Singellina till uthal och cunningham.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 30 okt 2007, 13:15

Guitar Nilsson skrev:Njae, utan cunninghamsträck blir det här seglet ganska påsigt, det kanske ska vara så i lättvind med tung lpngseglarbåt. Storen är 26,5 kvadrat, rullgenuan ca 40, focken ca 20. Tampen till fockvagnen har jag i en clamcleat som sitter fram på masten, det hör till spinfästet. (Har ingen spinne)
Jag skulle ev kunna sätta dirkfallet i en clamcleat... Bra diskussion det här, förutom att jag blir så seglingsugen att jag nästan börjar gråta.
Du kanske helt enkelt bara ska hissa lite hårdare.
Kanske skotar för hårt?

Jag brukar få efterdra lite i fallen sen sitter det som det ska, drar ytterst sällan i cunningham.

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » tis 30 okt 2007, 16:03

Kanske beror det på att segel är olika designade, men med fullatte-storsegel, som jag haft både till min förra och nuvarande båt har jag kunnat reglera buken med hjälp av fallsträckning och uthal. Fallen till sittbrunn i bägge fallen.
/Karl-Magnus.

Göta Petter
Rookie

Inlägg av Göta Petter » tis 30 okt 2007, 17:23

Klart du ska reglera både cunningham och bomuthal!

Du kan sätta cunningham i bomuthalet. Mojängen behöver ëtt fäste som du kan flytta längs bomuthalet och en låsning för cunningham, t ex två clamcleats med bygel.

Gör så här. Använd inga skruv. Sätt ena cleaten bakofram på bomuthalet (innan du trär bomuthalet genom avlastaren). Den andra ska sitta rättvänd på cunningham. Men innan du sätter den på cunningham drar du cunningham genom främre skruvhålet på den cleat du satt på bomuthalet, sedan drar du cunningham (vidare genom bygeln på cunninghams cleat) genom cunninghamcleaten.

Cunningham reglerar du sedan genom att spänna med cunninham-cleaten och med bomutalscleaten flyttar du fästet.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 30 okt 2007, 17:37

Kanske en dum fråga, men vad har du för linor i de sex avlastarna?
Är det inte så att någon är onödig?
Kan du inte försöka hitta en begagnad antik avlastare av samma typ som du har och komplettera?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tis 30 okt 2007, 17:53

Det vanligaste är väl 2:1 utväxling för cunningham, linan fästs i en bygel eller knap under bommen på mastens ena sida, sedan genom öljetten i seglet och ner till sittbrunnen via ett block på mastens andra sida. Man får då en liten fördel att draget hamnar ungefär mitt för mast och bom istället för åt endera sidan. Jag har haft denna princip på alla mina båtar hittills och tycker att det funkar ok.

Angående avlastare så är det väl ganska lätt att montera några servocleats (sk skotråttor) någonstans i sittbrunnen, tar inte speciellt mycket plats men fungerar enligt mig tusen gånger bättre än clamcleats.
//Daniel

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 30 okt 2007, 23:23

Misil no87 skrev:Kanske en dum fråga, men vad har du för linor i de sex avlastarna?
Är det inte så att någon är onödig?
Kan du inte försöka hitta en begagnad antik avlastare av samma typ som du har och komplettera?
De andra avlastarna är på babord om nedgångsluckan, storfall, självslående fockens fall och dirk. Att reva utan dirken vore väldigt besvärligt, annars har jag funderat på att skippa den.
På sb har jag bomuthal, singelrevlina och x-focks-skotet. Vid masten sitter cunningham, fall till rullfocken och reservfall. Jag har även en tamp där som begränsar skotvagnens ytterlägen.
Jag kanske borde ha fler avlastare, men det blir ganska dyrt och komplicerat, de som sitter där är av stenåldersmodell så alla måste bytas.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 30 okt 2007, 23:28

Göta Petter skrev:Klart du ska reglera både cunningham och bomuthal!

Du kan sätta cunningham i bomuthalet. Mojängen behöver ëtt fäste som du kan flytta längs bomuthalet och en låsning för cunningham, t ex två clamcleats med bygel.

Gör så här. Använd inga skruv. Sätt ena cleaten bakofram på bomuthalet (innan du trär bomuthalet genom avlastaren). Den andra ska sitta rättvänd på cunningham. Men innan du sätter den på cunningham drar du cunningham genom främre skruvhålet på den cleat du satt på bomuthalet, sedan drar du cunningham (vidare genom bygeln på cunninghams cleat) genom cunninghamcleaten.

Cunningham reglerar du sedan genom att spänna med cunninham-cleaten och med bomutalscleaten flyttar du fästet.
Det där förstod jag inte så bra... Ska jag skarva ihop linorna med clamcleat?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 31 okt 2007, 00:20

Guitar Nilsson skrev: ...
Jag kanske borde ha fler avlastare, men det blir ganska dyrt och komplicerat, de som sitter där är av stenåldersmodell så alla måste bytas.
Enkla ServoCleats kostar inte mycket och dom fungerar väldigt bra.
Har du bara plats med brytblock så är det nog snabbt fixat.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 31 okt 2007, 01:37

Med en bom-strut eller rodkick eller vad de heter kanske jag kan skippa dirken? Den jäklas ibland och snor sig runt akterstaget.
Hur funkar de? Dyrt?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 31 okt 2007, 14:14

Att köpa en helt ny "rodkick" kan nog gå på en slant.
Tror det är Barton som har bomstrut, det är väl i princip bara en glasfiberfjäder som håller upp bommen.
I en traditionell "rodkick" sitter det en kraftig gasfjäder typ baklucka Saab 900.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 31 okt 2007, 14:15

Att köpa en helt ny "rodkick" kan nog gå på en slant.
Tror det är Barton som har bomstrut, det är väl i princip bara en glasfiberfjäder som håller upp bommen.
I en traditionell "rodkick" sitter det en kraftig gasfjäder typ baklucka Saab 900.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 31 okt 2007, 15:17

En rodkick kostar 3 300 kr (c:a) hos Benn´s.
En avlastare (2:a eller 3:a) kan du köpa för 40 rep 60 kr här.
Kanske samma modell som du har?
http://www.blocket.se/vi/13792917.htm?ca=11_s
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 31 okt 2007, 23:34

Bomstruten kanske blir för klen? Bommen är liksom masten ett as jämfört med de som sitter på andra båtar.

Fresso
Platinamedlem

Pallör

Inlägg av Fresso » tor 01 nov 2007, 21:43

Oj, oj. Finns det någon fungerande ordlista, Typ "Segling för dummys"??
Jag har läst lite om segeltrim och försökt hänga med men jag har inte begreppen helt klart för mig.

Är sysselsatt med att förbereda målning av däcket, läs slipning, vilket kunde vara värt en egen tråd på forumet och har observerat en hel del taljor och öglor som jag inte förstår hur de skall användas :D
Jag tröstar mig med att det nog löser sig när jag mastat på, ännu en skräck, och jag ser hur det är tänkt.

Det är inte många "fria" däckytor men en del grejor hör ju till sprayhooden och mantåg, mm. Ja, de här blir nog intressant till våren :D

Fresso
Platinamedlem

Pallör

Inlägg av Fresso » tor 01 nov 2007, 22:03

Oj, oj. Finns det någon fungerande ordlista, Typ "Segling för dummys"??
Jag har läst lite om segeltrim och försökt hänga med men jag har inte begreppen helt klart för mig.

Är sysselsatt med att förbereda målning av däcket, läs slipning, vilket kunde vara värt en egen tråd på forumet och har observerat en hel del taljor och öglor som jag inte förstår hur de skall användas :D
Jag tröstar mig med att det nog löser sig när jag mastat på, ännu en skräck, och jag ser hur det är tänkt.

Det är inte många "fria" däckytor men en del grejor hör ju till sprayhooden och mantåg, mm. Ja, de här blir nog intressant till våren :D

Skriv svar