Går också i nybåtstankar. (Edit)
Ja Luffe 37 är hur häftig som helst. Har lite avfärdat den då den känns lite trång inombords. Någon med erfarenhet ?omega skrev:Hej
kolla in Luffe 37 , finns en pa batnet till salu för lite mer än 500000,men annars en trevlig bat, även contrasten är trevlig,men kanske lite väl dyr med tanke pa storleken
//Johan
/ Jojje
Tycker att samtliga annonser jag sett har legat mellan 350-500k i begärt pris nu i sommar och höst. (3-4 st) Du menar att samtliga dessa är misstänkt lågt pris ?Alf Johnson skrev:Vill du ha en Conqubin 38 för 500´ får du nog inte ha för stora krav. Det finns en hel del fuskbyggen som är billiga. Problemet med sandwichskrov är just noggrannheten vid plastningen. Ett skrov där inner- och ytterskrov inte håller ihop är tyvärr inte mycket värt. Om möjligt kolla vridstyvheten, man kan se på inredningen om skrovet rör sig mycket./ Alf
/Johan
/ Jojje
Jag visste inte att Conqubinen har sandwichskrov, men i så fall är det viktigt att undersöka skrovet ordentligt. Har skrovet delaminerat är det bättre att leta efter en annan båt - sådant är svårlagat.
Nu är Conqubinen vanligen självinredd, och det kan skilja oerhört mycket på kvaliteten på sådana. Inredningens kvalitet och finish brukar påverka priset mer än grundkvaliteten. Det viktiga är (som jag ser det) att förvissa sig om att grunden är rätt gjord, att skott är korrekt inlaminerade och att båten är sund i grunden. Är så fallet kan man sedan tillbringa hur många timmar som helst med att "förbättra" finish och detaljarbete, medan det är direkt trist att inse att man borde "börja om" med grundarbetet på en jättefin (vackert inredd) båt som (kanske) visar sig ha strukturella problem.
Att det begärda priset skulle påvisa eventuella problem med sandwichlaminatet tror jag inte riktigt på. Båtar är individer och skall behandlas som sådana. Titta, fråga, kolla, undersök och när du är riktigt sugen, be om hjälp med en riktig besiktning. En sådan kan inriktas på just skrovet, däcket och riggen om man vill - att räkna lossnade pluggar i inredningen behöver man kanske inte hjälp med, men att det är tillräcklig laminatlängd på bottenstockarna kan kräva erfarenheter som de flesta inte har.
Nu är Conqubinen vanligen självinredd, och det kan skilja oerhört mycket på kvaliteten på sådana. Inredningens kvalitet och finish brukar påverka priset mer än grundkvaliteten. Det viktiga är (som jag ser det) att förvissa sig om att grunden är rätt gjord, att skott är korrekt inlaminerade och att båten är sund i grunden. Är så fallet kan man sedan tillbringa hur många timmar som helst med att "förbättra" finish och detaljarbete, medan det är direkt trist att inse att man borde "börja om" med grundarbetet på en jättefin (vackert inredd) båt som (kanske) visar sig ha strukturella problem.
Att det begärda priset skulle påvisa eventuella problem med sandwichlaminatet tror jag inte riktigt på. Båtar är individer och skall behandlas som sådana. Titta, fråga, kolla, undersök och när du är riktigt sugen, be om hjälp med en riktig besiktning. En sådan kan inriktas på just skrovet, däcket och riggen om man vill - att räkna lossnade pluggar i inredningen behöver man kanske inte hjälp med, men att det är tillräcklig laminatlängd på bottenstockarna kan kräva erfarenheter som de flesta inte har.
Anders S
Vår förra båt var en Diva 399 från 1992 som vi var nöjda med.Jojje skrev:
Diva 39 är en fin båt (lite dyr förståss), har hört en del negativt ang kvalitet på Diva så det har ju påverkat mig en del.
Visst kan man ha synpunkter på Diva och vi gjorde om lite saker men det var främst elbiten och slitdelar. Vi hade aldrig några problem med det struktuella eller hållfasthet.
+
Prisvärd (Visst kan du hitta dåliga exemplar men det bruka visa sig på priset)
Ovanlig, folk undrade ofta vad det var för båt
Snabb, lys 1,25-1,26
Bekväm
Stor sittbrunn
Lättseglad
Sjövärdig
Snygg (kanske inte bakifrån?)
Stor salong
Lättmanövrerad i hamn pga lågt vindfång och stor köl
Stabil mast
Lättdriven, seglade enbart med självslående fock på semestern
-
Kvalité på hemmabyggen (se till att hitta en fin)
Ej ståhöjd
Få kojer (7st)
Ingen racer utan bekväm snabb familjebåt
Lång (svårt att se vart båten slutar)
Tung mast
Trång
Som sagt var vi nöjda och letar nu efter en båt med 8 kojer men det ä rinte lätt.
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Otäckt vad man är ombytlig och lättpåverkad. Först satt jag och sukttade och fluktade på läckra bilder på Luffe 37 och nu efter Håkans positiva omdömen av Diva 39 så blev man lika sugen igen.
Kommentarer i Bold
+
Snabb, lys 1,25-1,26
Bekväm
Stor sittbrunn
Lättseglad
Sjövärdig
Stor salong
Stabil mast
-
Ej ståhöjd 1.80 säjer Sailguide d.v.s ståhöjd för frun, problemet är löst
Få kojer (7st) Det räcker
Ingen racer utan bekväm snabb familjebåt Precis vad jag vill ha
Lång (svårt att se vart båten slutar) Lotusen är 2dm längre no problemas
Tung mast
Jag överlever
Trång Jag får undersöka saken.
Tack för info Håkan jag får försöka kolla på en Diva vid tillfälle.
Kommentarer i Bold
+
Snabb, lys 1,25-1,26
Bekväm
Stor sittbrunn
Lättseglad
Sjövärdig
Stor salong
Stabil mast
-
Ej ståhöjd 1.80 säjer Sailguide d.v.s ståhöjd för frun, problemet är löst
Få kojer (7st) Det räcker
Ingen racer utan bekväm snabb familjebåt Precis vad jag vill ha
Lång (svårt att se vart båten slutar) Lotusen är 2dm längre no problemas
Tung mast
Trång Jag får undersöka saken.
Tack för info Håkan jag får försöka kolla på en Diva vid tillfälle.
/ Jojje
Jojje, vill du ha bilder så skicka ett PM.
Jag är 1,83 och få stå något lutad vid köket.
Övriga delar är lägre...
De trånga partierna är kabinerna och toaletten men hur ofta är man där?
Lite ont om stuv kanske.
Båten har riktigt navbord och det uppskattas också.
Luffe gör fina båtar
En Luffe 40 kanske?
Ha det /
Jag är 1,83 och få stå något lutad vid köket.
Övriga delar är lägre...
De trånga partierna är kabinerna och toaletten men hur ofta är man där?
Lite ont om stuv kanske.
Båten har riktigt navbord och det uppskattas också.
Luffe gör fina båtar
En Luffe 40 kanske?
Ha det /
Håkan

Jag blir bara nyfiken!Håkan skrev: ...Få kojer (7st)....
När 7 kojer på en 12 meters familjebåt är för litet, hur seglar ni då?
Jag har ju gått runt och retat upp mig på alla dessa eoner av kojer på bekostnad av andra funktioner i de flesta (alla?) båtar. Och tänkt att kojraseriet är ett resultat av andra, större marknaders behov. (Tänker osökt på Monthy Pyton-sketchen "Every sperm is sacred...").
Eller att det är ett sätt att i marknadsföringen få en båt att verka "större".
Jag letar ju en båt i 34-36-fotsklassen med två ordinarie hamnkojer samt två extra/reservkojer som fungerar som sjö-och gästkojer. Och då får man leta...
Jag tror att 8kojer/12m båt är intressant för en hel del.
En stor intressegrupp grupp är yngre par som chartrar båt. Därför finns det båtar med många hytter, i varje hytt en dubbelkoj (men byssan är liten).
En annan grupp är de som delar båt med goda vänner. Då kan man vilja segla tillsammans ibland, kanske har man dessutom ett antal ätteläggar. En och annan kan ju också ha en liten klan på egen hand, och har man fyra egna barn behöver de goda vännerna inte ta med sina.
Jag vet inte hur vanligt det är med tregenerationssegling, men då behövs också kojer.
Har man sedan satt normerna för "rymlig båt" i en Misil, Vega eller Maxi77 så kan det ju förefalla som extremt slöseri att "bara" ha fem kojer i en 12-metersbåt.
En stor intressegrupp grupp är yngre par som chartrar båt. Därför finns det båtar med många hytter, i varje hytt en dubbelkoj (men byssan är liten).
En annan grupp är de som delar båt med goda vänner. Då kan man vilja segla tillsammans ibland, kanske har man dessutom ett antal ätteläggar. En och annan kan ju också ha en liten klan på egen hand, och har man fyra egna barn behöver de goda vännerna inte ta med sina.
Jag vet inte hur vanligt det är med tregenerationssegling, men då behövs också kojer.
Har man sedan satt normerna för "rymlig båt" i en Misil, Vega eller Maxi77 så kan det ju förefalla som extremt slöseri att "bara" ha fem kojer i en 12-metersbåt.
Anders S
Jo du har naturligvis rätt.Anders S skrev:Jag tror att 8kojer/12m båt är intressant för en hel del.
Segling i form av charter, delägarskap och mångbarnskullar/tregenerationssegling kräver många kojer.
Men hur ofta ser man egentligen båtar som seglar på några av dessa sätt i våra vatten?
Jag vill påstå att besättningen i våra båtar under semestertid i de allra flesta fallen består av 2 vuxna och 0-2 barn.
Och ändå finns det, mig veterligen, inte en enda standardbåt över 8 meter som inte har minst 6 kojplatser! Däremot mängder av båtar mellan 35 och 40 fot som inte har mer än några enstaka centimeter fri bänksiva i pentryt.
Är jag så udda?
I så fall är vi minst två (jag tror; många fler).Eilean skrev:
Är jag så udda?
I min båt har vi fem fasta kojer och sedan är det provisoriska kojer som gäller. Två lämpliga sjökojer finns, en i en hytt, den andra i salongen.
Man kan bädda i salongen, (skönast att slippa till vardags) och i akterkabingången finns en stuvhylla som "råkar" vara 2 m x 60 cm och ha ett slingerskott...
Däremot finns verkstad och rejält kök samt "kontor" (navplats). Motorn kan man gå in till och kliva över och ingenting behöver ligga framme, nånsin även om vi är fem-sex personer ombord. Vi har ofta vänner med på segling, och två toaletter känns därför motiverat, även om det brukar vara "lyx" på många båtar.
Jesses vad kojer man kunde haft om man hellre önskat det.
Anders S
Vi har nog kommit fram till att vi är olika för länge sedan...Eilean skrev:Jag blir bara nyfiken!Håkan skrev: ...Få kojer (7st)....
Jag kappseglar med min båt eller så semesterseglar jag, punkt.
Årets semestern 3-5 vuxna + 3 barn.
Jag och min fru
Våra 3 barn
Svärfar
Mina föräldrar ett par dagar och då behövs 8 kojer
Årests kappsegling med övernattning
Farder Race 8 pers ombord
Också årets kappsegling
Lidingö Runt med grabbfest efteråt 9 pers ombord och bleke
Förra årets semester
Delvis 4 vuxna + 3 barn
Vår fam (5 pers) + min far + svärfar
Delvis med annan familj
4 vuxna + 5 barn
och så vidare och så vidare...
Som sagt, alla är vi olika.
När jag blir lika gammal som du kanske vi också bara är två ombord
Men tills dess ser vi det som en social tillställning och bjuder gärna med familj och vänner då vi kan.
I dagens stressade värld har man inte tid att träffa sina vänner annars...
Vi gör likadant när vi åker skidor, firar Midsommar, Nyår, kräftor eller nåt annat...
Ha det /
Håkan

Huuu, vad med folk!Håkan skrev:Vi har nog kommit fram till att vi är olika för länge sedan...Eilean skrev:Jag blir bara nyfiken!Håkan skrev: ...Få kojer (7st)....
![]()
Jag kappseglar med min båt eller så semesterseglar jag, punkt.
Årets semestern 3-5 vuxna + 3 barn.
Jag och min fru
Våra 3 barn
Svärfar
Mina föräldrar ett par dagar och då behövs 8 kojer
Årests kappsegling med övernattning
Farder Race 8 pers ombord
Också årets kappsegling
Lidingö Runt med grabbfest efteråt 9 pers ombord och bleke
Förra årets semester
Delvis 4 vuxna + 3 barn
Vår fam (5 pers) + min far + svärfar
Delvis med annan familj
4 vuxna + 5 barn
och så vidare och så vidare...
Som sagt, alla är vi olika.
När jag blir lika gammal som du kanske vi också bara är två ombord![]()
![]()
Men tills dess ser vi det som en social tillställning och bjuder gärna med familj och vänner då vi kan.
I dagens stressade värld har man inte tid att träffa sina vänner annars...![]()
Vi gör likadant när vi åker skidor, firar Midsommar, Nyår, kräftor eller nåt annat...
Ha det /
Nä sjöliv idkar jag helst med (kärn-) familjen. Allt annat får jag spunk av efter ett par dagar! Kanske aningens asocial....
Men nu förstår jag varför så många kojer!
Visst blir det mycket folk men som tur är kan man välja vilka som får följa medEilean skrev:
Huuu, vad med folk!
Nä sjöliv idkar jag helst med (kärn-) familjen. Allt annat får jag spunk av efter ett par dagar! Kanske aningens asocial....
Men nu förstår jag varför så många kojer!
Som sagt vi är alla olika, ingen har rätt och ingen har fel
Ha det /
Håkan