Glykol i kölsvin ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
wikpop
Trogen medlem

Glykol i kölsvin ?

Inlägg av wikpop » ons 31 okt 2007, 20:07

Fick nyligen rekommendationen att hälla någon liter glykol/vatten-blandning i kölsvinet på båten. Är det verkligen bättre än att torka ur svinet helt ? Finns ju en o annan metalldel där. Det är mycket glykol i dessa tider :roll:

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 31 okt 2007, 20:18

Glykol är giftigt, mer eller mindre beroende på vilken form. Bara det är ett skäl att inte hälla ut i kölsvinet lite på skoj.

Syftet med en sådan övning är väl att det inte skall frysa i sprickor och annat som kan finnas mer eller mindre tillgängligt. Man kan hävda att det aldrig går att få upp allt vatten - eller att det tillkommer hela tiden- och sedan medför frysningar att sprickorna vidgas.

För min del tycker jag att resonemanget låter överdrivet. De flesta sprickorna i kölsvinet är bara i gelcoaten, spelar ingen roll. Ingen större chans att det blir djupa sprickor i området, polyestern under (utgår från att det gäller plast) är tjock och massiv.

Den som vill kan ju lika bra ösa i mängder med salt - sänker fryspunkten, billigare, inte direkt giftigt. Och drar åt sig fukten ...
Och minskar risken för inombords osmosis (= plastpest).

/J

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tor 01 nov 2007, 07:27

...men ökar korrosionen på metalldelar.

Hur skulle det vara med spolarvätska?
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 01 nov 2007, 08:04

Jag har aldrig hört talas om att man skall hälla glykol i kölsvinet av något som helst vettigt skäl. Möjligen kan det kopplas till att man konserverade Wasa med etylenglykol (den giftiga varianten) genom att låta träet ta upp glykol i st f vatten då skeppet torkade? Samma gjorde man med Osebergsskeppet, f ö. Men att det skulle kunna ha någon positiv effekt på en plastbåt (eller frisk träbåt) har jag ytterst svårt att tro. Har man problem med isbildning i kölsvinet skall man lösa det på annat sätt - enklast genom att täcka båten. Att salta det ödeläggande sötvattnet (regnvatten från däcket) var däremot ett gammalt träskeppstrick - segelfartyg hade saltfickor under däck för detta ändamål. I plastbåtar torde det knappast göra samma nytta, tyvärr.

Outspädd
glykol har ungefär samma antändningsegenskaper som bensin - det kan ju vara bra att veta innan man blaskar runt med den på heta avgasrör eller gnistrande generatorer. Köp gärna outspädd glykol (bästa pris), men späd den med (dest)vatten till 1+1 innan den brukas.

Spolarvätska bör man av samma skäl inte hälla i kölsvinet - det är ungefär lika vettigt som att med vilje hälla ut bensin eller diesel med skillnaden att spriten blandar sig med vatten. Men vätskan brinner utmärkt - den funger t ex som tändvätska till grillen - till någras förvåning.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 01 nov 2007, 08:52

Torrt ska det vara i kölsvinet över vintern. Skopa ur, torka ur med trasa och allra sist torka ur noga med kökspapper så att det blir snustorrt.

Det samma under motorn, så att det är helt fritt från oljedroppar och ev. glykol.

Håller med övriga talare som skriver att glykol i kölsvin (on purpose) verkar helt befängt. Skulle vara intressant att höra varifrån ideen kommit? Han som rekommenderade Wikpop, hur har han i sin tur fått tipset?

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Glykol i kölsvin ?

Inlägg av Eilean » tor 01 nov 2007, 09:03

wikpop skrev:Fick nyligen rekommendationen att hälla någon liter glykol/vatten-blandning i kölsvinet på båten. Är det verkligen bättre än att torka ur svinet helt ? Finns ju en o annan metalldel där. Det är mycket glykol i dessa tider :roll:
Är inte detta ett stort icke-problem?
Min båt, 30 år i år har alltid en slatt vatten längst ner i kölsvinet och har alltså haft det oavbrutet i 30 års tid då hon alltid legat i sjön. Nu fryser detta vatten nog bara den strängaste av vintrar, då temperaturen så långt ner vanligen inte sjunker under 0 grader.
Men om det skulle fryser tvivlar jag starkt på någon sprängeffekt - då måste ju vattnet vara inneslutet.
Sprickor?
Ja, antingen är de ytliga gelcoatsprickor som knappast påverkas av vare sig fryst eller glykolblandat vatten. Och är sprickorna djupare och strukturella har man nog problem ändå - alldeles oavsett ytterligare påverkan av vatten, is och/eller glykol.

Och böldpest. Tja min båt hade det på utsidan för 15 år sedan - och sanerades och åtgärdades efter konstens alla regler. Men inne i kölfickan kan jag inte se en enda minsta blåsa! Och om så vore - so what?

Nä mitt förslag är - torka rent så gott det går och låt vara. Om det sedan kommer en slatt nytt vatten i form av kondens eller annat, låt det göra det då.
Eller, sätt i en dyvika. Bra att ha då den underlättar kölsvinstvätt. Jag har tyckt det varit värt besväret och satt i en sådan i mina sista tre båtar.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 01 nov 2007, 09:04

Tommy skrev:Torrt ska det vara i kölsvinet över vintern. Skopa ur, torka ur med trasa och allra sist torka ur noga med kökspapper så att det blir snustorrt.

Det samma under motorn, så att det är helt fritt från oljedroppar och ev. glykol.

Håller med övriga talare som skriver att glykol i kölsvin (on purpose) verkar helt befängt. Skulle vara intressant att höra varifrån ideen kommit? Han som rekommenderade Wikpop, hur har han i sin tur fått tipset?

Hälsningar
Tommy
Lite svårt att torka snustorrt i ett nästan meterdjupt kölsvin med infälld 120 liters bränsletank. Hellre har jag några liter vatten-glykolblandning i kölsvinet (kölskarpen?) än några liter rent vatten som kan frysa sönder både ett och annat...

Gert
Trogen medlem

Inlägg av Gert » tor 01 nov 2007, 09:06

Hälla glykol i kölsvinet hör väl till samma kategori värdelöst vetande som råden att hälla tvåtaktsolja i diesel eller kajennpeppar i bottenfärgen. Dessa råd kommer alltid från dem som "har hört" att det ska vara bra, de har aldrig provat det själva.

Ju mindre man vet om något, med desto mera tvärsäkerhet uttalar man sig om det...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Glykol i kölsvin ?

Inlägg av Seglaren » tor 01 nov 2007, 10:09

Eilean skrev: Eller, sätt i en dyvika. Bra att ha då den underlättar kölsvinstvätt. Jag har tyckt det varit värt besväret och satt i en sådan i mina sista tre båtar.
Håller med! På min Vega satt en dyvika, helt perfekt då man kan slabba på och tvätta rikligt med vatten och bara låta det rinna igenom. Får se om min Turkryssare också har dyvika, blir första upptagning inom kort. Och jag skulle inte tveka att sätta dit en dyvika om den saknar det.

Konstigt men har tidigare bara förknippat dyvika med mindre båtar, men inser att det är minst lika praktiskt på en segelbåt med djupt kölsvin också.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 01 nov 2007, 10:10

Nautihamstern skrev: Lite svårt att torka snustorrt i ett nästan meterdjupt kölsvin med infälld 120 liters bränsletank. Hellre har jag några liter vatten-glykolblandning i kölsvinet (kölskarpen?) än några liter rent vatten som kan frysa sönder både ett och annat...
OK, har man ett så krångligt kölsvin så att det inte går att torka torrt så...
Men hur får du sedan ut glykolblandningen, om du inte kan torka torrt? Risken att rent vatten ska frysa sönder något i kölsvinet är nog ganska obefintlig eftersom det som redan påtalats måste vara instängt vatten som inte kan expandera.

Mitt råd att hålla torrt gäller givetvis bara för kölsvin där så är praktiskt möjligt.. är det omöjligt så bör man inte göra det :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 01 nov 2007, 10:33

Två tips:

För att tömma ett svåråtkomligt kölsvin (det säger alla nuförtiden) kan man använda en våtdamsugare. Sådana kostar inte många kronor (Ok, 500:- eller så) men man kan ha dem till mycket ombord (och hemma). En sådan har jag (två) och den används till att tömma vattentanken, kölsvinet, spilltråget efter konserveringen etc etc. Duschkar, lövrensning i självlänsen vattenpölar efter loggrengöring - det finns många användningsområden.

Om man inte har dyvika, men vill ha så är ett av problemen att borra hålet precis där det skall vara. Så här års löser man detta i mörkret. Släpp ner en stark arbetslampa där dyvikan skall vara (djupaste stället, töm först!) och gå sedan ut och beskåda. Har man inte svart bottenfärg, flera lager, så brukar man se var hålrummet slutar, riktigt bra :-) Annars får man putsa bort litet färg där man uppskattar att hålet skall vara. Det gäller, som alla förstår att borra på precis rätt ställe, så man får maximal avrinning.

Dyvikaproppar får dock icke glömmas, gömmas eller slarvas bort! Man kan, om man vill sticka in en färgad trasa i hålet. En sådan syns och fungerar som "trashävert" om man skulle ha borrat hålet någon cm för högt.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 01 nov 2007, 11:10

Nautihamstern skrev:...än några liter rent vatten som kan frysa sönder både ett och annat...
Hur kan det frysa sönder något, eller annat? Vattnet är ju inte inneslutet och isen kan expandera åt minst ett håll.
Sätt i en dyvika, då slipper du oron och dessutom kan du spola bort det gosiga och sannolikt stinkande mucket som samlat sig under din vattentank.

Anders S.
Jag har använt en stor magnet, jag har en sådan där som kallas "Sea-recovery-magnet" eller något liknande som man hade till att lyfta u-båter med under kalla kriget enligt reklamen (nästan i alla fall).
Magneten på insidan och sedan en mutter i ett snöre på utsidan ger fin precision!
Och magneten har dessutom plockat upp en del tappade verktyg samt en dyr frisörsax och därmed betalat sig.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 01 nov 2007, 11:55

Gert skrev:Hälla glykol i kölsvinet hör väl till samma kategori värdelöst vetande som råden att hälla tvåtaktsolja i diesel eller kajennpeppar i bottenfärgen. Dessa råd kommer alltid från dem som "har hört" att det ska vara bra, de har aldrig provat det själva.

Ju mindre man vet om något, med desto mera tvärsäkerhet uttalar man sig om det...
"Ju mindre man vet..." Ditt inlägg talar för sig självt... :lol:

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 01 nov 2007, 11:59

Tommy skrev:
Nautihamstern skrev: Lite svårt att torka snustorrt i ett nästan meterdjupt kölsvin med infälld 120 liters bränsletank. Hellre har jag några liter vatten-glykolblandning i kölsvinet (kölskarpen?) än några liter rent vatten som kan frysa sönder både ett och annat...
OK, har man ett så krångligt kölsvin så att det inte går att torka torrt så...
Men hur får du sedan ut glykolblandningen, om du inte kan torka torrt?
På samma sätt som jag får ut (största delen av) vattnet som ansamlas. Länspumpen.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tor 01 nov 2007, 12:16

Jag upprepar mitt tips om blöjor. En miljardindustris forskning inom uppsugningsförmåga går inte av för hackor. Dessa håller även ihop vid blötläggning. Använd äppelplockare om Ni inte kommer åt

Skriv svar