis 06 nov 2007, 16:29

MartinM skrev:Prova tre gånger extra med rubbing och eventuellt vattenslipa lite.
Har man väl lackat så är det svårt att ångra sig och skulle vattenslipningen bli dålig så har du en bättre grund att lacka på.
Tack Martin för tipset, jag har provat både rubbing och abralon, men verkar ha kommit till vägs ände. Randen kritar redan i mitten av sommaren.

Tack Anders för tipsen, det är inte främst vattenlinjen jag tänker på utan den ganska breda randen längs med skrovet ca 10 cm nedanför relingen.
/LF

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 06 nov 2007, 17:23

Du kanske skulle putsa upp den och sedan lacka den med tvåkomponents klarlack? Så får du originalfärgen.

Rudi

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » tis 06 nov 2007, 17:34

Jeg malede vandlinie og skrogstribe på min Beason i 1984 med Hempels Poly Best to-komponent polyurthann maling.
Vandlinien står nu 24 år efter som ny, striben på skroget også, bortset fra skrammer fra pæle o.l.
Antallet af farver i denne maling er begrænset, men måske er der en der kan bruges.
Du skal så sikre dig, at der med en to-komponent polyurthanmaling kan males ovenpå den eksisterende stribe.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 06 nov 2007, 17:36

LF skrev:
MartinM skrev:
Tack Anders för tipsen, det är inte främst vattenlinjen jag tänker på utan den ganska breda randen längs med skrovet ca 10 cm nedanför relingen.
Ligger randen så högt att den "aldrig" är i vattnet kan du måla med vilken färg du vill. Baksidan är att det blir en kant som knappast går att polera ner. Med den dyra sortens masktejp (plast) kan man få en avgränsad kant, men man måste vara noga, hu!

Om du kan få tillbaka färgen med rubbing (silikonfri) kan du lacka ett par lager klarlack som Rudi föreslog, Då kan du polera ner (lack)kanten mot skrovet i stället..
Anders S

LF
Silvermedlem

Inlägg av LF » ons 07 nov 2007, 08:43

Anders och Rudi, er ide med klarlack har jag inte tänkt på. Jag kan få randen att bli blank och fin med abralon. Sedan skulle jag alltså kunna klarlacka den. Men hur går det till? Kan jag rulla och pensla två komp klarlack? Finns det polyuretan klarlack? Vilka fabrikat rekomenderar ni?

Tack alla för bra synpunkter och input i frågan!
/LF

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 07 nov 2007, 09:25

LF skrev:Anders och Rudi, er ide med klarlack har jag inte tänkt på. [...] Finns det polyuretan klarlack? Vilka fabrikat rekomenderar ni?
Det var alltså Rudi:s ide!

Jag hade provat på en liten begränsad yta (mest osynliga hörnet på randen) med International tvåkomponent PU-lack. Alternativt - hör med en billackerare om klarlack som topplager ovanpå vanlig lack - men se till att du då får LUFTTORKANDE färg.

Om den inte "syns" efter torkning och när du har hittat precis rätt spädning (rinner inte, flyter ut, drar igen alla penseldrag) så målar du hela. Om inte var det ingen bra ide, och då slipper du bli arg, om du bara provat på några cm - det orkar du rubba ner.
Anders S

LF
Silvermedlem

Inlägg av LF » ons 07 nov 2007, 13:25

Klarlack låter som en bra ide. Jag skall prova till våren med International. Tack Anders för tipset att prova på begränsad yta först. Jag tror inte det skall bli några problem då randen verkar inlagd i gelcoaten från början.
/LF

Skriv svar